Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Keskustelua rattaista ja ketjuista

21.9.2020 21:00

jos 14 eturattaalla menee 90 niin 10 rattaalla menis 64.

mites ois napiton nappirajoitin....vakiovälit ja säätää maks kierrosluvun johkin 8500
vetää vielä hyvin mutta kulku rajoittuu

Re: Keskustelua rattaista ja ketjuista

21.9.2020 22:15

Vakio välit jos on 11/65, ni menis noin 60 km/h

Re: Keskustelua rattaista ja ketjuista

22.9.2020 9:18

Riejuilija kirjoitti:jos 14 eturattaalla menee 90 niin 10 rattaalla menis 64.

mites ois napiton nappirajoitin....vakiovälit ja säätää maks kierrosluvun johkin 8500
vetää vielä hyvin mutta kulku rajoittuu

No ei kyllä todellakaan vedä jos laitat normaalin nappirajoittimen 8500 :lol:

litucca kirjoitti:Tuli ostettua tytölle 2007 yamaha dt ja tuntuu kulkevan ihan liikaa. 14/54 välit paikallaan ja kulkee kaks päällä reilu 90km/h gps nopeutta tasasella (+130kg kyytiläisten yhteispaino). Pitäis saada kulkemaan reilusti vähemmän. Mopokortin toivottavasti tyttö saa kuun vaihteessa niin sitä ennen vähän maltillisemmin saatava kulkemaan. Vakio välit vissiin 11/65 joten kokeilisikko sitä niitä sitten. Nytkin se nuilla väleillä jaksaa mennä kaks päällä ihan mukavasti mitä olen sillä tyttöä ajeluttanut. Tulee se kyllä huutamaan ihan älyttömästi jos siihen vakio välit.

Tavoite nopeus olisi välityksiä muuttamalla saada sinne 65km/h tuntumaan ettei tulisi vielä mp veroja..


Jos vaikka vakiosylinteri ja putki alkuun...

Re: Keskustelua rattaista ja ketjuista

23.9.2020 0:34

Joo, nappirajotinta ei voi kyllä suositella mitenkää päin. Jos vaan niitä kureja takasin, vakioputkia saa puolilmaseks ja tutkii onko moric ohitettu poraamalla vai ledillä. Jos ledillä, ni nappaa sen välistä pois. Jos poraamalla, ni koittaa ekaks sillä vakioputkella ja järkevillä väleillä, sit miettii tartteeko rajotetun moricin. Nekää nyt ei mahottomia käytettynä maksa. Jos 90->60 aikoo ratastamalla saada, ni voi luoja sitä koneen raiskauksen määrää. Saat tehä yläkertaremppaa ennenku se edes oppii ajamaan kunnolla.

Re: Keskustelua rattaista ja ketjuista

23.9.2020 14:52

No jossei nappirajoitinta niin miten olisi orggis rajoitettu cdi?

Rajoittamattomalla CDI tehoa ja nopeutta tulee kun kone kiertää kuin hammaspora ... mutta samalla myös km suorite tippuu vauhdilla. (no männät ja sylinterit ja laakerit on halvahkoja)

Jos haluaapi vääntöä ja kestoa niin rajoitus kierroksista ja vapaa hengitys.
Jos ajelee pääasiassa metässä niin sitten rattailla rajoitus.
Tarpeensa kullakin.

Kannattais kuitenkin se vuosi kärvistellä mopedilla, joka kulkee säädyllistä vauhtia... sillä 16V kun pääsee jo piikkeihin. Eikä tarvii miettiä huippuja.

Re: Keskustelua rattaista ja ketjuista

23.9.2020 17:47

No juu pitänee katsella vakio putkia ainakin tai jos jostain löytäs poraamattoman moric. Ja nyt on porattu moric ja techigas e-nox putkisto.

Ja juurikin siksi ostin tytölle tuon mopedin kun oli juuri rempattu. Uus sylinteri 50cc jne. Ja huipuiksi kerto 70km/h (14-54 väleillä) joten mietin että sen helposti sitte saa kulkemaan vähemmän pari pykälää pienemmällä etu välillä. Kaasaria vähän säätämällä se todellisuudessa kulkeekin sen yli 90km/h..

Koeajolla mopo ei ollut säädöissä niin ei tiennyt miten se kulkee.

Noh onneksi on tuo aikasemmin ostettu dt vielä tallessa jos tyttö kortin saa ennenkuin tuota kerkiää laittaa kulkemaan vähemmän.

Harmi kun tuossa toisessakin dt on porattu moric..

edit. offtopikkia kylläkin mutta mikä nappirajoitin olisi toimivin? Mielenkiinnon vuoksi semmosta voisi kokeilla jommassa kummassa dt.

Tuo toinen dt ei kyllä nuilla väleillä edes jaksais kulkea kaks päällä. Sillä oli jo haastava mennä 13/60 väleillä.

Josko jollain jääny poraamaton moric joutilaaksi ni kiinnostais.

Re: Keskustelua rattaista ja ketjuista

23.9.2020 21:38

Ite hommasin poijaalle enduron ja koeajolla se tuntui normaalilta...
mutta sitten kun 50 vauhdissa väänsi kahvaa niin rupes tulemaan joustot ulos ja mopedi vaan kiihty ja kiihty....
Välitykset laitettiin niin pieniksi kuin saa ja silti yli 70kmh....
Sitten nappirajoitin paikoilleen ilman nappia ja sillä sai säädetty vauhdit sopiviksi.
Eipä tuosta pahemmin haittaa ole ollut...pysyy kierrokset siellä 9K paikkeilla max...ettei kierrä sitä 13k...kestää kone pidempään.
Sinällään varmaan järkevämpää olisi laittaa kurit paikoilleen mutta vanhemmassa laitteessa niitä ei saa kaupasta ja netistäkin aika etsiminen....

