Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Ilmanpuhdistimet

19.5.2012 13:45

DT:ssä on piperi, ja se sopii hyvin siihen. Muotoutuu tilaansa. Huono puoli tietysti imuäänet.

Re: Ilmanpuhdistimet

19.5.2012 15:57

Muutaku bensan kulumisen
Ei se piperi sen enempää pensaakaan kuluta mitä se tehoa tuo. Nämä jutut on aina yhtä huvittavia kuulla kun "vakioputsarilla meni 4l/100km, mut nytku vaihoin piperin kulutus on 12l/100km". Mihin ihmeeseen se piperi sitä pensaa niin jäätävästi hukkaisi, jollei se tehoakaan tuo??

Re: Ilmanpuhdistimet

19.5.2012 20:29

Ei pensan kulutuksessakaan mitään eroa näkyny. Mutta voishan tota periaatteessa perustella siten että JOS piperi antaa enemmän ilmaa, kone tarvii isomman suuttimen, ettei käy laihalla, mutta enpä usko :D

Re: Ilmanpuhdistimet

19.5.2012 22:27

Mutta voishan tota periaatteessa perustella siten että JOS piperi antaa enemmän ilmaa, kone tarvii isomman suuttimen
Samalla pitäisi myös tehojen lisääntyä. Pensankulutus lisääntyy siinä suhteessa missä tehotkin, vai miten se piperi alkaisi yllättäen kodattomaan pensaa johonkin, tai pilaamaan palotapahtumaa niin ettei palaisi kunnolla?

Re: Ilmanpuhdistimet

11.7.2012 17:52

viittisiko joku vähä kertoa mikä mättää, kun kyseessä on yamaha dt mopo, vireinä, arrowin tehoputki, piperi ja 120 suutin, Ja matalilla kierroksilla mopo röpöttää todella pahasti eikä meinaa lähteä kulkemaan mihinkää vaan pitää kytkimellä pelleillä että kierrokset nousevat. Suutinta olen koittanut 110, 115 ja 120. Kaikilla suuttimilla mopo röpöttää aika pahasti mutta, aina kun saa kierrokset leikittyä tehoalueelle niin lähtee kyllä todella hyvin, eli voisiko piperi pilata jotenkin säädöt tai olisiki kaasari liian pieni ettei sitä saa säädettyä piperin kanssa vai mikä on vikana? Neulaa olen myös pariin otteeseen yrittänyt säätää mutta ei tunnu olevan suurta vaikutusta siinäkään. Eli tiivistettynä= Matalilla kierroksilla paha röpötys kierroksia ei meinaa saada ylös, mutta kun aikansa leikkii ja saa kierrokset ylös niin lähtee niinkuin kuuluukin. Rupee meneen hermot tän kanssa eli kiitoksia kaikista vastauksista! :)

Re: Ilmanpuhdistimet

11.7.2012 19:20

Kokeileha iha vittuillakses isompaa suutinta, kaverilla oli detsissä 115 kurittomana ja siihe piper päälle ni vaik 130 vois toimia :lol:

Mitä se sanoo täyskaasulla ryypyllä? Jos veto paranee ni liia pien, jos hyytyy/sammuu ni liia iso suutin.

Ja lopeta se kytkimellä kiekkojen ylössaanti, se ei tykkää :lol:

Re: Ilmanpuhdistimet

11.7.2012 20:22

LaneKit kirjoitti:Kokeileha iha vittuillakses isompaa suutinta, kaverilla oli detsissä 115 kurittomana ja siihe piper päälle ni vaik 130 vois toimia :lol:

Mitä se sanoo täyskaasulla ryypyllä? Jos veto paranee ni liia pien, jos hyytyy/sammuu ni liia iso suutin.

