Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Pro-virittäminen

19.11.2012 21:10

Bansheen longrod versioita oli mun muistikuvan mukaan tuossakin koossa, mutta puristuskorkeus niillä oli jotain 31-32mm luokkaa joten matalampia kuin normit bansheen männät. Wiseco niitä teki. Muutoin kyllä vähän erikoisen kokoinen mäntävaatimus sulla, mitä mäntätaulukoita vilasin. 18mm tapille jos löytäisi kiertokangen, niin alkaisi tosiaan löytyy enempi mäntiä (esim suitsan TS 250).

Yksi oma ehdotus vastaavaan tilanteeseen oli kerran se, että vanhasta 16mm tapin männästä sorvaa holkit sille 18mm tapin männälle jotta lämpölaajeneminen olisi samaa luokkaa. Kympin isoiksi jättää sen halkaisijan ja 18mm mäntä kuumaksi, eli puristussovitteella 18mm mäntään ne holkit. Näin tulisi 16mm tapille sokkien uratkin.

Re: Pro-virittäminen

19.11.2012 22:01

Mietin itsekin tuota kiertokangen vaihtoa, mutta en ainakaan tuon scafutopistoni sivun avulla löytänyt sopivaa. Blasterin kampiakseli käytössä, joten amerikkalaisilla vois joku ratkaisu tähänkin olla, mutten ole mitään juttua löytänyt. Männäksi tulee varmaankin nyt sitten mxz500 kelkan mäntä jossa on 18 tappi.

Aika tiukka sovitehan niissä holkeissa pitää olla, mutta luuletko, että esim. normaalia alumiinia olevat holkit saattaisivat lämpölaajeta niin paljon enemmän/vähemmän verrattuna mäntään, että se saattaisi rasittaa mäntää tai tulla liian väljäksi lämmetessään. Vai meinasitko vaan, että tuo holkkien kiinnitys hoituisi parhaiten tiukalla sovitteella? Ne holkithan ei pääsisi siitä kuitenkaan mihinkän liikkumaan, kun toisella puolella olisi vastassa kiertokanki ja toisella sokat.

Re: Pro-virittäminen

20.11.2012 0:12

kiroileva_fossiili kirjoitti:Mietin itsekin tuota kiertokangen vaihtoa, mutta en ainakaan tuon scafutopistoni sivun avulla löytänyt sopivaa.

Ootko tuolta tutkinut http://www.tkrj.co.jp/product/m-connecting-rod-kit.html
Pdf versio tämän mäntätaulukon lopussa http://www.tkrj.co.jp/pdf/catalog.pdf

Re: Pro-virittäminen

20.11.2012 10:05

Ei tuottanut tulosta tuokaan, ainakaan suoraan ei sovi mikään. Pitäis olla isommat reiät limpuissa, en tiedä sitten onko ne mitenkä helppoa koneistajan suurentaa vaihdon yhteydessä.

Re: Pro-virittäminen

20.11.2012 14:53

kiroileva_fossiili kirjoitti:Ei tuottanut tulosta tuokaan, ainakaan suoraan ei sovi mikään. Pitäis olla isommat reiät limpuissa, en tiedä sitten onko ne mitenkä helppoa koneistajan suurentaa vaihdon yhteydessä.


Ei pitäs olla ongelma, kunhan eivät ole karkastuja reikiä kuten esim. oli tossa Tzr125 kampurassa mitä jyrsin menemään. Aina alatapin reijän kohdalla kipinät lenteli.
Kuva


Ei ole ongelma niitä siis suurentaa, mutta normi koneistamolla se varmasti maksaa aika perkeleesti.

Re: Pro-virittäminen

20.11.2012 20:00

Se on ihan vastaava kampura kuin tzr:n, joten siinä lienee tuo ongelma. Varmaan sitten suurennetut reiätkin kuuluisi karkaista uudelleen. Mutta onko tuosta 16mm tapin holkituksesta vielä mielipiteitä?

Re: Pro-virittäminen

20.11.2012 22:01

kiroileva_fossiili kirjoitti:Se on ihan vastaava kampura kuin tzr:n, joten siinä lienee tuo ongelma. Varmaan sitten suurennetut reiätkin kuuluisi karkaista uudelleen. Mutta onko tuosta 16mm tapin holkituksesta vielä mielipiteitä?


Lähinnä sitä meinasin että se on ihan persehommaa työstää mitään karkastua, nimim. kokemusta on.

Ite tekisin mäntään holkit ja antasin neulalaakerin olla.

