Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.
Alueen säännöt
Apua löytyy myös tietopankista!Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!
24.6.2012 17:28
mrenkaat paskana oma veikkaus
24.6.2012 17:35
Laita pienempää suutinta ja samaa kysymystä ei tarvi joka topikkiin laittaa.
24.6.2012 19:12
juu tota ostin mbk x limit vuosimallia 2006... ajoin huoletta 2tonnii ja toimi täydellisesti...
noo ajoin 10km kaasu pohjassa nykäs oudosti sit rupes pätkittää sillee et kulkee 30. no putsasin kaasarin ja ilmanputsarin ni rupes toimii vähäsen paremmin mut rupee röpöttää piikin kohalla miten toi on mahollista jos se toimi 2 tonnii moittettaa ilman röpötyksiä yms. eikai suuttimesta voi olla kiinni jos se toimi 2 tonnii?
24.6.2012 20:01
Oiskohan syynä et ajoit putkeen kaasu pohjassa noin pitkään?
Onko sielä enää edes puristuksia?
24.6.2012 21:01
helvetim hyvät puristukset ja laakista käymää. toivottavasti tulppa ois kyrvähtäny
25.6.2012 0:12
Mikä mahtaa olla vikana pappatunturissa kun ei ole yhtään vääntöä, kun on avannut seosruuvia muutaman kierteen verran. Seosruuvi pohjassa kulkee kunnolla hetken aikaa kunnes ei saa enää bensaa kunnolla ja meinaa hyytyä. Vika on todennäköisesti kaasuttimessa, mutten ole löytänyt mitään vaikka muutaman kerran avannut ja putsannut. Suutin on kokoa 212 joka tuntuu melko suurelta, voisiko olla siitä kiinni?
25.6.2012 9:25
Mikäköhän apikalle tuli ku , se on nyt ollu pari päivää sateessa. Ajoin tos eilen kaverille , ja otin toisen virtalukon mukaa et vaihan virtalukon siin samal ku omassa ei toimi rattilukko. Sit rupesin vaihtamaan sitä , mutta yllätysyllätys virtalukon toinen pultti oliki murtopultti(Kellää mitää hajua millä sais pois) . No eihän siin sit mitää laitoin vanhan virtalukon johot takas kiinni ja sähköpussin nippuu ja maskin kiinni. Lähin sit siit ajamaa ni , ei käy kunnollista tyhjäkäyntiä ja jos 3-vaiheest ylöspäin ajaa pintakaasua ja lyö kaasun pohjaan niin rupeaa booamaan
25.6.2012 14:36
ilmanputsari saattaa olla kastunut, kuivaa ja öljyä se. ja murtopultti lähtee helposti isolla poranterällä irti, ne on yleensä tosi pehmeetä metallia, aivan ku porais puuta. näin ainaki itellä cpissä
25.6.2012 15:21
Mikksu kirjoitti:Mikä mahtaa olla vikana pappatunturissa?
Koita säätää kaasaria. Ja vaihda tulppa. Seosruuvi vaikuttaa pikkukaasulla (jos säätö loppuu kesken niin isompaa/pienempää tk suutinta), neula puolikaasulla ja ps täyskaasulla. Mikähän kaasari mahtaa olla? Mikuni? Niissä on noi suutinkoot isompia vrt delluun..
26.6.2012 0:06
Gas gas 50 ec rookie
mistä vois saaha tohon koneeseen laakerit ja stefat? puuttuu enää 1 neulalaakeri 26*20*16,2 kuulalaakeria 32*12*, 35*15*11 ja pari stefaa 30*10*6, 22*4*5.
Mopo hajosi joskus puoli vuotta sitten ja en jaksanut etsiä laakereita siihen. kunnes jossakin vaiheessa tuli innostus ja aloin etsimään laakereita mutta en ole löytänyt kuin runkolaakerit. Samalla maalasin mopon ja ostin paljon uutta osaa.
Jos joku jaksaa niin vastais tähän mistä löytyis sellasia laakereita! (:
29.6.2012 1:57
Mikähän fanticissa vikana kun kytkin ei irrota kunnolla? Ongelmat alkoivat jo keväällä kun otin mopon talvisäilöstä niin kytkin pohjassa pyrki eteenpäin ja sammui. Kun vaihde on päällä ja kytkin pohjassa mopo alkaa välillä vetää eteenpäin, muttei tee tätä aina. Kun antaa kierroksia, vetäminen loppuu kokonaan ja kun kierrokset alkavat tasaantua, alkaa mopo taas välillä vetää eteenpäin. Tänään kun olin myöhään ajamassa, kävi niin että kytkin ei irrottanut ollenkaan vaan ykkösellä pystyi ajamaan normaalisti kytkin pohjassa. Sammutin mopon ja sen jälkeen kytkin alkoi taas toimia, tosin nyki taas eteenpäin. Ei ole kytkimen säädöistä kiinni, kahva liikkuu muutaman millin jonka jälkeen ottaa normaalisti kiinni.