Re: Keskustelua rattaista ja ketjuista

23.9.2020 22:51

No detsin vakioputkeen nyt tekee koulutettu apinakin uuden kuristuksen, ja sen saa pois kun avaa kolme pulttia. Muihin putkiin melkein joutuu sorvilla pyöräyttämään ja hitsaamalla täppäämään paikalleen.

Ei taida se uusi sylinteri olla 113 orkkis.

Poraamattomat moricit alkaa olla jo aika harvinaisia. Joissain poratuissa pystyy vielä kaivamaan kontaktit näkyviin ja juottamaan johdot+katkaisijan niihin, sieltä menee vain yksi johdin piirilevyltä poikki.

Poraamaton moric ja kuriton putki oli ihan perseestä, puhumattakaan siitä että kaverina olis joku viriputki.

Re: Keskustelua rattaista ja ketjuista

24.9.2020 0:04

Ompaha ollu hyvissä säädöissä, jos huiput jäi 20km/h vajaaks. Ja pytty ei varmaan joo vakio oo, mulla oli 12/58 eikä niillä enää kakspäällä mitenkää raketin lailla kiihtyny, ja isommat mäet alko puuduttaa.

Eiköhän se porattu moric siellä sovi olee, ku laittaa sen vakioputken ja vääntää pellistä sinne kurin. Phot-eco kai se nappirajottimista paras on edelleen.

Re: Keskustelua rattaista ja ketjuista

24.9.2020 7:55

Kyllähän näppärä hemmo tekee mitä vaan.

Rattaat ja ketjut on helppoja tapauksia.

Sitten kun aletaan tekemään kuristusta putkeen niin alkaa aikaa kulumaan enempi...pitää kaivaa hitsausvehkeet, rälläkät, porat esille, käydä ostaas peltiä yms...uus tyttökalenteri seinälle...mäyräkoirallinen juotavaa... ei sitä muuten jaksa...

Mutta nappirajoitin on helppo...yks maadotuspiuha kiinni jonkun pultin taa ja punaseen cdi piuhaan varkaalla kiinni. Säätimestä haluttu max kierrosluku ja se on siinä. Nappi huuthelvettiin sieltä, suora kytkentä tilalle ja sellasta isoa kutistesukkaa sen rajottimen päälle niin ei suotta likaannu / säädellä.

Re: Keskustelua rattaista ja ketjuista

24.9.2020 8:54

Mikä kiima tämä nappirajoittimen käyttö ilman nappia on? Konkkarajoittimet on maailman paskin keksintö. 160 phot ecosta moparille on jo hulluutta :eek: . Samaan rahaan saa jo Malossin moriccia (jossa on muuten nappirajoitin, en tiä millanen).

Myös ignitech DCCDIP on erinomainen vaihtoehto, mutta sen kanssa pitää jo vähän pysyä sähkö näpeissä.

Kumma juttu kun ite tuli mopokossina tehtyä DETSIN kuristuksia alle 30 min kappale. Pelimies mottaa siitä laipasta paperimallin ja sen siirtää DXF:ksi sopivalla softalla. Paikalliselle amikselle ja laserilla/plasmalla päästää niitä nipun.

Tää on muuten väärä topic tälle keskustelulle.

Re: Keskustelua rattaista ja ketjuista

25.9.2020 18:57

Tulipahan testattua vakio etuvälittäjällä 11piikkisellä. GPS huiput tasasella 83km/h. En yks päällä käynyt testaamassa entisellä välillä 14piikkisellä huippuja enää vaan suorilta nakkasin tuon 11piikkisen ennen ajeluita. Pitänee tuosta toisesta dt tuohon mittari laittaa paikolleen niin näkisi kierroksia. Noh voihan sitä vielä takaväliäkin isontaa mutta huutaa jo nyt siihen malliin ni mahtasi aika lyhyt ikäinen moottori olla. Voisi sitä piruuttaan kokeilla kun onkin tallessa vielä 60 taka rattaita. 11/60 väleihin jos huomenna. Toisessa mopossa oisi 10piikkinenki mitä kokeilla..

offtopic: Hajua meneekö vakio putken jatkoksi technigasin äänenvaimennin? Tuliki mieleen että ehkä isännän autotallissa saattas vakio putki olla muut osat paitsi änkkä.

Re: Keskustelua rattaista ja ketjuista

26.9.2020 12:37

litucca kirjoitti:offtopic: Hajua meneekö vakio putken jatkoksi technigasin äänenvaimennin? Tuliki mieleen että ehkä isännän autotallissa saattas vakio putki olla muut osat paitsi änkkä.

Kokeile. Kyllä melkeempä minkä vaan änkän saa sopimaan putkeen kuin putkeen, jos osaa vähän nikkaroida.

Re: Keskustelua rattaista ja ketjuista

27.9.2020 20:13

Mitkä välit olis hyvät 2010 detsii et kulkis just ja just 65 tai iha vähä alle ja kiihtyis iha ok? virit on : porattu moricci ja leovincen putkisto , 11 52 välit atm ja kulkee about 70 noilla väleil

Re: Keskustelua rattaista ja ketjuista

28.9.2020 7:41

kohtupora96 kirjoitti:Mitkä välit olis hyvät 2010 detsii et kulkis just ja just 65 tai iha vähä alle ja kiihtyis iha ok? virit on : porattu moricci ja leovincen putkisto , 11 52 välit atm ja kulkee about 70 noilla väleil



58 tai 60 takaratas tai sitten 10 eturatas.

Tosin 10 eturatas syöneen ketjulaahainta ja ketjuja vauhdilla...