Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.
Alueen säännöt
Apua löytyy myös tietopankista!Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!
23.8.2013 18:09
Mistä voisi johtua että moposta hävisi kaikki vedot koneremontin jälkeen? Loivassa alamäessäkään pitää vaihtaa 6 -> 5 vaihteelle ettei mopo hyydy kokonaan. Ihme juttu kyllä. Ei ole vaihdettu osia eikä välejä.
Lisäksi sivuoireena on tullut se että kone kuumenee liikaa ja lämpöleikkaa lähes heti kun lähtee ajamaan. Tarkistettu on nestejärjestelmä (termostaatti, vesipumppu), tuoreöljyvoitelu (seokset myös tankissa), seoksen rikkaus ( käy aavistuksen verran rikkaalla, sisäänajossa), sekä käyntivälys, joka oli omasta mielestäni turhan iso JUURI PORATULLE sylinterille (0,10mm liuskamitalla katottuna ja parista kohtaa meni 0,15mm)
Olisi ihan jees jos joltain löytyisi vielä ideoita tuohon, mopo seisonut tallissa nyt n. 1,5kk em. ongelman takia.
.
23.8.2013 18:43
Itellä oli sama ongelma pytyn porauksen jälkeen ja kirosin että miksei vaan voinut mäntää vaihtaessa tyytyä hoonaukseen. Mutta sitten se otti ja leipas kunnolla, minkä jälkeen tilasin saksasta alumiinipytyn (ei vaadi sisäänajoa) ja sen jälkeen toiminut jo kohta 2000 km kuin unelma. Syy oli siis liian tiukka sovite -> lämmöt nousee liikaa.
23.8.2013 19:58
Katsoin siis jo käyntivälyksen, joka oli 0,1mm, ja normaaali ollut yleensä väliltä 0,05-0,08mm. Ja tosiaan on uutena ostettu pytty kiinni. Moparin 80e kiinanpytty. En siis jaksa uskoa että olisi siitä kiinni.
Ja muuten, vanhalla pytyllä (alkuperäisellä) teki samaa.
23.8.2013 20:10
Pyörikö kampura kevyesti ennen ku laitoit stefat ja pytyn ? Jos ois laakerit jääny jännitykseen ku remppasit ?
23.8.2013 22:59
Joo pyöri. Vetoakselikin pyöri, vaihteet löysivät paikkansa jne..
Sehän tässä ihmetyttääkin kun vika tuli nimenomaan koneremontin jälkeen eikä siellä mikään paikka jäänyt "vinksalleen" kun laitoin motin kasaan. Tosiaan alkaa loogiset vaihtoehdot loppumaan.
Entäs sytytys? Voisiko vaikuttaa noin paljon jos se on ihan vähän myöhäisemmällä / aikaisemmalla?
23.8.2013 23:13
Jos nesteet kiertää normaalisti niin eipä sen kyllä pitäis noin herkästi ylikuumeta. Ootko kokeillu pistää kylmän mopon käymään, annat käydä 5 min tyhjäkäynnillä ja kokeilet onko lämpö lähtenyt etenemään kannen yläletkua pitkin syyläriin ja syylärin yläosa myös lämmin? Onko järjestelmä varmasti ilmattu kunnolla(syyläri täyteen, mopolle ravistelua ja letkujen puristelua syylärin korkki auki, nesteen lisäys jos katosi, pienen käyttämisen jälkeen toisto)?
23.8.2013 23:43
Jäähdytysjärjestelmä ilmattu täyttämällä nesteet alhaalta ylös + n. 5 min pyörittelyä tyhjäkäynnillä korkki auki ja letkujen puristelua. Luulisi riittävän..? :o
Itse arvelisin myöskin että ylikuumeneminen on suhteessa tehonpuutteeseen. Vaikea sanoa, mutta jokin osa(mikä) voisi tuottaa kitkaa ollessaan liian tiukalla sovitteella -> hävittää tehoja ja kone ylikuumenee. Käyntivälys ei tosiaan ainakaan ole liian tiukka
.
24.8.2013 20:40
Miten ton kytkimen tapin johon vaijeri kiinnitetään saa paikoilleen. Se kyllä liikkuu siellä mutta kytkin ei ota. Onko siinä joku tyyli miten sen sinne oikein saa?