29.6.2012 2:16
Mikähän mankiin iski kun eka sammu niinku ois bensaloppunu mutta sitä ny oli vielä joku puolisen tankkia jonka jälkeen ei meinannu lähtä käymään mutta kun läks käymään niin paukku ihan vitusti ja pätki. siinä sitten ihmettelin vähän aikaa ja laitoin puolan kiinne kun oli irronu siitä kierreosasta joka menee rungon läpi j. säätimeen. Ton jälkeen otti kiekkaa vapaalla ihan hyvin mutta ajaessa ei vääntöä ollu paljon yhtään ja nyki taas vähäsen. Sori jos on sekavaa mut pistetään väsymyksen piikkii
29.6.2012 12:54
Mikksu kirjoitti:Mikähän fanticissa vikana kun kytkin ei irrota kunnolla? Ongelmat alkoivat jo keväällä kun otin mopon talvisäilöstä niin kytkin pohjassa pyrki eteenpäin ja sammui. Kun vaihde on päällä ja kytkin pohjassa mopo alkaa välillä vetää eteenpäin, muttei tee tätä aina. Kun antaa kierroksia, vetäminen loppuu kokonaan ja kun kierrokset alkavat tasaantua, alkaa mopo taas välillä vetää eteenpäin. Tänään kun olin myöhään ajamassa, kävi niin että kytkin ei irrottanut ollenkaan vaan ykkösellä pystyi ajamaan normaalisti kytkin pohjassa. Sammutin mopon ja sen jälkeen kytkin alkoi taas toimia, tosin nyki taas eteenpäin. Ei ole kytkimen säädöistä kiinni, kahva liikkuu muutaman millin jonka jälkeen ottaa normaalisti kiinni.
Katsoin nyt aamulla mopoa tarkemmin ja avattuani sen reiän koneen kyljessä, mistä katsotaan koneöljyjen määrä, huomasin että mopoa tarvi kallistaa varmaan 45 astetta ennen kuin reiästä alkoi vuotaa öljyä. Eikös se reiän kohta ole minimi määrä öljylle? Jos näin niin vikahan on varmaan siinä, että kytkin ei saa tarpeeksi voitelua. Ja mopo ollut juuri huollettavana liikkeessä ja öljyt vaihdettu. Ja muistaakseni vikaa alkoi ilmetä juuri 4000km huollon jälkeen aluksi.
E: Öljyä lisätty koneeseen, ei auttanut.
29.6.2012 17:35
Moro! Itelläni on Derbi DRD Pro R -06, moposta otettu kuristukset eli holkki, hukkaputki ja kaasarin reikälevy pois, edessä 12h ratas ja suutin kokoa 80. Hyvin on tähän asti pelannut kunnes aamulla mopo starttasi heikohkosti, eikä paikallaan saa kierrätettya edes puolilleen ja pätkyttää paljon. Liikkeelle kun pääsi niin alku todella kankeaa, mopo ei vaan suostu kiertämään, kun vauhtia kertyi n. 40kmh alkoi nelosvaihteella löytyä hieman tehoja ja kutosvaihteella täysillä kierroksilla ajaminen onnistuu aivan normaalisti. Ajoinkin sitten 40km maantietä koko ajan kierrokset mahd. ylhäällä koska löysätessä mopedi alkaa pätkiä ja ei meinaa kulkea. Vaihdoin tulpan uuteen, meno ei muuttunut mitenkään. Mikä on vikana? Arvelisin että joko suuttimet/kaasari on tukossa, putki on karstottunut tai tulpanhatussa/johdossa häikkää? Entä voiko olla vaikutusta että ajettu n. 2-3 tankillista 95 E10 bensiinillä?
Tiivistettynä siis: Matalilla kierroksilla ei toimi juuri ollenkaan, eikä edes pikkuvaihteiden yläkierroksilla. Vitosvaihteen pystyy ajamaan jo ihan loppuun ja kutosella pelaa korkeilla kierroksilla todella mallikkasti, vauhtia kerryttää n.80km/h. Vika siis ilmestynyt aivan yhtäkkiä.
Kiitos paljon!
29.6.2012 20:04
Kannattaa käydä nyt ens alkuun nuo läpi mitä itse mainitsitkin ja jos vika on alkanu tuota 95 tankatessa, niin varmaan kannattaa vaihtaa tankkiin 98:a.