1.4.2012 23:38
2.4.2012 7:31
Palezu kirjoitti:Bensankulutuksen kunnolla pienentämisen voisi kaiketi laskea pro-virittelyksi, joten neuvokaapa lähes epätoivoista kuinka saan 2t 50cc skootterin kulutuksen niin alas kuin mahdollista..
2.4.2012 12:05
2.4.2012 16:24
2.4.2012 21:57
Palezu kirjoitti:Mutta onko se moottorin kierrosten alhaalla pitäminen ihan absoluuttinen totuus tähän kulutusasiaan, kierroslukuhan tietysti on yksi tekijä mikä määrää tehon, mutta jos sylinterin täytöstä vastaavasti pienennettäisiin vaikka imupuolta kuristamalla tai kaasukättä kouluttamalla niin ei kai sen pitäisi kovin paljon enempää syödä vaikka kierrokset olisivatkin vähän korkeammat? Kun jos se kiertäisi vähemmän, niin silloinhan sylinteriin pitäisi saada kerralla enemmän kamaa poltettavaksi että sama teho saataisiin. Eli plus miinus nolla kummankin vaihtoehdon hyväksi kai Pienemmillä kierroksilla on kyllä etunaan pienempi kuluminen ja vissiin pienemmät kitkahäviötkin?
5.4.2012 11:29
Se isompi suutin ei ihan suoraan taida korreloida kulutukseen Ja kannattanee muistaa, että lisääntynyt virtausvastus "kuluttaa" bensaa. Eli ei niistä kanavista kannata väkisin liian pieniä tehdä.Palezu kirjoitti:sitten voisi kuristaa imupuolta (vakio putsarinkurilla 50 suutin oli sopiva ja se kulkikin sen 50 mutta menin ottamaan sen pois ja piti laittaa ~30 numeroa isompi suutin eikä vauhti ole hirveästi lisääntynyt
Oikeastaanhan paras vaihtoehto olisi valaa itse ~35cc pytty, puristussuhde kuntoon ja sopiva putki ilman mitään kuristuksia ja vari säätöihin niin johan loppuisi ryystö..
5.4.2012 23:55
rossipoika kirjoitti: Se isompi suutin ei ihan suoraan taida korreloida kulutukseen Ja kannattanee muistaa, että lisääntynyt virtausvastus "kuluttaa" bensaa. Eli ei niistä kanavista kannata väkisin liian pieniä tehdä.
6.4.2012 9:15
rossipoika kirjoitti:Miten niin paras? Yleensä hyötysuhde kasvaa moottorin koon kasvaessa (syy: pinta-alan ja tilavuuden suhde). Moottorista kannattaa tehdä mahdollisimman suuri, mutta ei kuitenkaan niin suuri että sen pyörittämiseen tarvittaisiin enemmän polttoainetta, kuin kohonneesta hyötysuhteesta aiheutunut polttoaineen kulutuksen lasku on.
6.4.2012 11:33
Katsos se moottori tekee siinä työtä virtausvastuksesta aiheutuvia häviöitä vasten. Ja työn tekemiseen tarvitaan energiaa. Mistäs muualta se tulis ku polttoaineesta?Palezu kirjoitti:Mielenkiintoista, selittäisitkö tarkemmin?
Tottakai se kuluttaa enemmän jos sillä sitte kiihdytetään ja ajetaan sen verta kovempaa mitä tehot on noussu. Toisekseen se variaattori saatto kurien kanssa kierrättää konetta parhaan hyötysuhteen alueella ja nyt sitte jossain muualla.Meinaan vakiona sillä 50 suuttimella mittasin 3,3l/100km, ja nyt on kuri kokonaan poissa, putkeakin avarreltu ja 82 suutin, ja kulutus on n. 4,8l/100km..
Eikös asia ole juuri niin yksinkertainen, että pienemmästä reijästä pääse ihan yhtä paljon bensaa kuin suuremmastakin, joutuu vaan tekemään enemmän töitä. Mutta sitte se ei ookkaan enää ykisnkertanen ku aletaan ajatella resonansseja ja kaasun liike-energiaa ja kaiken näkösiä ikävyyksiäja kyllähän se niin loppujen lopuksi on että ei siitä pienemmästä reijästä niin paljon pensaa pääse vaikka asia ei ihan niin yksinkertainen olekkaan.
Turboahdinhan muuttaa tilanteen totaalisesti... Auton moottorithan on käsittääkseni sen takia ollut niin isoja, että niistä saadaan kuluttajalle tarpeeksi tehoa ja ovat silti kestäviä. Nyt sitten riittää pienempiki mylly ku laitetaan hyrskytin kylkee. Ja se turbohan kerää mukavasti pakokaasun "hukkaenergiaa" takaisin hyötykäyttöön.Sarvi-Perkele kirjoitti:Suuntaus on kohti alati pienempiä turboahdettuja moottoreita. Ja tässä lienee takana nimenomaan hyötysuhteen parantaminen.
Totta tuokin. Mutta jos ajattelee asiaa termodynamiikan kannalta? Asiaa puidaan Dixonin kirjassa (Oletan sun omistavan sellaisen) 3. kappaleessa. Tarkemmin sivuilla 43-44. Onhan laivojen ja rc-moottoreiden hyötysuhteissa vissi eroToisaalta en oikein ymmärrä myöskään tuota perustelua, eli pinta-alan ja tilavuuden suhdetta, koska sehän toimii nimenomaan toisin päin. Eli pienessä koneessa saavutetaan helpommin tarvittava huuhtelu, joka tarkoittaa pienempiä (=matalampia) aukkoja, ja parempaa hyötysuhdetta.
6.4.2012 12:52
6.4.2012 19:11
10.4.2012 16:11
10.4.2012 18:58
10.4.2012 19:14
Eihän noi ilmanvastukset ole vielä edes mitään järin suuria noissa 50km/h nopeuksissa, mitä nyt ilmeisesti ollaan taloudellisesti ajamassa, joten auttaako nämä parannukset mitään? Eikö se nopeus ollut 80km/h ylöspäin, jossa se aerodynamiikka alkaa vaikuttamaan paljon?Kaiken parhaimman hyödyn tässä asiassa saisi jos tekisi esim. katteista integroidut toisiinsa, eikä mitään pyörteileviä liitoskohtia jäisi. Tietenkin voi myös käyttää vaikka mopon väristä teippiä ja peittää sillä liitoskohdat.
Itelle sanottiin autokoulussa, että reipas ja kova kiihdytys, jolla päästään tavoitenopeuteen nopeasti olisi taloudellisempaa mitä pitkä ja rauhallinen kiihdytys. Tiedä sitten mikä oikeasti on taloudellisempaaMahdollisimman tasaisesti kannattaisi lähteä esim. risteyksestä.
10.4.2012 20:06