Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.
Alueen säännöt
Apua löytyy myös tietopankista!Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!
14.5.2015 11:24
Ehdottaisin että ekana käyt läpi kaasu- ja ryyppyvaijerin ja katsot kulkevatko ne oikeita reittejä ts. että ne eivät kiristy kun tanko käännetään ääriasentoon. Jos ei auta niin toivotaan että joku viisaampi tietää.
Ja sitten omaan kysymykseeni, tietääkö kukaan mikunin neulojen numeroinnista mitään? Pyörä dt 125 r ja kaasarina mikunin tm28 (ei siis vakiokaasari joka on pyöreäkurkkuinen), säätöinä ps 250, tk25 ja sokka alimmassa lovessa. Pesin ja öljysin melkoisen likaisen ilmansuodattimen, ja sen jälkeen ruvennut oireilemaan niin että kun kääntää kaasua tyhjäkäynniltä sellaisella "ripeähkö lähtö liikennevaloista"-nopeudella, pyörä sanoo vaan moo ja meinaa sammua. Ennen ilmanputsarin huoltoa siis pelitti hyvin noilla säädöillä. Ryyppy päällä toimii paremmin, mutta sitten taas tasakaasulla/suuurella kaasulla ajettaessa ryypyllä tietysti tukehtuu.
Tarvitsisi siis ilmeisesti ohuempaa neulaa? Mikunin taulukot osoittautui hyvin omituisiksi, sillä tällähetkellä neula väittää olevansa 5J25. Alun 5 tarkoittaa pituutta, mutta en löytänyt mikunin taulukkoa jossa moista neulaa edes mainittaisiin. Kokeilen vielä nostaa pienellä prikalla neulaa yhden loven verran ylemmäs, jos se ei toimi niin se ohuempi neula tulee todella tarpeeseen. Kiitos jos joku osaa vastata.
14.5.2015 21:13
Jos kone toimi neulan alueella ennen hyvin (eli neulan profiili on ok), niin en vaihtaisi neulaa ekana.
5J25- neula on vanhemman DT:n neula VM26 kaasariin. DT-R:n TM28 kaasariin kuuluisi 5J40- neula, näin ainakin Haynesin kirjan mukaan. Tiiä sitten, kuinka iso ero niillä käytännössä on.
Jos neulan alue todella on laiha, niin koko matkalta tasaisesti ja etenkin alapäästä saa rikastettua suuremmalla suutinputkella. Jos nykyisen kokomerkitä on Q-2, niin vaikkapa Q-6 on 0,02mm isommalla neulan reiällä, joka vaikuttaa jo. Q-4 ois satkun isompi vs. Q-2.
Putkessa on vielä numerokoodi, joka kertoo putken tyypin/mallin.
Yhtä mahdollista on, että tk-suutin on pieni, silloin kaasun avaaminen lähtee laihasta eikä sopivakaan neulan säätö välttis ehdi mukaan kompensoimaan. Elikkä kun kaasua avataan tai suljetaan, niin syy ei välttämättä ole siinä kaasun asennossa, jossa kakominen ilmenee, se voi olla ikäänkuin sitä kohtaa ennen. Tasakaasulla tilanne on paljon helpompi todeta.
Kun ei ole itse ajanut, niin pelkkää arvailua ilman tuntumaa...mutta tk-suuttimen vaihto on helpoin ja halvin kokeilu.
E:
Pääsuuttimen koko kannattaa haistella myös, ettei pääse leipomaan vedättäessä...
15.5.2015 0:42
Kiitoksia, täytynee vielä vähän testailla ja jos ei lähde nykyisillä palikoilla pelittämään säätöjä muuttelemalla niin etsiä putkea sitten, ja voisihan sellaisen 5J40 kanssa hankkia niin luulisi ainakin helpommin säädöt löytyvän. Pyörähän tosiaan on vanhemman mallin dt, mutta 95e bensan kanssa aikoinaan käyneen vahingon takia pyörään uusittu imupuoli käytännössä kokonaan, ja ilmeisesti laitettu uudemman RE mallin imupuolen tavarat. Ei kuitenkaan vissiin ole neulaa mukana tullut tai jotain koska vanhasta kaasarista (jonka raato edelleen löytyy) on neula tähän uuteen siirretty.
Tk suuttimen pitäisi olla sopiva, ainakin sitä kaikkialla suositellaan ja se kaikilla tuntemillani on sisällä, vaikka olisi vähän jotain viriäkin laitettu. Tämä yksilö siis ihan tt. Myös ps pitäisi olla hyvä, ei röpötä mutta ryyppyä annettaessa tukehtuu pahasti. Ainoa mikä nyt oudolta ja settiin kuulumattomalta vaikuttaa on tuo neula...
15.5.2015 21:39
Voi olla neula tai suutinputki, toki. Kokeilemalla eri vaihtoehtoja säädöt ja/tai syy kyllä löytynee.
Tk- tai mistä tahansa suuttimesta/säädöstä sana "suositellaan" on pitkälti "ei-mitään". Mikä toimii muilla vastaavissa, antaa toki suuntaa mistä lähteä etsimään...mutta jokaiseen peliin on syytä hakea säädöt itse, koska ovat yksilöitä.
Kun huomioidaan seikka, että tk-suuttimen ja neulan alueet menee hiukan toistensa päälle, niin neulan alun laihuudelta tuntuva kakominen voi vaatia isompaa tk-suutinta...tai päin vastoin.
Luistin leikkaus on myös osatekijä niillä nurkilla, mutta se on viimeinen mitä lähdetään muuttamaan (eli jos mikään muu ei auta...), koska jokseenkin aina se on tehtaan jäljiltä sopiva.
