Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.
Alueen säännöt
Apua löytyy myös tietopankista!Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!
29.8.2012 7:33
kellään tietoja mikä lämpörauta täs kuvas on ja mistä niitä saa=)?
http://www.motot.net/galleria/kuva129941/
29.8.2012 17:20
näyttäs olevan kiillotettu vakio
29.8.2012 19:11
ei ole=) tässä kuvaa kiilotetusta vakiosta:
http://www.motot.net/talli/osat/id38275/. Nähnyt vissiin jotai 5 mopoa tollasella kromilämpösuojalla, mutta itse en löydä:o
29.8.2012 21:32
Tuo 10e maksava on tuon metallisen päällä oleva muovi, joka on maalattu kromimaalilla.
Detsistä löytyy vakiona nuo, mutta ovat mustia.
29.8.2012 21:43
niin siis tätä 10e vakiolämpösuojaa en tarkoittanut, vaan sitä toista jonka linkitin tänne aijemmin=)
http://www.motot.net/galleria/kuva129941/ tämä siis?
30.8.2012 0:22
Vakio lämpörautahan se tuokin on
30.8.2012 6:54
ai on vai? siis jos ajattelet sitä pohjalämpösuojaa, mut mun mielestä ei ollut ihan noin pitkä:O No täytyy kattoo tänää:)
30.8.2012 17:37
Onko kenelläkään tietoa minkälaisia kuristuksia on Solifer 50R:n putkessa. Kun tuo putki tänään katkesi ja ajattelin irrottaa sen hitsaamista varten niin voisin samalla ottaa siitä kurit pois.
30.8.2012 18:19
No ei oikeen mitään löydy sieltä
11.9.2012 0:31
Jatkoa Poliisit-topicista:
Slerpa_ kirjoitti:Noin teoriassa se katalysaattori toimii, jos saadaan se ihanteellinen seossuhde sinne kattiin (kuten ruiskumoottoreilla saadaan, vai montako toimivaa kaasutin-katalysaattori ratkaisua automailmasta tiedät?). Valitettavasti kun kaasarista puhutaan (eikä edes sähkökaasarista) se seossuhde on ihan mahdotonta saada sinne ihanteelliseksi, ja katalysaattori ei toimi kunnolla. Vielä kun kotiasentaja käy laittamassa (ilman mitään mittareita tai tietoja lambda-arvoista) viimeistään talvella koneeseen isomman suuttimen, käy kone jo ihan liian rikkaalla ja katalysaattori on aivan turhana härpäkkeenä putkessa.
Jos mopoihin tulisi ruiskuja, olisi sillä katalysaattorilla tarkotuskin, ja hommassa olisi joku järki. Nykyään se on siellä täysin turha.
E: PAhottelen, en huomannut Shapen huomautusta kun viestin lähetin, poistakoon/siirtäköön viestin jos se on haitaksi.
Joo no ei noita kyllä kovin monia taida olla, mutta eihän ne nyt aivan täysin turhaakaan siellä putkessa ole. Oikein toteutettunahan (joita ne tuskin mopoissa on) se ei tehojakaan syö, mutta jalometalleja noidenkin valmistuksessa aika pitkälti taidetaan käyttää, joten eivät ihan ilmaisia ole. Joten jos ne eivät millään tavalla päästöihin vaikuttaisi niin en usko että niitä myöskään putkista löytyisi.
Se on kyllä täysin totta, ja varmaa että paljon pienemmäksikin noita päästöjä saisi oikealla toteutuksella ja ruiskuohjauksella. Aika harvoissa 50cc noita ruiskuja vielä nähdään. Tulevaisuudessa varmasti yleistyvät, puhtaampi palaminen, pienempi kulutus jne sillä kuitenkin saadaan.
Athenallahan noita on jo valikoimissa, ruiskuja 2t koneeseen..
11.9.2012 0:45
Muutamia vuosia sitten valtamerkeillä (Aprilia, Piaggio, Gilera, Peugeot) oli polttoaineen suorasuihkutuksella varustettuja skoottereita ja ne alittivat päästönormit jo ilman katalysaattoria, joten katalysaattoria ei niissä moottoreissa käytetty.
11.9.2012 0:52
Joo apikka taitaa valmistaa edelleen (SR50 Factory). Aika mielenkiintoista, itse en tommosta ois uskonut että niin puhtaasti palaa
11.9.2012 16:11
Oikein toteutettunahan (joita ne tuskin mopoissa on) se ei tehojakaan syö
Vakiomopossa ei tälläkään ole väliä, kun kuitenkin 45km/h on se nopeus mihin moottorilla pitäisi pyrkiä. Jo nykyiset koneet on ylimitotettu mopojen tarpeisiin reilusti.