Re: Pro-virittäminen

23.11.2012 15:16

Tästä topicista saa varmemmin vastauksen asiantuntevalta tyypiltä, niin onko normaalia vai onko joku pielessä kun huomasin että kun samuraita (110cc nelitahti) käyttää ilman putkea, pakoaukosta pukkaa jatkuvasti sinistä liekkiä tyhjäkäynnillä ja muistaakseni osakaasullakin. Johtuuko se

a) sytytys on myöhässä jolloin palaminen jatkuu putkessa
b) hukkakipinä sytyttää pienen määrän seosta kun venttiilit ovat yhtäaikaa auki(en usko kun silloinhan pitäis pamahtaa kaasarissakin)
c) seos on rikas/laiha
d) pakoventtiili vuotaa (kyllä se itse asiassa vuotaakin)

testasin kyllä säätää seosruuvia, ja huomasin että kun sitä laittaa laihemmalle, liekki pienenee ja katoaa jossain vaiheessa kokonaan mutta tällöin alkaa käyntikin yskiä, ja kun sitä rikastaa, liekki suurenee ja jossain vaiheessa alkaa yskiä kun se on liian rikkaalla. Kun se oli sopivassa kohdassa missä kävi hyvin, niin liekkiä tuli silloinkin ihan kunnolla. Rupes mietityttään tuo kun mahtaa tuhlata polttoainetta ja hukata tehoa noin, ja kärventää pakoventtiiliä :s

Re: Pro-virittäminen

29.11.2012 15:08

Onko kukaan koskaan miettinyt pakoaukonsäätimen muokkaamista mopoon sopivaksi? Miten tuo voisi käytännössä onnistua? Athenaltahan saa ihan tuollaista kittiä, jossa tulee pakoaukonsäädin mukaan, mutta hintakin sen mukanen (+500e :D ) Mitä tuo käytännössä toisi lisää (alavääntöjä?) ? Jos nyt otetaan vaikka tuollainen Yamahan YPVS-systeemi käsittelyyn, niin millaisia ongelmia tulisi jos sellaista vaikkapa tuohon mun Yamaha DTseen väsäisi. Helpointa varmaan olisi ostaa suoraan tuollanen Athenan pakoaukonsäädin

Joo siis tämä todella on vain ajatusleikkiä, vaikka hienoahan tuollaista olisi yrittää laittaa mopoon. Varmaan ensimmäisiä suomessa ainakin olisi, jos joku tuollaista innostuu yrittämään ;)

Tässä siis tuo Athenan 80cc sylinteri, jossa pakoaukonsäädin mukaan.

Mitä ongelmia siis käytännössä syntyisi?

Re: Pro-virittäminen

29.11.2012 15:29

No toi on tommonen ku rotaxeissa rave2, eli toimii paineella. Eipä siinä mitään ongelmia muuten olis muuta ku että pyttyyn pitäs saada toi paikka vaan sille, muutenhan se pelittäs kun laittaa vaan sit oikeenlaisen jousen että laippa jaksaa nousta ylös kun piikki alkaa mutta ei kuiteskaa sellasta että nousee samantien. Kyllähän sen toimimaan sais mutta en tiedä sit miten mopossa olis hyötyä tommosessa? :nörtti:

Re: Pro-virittäminen

29.11.2012 15:32

Ite ajattelisin, että toi on varsinkin korkeaviritteisemmässä moottorissa (midrace ja siitä ylöspäin) varsin hyvä alaväännön lisääjä ja varmaan vähentää myös bensankulutusta. Kuitenkin nuo korkeeviritteisemmät alkaa olemaan jo ihan suht kovilla teho lukemilla.

Ainakin piikeissä käsittääkseni noi juurikin tuo alavääntöä+vähentää bensankulutusta huomattavasti. Tiedä sitten miten paljon vaikuttaa mopossa. Melkein pitäisi alkaa tutkimaan tarkemmin :)

Re: Pro-virittäminen

29.11.2012 18:15

Joo, kyllä tuo ainakin just noissa korkee viritteisemmissä auttas varmasti. Ja juuriki tollai, bensan kulutus laskee kun ei tarvii vinguttaa koko ajan ja vääntöä tulee lisää alakierroksille.

Re: Pro-virittäminen

29.11.2012 18:25

Täytyy varmaan pakottaa keväällä broidi ostamaan tuo Athenan 80cc jossa tuo pakoaukonsäädin on mukana :lol:

Re: Pro-virittäminen

29.11.2012 20:02

Juunish kirjoitti:Onko kukaan koskaan miettinyt pakoaukonsäätimen muokkaamista mopoon sopivaksi?

Joskus muutamia vuosia sitten mietin tämmöistä hondista tuttua ATAC tyyppistä ratkaisua sylinterin ja putken väliin http://s1103.beta.photobucket.com/user/ ... e.mp4.html
Tietty se tarvii myös servomoottorin ja elektroniikkaa ohjaamaan sitä.

Re: Pro-virittäminen

14.12.2012 22:52

http://www.youtube.com/watch?v=5gVeqix2Yc4
On se mahtava, -50% pienempi kulutus ja tehoa huomattavasti! Tää jos mikä pro virittämistä. :D