Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Mikä on vikana?

23.3.2014 10:32

Mutta jos mopo vetää takarenkaan lukkoon niin kyse ei kyllä ole bensansaannista. Itsellä kävi sisäänajossa niin, että mopo lämpöleikkasi vähän väliä ja lähti kuitenkin heti käyntiin. Lopulta mopo kuitenkin leipas kunnolla ja päätin hankkia suoraan uuden pyttysarjan ja sillä on ajeltu viime kesästä lähtien. Myöhemmin selvisi, että leikkaaminen johtui koneistajan virheestä, eli vaikka pytylle tilattiin poraus ja hoonaus, niin ilmeisesti pytty vain hoonattiin ja tungin sitten väkisin ylikokomännän sisään. Harkitsen kyllä pari kertaa vienkö pyttyä enää kyseiseen paikkaan :paha:

Jutun pointti oli siis se, että kannattaa selvittää syy miksi mopo (ilmeisesti) lämpöleikkaa ja puuttua asiaan ennen kuin mäntä ja pytty todella on pilalla, ellei jo ole.

Re: Mikä on vikana?

23.3.2014 10:39

Näin se taitaa olla. Ärsyttää vaan ajatus että juuri vaihdoin männän ja nyt täytys uudestaan? Ja olin näköjään mennyt innoissani pistämään kiinni luultavasti 0,01mm liian pienen männän... haittaako tuo paljonkin jos sen pitää tuolla jos ei sille nyt mitenkään käynyt... :s

E: en ole asiasta aivan varma, mutta netissä luki että 39.85 mäntä on sopiva tohon apikkaan ja sen sitten laitoin.

Re: Mikä on vikana?

23.3.2014 10:49

Tarkoitit varmaan liian ison? Jos välttämättä aiot ajaa niin kannattaa nyt kuitenkin varmistaa, että jäähdytyssysteemi pelaa niinkuin pitää ja ajella mahdollisimman rauhallisesti. Jos on tosiaan käynyt niin, että sisällä on liian iso mäntä niin voihan se tietysti hetken toimia, mutta entinenhän se on jos se kovin monta kertaa lämppää. Suosittelisin tässä vaiheessa kun jotain on vielä pelastettavissa, avaamaan yläkerran uudestaan ja varmistamaan, että mäntä on oikean kokonen, jos ei ole ja pytyssä ei ole vielä jälkiä niin voit vaihtaa suoraan oikean kokoisen ja säästät yläkerran tuholta.

E: oletko aivan varma ettei mäntä ollut 39,86mm?

Re: Mikä on vikana?

23.3.2014 11:15

Ei, kun epäilys on juuri että mäntä olisi liian pieni. Ei se ainakaan liian iso ole kun sen männän koko on 39.85. Ja pytyn kyljessä on B kirjain niin siitä sitten epäilen että männän pitäisi olla b-kokoa eli 39.86? Kun se nyt sitten on 39.85.

Re: Mikä on vikana?

23.3.2014 11:21

Jaa, no liian pieni mäntä ei kyllä voi käsittääkseni aiheuttaa tota, vaan päinvastoin laskee puristuksia ja näin ollen lämmöntuottoa. Katoppa vielä, että jäähdytysnesteet kiertää ja tuorevoitelu (mikäli sellainen on) pelaa niin kuin pitää.

Re: Mikä on vikana?

23.3.2014 11:25

Kiitos, nää katon, mutta onko tosta pienestä männästä tulevaisuudessa jotain haittaa vai saako se olla tuolla ihan normaalisti?

Re: Mikä on vikana?

23.3.2014 11:45

Männnänvaihto voi olla edessä vähän nopeammin, mutta en usko että 0,01mm kauheasti vaikuttaa.

Re: Mikä on vikana?

23.3.2014 11:48

Kiitos kun autoit! :D

Re: Mikä on vikana?

23.3.2014 14:56

Moro onkos hei ihan normaalia että minarelli am6 moottorista jossa metrakitin 50cc sylinteri ja mäntä kiinni niin että kuuluu sellasta rahinaa pärinän lisäks käydessä? Vaihoin justiinsa männän ja huomasin rahinan nyt vasta sen jälkeen, voi olla että on aina ollut mutta en oo kiinnitäny huomioo. Osaisko joku tietonen kertoo onko normaalia ja jos ei nii mistä mahtas kuulua?

Kiitos vastauksista!

Re: Mikä on vikana?

23.3.2014 18:09

Beta rr 50 (minarelli), crossipukin päällä ollessa ja kaasua annettaessa kiksi menee itsestään taaksepäin. Taustatietoa on että vaihdoin kytkinlevyt ja mielestäni laitoin kiksin oikein takaisin.
Ei kiinnostais avata enää kolmatta kertaa...

Re: Mikä on vikana?

23.3.2014 21:15

Kai muistit avata lohkosta sen (kultasen?) ruuvin, jännittää käynnistyspolkimen, laittaa kytkinkopan paikalleen ja sitte sulkee sen ruuvin? :lol:

Re: Mikä on vikana?

23.3.2014 22:51

Onko mitenkään mahdollista, että vähän päälle 4tkm ajettu pytty olisi väljä? Kyseessä on siis motoforcen 50cc pinnoitettu alumiinipytty. Kiksistä painaen puristukset ovat melko heikot ja mopo jaksaa enää harvoin käydä tyhjäkäyntiä vaikka kaasari on säädöissä ja tulppa kunnossa.
edit. Tyhjäkäynti korjattu seosta rikastamalla, mutta puristuspaineet ovat vain 6 bar
Viimeksi muokannut jawa123 päivämäärä 26.3.2014 19:57, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Mikä on vikana?

26.3.2014 19:40

Mikä voisi olla vikana 08 xrace::ssissä. Kaasari tulvii ylitte ja ei lähde polkemalla käyntiin. Tulppa on vaihdettu ja isompaa suutinti laitettu talven aikana (kokoa 80). työntämällä lähtee nuhaisesti käymään mutta ajaessa toimii hyvin. Voisiko olla koho jumissa tai neulassa vikaa? pikaisia vastauksia. Kiitos :)

Re: Mikä on vikana?

26.3.2014 23:35

Peruskysymys, eli käytäthän sä aina ryyppyä käynnistettäessä? Ilman sitä nää 2-tahtiset ei vaan taho hörähtää.

Re: Mikä on vikana?

27.3.2014 8:56

Juuh elikkäs, käytin tuosta riejusta toisen kerran koneen auki joutessani jos sieltä olisi vaikka vikaa löytynyt mutta ei. Vikaa ei löydy eikä perkule lähe käyntiin, bensaa saa, kipinän antaa, uus mäntä + hoonattu pytty jne.. Kokeiltu eri tulpilla, eri säädöillä, 2 tiivisteillä, kaasari ja imupuoli katottu sen 7 kertaa läpi ja putsattu jne. Kaveri kerto, että oli ainakin 5 eri tulppaa joskus peussiin kokeillut muttei toiminut ja kun iridium tulpan iski kiinni, niin ekalla käyntiin, voiko olla niin suurta vaikutusta? :D