Joten jos ne eivät millään tavalla päästöihin vaikuttaisi niin en usko että niitä myöskään putkista löytyisi.
Noi toimii ehkä siellä jossain EU:n päästöpenkissä uutenaan hyvin, sen jälkeen ei kovin kauaa pelaa. Mitään todellista hyötyä ympäristölle ei tästä touhusta ole, kun ei mopoihin tehdä mitään määräaikaisia päästömittauksia. Luultavasti mopossa on samalla tavalla kun jossain californian katalisaattori+kaasari amerikan raudoissa, että sitä kattia saa olla vaihtamassa parin vuoden välein että toimii oikein. Tämäkin voisi tulla ilmi jos määräaikasia päästömittauksia suoritettaisiin mopoihin, ja kiihdyttää ruiskujen tuloa markkinoille. Nykyiset mopot näyttää aika lailla niiltä 90-luvun alun kaasari ja 1pisteruisku virityksiltä jotka sitten aika äkkiä katosi kunneivät toimineet.
Tästä touhusta voi olla jopa enemmän haittaa kuin hyötyä kun tehdään katalysaattoreita ja kulutetaan energiaa niitten jalometallien louhimiseen. voidaan kysyä että onko tästä päästöpelleilystä mopojen kanssa ylipäätään mitään hyötyä...
Tulevaisuudessa varmasti yleistyvät, puhtaampi palaminen, pienempi kulutus jne sillä kuitenkin saadaan.
Yleistyy varmasti kaksitahtisissa kun päästörajat tiukentuu, jollei sitten koko kaksitahtareita ajeta kokonaan alas.
11.9.2012 17:39
No joo, ratakäytössäkin 2t alkavat häviämään, niin motogp (kuin myös moto2 ja moto3). Myöskin supermoto, enska, crossi yms. käytössä alkaa näkymään huomattavasti enemmän 4t, joka voisi viitata siihen että 2t alkaa jäämään pikkuhiljaa taka alalle. Mopoissa voitaisiin hyvin käyttää vain 4t moottoria myös, vähentäisi ehkä virittämistä, kun tekisi siitä vähän vaikeampaa, sama juttu piikeissä. Mutta sepä siitä.
Ja joo, niin on ylitehoiset moottorit, sitten vedetään putki ihan tukkoon ja ei kiihdy mihinkään. Saas nähdä milloin tulee markkinoille ensimmäinen 2t ruisku _mopo_, voi olla meinaan aika menestys. Kumma kun ei jo ole joku firma sellaista esitellyt? Ja kumma myöskin se miksi ruiskuja on vaan 2t skoottereissa, eikä ihan mopo mopoissa. Toki valmistuskustannuksiahan se nostaa, mutta jos uusien mopojen hinnat nousee vaikka 200€, niin ei sillä ole mitään merkitystä.
Nyttenhän ne noita moottoripyörien ja mopojen määräaikais katsastuksia koittaa ajaa läpi. Sen luulisi karsivan virittämistä yms.
On kyllä oikeesti perkuleen kumma kun jauhetaan ilmastonlämpenemisestä, saasteista, öljynloppumisesta yms. Luulisi että alettaisiin valmistamaan jo ihan sen takia vähemmän saastuttavia ja kuluttavia vehkeitä. No, ehkä suuria yritys pamppuja kiinnostaa vaan tilin saldo, mutta kyllä sekin kevenee kun se löpö alkaa oikeesti loppumaan.
11.9.2012 22:08
Gogge, muista ero ruiskutuksen ja suorasuihkutuksen välillä. Ruiskutuksessa (injection) polttoaine syötetään imusarjaan kun taas suorasuihkutuksessa (direct injection) se syötetään suoraan palotilaan korkeapaineella. Jälkimmäinen vaatii erinäistä elektroniikkaa, ensin mainittu voidaan toteuttaa myös mekaanisesti.
Skootteripuolella yksi mielenkiintoinen uutuus on Honda NSC Vision, joka on varustettu ilmajäähdytteisellä 50cc nelitahtikoneella. Tietääkseni kyseessä on ensimmäinen moposkootteri jossa on polttoaineen ruiskutus kaasuttimen sijasta. Perämoottoreissa ja kelkoissa kaasuttimelliset 2T-moottorit alkavat olla katoavaa kansanperinnettä, nelitahtikoneet ja suorasuihkutuksella varustetut 2T-moottorit ovat ainoita jotka alittavat tiukentuneet päästörajat.