Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Minarelli AM6

4.7.2017 9:25

Ostin tossa mvt iron Max 50cc sylinteri ja tuli laitettua se kiinni ja jälkeenpäin huomasin, että kyseisessä sylinterissä pakoaukko on suurempi ja tästä syystä putki ei pysy pakoaukossa. Onkos muilla ollu tämmöstä ongelmaa ja mitäs pitäis tehä?

Re: Minarelli AM6

4.7.2017 9:37

Olisko tuosta apua?
https://sparewheel.fi/product_info.php/ ... s_id/32172

E: On muuten aika mieletön hinta tuommosella :eek: Jostaki tuommosesta 28mm putkesta tekee itse, jossa on 1.5mm seinämä. Kestäiskö jopa kupariputki LVI-liikkeestä. Tai tämä: http://131abarth.com/shop/uniball/fi/cr ... 241mm.html

Re: Minarelli AM6

7.7.2017 20:40

Ja taas pari kyssäriä. Eli irrotin sylinterin, niin tuossa imupuolella on aika rajusti naarmua, sekä männässä että pytyssä. Mopo kuitenkin oli täysin toimiva, eli ei ole leikannut kiinni. Kuinka syvät naarmut menee pelkästään hoonaamalla, vai kannattaako porauttaa suoraan seuraavaan mäntäkokoon? Tuli jo ostettua tuo vakiokoon mäntäkin :roll:

Ja kysytään nyt vielä, että näyttääkö tämä vakiopytylle ja kannelle? Ihan sillä vaan, että kun tuota nyt pojalle kunnostetaan liikennekäyttöön, niin ei tulis ikäviä yllätyksiä:

https://www.dropbox.com/s/yopju7ubu80go ... 5.JPG?dl=0
https://www.dropbox.com/s/w40zf6ue9oz70 ... 3.JPG?dl=0

Re: Minarelli AM6

7.7.2017 21:59

Pienet naarmut (sellaiset jotka juuri ja juuri huomaa kynnellä) menee vielä.. toki puristukset ovat tällöin vähäisemmät.
Huomaa esim. rissapohjasen öljyn kanssa et ekalla startilla (kun pytty ollu irti) on paljon vähemmän puristuksia mitä koneen käyttämisen jälkeen (jolloin sinne jää paksu öljykalvo, joka tiivistää hyvin tehokkaasti sen)..


Vakio pytty ja kansi on kuvissa. Vanhemmasta am6 peräisin tuo sylinterin (112).

Re: Minarelli AM6

7.7.2017 22:17

Joo, vähän pelkäsinkin, ettei nuo varmaan mene enää hoonaamalla. Tarkoitus oli alunperin ostaa itselle sellainen halpa hoonaustyökalu, ja kokeilla sitäkin hommaa itse. Onko tuo alkuperäinen sylinteri paljon parempi mitä halvimmat tarvikeversiot, että kannattaako ehdottomasti tuo kunnostaa, vai ostanko uuden?

Mikä muuten olis sopiva NGK tulppa tähän, kun nyt paikallaan on Denso, niin ei voi siitäkään luntata. BR9ES ehdottelee nuo nettikaupat.

Re: Minarelli AM6

7.7.2017 23:13

Halvimmat tarvikepytyt tosi huonoja. On toki joitakin ihan kohtuu hyviä, vakiopyttyä vastaavia (esim. rms blue line taitaa olla lähimpänä)
Huuhtelukanavat suunnattu miten sattuu, ja aukoilla aukioloajat kans vähän mitä sattuvat olemaan.. ja sitten on lopputuloksena läpi kierrosalueen vähemmän voimaa.

Sekä sylinterin materiaalin laatukin huonompaa = kuluu nopeammin.

Käytetty alkuperäinen sylinteri, tai vaihtoehtoisesti porautus+sopiva mäntä.
Jos haluaa 'täydellisen' siitä.

Niillä pallohooneilla, tai jousikuormitteisilla kivihooneilla ei tee oikeen mitään.. eikä yleensäkkään naarmuja lähdetä poistamaan hoonaamalla.
Pienet naarmut ei haittaa mitään käytännössä kumminkaan.

NGK:n esim. br8es tai br9es iha ok. Ei ole kovin tarkka siitä, yleensä.