Ja lopeta se kytkimellä kiekkojen ylössaanti, se ei tykkää :lol:

no se tuntuu hullulta vielä isompaa suutinta mut itekki tiedän yhen kaverin jolla oli kurittomalla putkella 115 ja toimi hyvin mut ei helvetti pensaa menee nyt jo niin helvetisti et ei usko jeesuskaa :D mutta siis ei ryypyllä oo oikeestaa vaikutusta, ja joo miten saan sitte piikille asti jos en rämppää kytkintä :D? koska ne kierrokset ei nouse vaikka kuinka yrittäs :D tai pitäskö laittaa vakioputsari takasi tai joku 17,5-19mm kaasari nii sais säädettyä ehkä vähä paremmi..? tai mitä jos laittas neulaa yhen laihemmalle kun nyt on vakioasennos, tai entäs voiko tuorevoitelu vaikuttaa tähän juttuun mitenkää..?

Re: Ilmanpuhdistimet

11.7.2012 20:39

no se tuntuu hullulta vielä isompaa suutinta mut itekki tiedän yhen kaverin jolla oli kurittomalla putkella 115 ja toimi hyvin mut ei helvetti pensaa menee nyt jo niin helvetisti et ei usko jeesuskaa


Suuttimen koko ei vaikuta pensan kulutukseen niin että pienemmällä menee vähemmän. Oikeella suuttimella menee vähiten pensaa, liian pienellä menee enmmän ja liian isolla enemmän.

, ja joo miten saan sitte piikille asti jos en rämppää kytkintä
laittamalla ne kaasarin säädöt kuntoon. Kyllä tollasen mopon nyt pitäs jaksaa sentään piikille päästä, jos vaan kaikki on kunnossa. Aika paljon pielessä saa joku olla jollet lainkaan pääse piikille ilman kytkimen kanssa pelaamista.

tai pitäskö laittaa vakioputsari takasi tai joku 17,5-19mm kaasari nii sais säädettyä ehkä vähä paremmi..?
Saa sen piperilläkin säädettyä. Yleensä liian pienellä kaasarilla ei tuu säätämisen kanssa ongelmaa, itellä enemmänkin yli-isojen kaasareitten kanssa tulee (esim. krossareitten mikket mitä aina joku tunari meni laittaman PV:seen, ihan mahdotonta säätää jotain 32 kaasaria kun pyttynä on joku 60 p+)

tai mitä jos laittas neulaa yhen laihemmalle kun nyt on vakioasennos,
Neula ei vaikuta täyskaasulla, millä ilmeisesti kiihdytät?

tai entäs voiko tuorevoitelu vaikuttaa tähän juttuun mitenkää..?
Ei pitäisi, jos se on kunnossa eikä päästä mitään 50% sekotusta sinne koneeseen.

Re: Ilmanpuhdistimet

11.7.2012 20:41

Vakioputsari on joo aina toimiva ratkasu.

Kokeile neula keskellä tai yhen rikkaammalla, ei sen kyl pitäs toho vaikuttaa mut silti :D

Kokeileha sitä isompaa, ei se oikeestaa kulutuksee vaikuta yhtää, enemmi vaikuttaa jos ei oo säädöissä. Ei tuosta 130 virtaa paljoo enemmi soppaa ku 110.

E: Slerpa: ol nopeemp :)

Re: Ilmanpuhdistimet

11.7.2012 21:04

Ja vielä yksi tärkeä neuvo, mikä jäi uupumaan mun viestistä. Kun alat suuttimia vaihtamaan, osta suutinsarja, tai ainakin vähintään 10 suutinta. Suutinsarja olisi parempi, kun vielä toi suuttimen valitteminen on tollasta hakuammuntaa.

Re: Ilmanpuhdistimet

11.7.2012 21:32

Slerpa_ kirjoitti:Ja vielä yksi tärkeä neuvo, mikä jäi uupumaan mun viestistä. Kun alat suuttimia vaihtamaan, osta suutinsarja, tai ainakin vähintään 10 suutinta. Suutinsarja olisi parempi, kun vielä toi suuttimen valitteminen on tollasta hakuammuntaa.

