Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.
Alueen säännöt
Apua löytyy myös tietopankista!Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!
24.7.2017 22:06
Se on stufferi, ohjaa bensaseosta, ei kannata ottaa pois, mulla ainakin kävi paremmin tolla kun ilman tota millä tahansa setupilla
ei oo kuri siis
30.7.2017 20:47
Varmistus kysymys ennen kuin puran koko mopon paloiksi....
Voiko tuoreöljypumppu antaa reippaasti liikaa öljyä, vaikka kohdistusmerkit on just tasan kohillaan tyhjäkäynnillä & kaasu pohjassa? Kyseessä siis -04 detsi ja mopon ostaessa pumpun merkit oli poissa säädöistä, eli reippaasti myöhäisellä ja luonnollisesti, koska edellinen omistajakin osoittautui olleen täysin pihalla mopon mistään säädöistä, säädin merkit kohilleen ja hyvin toimii....mutta nyt reilun kuukauden ajolla huomasin tyttären valiteltua huonoa kulkua, että öljyä suorastaan valuu pakoputken jokaisesta liitoksesta ja luonnolisesti vaimentajastakin sotkien vanteen yms.
Öljynä castrolin racingia (aiemmin luulisin olleen teboilin jotain hinnat alkaen perus kuraa). vaihdelaatikosta ei katoa öljy, joten ei se sitäkään ole mitä ulos puskee, samoin jäähdytinnesteet pysyneet kokoajan samassa tasossa...eli jäljelle jää tuo tuoreöljypumpun turhan reipas annostus.
Akseli ei ole väljä ja mutteri on tiukasti kiinni pumpun akselissa, mutta voiko se silti olla jotenkin poissa oikeasta jos se edellinen seppä on käynyt sielläkin "säätämässä" sisäisesti ja jos on, niin miten ihmeessä tuota nyt alkaa tämmäämään oikealla kartalle muuta kuin kokeilemalla säätää niin kauan laihalle, että leikkaa kiinni ja siitä uudelle koneelle vähän takaisinpäin
Ps. seosbensa EI ole vaihtoehto
30.7.2017 21:36
Ei, öljypumpun säätö ei itsestään mihinkään muutu.
Eikä sitä 'sisäisesti' voi säätää.
Ilmeisesti moottori käy nyt aivan liian rikkaalla.
Eli palamatonta seosta sieltä putken liitoksista valuu.
Kaasuttimeen voi joutua vaihtamaan pienemmän pääsuuttimen, laittamaan neulan sokkaa ylemmäs.. kun ulkolämpötila nousee.
(eli lyhyesti: kaasutinta joutuu säätämään, matalaviritteisissä koneissa riittää et säätää kesällä ja talvella)
Samalla kannattaa sytytystulppa uusia.
Saa siitäkin sit lisää tietoa, miten kohdillaan seos on.
Sitä en tiiä, mitä tarkalleen 'huono kulku' tarkoittaa.. mut jos röpeltää herkästi esim. puolella kaasulla ajettaessa niin tällöin neulan sokkaa ylemmäs.
Toisin sanottuna silloin käy ihan liian rikkaalla.
Mut toki tehotkin on pahasti kateissa jos käy turhan rikkaalla.
Myös ilmansuodatin voi olla tukkoinen. Sekin kannattaa toki vaihtaa samalla jos on oikein likainen..
31.7.2017 1:24
Kiitos vastauksesta .Juho!
Juu siksi ajattelinkin varmistaa, että eihän siellä pumpussa ole mitään millä muutella määrää sisäisesti, niinkuin ei ole esim. kelkoissakaan...
Joten otinkin sitten kaasarin käsittelyyn, koska näinhän se täytyy olla, että rikkaalla mennyt nyt tytön ajoilla. Puhdistus jälleen (eipä siellä kyllä likaa ollut edellisen puhdistuksen jälkeen ilmestynyt) ja vaihdoin suuttimen vielä pienempään... 96:sta pudotin 92 että saapa nähä miten vaikutti kun huomenna käyn kokeilemassa. Tulppa oli kyllä ihmeen hyvän näköinen (kärki suht. ruskea ja vain vähän karstaa) siihen nähden miten tukkoiselta mopo tuntui ja odotin että tuskin löytyy koko kärkeä öljyn seasta
Neulan jätin puoleen väliin, että jää vielä vähän pelivaraa....
Ilmansuodatin oli kyllä likainen ja pesinkin sen, mutta täytyy hakea uusi, kun oli vähän heikossa hapessa muutenkin....ilmeisesti pesty sen 100 kertaa, niin eipä tuo kyllä suodattele oikein varpusta pienempiä roskia muutenkaan
1.8.2017 6:37
Mikä aiheuttaa sen että 12tkm ajetusta koneesta katkee kampiakseli magneeton puolelta? Viritykset oli pidetty maltillisina.
