Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.
Alueen säännöt
Apua löytyy myös tietopankista!Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!
17.12.2011 23:09
Juurikin tuollaisia aikeilla värkätä, aihiosta. En ala mitään valamaan/takomaan.
Mahtaako saada materiaalia edes Suomesta? Vai valaako joku firma tilauksesta?
18.12.2011 2:09
Ainaskin Saksanmaalta voipi löytyä.
"Piston.
Dispal 250 produced by Peak Werkstoff GmbH dispal250.pdf may also be available from:-
Powder Light Metals GmbH Am Wiesenbusch 2 Gladbeck, Nordrhein-Westfalen 45966 Germany. TEL: +49 2043944465 FAX: +49 2043944475"Näistä voisi nyt ainakin kysellä, kannataa varautua melko suolaiseen hintaan pikkuerissä, sahausmaksut ei ole ihan edullisimmasta päästä varmaankaan. Halvimmalla pääsisi jos lähtisi kyselemään hukkapaloja pajoilta/myyjiltä.
http://www.sah-ko.fi/fi/palvelut/metallimyynti.htmlhttp://www.thyssenkrupp.fi/alumiinit.htmlKysely voisi helpottua huomattavasti jos seostuksesta saisi esiin jonkun sarjanimen/muun myyntitunnuksen. Olikos siihen mäntään muuten minkä paksuista lepatinta tulossa? Haetaanko kovaakin painonsäästöä?
18.12.2011 21:06
Terve virittelijät! Tarttisin apua nuitten aika-alojen tutkailun suhteen. Homman nimi on 125cc vm.86 yz sylinteri. Oon koittanut käyttää tuota yksinkertaistettu aika-alakaava -exceliä, mutta en saa oikein mitään järkeviä tuloksia..
Otetaanpa esimerkiksi vaikka pako. Tässä se on 3-osainen, joten ilmeisesti mun pitää laskea kaikkien aukkojen pinta-alat eka yhteen. Oon ne selvittänyt jo area.exe:llä leveydet kohtisuorina mittoina. Pääpakoaukko 802mm^2 ja lisäaukot 109mm^2, yhteensä 1020mm^2.
Kuutioita on 125.
Pystysuuntaus on jotakin 25 astetta.
Ajoitus on 184-189 astetta. Ei ole pytty kiinni alakerrassa, joten laskin ajoitukset -exelillä. Vaihteluväli tulee siitä, kun en ole varma jääkö sylinterin yläreunaan millin porras. Käytin laskuissa kuitenkin 189 astetta.
10000rpm ja 0,61 kertoimella saan oma-a 1,42. Jos haluisin nyt tietää hengittääkö tuo pako vielä 11500rpm ja laitan sen taulukkoon, saan 1,24, eli menee tuonne vääntävän puolelle, eli tämä ilmeisesti tarkoittaa, että ei hengitä? Ihmettelen, miksi noi arvot on tosi sitkeästi alakantissa, vaikka yrittää muutella arvoja?
Tän mukaan tarttis siis vaikkapa korottaa pyttyä, että pakoajoitus olisi 200 hujakoilla ja viilata mahollisesti vähän lisäpakoaukkoja isommiksi?
En ota tässä nyt yhtään kantaa huuhteluihin, lasken niitä joku toinen ilta. Taustatietoa vielä sen verran, että olen suunnitellut tuollaista pyttyä tzr lohkoihin ja samalla tietty tulee mieleen, olisko tuossa pytyssä kuitenkin vielä hieman virityspotentiaalia. Tiedän, että krossin koneet ovat yleensä jo valmiiksi huippuunsa viritettyjä, mutta mielestäni tässä sylinterissä on aika lyhyet ajoitukset, eikä 27hp takapyörätehotkaan tunnu mahdottoman suurilta, jos on vielä valmis alakierrostehojen vähenemiseen.
19.12.2011 8:52
Ei niitä oikeastaan yhteen kannata laskea, vaan apupaot lasketaan yhellä kertaa ja pääaukko yksinään. Apupakojen kerroin pitää valita melko suureksi, nehän ovat kokonaan auki pitkän aikaa(tai ainakin luulen niin, en ole pyttyä nähnyt)
Kokeile Porting programs:in portmap analyzer:ia
Ilmainen lataus:
http://www.mediafire.com/?w8em1enwwtcwwx8#1Maksullinen lataus(halpa silti, 23.75$)(täällä myös tietoa ohjelmista):
http://www.porting-programs.com/Tuolla tuo aika-alatutkiskelu onnistuu suhteellisen helposti...
