Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Minarelli AM6

14.6.2017 16:49

moro, kertokaapas joku kokeneempi, mitkä on kohtuu hyvät ja halvat kisasähköt joista lähtis liitäntä valoille?

Re: Minarelli AM6

14.6.2017 17:08

Jos yhtään riittää säätöhaluja niin ignitechin boksi ja vaikka vakiovauhtis kevennettynä.

Re: Minarelli AM6

14.6.2017 18:20

Arskis_1 kirjoitti:Jos yhtään riittää säätöhaluja niin ignitechin boksi ja vaikka vakiovauhtis kevennettynä.


MIssä pystyis käydä vauhtiksen keventämässä?

Re: Minarelli AM6

14.6.2017 18:32

Käy kysymässä vaikka lähimmältä amikselta, varmaan aika halvalla ottaa lastua pois. Jollei niin läheltä joku koneistamo

Re: Minarelli AM6

15.6.2017 23:34

Mikä vikana detsi koneesku rempan jälkeen kytkintappi ei mene paikalleen kunnolla eikä liiku mihinkään suuntaan ilma voimankäyttöö?

Re: Minarelli AM6

16.6.2017 15:31

Tuli vaihettua kannentiiviste ja poreilu loppu mutta lämpeneminen vaan jatkuu. :s

Seuraavaks hommattava stefa ja mg irrotusröikalu..
Onko ideoita mistä sit lähtee hakemaa vikaa jos ei stefan vaihtokaan auta? :x Kaasariin vaihettu kaikki tiivisteet, imukaulaa varuilta tiivistemassaa ettei sieltä ime ohi, suhteellisen tukkonen putsarikin öljyttynä, kaasari just puhistettu ja bensanpinta säädetty. Vähän paranee käynti kun pitää ryyppyä päällä, mutta silti ottaa turhan hätäseen kiekkoja ja laskee myös hitaasti eli laihalla.. 116 suutin, vakio kaasari, vapari putsari josta teipattu 60% sen takia ettei aivan julmetusti sais ilmaa. (vakioputsari leikelty niin että menis varmaan nyrkin kokonen kiviki sisään.. kiitos ex omistaja)
Ja mulle tullessa tolla samalla 116 wörkki iha mainiosti ja oli vielä vähän turhan rikkaallakin..

Vaikuttaako läpät tai väljä mäntä siihen että menis laihalle :| Tuli kokeiltua että kui paljon mäntä klappaa pytyssä kun kansi vaan irti ja liikkuu oikeestaan sivuttain pytyssä varmaan 3-5mm, joten sotkisko sitte virtauksia tai päästäs menovettä takasi alaspäin ennen ku kipinän lyö? Mäntä teoria kuulostaa hiukan typerältä, mutta olin todistamassa ku kaverilla alko puristukset häviimää ja sit tuntu käyvän pirun laihalla niin tuliki jo m-renkaan palasia putkesta.. Voihan se toki olla sattumaa.. Vaikka joku roska menny samalla kaasariin. mene ja tiedä :roll:

Re: Minarelli AM6

16.6.2017 16:39

Eihän siitä kaasarista oo vaan kanavat tukossa tai bensanpinta mitä sattuu? Pitäis olla ihan hehtaarilla 116 suuttimella jo virtaavamallakin putsarilla. Miten kuumana tuo oikein käy?

Tuskin se mäntä 3-5mm hölskyy sylinterissä ;) . Olisko 0,04-0,06 mm soppeli käyntivälys ja m-renkaan katkosvälys jotain 0,35 mm kieppeillä

Re: Minarelli AM6

16.6.2017 17:09

Kyllähän sen koneen kuuluukin lämmetä.

Ei se ole ylikuumentunut kuin vasta sitten kun oikeasti keittää, eli höyryä alkaa puskemaan. Minkäänlainen lämpötilan arviointi mututuntumalla on täysin turhaa, koska jo 50 asteinen pytyn kylki polttaa kättä, pakoputkesta puhumattakaan. Mikäli järjestelmässä on nestettä, vesipumppu pyörii ja se on ehjä, sekä termostaatti ei ole tukossa, niin ei sitä laihalla käyttämällä saa kuumenemaan niin paljoa että hajoaisi. Tai ehkä voi saada, mutta se laihalla käynti pitäisi huomata jo paljon aikaisemmin siitä ettei se kulje kunnolla.

