Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.
Alueen säännöt
Apua löytyy myös tietopankista!Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!
5.3.2012 22:54
TooByAas kirjoitti:Jep, mutta kuten sanoin niin ei sillä koneen ulospäin tulevalla värinällä ole niinkään väliä, kunhan kone toimii!
Niin ja kun kiireessä kirjoitin edellisen viestin niin unohdin mainita sellaisen pikkuseikan alkuperäiseen kampuraan verrattuna, että tämän itsetehdyn olisi hyvä toimia noin 13 tonnin kierroksilla.. Osaako joku sanoa, että miksi vakiokampura suositellaan vaihdettavaksi suurempikierroksisen setin kanssa "kisakampuraan? Pettääkö kiertokangen laakerointi, vai mikä niissä sitten on?
Ja kiitos vastauksista!
Yleensä kisakampuroissa on isompi kk-alapää, isompi laakeri= enemmän kosketuspinta-alaa jotta kestäisi paremmin kulumista. Tavallaan kyllä kiertokangen takia vaihdetaan kampuroita.
Toisaalta pitäisi kyllä valita kompromissi massan (?) kannalta, ettei koneesta tule ''dieselmäinen''
6.3.2012 10:19
Pitää katsoa vielä mistä sen tekee.. Onhan työkaluteräs jokseenkin hankalaa koneistettavaa, mutta oikeilla työstöarvoilla se kyllä onnistuu! Ja koulusta sitä saa ilmaiseksi
Pitäiskö tuohon laittaa sitten vaikkapa jonkun crossin kietari, joka on vaan yhtä pitkä ja 12mm männäntapilla? Tai ei edes tarvi olla yhtä pitkä, kun pyttyä korotellaan muutenkin. Jos joku osaa heti sanoa, että missä crossissa on 85mm pitä kietari niin sanokaa!
Koneeseen tulee myös "kisasähköt" joten vauhtiksesta lähtee jo niin paljon painoa että tuskin tulee diedelmäinen :-D
6.3.2012 13:02
TooByAas kirjoitti:..Jos joku osaa heti sanoa, että missä crossissa on 85mm pitä kietari niin sanokaa!..
Tollakin saattaa löytyä..
http://www.scafutopistoni.it/index_d.php?inc=sez_bielle
13.3.2012 0:02
Jostain (ei mitään hajua mistä) pälkähti päähän ajatus, että mahtaisko "tuplaputkista" saada jotain tehollista hyötyä?
Siis että heti alussa putki jakautuis kahdeks, ja sitte olis kaks paisaria. On vaan niin hullu ajatus, että on pakko kysyä voisko sellasesta olla jopa hyötyä.
13.3.2012 0:05
joskus täällä pähkättiin jonkunasteista tuplaputkiviritelmää. Sellanenkin oli mielessä, että olisi 2 pakoputkea, toinen yläjenkoille, toinen alajenkoille, ja jossain vaiheessa jonkinsortin läppä "vaihtaa" pakoputkea. Eli kun kierrokset nousee määrättyyn pisteeseen, laittaa läppä pakokaasut menemään sieltä yläjenkaputkesta läpi, ja kun jenkat taas laskee, laittaa läppä ne kaasut alajenkaputkeen.
13.3.2012 0:54
Slerpa_ kirjoitti:joskus täällä pähkättiin jonkunasteista tuplaputkiviritelmää. Sellanenkin oli mielessä, että olisi 2 pakoputkea, toinen yläjenkoille, toinen alajenkoille, ja jossain vaiheessa jonkinsortin läppä "vaihtaa" pakoputkea. Eli kun kierrokset nousee määrättyyn pisteeseen, laittaa läppä pakokaasut menemään sieltä yläjenkaputkesta läpi, ja kun jenkat taas laskee, laittaa läppä ne kaasut alajenkaputkeen.
Wanha. Lue topikki läpi, varmaan löytää jostain alkupuoliskolta.
13.3.2012 1:09
On toi wanha juttu, kun muistan että täällä (tai teharitopicissa) sitä on pähkätty.
Mutta, mihin toi läpän käyttö sitten "kaatui"? Oliko kompastuskivenä se, ettei läppää saa tarpeeksi nopsaan käännteeyâ puolelta toiselle, vai oliko kompastuskivenä läpän pitävyys?
13.3.2012 1:14
Pakoaukonsäädinhän on tavallaan jo "keksitty", joka periaatteessa korvaa tuollaisen. Tosin se on kompromissi, mutta kuitenkin ihan toimivaksi todettu.
13.3.2012 1:15
Joku sähkö ohjattu läppä voisi olla paras. Otetaan joku pulssi kierrosluvusta, vaikka jostain impulssikäämin johdosta, johdot vedetään johonkin mikropiiriin, ohjelmoidaan se liikuttamaan läppää tietyillä kierroksilla, vaikka pienen sähkömoottorin avulla. Hyvät koodaustaidot, älyä, tietotaitoa ja kärsivällisyyttä vaatii, mutta toteutettavissa.
13.3.2012 8:12
Mutta entä ilman mitään läppää, että kummatki putket on käytössä koko ajan?
13.3.2012 11:50
Sekin on wanha ja tuumailtu huonoksi. Häviää yhdelle putkelle mm. kasvaneen seinämäpinta-alan vuoksi.
13.3.2012 18:44
Eli siis viittistkö joku selittää sillee että tyhmempiki tajuu?
13.3.2012 19:50
Reetuhai2 kirjoitti:Eli siis viittistkö joku selittää sillee että tyhmempiki tajuu?
viewtopic.php?f=73&t=64812&start=41
23.3.2012 9:37
Kaava-arvoitus:
Kaffet tarjoan sille joka keksii mitä tällä kaavalla lasketaan
23.3.2012 10:09
jt-87 kirjoitti:Kaava-arvoitus:
Kaffet tarjoan sille joka keksii mitä tällä kaavalla lasketaan
Kovasti tuo muistuttaa ihan perus pakoajoituslaskurin kaavaa. Bellin kakstahtikirjasta sen voi tarkistella.