Vielä on sellainen, että onhan kaasari 110% puhdas? erityisesti tk-piirin reiät ja ilmasuutimet/kanavat on pirun pienet, eikä siedä juuri mitään likaa. Liottelu ja paineilma ei aina riitä, vaan saattaa vaatia rassin käyttöä. Onpa noihin jääny paskaa ultraäänipesurinkin jäljiltä.
Tiskiharjasta tms. napattu harjas on tukeva ja hellävarainen kaasutinrassi.
16.5.2015 18:58
Sellanen ongelma että kiinan kaasutin vuotaa kaikki bensat lävitse. Eli mikä tuo pieni nippa tuossa kuvassa (ympyröity) on? Ja miksi se vuotaa bensaa siitä ulos? Myös näköjään kaasarin tyhjennys aukostakin tulee bensaa vaikka täysin ruuvattu ruuvi kiinni. Täytyy varmaan tukkia se? ja mitenkä onko mitään tietoa minkälainen suutin tuohon menee? Vai täytyykö kävellä suuuttimen kanssa kauppaan.
kuva2
16.5.2015 20:41
Itsellä masaissa (näyttäisi olevan) samanlainen kaasari. Tuo nipa on ylivuotoon jotta kohokammiossa ei olisi liikaa bensaa. Kokeile säätää bensan pintaa kohokammiosta niin voisi auttaa
16.5.2015 22:47
Taitaa olla juuri noin, että on ylivuotoputki. Näytää siltä ettei koho sulje bansan saantia niin kuin pitäisi. Kuinka tuo pensan korkeus oikein säädetään?? Onko tarkotus vääntää sitä kohossa olevaa metallia?? Kun näyttää siltä ettei koho paina sitä tiivisteholkkia tarpeeksi alas, että estäisi bensan saannin.
24.5.2015 0:23
Rupesin katsomaan, että mistä se ryypynvaijeri laitetaan dellorto phbn 16mm kaasuttimeen? Olen ymmärtänyt, että se tulisi siihen toiseen pitkään vinoon putkeen, mutta siihen tuli vain joku letku. Muuta paikkaa ei kyllä ollut.
26.5.2015 10:31
Mikä vikana solifer speedjetissä, kun lähtiessä täyskaasulla ei anna vastinetta kaasulle, vaan ikäänkuin röpöttää aikansa, kunnes kiihtyy?
26.5.2015 12:59
RaceMake kirjoitti:...lähtiessä täyskaasulla ei anna vastinetta kaasulle, vaan ikäänkuin röpöttää aikansa, kunnes kiihtyy?
Tarkoitatko, että kiihdytyksen alussa röpöttöö (=liian rikkaalla) ja sitten kohta lähtee vetämään puhtaasti? Jos näin, niin testaa neula 1 pykälä alemmas (eli sokkaa ylemmäs). Ja ilman saanti, putsari ok?
26.5.2015 23:06
mixa76 kirjoitti:RaceMake kirjoitti:...lähtiessä täyskaasulla ei anna vastinetta kaasulle, vaan ikäänkuin röpöttää aikansa, kunnes kiihtyy?
Tarkoitatko, että kiihdytyksen alussa röpöttöö (=liian rikkaalla) ja sitten kohta lähtee vetämään puhtaasti? Jos näin, niin testaa neula 1 pykälä alemmas (eli sokkaa ylemmäs). Ja ilman saanti, putsari ok?
Juu tarkoitan. Pitää kokeilla tota. Ajattelin vaan että käy melko kuumana jo nytten toi kone, että tykkääkö jos alkaa viellä noita muuttelemaan? vai onko vaan skoottereitten ominaispiirre ottaa kuumaa?
27.5.2015 9:49
RaceMake kirjoitti:Ajattelin vaan että käy melko kuumana jo nytten toi kone, että tykkääkö jos alkaa viellä noita muuttelemaan? vai onko vaan skoottereitten ominaispiirre ottaa kuumaa?
Nestejäähdytys? Onko kunnossa? Ilmattu hyvin? Nesteitäkin pitää joskus vaihdella.
Ehkä hiukan isompi pääsuutin vielä, niin ei täyskaasullakaan mene liian laihalle?
28.5.2015 13:32
Minkä mukaan käy kuumana? Onko sulla lämpömittari vai mututuntumallako koitat?
13.6.2015 20:53
Moro. Sendan kolme ekaa vaihdetta käy tosi huonosti, pintakaasu toimii hyvin mutta kun antaa vähän jengaa alkaa röpöttää eikä kierrokset tahdo nousta millään. Aikansa kun antaa hanaa tai valuu alamäkeen nappaa taas käynti kunnes tulee vastaan seuraava ongelma, eli huippukiekoilla kulku on nykivää. Neloselle kun saa jotenkin nostettua alkaa kulkemaan hyvin. Terpissä on siis enoxi ja dellorton 14mm phva. Mun diagnoosi olisi neulan nosto(ei mitään hajua miten tämä toimii), suuttimen suurennus ja tulpan uusinta. Mitäs olisitte mieltä?
14.6.2015 18:34
Eli Derbissä metrakitin tehari, rajoittamaton cdi, italkitin hiilikuituläpät, dellorto 17,5 phva ja 95 suutin. Lähtee käyntiin erittäin huonosti ja tyhjäkäyntiä ei löydy vaikka miten kääntelee seos- ja tyhjäkäyntiruuveja. Muuten jaksaa vetää hyvin kaikillä vaihteilla pinta ja täyskaasullakin. Eli saako liikaa vai liian vähän bensaa/ilmaa?