Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.
Alueen säännöt
Apua löytyy myös tietopankista!Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!
28.4.2018 14:54
Mulla on nyt tollane johto mikä pitäis vissii laittaa tulpanjohdon ympärille? Mittari siis DB01RN.
28.4.2018 17:48
Viitisen rinkiä johdon ympäri ja teipillä kiinni.
28.4.2018 20:28
veli sano et jos tulpan johtoa kuorii ni kipinä lähtee, mites on? ja mistä kohti kannattaa kuoria?
28.4.2018 21:50
Eikun käärit sitä siihen johdon päälle suoraan, älä nyt helvetti mene sitä kuorimaan
.
2.5.2018 15:12
Noniin naiset ja herrat, nyt pitäis riejun sähköt uusia. Edellinen omistaja oli laittanut sähköt niin päin honkia, että ihmeen kaupalla on toiminut
. Itse en niinkään sähkötöistä ymmärrä, yritän jäljittää edellisiä sähköjä, mutta laittaa ne paremmin. Ihmettelin vähän vilkkuja, vilkusta lähti 2 johtoa, yksi johto jatkoi matkaa oletettavasti cdi:lle päin ja toinen johto oli ruuvattu mopon runkoon kiinni??? Vilkkurele pitäis asentaa myös.
2.5.2018 18:07
Ite tein tossa kans rieskaan uudet sähköt. Vilkuista toinen johto
tod. näk. musta menee maahan, eli siis runkoon. Ite revin kaikki pois, paitsi käytin niitä yhdeksän napaisia valkosia liittimiä joita oli itellä ainakin siinä missä takahäkki kiinnittyy runkoon sekä tankin alla. Todella sekaiset oli orkkis sähköt, joten suosittelen tekemään näin: Osta vaikka motonetistä mustaa, keltaista ja sinistä 1.5mm johtoa sekä abiko liittimiä.
tarvitsee mm. jännitteensäätimeen johtojen kiinnittämiseen. https://www.partco.fi/5074-large_default/abiko-lattaliitin-63x08mm-naaras-eristetty-sin.jpg Käytä keltaista "päävirtana", sinistä valojen virtana ja mustaa maadoitukseen. Vedät yhen maan ja päävirtajohdon rungon edestä taakse ja kiinnitä siihen kaikki johdot tekemällä esim. Y-haaroja. Kolvaa kaikki yhteen eikä mitään rosvoliitin viritelmiä ja aina käytä kutistussukkaa niin ei tarvii jokaisen sadekuuron jälkeen etsiä vikaa jostain. Youtubesta löytyy paljon tutoriaaleja hakemalla "How to solder" jos ei kolvi oo vielä tuttu!
Tässä vielä kytkentäkaavio. Katso sivut 60 ja 74:
http://medien.scootertech.at/files/MRT%2050%20workshop%20manual.pdf
3.5.2018 8:37
Semmosen huomion haluan heittää vielä hyvään ohjeeseen että kannattaa käyttää nimenomaan liimallista kutistesukkaa, suojaa paremmin kosteudelta ja ennenkaikkea tärinältä. Voitte kokeilla miten herkästi tinaillut johdot katkeaa niitä taivuttelemalla.
8.5.2018 1:57
Tuli mieleen että toimisko malossi mhr sähköt derbin vakio cdi-puolan kanssa? Kun sattuu olemaan toi malossin oma cdi sökö.
8.5.2018 8:55
Malossin virtapäätä pitäisi tutkia scoopilla. Ducatin cdi:ssä on triggerille jonkinlainen filtteröinti, joten liipaisun toimivuus on kyseenalainen. Lisäksi pitäisi mittailla HV-puolen ulostuloa. Helpoin on toki Mhr team CDI, jolla on toki hintaa 130€.
8.5.2018 17:59
Kyl nää kolvaukset ja perusasiat hoituu, mutta enemmänkin raavin päätäni kun katson tuota johtohelvettiä ja pitäisi kaikki repiä irti ja uudet johdot tilalle. Tuosta olikin vähän vaikeampi ottaa mallia mikä johto menee mistäkin, kun erivärisiä johtoja oli yhdistelty ihan miten sattuu..
Pyydän varmaan liikaa, mutta osaisiko joku kertoa helposti miten ne johdot menee? Mul on oletettavasti ducatin sähköt, ainekin peogeot xps cdi. Mopona siis rieju mrx. Virtalukko oli joku motonetin lelu, mistä lähti 2 johtoa. Vilkut otan irti moposta kokonaan, saakoot seuraava omistaja laittaa jos haluaa.
8.5.2018 18:04
http://i.imgur.com/O244Oos.jpg Siinä nyt on suhteellisen helppo kytkentäkaavio. Tosta virtalukko onglemasta en osaa oikeastaan mitään sanoa varsinkaan sitä näkemättä.
E: Jos rahaa löytyy käyttää niin ei se aivan kauhean hintainen ole.
https://www.hotmotorshop.net/cat/p56471-virtalukko-rieju-mrx-mrt-smx-fi.html
8.5.2018 18:44
tästä taas tämä meikäläisen näkemys helpoista sähköistä ducatilaisella virtapäällä.
E:Ja tosiaan virtalukko on helppo laittaa siten että mittarilla katselee mikä asento yhdistää kaksi napaa sammutettunna, ja laittaa sen kautta sitten maajohdon CDI:n "stop" napaan.
9.5.2018 9:08
Virtalukkona on siis
http://www.motonet.fi/fi/tuote/481904/V ... rit-DeLuxe uskaltautuuko nyt ronskisti lähtä repimään ne johdot irti, pitää kuitenkin erillään kaikki kytkimiltä tulevat johdot, staattorit johdot jne.?
9.5.2018 10:47
No tuota. En nyt ihan vieläkään pääse kärryille että ootko tekemässä täysin uutta sarjaa vai karsimassa vanhaa? Vanhan voi pemottaa auki ja napsia sieltä turhat pois oman mielen mukaan. Uutta tehdessä irroittelee vain kaiken siististi liittimistä ja sitten rakentamaan.
EDIT: luin vanhan viestisi. Jos vanhoja johtoja on jatkettu sieltä täältä niin itse tekisin kyllä uusiksi. Esimerkiksi Biltemasta löytyy eristämättömiä laattaliittimiä jotka sopii hyvin suureen osaan jännitteensäätimen liittimiä yms. ja sieltä saa myös vesieristettyjä moninapaisia liittimiä. Näille ne automaattipihdit on ihan must, tulee hyvä. Kapeampia laattaliittimiä esim. valoille saa motonetistä.
Mitä kaikkea tuohon pitäisi saada toimimaan? Ajovalot, jarruvalot, sammutus ja ...?
Ducatilaisissa kaikki kipinään liittyvä kulkee kivasti erillään jolloin sellaisten kaveriksi on helppo rakentaa vaikka mitä.
Virtalukon kytkis pitäisi nähdä että siihen voisi jotain kommentoida.
9.5.2018 12:40
Staattorilta lähtevät ja valojen/vilkkujen kytkimiltä lähtevät johdot on hyvässä kunnossa niin en nää syytä vaihtaa niitä. Pitää saada pitkät/lyhyet etuvalot sekä takavalo ja jarruvalo toimintaan. Mun mopos on sigma niin mittaristoa ei onneksi tarvi taistella toimintaan.