116 suuttimella 16mm vakiokaasarilla(paremman tiedon puutteessa arvelen että käytät vakiokaasaria) ja vielä putsari teipattuna ei varmasti käy laihalla, päinvastoin röpötyksen pitäisi olla melkoinen. Mitä on tullut noita suutinkokoja pistettyä merkille näitä ropaillessa, niin esim. kuriton detsi vakioputsarilla toimi 100 suuttimella hyvin, 70cc airsalilla vapariputsarilla 98, toisella 70cc 19mm PHBG:llä ja vapariputsarilla 90.

Väljä mäntä aiheuttaa usein oiretta mikä erehdyttävästi muistuttaa imuvuotoa, eli kierrokset laskee hitaasti, seosruuvin säätely ei auta ja voi käynnistyä kuumana huonosti. Vuotavat läpät vaikuttaa yleensä päinvastoin, eli käy pienillä kierroksilla rikkaalla: kun läpät päästää ilmaa väärään suuntaan, niin kaasarissa tapahtuu kaksoisrikastus.

Näköjään aiempana oli mainittu että kuumeneminen ilmeni sen jälkeen kun mopo laitettiin kulkemaan vähemmän. Tämä voi vaikuttaa asiaan, yleensäkin jos konetta kuristaa (pakopuolelta) niin sen hyötysuhde laskee, eli käytännössä kone alkaa muuttaa enemmän polttoainetta hukkalämmöksi kuin hyödylliseksi väännöksi, lisäksi kun nopeuskin alenee niin alenee myös syylärin läpi menevä jäähdyttävä ilmavirta. Jos välityksiä on lyhennetty niin tällähän on aivan sama vaikutus.

Re: Minarelli AM6

16.6.2017 18:16

Ei pitäs kaasarissa häikkää olla kun paineilmalla pistoolilla ammuttu jokapaikka ja käyny ultaäänipesurissakin eikä muuttunut. ja millejä se siellä pytyssä liikkuu :s männänrengas kun tavallaan painautuu toiselta puolelta männän uran pohjalle niin hyvä että ei oo paperin mentävää tyhjää kohtaa mrenkaan ja pytyn välissä toisella puolella :eek: joka kyllä vähän ihmetyttää sillä että tuo lähtee hyvin käyntiin nii kuumana ku kylmänäkin..

Ja siis lämpenee niin että 4-5min tyhjäkäyntiä ja minuutin verran välillä pumppaa kaasua (about ajat kohillaan) nii poltat käden syylärin ylä ja alapäähän ja korkin ku avaa niin kiehuu.. viime syksynä kun ihan ajoin tällä muutaman kerran niin +7 ulkona ja 3km päästä työnti nestettä jo korkista pihalle.. Että ei se normaali lämpöne oo kun 3v sitten samalla kokoonpanolla 30km rallatuksen jälkeen oli se perus 70asteinen about ja alapuoli kädenlämpönen.

Kyllä sen selvästi käynnistä kuulee että laihalla on.. Ryyppy päällä pintakaasulla jo oike/vähän rikkaalla. mutta onhan siellä neulakin rikkaimmalla :roll:

Ja siis joo kuumeneminen alko kun laitettiin kuria alkukäyrään ja 105 suutin. kävi oikein ja kesti +25 kesäkelillä ajaa 10-15km ennenkuin keitti paikallaan ollessa. Nyt kuriton ja käy laihemmalla vaikka 116 suutin.

Jos löydän niin laitan linkin mikä tuli mopojonneja juuri 15 täytettyä kuvattua youtubeen. 116 suutin ja tk alakauttanen ja hemmetin rikkaalla, ei lämmenny ei yhtään vaan pysy normi lämmöissä. Voin lähipäivinä kuvata tämän hetkiset detsin tunnelmat ja laittaa sitten uuden linkin.

E: Hävettää kyllä hieman ees postata tämmöstä :lol: Oli sitä nii innoissaan kun täytti 15 ja omisti jammun joka kulki +85 sigmaan. Tällä hetkellä lähinnä vituttaa laittaa tuota vielä autoiässäkin kun 3v laittanu rahaa detsiin enemmän kuin mihinkään. NIIN ja tossa on 13-65 välit joten ei tartte laulattaa ajossa jonka takia lämpenis nii paljo nykyää.

https://www.youtube.com/watch?v=WfL__JMwBnA

Re: Minarelli AM6

16.6.2017 19:06

Meninkin suoraan talliin ja nappasin tämän: https://www.youtube.com/watch?v=-E2aSOX ... e=youtu.be

Elikkäs no joo jos nyt vertailee niin ei ne kovin hitaasti laskekkaan. Ja kyllä pitäs saaha uus takarenkaan akseli ja ketjut kiinni että vois käyä kokeilemassa ajossa miten se lämpenee. Mutta hiukan laihalla sen täytyy olla kun käynnistyksen jälkeen "stumppaa" kun kierrokset laskee lähes tyhjäkäynnille ja kiskasee kaasusta. Ja videon oton jälkeen annoin olla tyhjäkäynnillä ja huomasin että kun pintakaasulla antaa vaan vähän kaasua ja päästää pois niin jaa leijaamaan hetkeksi ennenkuin laskee tyhjäkäynnille. :roll: Kuulostas imuvuodolta minusta? Voiko mg puolen stefa vuotaa vain vähän? oon eläny siinä uskossa että ku mgpuolen stefa on paskana nii käyntii saamine on työmaa ja se todellakin käy laihalla sillo. Tuskin on kaasari puolella kun se 116, neula rikkaimmalla ja seosruuvi lähestulkoon kiinni.. vetää ilmaa jostain?

Ja mitähän tohon raksutukseen tulee niin epäilen sitä mäntää koska kuuluu selvästi pytyltä, aikaisemmin kuulu myös kytkyttimestä mutta hävis kytkintä painettaessa. ja levyjen vaihdon jälkeen se naputus hävis kokonaan.

E: Niin ja videon jälkeen pari minuuttia tyhjää kävi ja nippusiteet alko käryämään mitkä pitää syyläriä paikoillaan :eek: Mutta enään ei putki lämpiä eikä kuulosta käyvän niin laihalla kuin ennen, eikä porise syyläriin. Jotain edistystä :)

Re: Minarelli AM6

18.6.2017 20:01

Minusta ei pitäisi olla mitään syytä miksi tuo mopo keittäisi. Varmasti se keittää jos tarpeeksi kauan pidät käynnissä paikallaan ilman että ajat sillä, kun syylärin läpi ei mene ilmaa. Jäähdytysneste näyttää vähän samealta, ootko vaihtanut niitä kannentiivistevaurion jälkeen? Ja sulla on liikaa nestettä. Aika varmasti vähän työntää korkista pois kun lämmetessään laajenee.

Ja videon oton jälkeen annoin olla tyhjäkäynnillä ja huomasin että kun pintakaasulla antaa vaan vähän kaasua ja päästää pois niin jaa leijaamaan hetkeksi ennenkuin laskee tyhjäkäynnille.


Juuri tuota se väljä yläkerta monesti tuottaa. Sitten kun ongelmaa yrittää korjata säätelemällä tyhjäkäynti- ja seosruuvia, niin jos ruuvaat tk-ruuvia sisään sen verran että se pysyy hyvin käynnissä, niin kaasuttelun jälkeen se jää huutamaan ja kiekat laskee todella hitaasti. Sitten jos säädät niin ettei jää huutamaan, niin pikkuhiljaa tyhjäkäynti laskee aivan olemattomiin ja tukehtuu.

millejä se siellä pytyssä liikkuu


Eipä se silloin kyllä käynnisty jumalienkaan voimin :D Normaalilla 0.05-0.10mm käyntivälyksellä mäntä kyllä sormella kokeiltuna voi klapata yllättävänkin "paljon", mutta ei todellakaan millejä. Mä kasasin kerran tietämättäni 41mm yläkerran 40.3mm männällä. Eli välystä 0.7mm. Pytyn pystyi tipauttamaan männän päälle kun ensin puristi renkaan sisään, tässä vaiheessa tuli pieni ihmetys, mutta ongelma valkeni kun polkaisi kerran polkimesta, puristukset 0 ja kunnon kilkatus.

Monesti väljän yläkerran saa kuntoon pelkästään uudella männänrenkaalla ja pytyn kevyellä hoonauksella, mutta jos mäntä on yli 10t ajettu, niin kannattaa uusia kokonaan. Kannattaa se magneetonpuolen stefakin kyllä varmaan tarkistaa, pikkasen ehkä voisin itsekin epäillä vuotoa, jos ei muka noin rikkailla kaasarin säädöillä röpöttele paljoakaan.

Re: Minarelli AM6

18.6.2017 23:33

Niin, täytyy sitten ihmetellä lisää kun saa uuden akselin jostain ja tuolla pääsee ajamaankin että mitä se tykkää :s Jäähytysneste näyttää samealta koska tallin valaisus huono, punanen neste ja kamerakin vääristää. Eikä nestettä oo liikaa vaan laajenee lämmöstä niin paljon, että työntää hetken käynnin jälkeen pihalle jo. Hieman yli syylärin ripojen nestepinta kylmänä. Nesteet vaihoin kannen tiivisteen vaihdon jälkeen ja videon otto hetkellä oo käyny kuin yhteensä 10min noilla nesteillä.

Sotasuunnitelma taitaa olla tällähetkellä se että ostan joltain sen taka-akselin ja koitan mitä se ajaessa sanoo. Jos lämpiää niin vaihdan mg stefan. Jos ei sen jälkeenkään tahdo pysyä lämmöt ajossa kurissa niin en kyllä uskalla edes laittaa 60e maksavaa 2 m-renkaista airsalin mäntää tupaan.. :nolo: On meinaan ihme että ei ole hajottanut pyttyä / juntannut pari vuotta sitten kesällä, kun tarpeeks tallissa istuttuani ajoin keittävällä koneella 20km putkeen ja takasin. Pelastus taisi olla se, että oli jo suht väljä ja vain 1 männänrengas ja pinnotettu pytty = vähemmän kitkaa vrt. valupyttyy.(kaverin neljä valupyttyä kolmeen vuoteen oli melkonen suoritus :lol: Eikä koskaan kerenny etes keittämään kun jo junttas) Mutta tommosten reissujen jälkeen se vasta väljistyki.. :roll: Kotia päin jos veti kytkimen pohjaan niin melkeen sammutti jo itse itsensä kun ei varmaan m-renkailla ollu turhan viilee.

Palataan astialle 8) Onhan tässä kesää vielä jäljellä...

Re: Minarelli AM6

19.6.2017 0:03

Ei sen pitäis keittää, vaikka olis 30-40min tyhjäkäynnillä kuumalla kelillä.

Eihän se mäntä voi millejä siellä pytyssä mitenkään heilua.
Mittaa vähintään m-renkaan katkosvälys kun otat pytyn irti.

Imuvuotoo oltava "jossain", eli magneeton puolen stefa kannattaa tosiaan kahtoa..ei siellä oikein muutakaan ole, mistä ''huomaamattomasti'' voisi vuotaa (eikä paperitiiviste tai vaihtoehtoisesti tiivisteliima käy yhtäkkiä vuotamaan, esim. läppärungon alta)
Ja sen koneen pitää käydä tosi laihalla, että sen saa keittämään.
Ei se muuten voi tuottaa niin paljoa lämpöä käynnissä ollessaan...ellei kuormita paljon ja pitkään mopo lähes paikoillaan.

Mut videon perusteella tosiaan käy laihalla.
--------
Vaikka magneeton puolen stefasta olis huuli kokonaan revennyt irti, niin saa sen mopon silti käymään kun saa riittävästi rikastettua seosta..

Re: Minarelli AM6

19.6.2017 3:19

Läppärunkoon ja imukaulaan joka väliin tiivistemassaa laitettu varmistukseks mutta ei muuttanu mitään.. Pakko olla se mg puolen stefa melkeen :s

Re: Minarelli AM6

20.6.2017 18:17

Nyt on mg ulosvetäjä lainassa ja tällä viikolla mätänetistä tarkotus ostaa munarallin stefasarja. 8)

Mietiskelin tuota kun staattorin varmaa joutuu nyppäämään irti että saa stefan vaihdettua (?) (en oo varma korjatkaa jos oon väärässä) Niin mitä pitäs varoa tekemästä? Lähinnä ajotuksia mietin, etten niitä mene muuttamaan jos lätkin väärään asentoon kiinni.. Tussilla merkki pohjalevyyn ja lohkoon? Mikäli staattori lähtee pohjalevyn kanssa pakettina :s