Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.
Alueen säännöt
Apua löytyy myös tietopankista!Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!
3.6.2017 19:28
Jos on samanlaiset kannen tiivisteet kuten airsalissa, se vesitilan tiiviste voi olla liian paksu ja jää sen takia kantamaan > palotilan o-rengas vuotaa.
Se ei välttämättä savuta valkoista, jos pieni vuoto.
Monesti on tulpanreiästä tullut höyryä, kun ajon jälkeen käynnistyspolkimella pyöräyttänyt konetta..jos palotilan o-rengas ei pidä - mut taas, jos pieni vuoto, niin ei välttämättä tule höyryä (sen verran, että näkisi selvästi).
Jolloin ilmenee vain moottorin heikkona toimintana ja jäähdytysjärjestelmän paineistumisena.. ja jäähdytysneste kuumenee paljon (kun pakokaasut lämmittää sitä) -- ja haisee pakokaasulta.
Eli ite tekisin heti suoraan niin, että kansi irti.
Enemmän vahinkoa saa aikaan, mitä pidemmän aikaa ajaa mahdollisesti vuotavan palotilan o-renkaan kanssa... ja kun on tiedossa, että yllämainittu mahdollisuus on (liian paksu tiiviste...>valmistusvirhe), niin ei kannata jättää tarkistamatta.
Sen kannen irroituksessa kun ei kauaa mene.
Pahin mitä voi käydä, kun ajaa vuotavan palotilan o-renkaan kanssa, on että kiertokangen alapään neulalaakeri vaurioituu ja kuluu äkkiä väljäks tai sylinterin pinnoite naarmuuntuu pahasti ja mäntä+m-rengas kuluu äkkiä (koska öljykalvo häviää mm. sylinteriputkesta)
3.6.2017 21:58
Kansi avattu, tiivisteet oli kunnossa ja paikoillaan niinkuin kuuluikin. Ajoin kilometrin testilenkin ja avasin jäähdyttäjän korkin niin tuli nesteet mäelle. Toivottavasti moposport vastaanottaa 10km ajetun sylkän palautukseen. 70cc airsal tilalle tuohonkin koneeseen. Vähä veikkaan että kansi vois olla mutkalla. Mäntä oli päältä kullanruskee, eli vissiin lämpöisenä käynyt. Termostaatinkin irroitin, mutta ei se mitään hyödyttänyt.
3.6.2017 22:27
Ei se tarkoita sitä, että mäntä olisi käynyt liian kuumana.
Tällöin siihen palaa öljy > karstaa (männän sisäpuolella näkyy karstaa ja laella).
Kannen pitäisi olla todella kiero, jotta ei o-renkaat pitäisi.
Sen sijaan, kuten edellisessä viestissä kerroin, on ainakin airsalin pytyissä ollut ongelmaa vesitilan tiivisteen kanssa (liian paksu tiiviste / matala ura) , jolloin kansi jää kantamaan eikä purista palotilan o-rengas oikeastaan ollenkaan.
Eli joko joutuu kiristämään ihan liian tiukalle kannen mutterit (ei todellakaan suositeltavaa...menee vaan pinnapulteista / muttereista kierteet) tai syventämään uraa. Tai vaihtaa uuteen ja mittaa, että on syvempi tiivisteura.
Oliko siellä männän päällä jäähdytysnestettä / pisaroita? Tai kampikammiossa jäähdytysnestettä?
7.6.2017 7:42
Mikä on tuon kytkimen painelevyn säätöruuvin oikea asento? Mistään en oikeen löydä vastausta tuohon.
7.6.2017 13:06
Säädä silleen että kahvassa on noin milli välystä ennenkuin kytkin alkaa ottaa kiinni. Ei sille ole yhtä oikeeta asentoo vaan säädetään mopokohtaisesti.
13.6.2017 17:54
Mahtaiskohan mulla olla ongelmana tää airsalin tiiviste
Tosiaan eka mopo oli omistajan mukaan 2tkm sitten remppailtu yamaha dt 50cc airsalilla. Alkujaan pelas kun unelma, mutta kun alettiin pistämään hieman vähemmän kulkevaks alko kaikenlaiset ongelmat ja päättyi siihen että kytkin meni ja tämän jälkeen alkoi lämpenemis ongelmat..
Omia veikkauksia oli ylimääräisen bensansuodatin (bensa ei ehdi virrata kaasariin niin nopeaa tahtia kuin olis tarvis) ja vauhtiksen puoleinen stefa..
Jotenkin outoa että 116 suuttimella mulle tullessa pelas täysin kävi rikkaalla ja pysyi siellä 70asteessa lämmöt (ei termaria) Mutta nykyään se ja sama onko mulla kiinni 100 vai 110 suutin, käynnissä ei huomattavaa eroa himpun laihalla "tavallaan" mutta ei se aina noin ole lämmenny..
Siis voisko tuo kannen tiiviste homma vaikuttaa myös jotenkin siihen että kuulostais täyskaasulla olevan laihalla? Ja jos päädyn stefankin vaihtamaan niin taitaa joutua lohkot avaamaan? Poreilua tulee kyllä syyläriin joten se kans ainakin. En vaan jotenki jaksais tuota 60e mäntää sinne laittaa jos senkin jälkeen keittää 3km ajon jälkeen..
JEP sekavaa tekstiä mutta jos jostaki haluaa lisää kysyä nii vastaan.
13.6.2017 18:13
Kannattaa vaihtaa se kannentiiviste ja vesipumpun stefa. Pystyy vaihtamaan avaamatta lohkoja, kytkinkoppa auki vaan. Ja kansi kunnolla momenttiin!
13.6.2017 18:18
Kannentiiviste nyt on äkkiä tarkistettu viimeistään kun käyttää lakkia auki. Vuotavan tiivisteen näkee usein pakoaukosta kurkkimalla; nestettä seinämillä/männällä ja tulpassa voi näkyä valkoisia pisteitä mg-stefan saa vaihdettua irrottamalla vauhtiksen ja staattorin, kytkinpuolen kun avaa kytkinposken ja irrottaa ensiövedon rattaan.
Komppaan edellistä: athenan katulaiska 50cc on tosi kranttu kiristyksen suhteen ja vuotaa herkästi.
13.6.2017 18:59
Tosiaan unohtu mainita, että ikäähän on tällä hetkellä jo reilut 18 nii tätä on pakkerrettu sen 3 vuoden ajan aina ku on ollu ylimäärästä laittaa.. Joka todellakin hankaloittaa muistamista mitä tehtiin ennenku alko lämpeneminen. Sillä täähän kävi 100suuttimella +25 kesähelteillä, kurin kanssa hyvin 20km putkeen ajoja, mutta enään ei kyllä vaikka kiinni 116 ja kuri veks, eli ei paljoo pakokaasuja mikään ahista. Oisinko 1tkm /3kk ajellu tällä siitä kun täytin 15..
Kytkimenpuolen stefaa tuskin tarvihtee vaihtaa, kun se vaihtu samalla levyjen ja jousien + vesipumpun kanssa.
Mutta jos tuon mg-stefan vaihto ei kerran ole lohkojen availun päässä niin sen voisin kyllä vaihtaa varulta samalla kun vaihtelee männän ja yläpään tiivisteet. Löytyykö tohon jotain ohjetta vai onko homma yksinkertaisuudessaan: staattorit ja romut pois tieltä, ruuvi stefaan ja pihalle ja uus stefa varovasti jonkun liukkarin kanssa paikalleen?
Mites jos tuo räkäsalin kans on kiero nii pystyykö tuota suoristamaan jos alkujaankin tiivisteiden urat huonot? (jos oikein ymmärsin)
13.6.2017 19:11
Just noin. Tottahan tuon suoristaa voi sopivalla välineistöllä. Siinä mahtaa olla myös usemmassa tasossa kansi joten vaatii melkein sorvin/jyrsimen. Avaamalla näkee että onko vuotanut ja jatko sit sen mukaan.
13.6.2017 19:30
Kiitoksia avuista! Palataan astialle kun löytyy motivaatiota käydä tuon kimppuun
Auto rojektit kun tuppaa viemään suurimman osan ajasta eikä koko aikaa tahdo työkalut kädessä oleskella
14.6.2017 12:53
Mutta turha sitä mäntää on vaihtaa, jos on kunnossa. Ei se mäntä siihen lämpeemiseen vaikuta. Ja tosiaan jos poreilee syylärissä ni on kansipahvi riqqu. Sen myös huomaa hyvin siitä, kun saa kannen pois, ettei pitäs olla karstaa oikeestaan yhtään männän päällä.
14.6.2017 15:05
juu mutta tuolla on sisässä 1renkainen airsali jolla paahettu sen 3,5tkm josta varmaan 400-500km ajettu lähes keittävällä koneella nii alkaa olla puristukset hävinny. sillä meinasin vaihtaa ettei klikkaa ja sit on räkäsalin pinnotteet alakerrassa.
14.6.2017 15:06
Mikö olis paras kansi vakio kannen jälkeen?
14.6.2017 16:25
Vakio. Lue viilaustopicia pari viimeistä sivua jos kiinnostaa.
Alluzz666 kirjoitti:juu mutta tuolla on sisässä 1renkainen airsali jolla paahettu sen 3,5tkm josta varmaan 400-500km ajettu lähes keittävällä koneella nii alkaa olla puristukset hävinny. sillä meinasin vaihtaa ettei klikkaa ja sit on räkäsalin pinnotteet alakerrassa.
Eiköhän tuo oo vaihtokunnossa noilla kilsoilla ja mahd. Vettä palotilassa.
Pinnoitettuun männän vaihtaa kyllä mielummin liian aikaisin kuin myöhään
E: autocorrectin tuotokset korjattu.
Viimeksi muokannut Malagutisti päivämäärä 14.6.2017 18:07, muokattu yhteensä 1 kerran