24.8.2013 21:43
SuizaS1 kirjoitti:Ongelmaa..
Tosiaan sai hieman selkeyttä tuohon; Ei ole toistaiseksi leikannut.
Vesi kiertää siellä normaalisti ja tuoreöljyvoitelu pelaa. Taisi käydä liian laihalla / jossain imuvuotoa koska isommalla suuttimella vetää paremmin..
Tosiaan 65 suutin ollut kiinni siitä asti kun ostin mopon, ja vaikutti toimivan vielä konerempankin jälkeen. Tänään kokeilin 70 suuttimella ja kiersi vähän paremmin, mutta ei röpöttänyt / mooannut yhtään. Eli samalla tavalla toimi kuin 65 suutinkin.
Sen jälkeen kokeilin vielä 75 suuttimella ja taas toimii samalla tavalla mutta kiertää vähän paremmin.
Nyt toimii alamäkeen suht normaalisti, mutta LOIVAAN ylämäkeen ei jaksa edes 4 vaihteella kunnolla.
Enemmän viittaa omasta mielestä imuvuotoon / jonkin stefan pettämiseen tuo koska ei vaikuta suuttimen vaihto tuon enempää. Luulisi että 10 nro isommalla suuttimella röpeltäisi edes vähän.
E: Huomenna kokeilen vielä 80 suuttimella ja jos ei ala röpeltämään niin käyn stefat läpi ja koitan etsiä imuvuotoa.
24.8.2013 21:44
sevuu kirjoitti:Saattaapi olla että ei oo ollu kansi riittävän kireellä ni on polttanu tiivisteet?
Kai muistit ne pinnapulttien mutterit kiristää uudelleen hetken ajamisen jälkeen, ku se kansi elää sen verran että pitäs kahtee kertaa kiristää
muuta en oikee keksi mistä johtuis, jos koneen lämmöt kuitenki pysyy normaaleina
EDIT: kai oot kaikki vanhat palaneen tiivisteen jämät ottanu huolellisesti pois esim asetonilla tai millä nyt ikinä ettei siit johdu
On kiristetty kahteen kertaan ja on otettu jämät pois..nyt en kyllä yhtään tiiä mistä johtuu kun täysin uusi kansi ja 4 tiivistettä menny jo. vesiletkut vaihettu, vesipumppu purettu kokonaan ja todettu toimivaiksi.
25.8.2013 21:09
SuizaS1 kirjoitti:....
Nyt toimii säätöjen osalta normaalisti.
Ongelmaksi jää enää se, että miksi ei mopo jaksa loivaan ylämäkeen vetää yhtään, 4 vaihteella jaksaa mennä juuri ja juuri. Loivassa alamäessä toimii TÄYSIN normaalisti.
Eli mitä mahdollisia syitä on sylinterin väljyyden lisäksi tuohon vetojen puuttumiseen?
25.8.2013 22:06
Jos säädöt on jees, niin mieleen vaan tulee tuo koneen väljyys tms. Kokeile myös renkaita pyörittää ilmassa, niin näkee pyöriikö ne vapaasti ettei ahista mistään.
27.8.2013 12:53
Auttakaa miestä hädässä! Mopo rieju mrx lähtee välillä käyntii pysyy vähän aikaa käynnissä ja sitten kipinä katoaa ja sammuu. Onko vika staattorissa vai missä?
27.8.2013 18:13
Hei! onko normaalia am6 koneessa että käynnistyspolkimen akseli liikkuu jonkinverran ? sisältä ulospäin siis
27.8.2013 22:07
Tänään kun olin ajelemassa huomasin että eipä räksän kytkin toiminut enää ollenkaan. Ajelin sitten kotiin ja huomasin että kytkinvivun jousi oli lähtenyt paikoiltaan ja laitoin sen takasin paikalleen. En vaan ole ihan varma onko se nyt oikein kun se jousen toinen pää on siinä lovessa eturattaan suojuksen vieressä ja toinen siinä kytkinvivun alla. Koitan huomenna laittaa kuvan jos se selventäis asiaa.
Nyt toimii silleen että pystyy vaihtamaan paikallaan vaihetta ilman sammumista, mutta kytkin ei kuiteskaan irrota kunnolla ja mopo lähtee ryömimään eteenpäin. Auttasko kytkinlevyjen vaihto asiaan?