19.12.2011 18:53
0,61 kertoimella
Jos kuitenki haluut laskea kaikkien pakojen aika-alaa kerralla tuolla yksinkertaistetulla laskurilla, niin heitä kertoimeksi ainakin 0,7. Se on jo lähempänä kun puhutaan kolmiosaisesta aukosta. Muistaakseni 125cc kawassa paon pinta-ala oli samaa luokkaa, joten se lienee oikein laskettu. Ajotuksia manuaali povas sille toosalle pikkusen reilu 190.
20.12.2011 2:41
Mua nyt hämää, että miksi sarvi on sitten lisännyt tohon excelin alareunaan sitten, että kerroin on modernilla jaetulla aukolla lähellä arvoa 0,61 ja ovaali aukko 0,69. Vai onko siinä tapahtunut ajatusvirhe?
Toi onkin monipuolinen ohjelma toi jt-87:kan linkkaama. Koitin siihenkin syöttää tietoja tästä masiinasta. Kokosin niitä vähän yhteen, jos joku haluaa vilkaista:
http://cylinderhead.kuvat.fi/kuvat/Yama ... a.jpg/fullTuppaa toi alakuolokohta mennä väkisin melko ylös, siksi tuo deck height on tos 2mm. Ainakin osittain se johtuu tosta 0,6mm lyhyemmästä iskusta. Vaikea miettiä, kun ei ole pytty kiinni lohkoissa eikä ole mäntää, niin ei saa omin silmin tarkastettua varmaksi mitään asioita. Pitäs varmaankin koittaa muuttaa noita aika-alatuloksia tiittasen yksiköihin, niin olisi edes jotain vertailuarvoja.
Toi angle area graafi menee vähän ohi.. Paon se ainakin näyttää olevan vähän turhan korkeilla kierroksilla.
22.12.2011 22:58
kiroileva_fossiili kirjoitti:Tarttisin apua nuitten aika-alojen tutkailun suhteen. Homman nimi on 125cc vm.86 yz sylinteri. Oon koittanut käyttää tuota yksinkertaistettu aika-alakaava -exceliä, mutta en saa oikein mitään järkeviä tuloksia..
Onkohan kukaan saanut tuolla laskentakaavalla järkeviä tuloksia? Minä en ainakaan. Kannattanee kokeilla jt-87:n ehdotamia ohjelmia. Mutta jos ei ne jaksa innostaa niin joku (ehkä jopa minä?) varmaankin jaksaa laskea sulle aika-alat... kun näköjään olit postannut portmapin ja kaikki. Siinä on lähes tulkoon riittävät asiat (leveys ja korkeus) aika-alan laskemiseen. Jos vain saataisiin oikea/tarkka ajoitus vielä. Ja missähän kulmassa pakokanava lähtee aukolta alaspäin? Se onkin sitten toinen eli ehkäpä hivenen haastavampi juttu saada tuon moottorin suorituskykyä parannettua.
22.12.2011 23:23
Itse olen tuota yksinkertaista kaavaa testaillut joskus, ja itsetekemääni hieman monimutkaisempaan kaavaan ja MOTA:n laskemiin aika-aloihin verrattuna tulokset eivät poikkea toisistaan. Muistaakseni myös Tuna-71:n kaavaa verrattiin tähän, ja sekin antoi samoja lukemia. Tuosta omasta kötöstyksestä en tiedä, mutta luulisi että ainakin MOTA laskee aika-alat oikein
kiroileva_fossiili kirjoitti:Mua nyt hämää, että miksi sarvi on sitten lisännyt tohon excelin alareunaan sitten, että kerroin on modernilla jaetulla aukolla lähellä arvoa 0,61 ja ovaali aukko 0,69. Vai onko siinä tapahtunut ajatusvirhe?
Jeps, taitaapi mennä niinpäin että moderni aukko siellä 0,7 tuntumassa ja erittäin pyöreällä yläreunalla varusteltu matala ovaali 0,6 huitteilla
kiroileva_fossiili kirjoitti:10000rpm ja 0,61 kertoimella saan oma-a 1,42. Jos haluisin nyt tietää hengittääkö tuo pako vielä 11500rpm ja laitan sen taulukkoon, saan 1,24, eli menee tuonne vääntävän puolelle, eli tämä ilmeisesti tarkoittaa, että ei hengitä? Ihmettelen, miksi noi arvot on tosi sitkeästi alakantissa, vaikka yrittää muutella arvoja?
Aika-alat tahtoo olla matalalla aukolla melko matalia, teki mitä teki eikä se välttämättä tarkoita sitä että laskurissa on jotain vikaa. Lisäksi, nuo pytyt ruukataan suunnitella sellaisiksi että ne hengittää juuri sopivasti, eikä yhtään enempää kuin on tarve. Eli mitään ylimääräistä kierrosreserviä niissä ei yleensä ole. Jos huipputehot löytyy 10krpm huitteilta vakiona, voidaan aika luottavaisesti arvata että kierroslukua ei voi nostaa viilaamatta pyttyä. Poikkeuksiakin löytyy toki. Jos vakioputki on päin persettä, niin ei kone hengitä sillä putkella, ja kunnon putkella saattaa kierroslukukin nousta, mutta tuskin tässä tapauksessa...
