Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Minarelli AM6

5.9.2017 21:55

Vaikka mistä.

Vaihtamiseen pitää lohkot avata.

Re: Minarelli AM6

5.9.2017 23:52

Onko sitten jos lohkot avaa, tiivisteet nyt muutenkin vaihtoon siinä hommassa mut laakerit? Voiko samat vanhat olla? Sekä kun lohkot avannu, akseli vaihdettu niin normaali ajoa vai pitääkö joku sisäänajo taas tehdä? Sekä kun itse en osaa käydä sen motin kimppuun niin paljonko huollossa sellain homma luulisi maksavan? :nolo:

Re: Minarelli AM6

6.9.2017 9:00

Samallahan sinne vaihtaa kampuran ja tp-akselin laakerit. Jos laakerit vaihtaa niin hyvä olisi vähän sisäänajaa. Riittävällä lämmöllä irroitettuna tosin ei pitäisi kampuran laakereiden ottaa osumaa.
Parin tunnin työt ja osat, olisko 200-400€?

Re: Minarelli AM6

6.9.2017 9:14

Mä kylläki vetäsin mikillä polkimen akselin kiinni, ja vaihtasin akselin sitten kun se kone täytyy muutenki avata.

Re: Minarelli AM6

6.9.2017 13:33

Malagutisti kirjoitti:Samallahan sinne vaihtaa kampuran ja tp-akselin laakerit. Jos laakerit vaihtaa niin hyvä olisi vähän sisäänajaa. Riittävällä lämmöllä irroitettuna tosin ei pitäisi kampuran laakereiden ottaa osumaa.
Parin tunnin työt ja osat, olisko 200-400€?

Eli kampura pitää vaihtaa sekä ne laakerit? Rahatilanteesta johtuen mahdolliimman halvalla pitäis päästä.

Re: Minarelli AM6

6.9.2017 13:42

Ei tarvi kampuraa vaihtaa, vaan mahdollisesti kampiakselin laakerit. Ne tahtoo ottaa kipeetä tuossa availtaessa/asennettaessa. Riittävällä lämmöllä siihen kampuran laakeripesään menee vaihtamatta laakereita. TP-akselin laakerit yleensä pirahtaa ensimmäisenä näistä moottoreista ajamalla, joten ne kannattaa uusia mikäli alkaa laakereita vaihtamaan.

Reetuhain ehdottama konsti on tosin aika helppo väliaikainen korjaus, poljin ja akseli kun on molemmat pilalla jo, taitaa tuo vakiopoljin olla rautainen että sitä pystyy hitsaamaan normaalimenetelmillä. Eikä maksa juuri mitään kun vaan pääsee lantaruiskuun käsiksi esimerkiksi koululla/kaverin luona. Huoltaa sit koko moottorin kun sen aika on.

edit: mikäli homma tehdään liikkeessä niin kyllä he kertovat oman näkemyksensä ja kustannusarvionsa.

Re: Minarelli AM6

6.9.2017 14:18

Ei kai siinä muu auta kuin laittaa se menemään sitten huoltoon :s
Itse ajattelin sitä hitsausta myös, mutta siihen on ostettu uusi vaihdepoljin mikä on alumiinia ja taas akseli on rautaa niin ei hitsauksesta taida tulla yhtään mitään. Se polkimen hampaisto on viel täysin ehjä mutta se akselin hampaisto on täysin kulunut, ihan tasainen se pää :lol:

Re: Minarelli AM6

6.9.2017 18:14

Ellei kukaan suostu kymenlaakson alueella hoitaa sitä hommaa. Kunhan antaa infon mitä pitää ostaa ja sit tietenkin maksu sinulle :lol:

Re: Minarelli AM6

8.9.2017 8:39

Mikähä mahtaa olla detsis paskana ku kierrokset nousoo 4000 nii rupiaa kone rohisemaan ja täräjämään

Re: Minarelli AM6

8.9.2017 9:07

Hulikusti, toki köyhempi kaveri tekis vielä niin että ostas käytetyn vakiopolkimen ja hitsais sen kiinni :D

Re: Minarelli AM6

8.9.2017 15:32

Reetuhai2 kirjoitti:Hulikusti, toki köyhempi kaveri tekis vielä niin että ostas käytetyn vakiopolkimen ja hitsais sen kiinni :D

Nii mietin sitä vaihtoehtoo samalla mut ehdin jo tilata kaikki uudet tiivisteet, stefat ja laakereita sekä sen akselin. Huollossa sanoivat että velottaisi 500e koko hommasta ja mielestäni turhan liikaa pelkän 1 akselin vaihdosta. Mä nyt itse vaihdan sen kokeilumielessä, toivottavasti onnistun. Päntänny videoista ja räjäytyskuvista miten mikäkin menee :D
Onko muuten neuvoja miten ne lohkot saa irti toisistaan? Kampeamalla ei nyt viitsi. Sopiiko kumivasara ja paukuttaa vähän joka puolelta?

Re: Minarelli AM6

8.9.2017 16:05

Hyvä vaihtoehto, tekemällä oppii! Täältä löytyy varmasti apua jos videot ei riitä. Ensimmäinen kompastuskivi lienee magneeton irroitus, joka on joissain toivottoman lujassa.
Lohkoissa on paikat avaukseen, mutta aukeaa myös kumivasaralla koputtelemalla vetoakseliin ja kampuraan. Laakeripesien lämmitys auttaa huomattavasti. Kuumailmapuhaltimella saa aika surutta lämmittää.

Re: Minarelli AM6

8.9.2017 17:23

Mietin vain, että jos varovasti ottaa koneen auki ettei tuhoo laakereita, pitääkö ne silti vaihtaa? Nimittäin aikasempi omistaja oli tehnyt koko konerempan ennen myyntiä ja sillä on nyt ajettu vajaa 2000km rempan jälkeen.

Re: Minarelli AM6

8.9.2017 21:08

Jos sen saa ilman kovaa hakkaamista auki niin ei tarvi. Laakerit ei tykkää kovista iskuista.

Re: Minarelli AM6

15.9.2017 22:37

Noniin nyt on moottori irrotettu moposta. Putsasin moottorin ulkoa ja pitäis alkaa repimään sitä kappaleiksi. Siihen magneeton vauhtipyörän ja kytkinkruunun irroitukseen, katsoin videon missä kaveri oli ottanut männän irti, tunkenut todella pitkän ruuvimeisselin kampiakselin sen reiän läpi mihin neulalaakeri menee ja sitten saannut aika kätevästi löysättyä ne. Onko tuo tapa kuinka pahaksi? :nolo: