Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Pro-virittäminen

22.2.2012 9:23

En nyt keksinyt muutakaan topiccia missä olisi hyvä kysyä ko. asiasta.

Miten tuo pitäisi ajoittaa? Staattorilla ei ole nollakohtaa merkattu, vain tuo väli minne ajoitus pitää osua.

https://lh5.googleusercontent.com/-JMQ7RHcJgco/T0NerQSs_EI/AAAAAAAADdw/_sqF9fB77Wg/s0-d/HPIM2207.JPG

Re: Pro-virittäminen

22.2.2012 10:47

Jaymz kirjoitti:En nyt keksinyt muutakaan topiccia missä olisi hyvä kysyä ko. asiasta.

Miten tuo pitäisi ajoittaa? Staattorilla ei ole nollakohtaa merkattu, vain tuo väli minne ajoitus pitää osua.

https://lh5.googleusercontent.com/-JMQ7RHcJgco/T0NerQSs_EI/AAAAAAAADdw/_sqF9fB77Wg/s0-d/HPIM2207.JPG


Ettei tuota olis tehty toimimaan molempaan suuntaan toimivaksi? Eli mopoihin ja skoottereihin soveltuviksi? Skootterissa kun kampiakseli pyörii myötäpäivään, kun mopossa taas vastapäivään..

Nuo staattorissa olevat viivat, josko ne olis se ite "nollakohta", mutta niitä on vain kummallekkin pyörimissuunnalle omansa, ja tuo nuoli merkkaisi pyörimissuunnan?

Tuossa kun tuppaa olemaan aika monen kymmenen asteen edestä ajoitusta, jos viivojen väliä kattoo. :)

Mä lähtisin kokeilemaan tuota vasemman puoleista viivaa nollakohtana.

Re: Pro-virittäminen

22.2.2012 14:00

Tämä kävi minullakin mielessä että pyöriikö kampiakseli joissakin koneissa eri suuntiin, kaveri vaan lyttäsi sen heti.

Kiitoksia hyvästä ajatuksesta. Tätä varmaan on kokeiltava ekana.

Jostain vielä löysin specsiä tälle 80cc tilavuudelle ja 39mm iskulle että perusennakko pitäisi olla 3,2°. Liekö kuulostaa oikealta?

Re: Pro-virittäminen

22.2.2012 14:03

Jaymz kirjoitti:Tämä kävi minullakin mielessä että pyöriikö kampiakseli joissakin koneissa eri suuntiin, kaveri vaan lyttäsi sen heti.


Samaan suuntaanhan se kampiakseli juu pyörii, mutta kun mopo vs. skootteri vertailussa magneetto on eri puolella kampiakselia -> vauhtipyörästä katsottuna mopossa vastapäivään, skootterissa myötäpäivään.

Re: Pro-virittäminen

22.2.2012 14:07

Ahaa, se järkeistääkin paljon tätä. Mielestäni asia on tätä kautta pihvi :)

Skootteria en ole ikinä omistanut(enkä tule omistamaankaan).

Kiitti!

Re: Pro-virittäminen

5.3.2012 1:48

Tässä olisi nyt suunnitteilla tehdä tulevaan projektiin kampiakseli itse, ja olen miettinyt pääni puhki että miten se tasapainoitetaan! Koneena toimii Minarelli am6, joka itsessään sisältää tasapainoakselin.

Näissä ns. vahvistetuissa kampuroissahan on ainoastaan pieni lovi kiertokangen alapäälle jotta se mahtuu pyörimään, ja kiertokangen tapin vieressä on kaksi tasapainoitusreikää. Onko niiden tehtävä kompensoida kk-tapin paino, vai peräti myös kiertokangen?
http://www.gearparts24.de/3831_info/kurbelwelle-doppler-er1-0.jpg
vrt. vakio jossa tämä "lovi" jatkuu lähes puoleen väliin asti, ja oletettavasti toimii tasapainoitusreikien korvaajana
http://www.naraku.co.uk/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/i/p/ip14472.jpg

Olen itse tullut siihen tulokseen, että tasapainoakseli kompensoi männän ja kiertokangen painoa ja itse kampiakseli olisi tasapainoitettava erikseen ilman kankea tai sen laakeria. Eli siis kampiakselin limput yhteen kk-alapääntapilla ja tasapainoitukseen?

Ja entäs materiaali.. Mun kokemuksien perusteella kammet ei ole karkaistu millään lailla, mutta ei ne ihan mitään normaaliakaan terästä ole? Jotain nuorrutusterästä kenties?

Tiedän, että kuulostaa hullulta mutta kaikkea pitää kokeilla mihin on mahdollisuus! :D Eikä välttämättä edes toteudu tämä mutta olisi mielenkiintoinen koittaa, kun työstökoneet on ja niiden käyttö onnistuu. Tasapainoitettavaksi kampi menee Suomen Hiomopalvelulle, kun se tältä paikkakunnalta löytyy.

Re: Pro-virittäminen

5.3.2012 14:18

Ykspyttysen kampiakselihässäkkähän on mahdotonta tasapainottaa. Johtuen siitä syystä, että kuolokohdissa männän kiertarin ja muiden massa on ikään kuin kampiakselin kehällä vaikuttamassa. Muussa vaiheessa kiertoa ne painaa sielä kehällä vähemmän. Passeli yleensä on kun kampiakselin kevennys vastaa about puolta siitä mitä mäntä ja kk tuo kuolokohdissa lisää. Noissa mosissa missä on tasapainoakseli, niin homma menee hankalemmaksi. Täytys vähä tietää speksejä siitä.

En tiedä miten porukkaa johdetaan harhaan, mutta esim. moparihan mainostaa kampiakselin "tasapainoitusta", joka tarkottanee kai ennemminkin kampiaksen oikaisua...

Re: Pro-virittäminen

5.3.2012 15:43

rossipoika kirjoitti:En tiedä miten porukkaa johdetaan harhaan, mutta esim. moparihan mainostaa kampiakselin "tasapainoitusta", joka tarkottanee kai ennemminkin kampiaksen oikaisua...


Tätä itsekkin ihmettelen monesti. Kampiakselin suoraksi kellotuksessa kun ei hirveesti painon kanssa puljailla..

Re: Pro-virittäminen

5.3.2012 16:33

Kiitos vastauksesta rossipoika! Tämä homma mulla kävi mielessä, mutta en sitten kirjoittanut sitä viestiin..

Elikkä jos mäntä tappeineen ja kiertokanki laakereineen painaa 500 grammaa, niin kampurasta otetaan yhteensä noin 250 grammaa kk-tapin vierestä? Vai pitääkö ruveta laskemaan männän kiihtyvyyksiä ja sen myötä "lisääntynyttä" painoa? :)

Ja kuinka tasapainoakseli hankaloittaa tätä juttua, ja mitä speksejä koneesta tarvisi saada tietoon? Tp-akselin paino, koneen max. kierrokset kenties?

Re: Pro-virittäminen

5.3.2012 16:51

Tasapainotusakselihan ei vaikuta kampuran ja sen laakeroinnin kestävyyteen (siis se ei saa kampuraa tärisemään vähemmän), vaan sillä kumotaan kampurasta lohkoihin ja siitä runkoon tulevaa tärinää. Eli toisinsanoen saadaan pyörä tärisemään vähemmän, aika puhdas mukavuusjuttu, ei kampuran ja sen laakeroinnin kestävyyteen vaikuttava seikka.

Re: Pro-virittäminen

5.3.2012 18:11

Mitä tuohon kampuran materiaaliin tulee, niin ainakin vanhempi kirjallisuus tuntee pallografiitin kampiakseleiden, sylinteriputkien, nokkien, rattaiden jne. raaka-aineena. Luulisi siis, että materiaalin valinnassa on melko vapaat kädet, valuraudalla kun on enimmäkseen vain puristuslujuutta. Jousiterästä tosin itse välttäisin. Ja nitraus ei varmaan ole mikään huonompi vaihtoehto, jos siihen vain on mahdollisuus. Stefapinnat olisi varmaan hyvä hioda asianmukaisilla välineillä.

Tasapainotukseen liittyen: useampimukistenkaan kampikoneistoa ei voida tasapainottaa koko kierroskaistalle, vaan vain tietylle kierrosluvulle.

Jos tasapainottelu kiinnostaa enemmän, niin tässäpä olisi ihan kiva johdanto (jonkun opinnäytetyö):
https://publications.theseus.fi/bitstream/handle/10024/27945/Ossi_Lintula.pdf?sequence=1
Ja jos haluaa tuntea olonsa toivottomaksi:
http://www.youtube.com/watch?v=DTUE-kQGDhw
http://www.youtube.com/watch?v=DkqS6e72d-Y

Mutta jos se menee tasapainotettavaksi (siis ei suoristettavaksi), niin eihän siinä mitään, tasapainotusakselia tosin joutuu varmaankin muokkaamaan jos haluaa värinät poistaa... Teollisuusvakoile orkkiskampuraa, niin tuskin menee kovin pahasti pieleen (mittaa esim. paljonko kiertari "painaa" kun kampuraa on käännetty 90 astetta ja kiertari roikkuu vapaana).

Mitenkäs se kampura muuten eroaisi orkkiksesta?

Re: Pro-virittäminen

5.3.2012 18:54

Joo taitaapa olla tuo vakiokampikin itseasiassa valua, kun näin tarkemmin ajattelee! Jos ei jousiterästä("nuorrutusteräs"?) käytä niin taitaa valinta kallistua työkaluteräkseen, koska se on melko kovaa ja kulutuskestävää. Nitrauksesta pitää ottaa selvää enemmän, saattaa onnistuakkin tässä lähialueella. Laakeri- ja stefapinnat hiotaan kyllä!

Nyt näyttää kyllä siltä, että tasapainoittelu jää siihen laskennalliseen tapaan. Jos yksipyttyisen kampea ei ole ylipäätänsä järkeä ruveta sen kummemmin tasapainoittamaan. Ei näissä "kisakampuroissakaan" ole näkynyt minkäänlaisia tasapainoitus reikiä, millaisia autojen kampuroissa tuppaa olemaan.
Ja se menee/olisi mennyt ihan tasapainoitettavaksi. Sinänsä niillä koneen ulospäin tulevilla tärinöillä ei ole mulle väliä, joten tuskin rupean tasapainoakselia muokkailemaan! Toisaalta ei sitäkään tiedä ;)

Jep, teollisuusvakoilun puolelle tämä jokatapauksessa tulee menemään. Kampuran ei tarvi erota vakiosta oikeastaan mitenkään, tämä tulee toteutumaan ihan puhtaasti kokeilun vuoksi. Jos toimii, niin saa pyöriä koneessa aina :)

Taitaa olla parempi, ettei katsokkaan noita videoita kokonaan...

Re: Pro-virittäminen

5.3.2012 19:50

Kannattaa vielä muistaa, ettei sillä tasapainotusakselillakaan saa konetta ulospäin "täysin" värinättömäksi. Jos kampiakselin tasapainoitus on onnistunu, niin sillä voi tiputtaa tärinän voimakkuutta about puolella. Tosin värinän taajuus tuplaantuu. Voin kyllä olla väärässäkin :roll:

Re: Pro-virittäminen

5.3.2012 22:46

Jep, mutta kuten sanoin niin ei sillä koneen ulospäin tulevalla värinällä ole niinkään väliä, kunhan kone toimii!

Niin ja kun kiireessä kirjoitin edellisen viestin niin unohdin mainita sellaisen pikkuseikan alkuperäiseen kampuraan verrattuna, että tämän itsetehdyn olisi hyvä toimia noin 13 tonnin kierroksilla.. Osaako joku sanoa, että miksi vakiokampura suositellaan vaihdettavaksi suurempikierroksisen setin kanssa "kisakampuraan? Pettääkö kiertokangen laakerointi, vai mikä niissä sitten on?

Ja kiitos vastauksista!

Re: Pro-virittäminen

5.3.2012 22:50

Jos siitä kammesta tulee vakiota vastaava, niin eipä sitä tasapainotusakseliakaan silloin tarvitse mihinkään suuntaan sohia, tehtaalla lienee jo tärinät shimmailtu minimiin. Valurautapalikasta en ehkä lähtisi työstämään, mutta koneterästä, nuorrutusterästä tai hiiletysterästä voisi kokeilla, tosin mopokäytössä kelvanee melkein kaikki. Jousiteräksestä väsäilty kampura olisikin metka, pääsisi taipuilemaan kovemmilla kuormilla ihan rauhassa, tosin saisi olla aikamoinen kuorma että alkaisi "jousittumaan"... Työkaluteräs voisi olla aika ikävää koneistettavaa, ja melko hinnakastakin.

Kerran tuli hiottua kadetista nokka (valurautainen) nauhahiomakoneella kun oli käynyt öljyittä tovin jos toisenkin. Kyllähän se sen jälkeen pelitti ihan hienosti, mutta alkoi kulumaan kahta kauheammin kun tuli hiottua nitraukset kokonaan pois. Mutta hienoa kun joku väsäilee näitä ihan kokeilun vuoksi. :D