Re: Minarelli AM6

8.7.2017 14:06

Jos se on toimivana purettu, ja stanukokomäntäki jo ostettu, ni reilusti hoonia ja hienoo hiekkapaperia ja eiku kasaan. Ajelee kunnolla sisään että palikat asettuu. Eihän se niin kauaa varmaan kestä kun priimakuntonen pytty+mäntä, mutta voi se yllättävän kauan kestää.

Ja onhan se halvempi laittaa nyt kasaan vaan, porauttaa pytyn sit seuraavalla vaihtokerralla. Kyllä aika järjettömässä olevat pytytki vielä toimii, ni kyllä toiki toimii uudella männällä, kos ei edes ollu kovin syviä naarmuja.

Re: Minarelli AM6

12.7.2017 15:05

vaihteisto pitää kummallista ääntä. Kun laittaa vaihteen silmään kun kierrokset ovat tyhjäkäyntiä korkeammalla niin kuuluu kilaus/kolaus mitä ei aijemmin ole kuulunut. mitä korkeammat kierrokset vaihdetta vaihtaessa sitä kovempi kolaus kuuluu. vaihteistossa ei kuitenkaan ole mitään toimintaongelmia. ja tämä kolaus ei kuulu 5 ja 6 vaihteilla. mikä on rikki?? :eek:

Re: Minarelli AM6

14.7.2017 21:40

Löytyisköhän täältä ketään kuka olisi kärsinyt samanlaisista vaihteisto ongelmista.

Eli koneremontin jälkeen toimii vain kolme ekaa vaihdetta ja vapaa, vaihdepoljin on jäykähkö ja kolmoselle vaihdettaessa jää ylös eikä palaudu. Vaihteiston prikat on oikein, pöydällä kun kone oli niin pyörittelin kaikki vaihteet läpi ongelmitta, kuitenkin tämän jälkeen ongelma ilmestyi. Aukihan tuo taas pitää ottaa mutta mistäköhän etsisi vikaa, kun kaiken piti olla tip top jo ekalla kerralla.

Re: Minarelli AM6

15.7.2017 1:56

Itse itselleni vastaten, vaihderummun tappi oli vinossa ja siksi ei toiminut kunnolla.

Re: Minarelli AM6

17.7.2017 19:53

Mikäs vikana riejussa ku vauhdissa kytkin pohjassa vaihtaa ykköselle nii kauhee rahina kuuluu. Samoin jos vapaalla antaa hieman kierroksia ja painaa vaihdepoljinta hieman alas.

Re: Minarelli AM6

23.7.2017 13:44

Missä porukka porauttanu pyttyjä? Ja mihin hintaan? Itsellä harkinnassa ton 112-pytyn porautus tai sitten airsal, kumpaa suosittelette? 112 on nyt kaks kertaa jo katkassu ylemmän männänrenkaan tyhjäkäynniltä, tällä kertaa tuli pakoaukon kohdalle jälkee. Hoonauttaa ei oikein enää kannata kun on senverran väljä jo päälle 30tkm ajettu :lol:
Ilmeisesti noi normimännät ei kestä ton 112-pytyn kanssa kun sen pakoaukko on leveempi niin pitäs olla paksummat männänrenkaat? Mikä mäntä noissa 112:sissa on vakiona? Eli siis tiivistettynä; porautus ja uusi mäntä vai kokonaan uus pyttysarja?

Re: Minarelli AM6

23.7.2017 18:09

No kyllä mulla ainakin on kestänyt halpis männät tuon sylinterin kanssa. Porautus ja hoonaus maksaa yleensä sen 30-40€ koneistamolla, itse mielummin porauttaisin koska olisi halvempi ratkaisu.

Re: Minarelli AM6

23.7.2017 18:58

Ei se 112 aukko niin leveä ole että renkaita katkoisi. Jos se on porattu ja pyöristykset on huonot niin se voi katkoa renkaita. Männäksi kun ottaa prox, Meteor, italkit tms. Niin hintaa on se 80-100€ + tiivisteet jolloin ei olla kaukana uudesta alupannusta. Tosin alumiinikattilan kanssa peli on usein kerrasta selvä.
Itsekin ehkä pitäisin vakiosylinterin ellei halua 70cc sylinteriä käyttää.

Re: Minarelli AM6

24.7.2017 21:55

onkos toi valkonen joku kuristus tossa läppärungossa?https://gyazo.com/b5850cca84805f30559eeb6ab6ca47a1