Kiitoksia vastauksista todella paljon! Ja noista suuttimista kun olin juuri tilannut netistä osia niin päivän myöhemmin muistin että ai helvetti olis pitäny muistaa tilata juuri semmonen suutinsarja niin se sitten jäi. Ja siis mopo röpöttää jostain 3000-->6000 kiekasta (kunnes röpötys loppuu tai ainakin vähenee) niin kierrokset eivät nouse oikeastaan paljon paskaakaan vaan jos painaa kaasun pohjaan röpötys vain lisääntyy ja tuntuisi siltä kuin "tukehtuisi" bensaan ja kiekat jurraa paikalla, mutta sitten saan kytkimellä nostettua kiekkoja tarpeeki korkealle ja päästään tehoalueelle. Ja kun tehoalueelle on päästy niin voi kiihdyttää ihan hyvin kaasupohjassa mutta kun alhasilla kierroksilla laittaa kaasun pohjaan tuntuu vain että tukehtuisi niin kuin mainitsin tuossa aiemmin jo. Mutta voisiko vika olla vuotavissa läpissä, ja jos viitsisit kertoa hieman noista piperin säädöistä elikkäs mitä oikeastaan kannattaisi tehdä muuta kuin etsiä juuri sopiva suutin? pitäisikö säätää tuorevoitelua? Se on nytten 1 3/4 auki eli hieman rikkaammalla kuin vakioasennossa. Kiitoksia kovasti vastauksista !! :P

Re: Ilmanpuhdistimet

11.7.2012 23:22

Paljonkos bilteman punanen putsari päästää ilmaa lävitte? Biltema kehuu paremmin puhdistavaksi sekä virtaavaksi, mutta vahtomuovia tossa on yhtä paksulti kun vakioputsarin levyssä + punanen kerros päälle.
Montako suutimen kokoa pitäisi laskea ylöspäin ton vaikutuksesta?

On muuten varmaan hinta/laadultaan paras putsari. 8€ eikä ole ollu mitään ongelmaa missään säässä. Muutenkin bilteman tavarat tuntuu paljon perusmotosekundaa laadukkaammalta

Re: Ilmanpuhdistimet

12.7.2012 16:18

Biltemasta en ole koskaan mitään hyvää ostanut (en tosin ole hakenutkaan), ja tuskin tulen ostamaan. Piperi olis sullekkin parempi ratkasu jos vapaasti virtaavampaa välttämättä tarttet.

Re: Ilmanpuhdistimet

12.7.2012 16:22

Toi pilteeman putsari on iha laadukkaan olone ja varmaa suodattaaki iha hyvi. Ite tollasta hypistelly ja kaverilla on tollane, ni ei se sen kummempi ole ku joku laatufirman vehekkää. Ite kyl diggaan silti piperin sukasta jos vehkeessä on joku torvi mihi sen asentaa.

Re: Ilmanpuhdistimet

12.7.2012 21:12

Slerpa_ kirjoitti:Biltemasta en ole koskaan mitään hyvää ostanut (en tosin ole hakenutkaan), ja tuskin tulen ostamaan. Piperi olis sullekkin parempi ratkasu jos vapaasti virtaavampaa välttämättä tarttet.


Perustelut pyydän. Tuo on ihan kunnollinen puhdistin eikä mikään pikku sukka kaasarin edessä ja puhdistaa varmasti yhtä hyvin kuin vakioputsari. Piperista tuskin voi sanoa samaa? Ja katsotaas viellä hintaa:

Biltema 8€
TNT vaahtomuovi putsari 12€
Piperi 15€
Malossin punanen putsari 35€ joka on varmaan paras vastike bilteman putsarille

En oikeastaan enää edes ajattelisi ostaa mitään muuta koteloimatonta vaahtomuovi suodatinta.

Ja on ne muutkin osaset siellä aika laadukkaita; LED vilkut 30€ pari, kuori CNC jyrsittyä alumiinia ja pleksi ruuveilla kiinni. Motonetistä 40€ pari, kuori muovia ja lasi liimattu kiinni.