Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.
Alueen säännöt
Apua löytyy myös tietopankista!Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!
27.8.2014 18:18
Moikka!
Multa löytyy tämmönen Aprilia SX 2010 mopo.
Eli tuossa keväällä laitoin mopoon Technigas Enoxin kiinni. Aiemmin oli ollut vähän alkukäyrän kuria viilattu. Vaihdoin suuttimen 85>90. (Vakiona 78, 90 just sopiva noxin kanssa) No en kerenny ajaa ku joku 100m, kun mopo sitte lämppäs. Lähti käyntiin ja pysty ajaan, mutta ei pysynyt tyhjäkäynnillä käynnissä. Vein sen Aprilian merkkihuoltoon sen ja hoonasivat pytyn ja uuden männän laittoivat ja tiivisteet jne. Hain mopon huollosta ja en pitkälle kerenny ni teki kiinnileikkauksen. Lähti heti samantien käyntiin ja pysyi tyhjäkäynnillä päällä. Vein takas huoltoo ja huomasivat, että leikkas kiinni siks koska alkukäyrästä oli sitä kuria viilattu ja seokset jotenkin ei menny kohallee? Kuristivat takas ja sitte toimi taas mopedi normaalisti. No sisäänajoin maltillisesti sen 400-450km kun sitten laitoin taas enoxin kiinni. Vaihoin suuttimen sopivaan ja laitoin tällä kertaa sitte tankkiinkin vähän öljyä siltä varalta ettei leikkais.
No empä taaskaan kerenny ajaa ku 500m? about niin leikkas sitte kiinni. Kaikki puristukset lähti ja ei toivoakaa että ois lähteny käyntiin. Veimpähä takasi huoltamoon ja vaihtoivat nyt uuen sylinterisarjan sitte. (Onneks meni muuten takuuhuoltoon)
Heittäkääpä siis ehotuksia miksi näin käy? Omasta mielestä kyse ei voi olla siitä koska ei ole seosvoitelu. Monella kaverilla tehari + tuorevoitelu, niinkuin monella täällä foorumillakin varmasti. Ei huvittas tolla vakiollakaa loputtomii ajella..
Kiitän jo valmiiksi.
27.8.2014 18:51
Mietippä, mitä se kone vaatii että se lämppää, mikä sen lämmön saa nousemaan tavallista korkeammaksi. Varsinkin jos sulla on käyny useasti noin, niin on lähes varmaa että jokin siellä säädöissä mättää.
Lämpöarvoa kylmempi tulppa, viitisen numeroa isompi suutin?
28.8.2014 0:14
Hei nytten ois semmoinen onkelma että kun mopo on vaihteella ja kytkin pohjassa niin ei liiku mihinkää kun yritän työntää, eikös sen pitäs liikkua silloin?
28.8.2014 6:56
No liikkuuko mopo vapaalla? Toimiiko vaihteet normaalisti? Ottaako kytkin normaalisti?
Vaijeri poikki, levyt rikki..?
28.8.2014 15:36
Mopo liikkuu vapaalla ja vaihteet toimii normaalisti, eikä kytkin luista kun on ykkösellä käynnissä. Kuuluu tosiaan kun työntää vapaalla niin jotain vinkunaa mutta luulen että se on takajarru.
29.8.2014 15:06
Pyöränä on Derbi senda x-treme -09. Aion vaihtaa alkuperäiset pallovilkut
Tällaisiin, niin tarviiko vaihtaa mitään releitä tai laittaa vastuksia väliin? Alkuperäiset olivat mielestäni 10w ja uudet 21w. Vai selviääkö se sitten kun laittaa päälle että toimiiko niinkuin pitää?
31.8.2014 23:47
Voiko kaasun pohjaan vääntäessä ilmenevä pätkiminen johtua suuttimen huonosta kiinnityksestä? Mulla on kaasarista pääsuuttimen kierteet menny ja suutin aika huonosti kiinni... Millä sais uudet kierteet helpoiten ja halviten?
2.9.2014 17:55
Paljonko vakio Suzuki PV kulkee (Tarkkalukema)?
Entä, Paljonko Skyteam monkey vakiona kulkee (Tarkkalukema)?
Nopeita vastauksia kiitos
2.9.2014 18:07
Tarkkaa lukemaa täysin mahdotonta antaa. Riippuu säästä, kaasarin säädöistä, kuskin painosta, tuulesta, ym, ym. Vakio mopo tosin kulkee lain mukaan korkeintaan 45.
Jos sä tossumopon haluut ja meinaat vakiona pitää niin osta susuki. Kakstahti on aina tehokkaampi, ja viriosiakin saat helpommin kun kuitenkin virityshimo iskee.
4.9.2014 15:33
Mopona Derbi Senda X Trem -06.
Eli ajaessa kun painaa kytkimen pohjaan ja antaa kaasua, vaikka vaihteita vaihtaessa, kuuluu etuosasta epämääräistä rohinaa. Ääni on kuin pyörittäisit rengasta, ja rengas jatkaa pyörimistä hetken ennen kuin se pysähtyy. Tässä tapauksessa "rengas" rohisee samalla. Voiko joku laakeri olla vaihtokunnossa? Mopolla ajettu 14800, eikä tietääkseni konetta edes avattu (?).
Myös, kuuluuko kytkimen vääntäjälevyn ja moottorin posken välissä olla rako? Raosta näkee myös sen kytkimen mustan putken. Levy myös liikkuu 1-2mm ylös ja alas. Voiko tämä liittyä rohinaan?
Kiitos jo etukäteen!
5.9.2014 18:03
joo elikkä vaihoin just männän ja staattorin pohjalevyn, mutta siis ku yritin käynnistää äsken niin välillä kuuluu semmonen ääni kuin mäntä liikkuisi kuivana siellä vaikka laitoin öljyä ihan riittävästi. Jos polkasen niin ei kuulu mutta jos työnnän tai polkasen nopeasti nii se kuuluu. mietin tässä että voiko olla että mäntä hajalla jo? ensikäynnistys oli siis kyseessä ja mopo gilera smt.
vitunvittu
8.9.2014 11:23
Laitoikko männänrenkaat oikeinpäin tai ettei vaan olis joku laakeri joka rahisee.
8.9.2014 16:03
omasta mielästäni laitoin ne iha oikein. Mietin myös tuota laakeria ja nyt ku katottiin nii se siis tuntuu siltä kun lähen työntämään että lähössä käyntii mutta sitten tuntuu siltä kuin mäntä pysähtyisi kokonaan ja samalla kuuluu se inohttava ääni ja avattiin pytty vielä uusiksi ja siellä oli kaikki kunnossa eli alakerrasta joku laakeri mennyt?
epätoivonen...
10.9.2014 15:00
tuossa aiemmin selitin siitä kuinka kuuluu outo ääni kun lähden työntämään, niin voiko se johtua siitä kun laitettiin 39,85 mäntä ja ennen siinä on ollut 39,88 kokonen mäntä ja pytty on siis hoonattu, mutta siis jos siinä vanhassa männässä luki 39,85 mutta kuitissa kun oli huollossa niin 39,88 niin meinaako se sitten että männänrenkaat ovat 39,88 ? Voiko se ääni johtua tuosta?
14.9.2014 16:14
Kestääkö tuo vesipumpun kannen tiiviste yhden aukaisukerran jälkeen, vai pitääkö hommata uusi? Meinaan, en yhden tiivisteen takia haluaisi koko vesipumpun korjaussarjaa ostaa, kun en erikseen tuota tiivistettä löytänyt mistään ostettavissa.