1.8.2017 6:43
Detonaatio, epätasapainossa oleva vauhtipyörä, runkolaakerin hajoaminen, särö kampiakselissa jne.
Itselläni katkesi viilatulla vakio sylinterillä ja soppelisti putkella+ 21mm phbg. Runkolaakeri oli ainakin jumahtanut ja sorvannut kampea. Vauhtista ei ollut koskaan irroitettu eli ei ollut ainakaan siinä vahingoittunut.
Meni poikki ihan juuresta, oli ajettu 13tkm ja vuoden 2007 laite.
3.8.2017 20:50
Mulla ei jostainsyystä pysy magneeton mutteri kiinni. Monta kertaa laitettu ruuvilukitetta, kiristetty tiukkaan, annettu kuivua hyvin. Ennen käynnistystä vauhtipyörän kokeilu, 5sec käynnissä ja kolina alkaa ja mopo pätkii. Vauhtipyörässä klappia kuin löystynyt? Ja magneeton kiila rikki. En tiedä onko kyseessä mutteri vai muuten rupeaa klappaamaan ja tuntumaan löysältä?
5.8.2017 21:53
Eli tälläkertaa ongelmana on semmonen että kuuluu melko voimakas kolina moottorin ollessa tyhjäkäynnillä. Kun antaa kaasua, kolina poistuu heti. Eli pelkästään tyhjäkäynnillä kuuluu. Voisiko olla kiertokangen neulalaakeri? tai männäntapin neulalaakeri?
5.8.2017 22:11
MinarelliAM kirjoitti:Mulla ei jostainsyystä pysy magneeton mutteri kiinni. Monta kertaa laitettu ruuvilukitetta, kiristetty tiukkaan, annettu kuivua hyvin. Ennen käynnistystä vauhtipyörän kokeilu, 5sec käynnissä ja kolina alkaa ja mopo pätkii. Vauhtipyörässä klappia kuin löystynyt? Ja magneeton kiila rikki. En tiedä onko kyseessä mutteri vai muuten rupeaa klappaamaan ja tuntumaan löysältä?
Kampuran ja/tai magneeton kartio ottanut osumaa. Itellä löysty derbistä magneetto tasan kerran vauhdissa ja sen jälkeen sitä ei enää saanut pysymään kiinni vaikka mutterin veti kuinka tiukalle, vähän aikaa pysy tiukalla kunnes ensin löystytti mutterin, jonka jälkeen hakkasi kiilan rikki ja irtosi kokonaan.
Eli pahoin pelkään että kampuran vaihto edessä
5.8.2017 22:34
Ongelma ratkesi kun laitoin useamman prikan sinne mutterin alle. Ilmeisesti mutteri ei päässyt tarpeeksi syvälle lukitakseen sen vaihtipyörän silloin kun pyöri. Kun ei pyörinyt pysyi juurija juuri kiinni.
5.8.2017 22:50
Aika erikoinen juttu, mutta hyvä että löytyi ratkaisu.
7.8.2017 13:46
Edellinen ongelma ratkesi, mutta nyt kun kasasin koneen tuntuu että kiihtyy kovin nihkeästi ja tuntuu ihan kuin joku jarruttaisi koko ajan. Uusin siis kampiakselin ja petarit. Kampi pyöri vähän nihkeästi kun sitä pyöritteli, johtuisiko siitä? Naputtelin kyllä sieltä jännitystä pois kun ei aluksi pyörinyt ollenkaan, pitääkö vielä avata magneetto ja koputella? vai asettuuko ajamalla?
7.8.2017 15:06
Sulla on jääny petarit vähän ulos niitten kuopista, siksi ahistaa ja naputtelemalla vois lähtee pyörii paremmi
E: Taisiis jos magneetonpuoleinen petari ahistaa nii sillon sun pitäs naputella sitä kytkimenpuolelt
7.8.2017 19:26
petarit on pohjassa, on koitettu
12.8.2017 20:52
Tein koneremontin jossa vaihdoin kampiakselin. Nyt kasasin koneen ja kampiakseli liikkuu vähä nihkeesti. En muista yhtään kuinka hyvin sen pitäisi liikkua, mutta nyt se tarvii jo vähän voimaa että konetta saa kytkinpakasta pyöritettyä. Onkohan pakko kone vielä aukaista, mutta mitähän sitten vaikka aukaiseekin. Laakereittenkin pitäisi olla kunnolla paikallaa. Mikä sitä voisi jumittaa vai onko alkuunsa vähän kankee?