23.12.2011 16:05
Nalle Puch kirjoitti:Onkohan kukaan saanut tuolla laskentakaavalla järkeviä tuloksia? Minä en ainakaan. Kannattanee kokeilla jt-87:n ehdotamia ohjelmia. Mutta jos ei ne jaksa innostaa niin joku (ehkä jopa minä?) varmaankin jaksaa laskea sulle aika-alat... kun näköjään olit postannut portmapin ja kaikki. Siinä on lähes tulkoon riittävät asiat (leveys ja korkeus) aika-alan laskemiseen. Jos vain saataisiin oikea/tarkka ajoitus vielä. Ja missähän kulmassa pakokanava lähtee aukolta alaspäin? Se onkin sitten toinen eli ehkäpä hivenen haastavampi juttu saada tuon moottorin suorituskykyä parannettua.
Portmapista oli näemmä unhoittunut paon leveys, se on n. 40mm leveimmästä kohtaa. Ehkä palaamme asiaan, kunhan saan tarvittavat osat kouraani, että voin astelevyllä kattella. Nuo aukkojen kulmat sylinteriin nähden selviävät myös tuosta portmap analyzerin screenshotista. Pakoaukko 27 astetta.
Betaversio kirjoitti:Aika-alat tahtoo olla matalalla aukolla melko matalia, teki mitä teki eikä se välttämättä tarkoita sitä että laskurissa on jotain vikaa. Lisäksi, nuo pytyt ruukataan suunnitella sellaisiksi että ne hengittää juuri sopivasti, eikä yhtään enempää kuin on tarve. Eli mitään ylimääräistä kierrosreserviä niissä ei yleensä ole. Jos huipputehot löytyy 10krpm huitteilta vakiona, voidaan aika luottavaisesti arvata että kierroslukua ei voi nostaa viilaamatta pyttyä. Poikkeuksiakin löytyy toki. Jos vakioputki on päin persettä, niin ei kone hengitä sillä putkella, ja kunnon putkella saattaa kierroslukukin nousta, mutta tuskin tässä tapauksessa...
Tarkoitatko, että kanavat ovat yksinkertaisesti liian pienet, jolloin ajoituksen lisääminen sylinteriä korottamallakaan ei auta? Pieni sylinterin korotus on kuitenkin tehtävä, tuon tzr:n 0,6mm lyhyemmän iskun kompensoimiseksi. Huuhtelujen viilaaminen taitaa olla poissuljettua, mutta pakoaukkoa pystyisin varmaan tarvittaessa hieman kasvattamaan.
Jostain on tullut sellanen käsitys, että vakioputki ei olis mikään ylivertainen, joku yz mies kehuikin teharilla saaneensa pyöräänsä paljon lisää potkua.
23.12.2011 16:25
kiroileva_fossiili kirjoitti:Tarkoitatko, että kanavat ovat yksinkertaisesti liian pienet, jolloin ajoituksen lisääminen sylinteriä korottamallakaan ei auta?
Sylinterin korotushan lisää aika-alaa elikkäs sen jälkeen pytty toimii korkeammilla kierroksilla. Pytyn korotushan on periaatteessa sama asia kuin pytyn viilaaminen, mutta kovin pitkälle pelkästään sen varassa ei voi mennä.
kiroileva_fossiili kirjoitti:Jostain on tullut sellanen käsitys, että vakioputki ei olis mikään ylivertainen, joku yz mies kehuikin teharilla saaneensa pyöräänsä paljon lisää potkua.
Jeps, aina kannattaa kokeilla eri vaihtoehtoja ja eri pakareita. Vaikka putkea lyhentämällä saisikin kierroksia lisää, ei tämä aina tarkoita suoraan lisähepoja tankin alle. Lisätehoa on luvassa vain jos vakio kierrosluvuilla (sun tapauksessa vissiin tuo 10krpm) pytty hengittää oikeastikin "liian hyvin".
23.12.2011 18:34
Betaversio kirjoitti:Sylinterin korotushan lisää aika-alaa elikkäs sen jälkeen pytty toimii korkeammilla kierroksilla. Pytyn korotushan on periaatteessa sama asia kuin pytyn viilaaminen, mutta kovin pitkälle pelkästään sen varassa ei voi mennä.
Tämä on kyllä tiedossa, juuri siksi kysyinkin, että meinasitko viilaamisella ihan oikeaa kanavien suurentamista, vaiko tuota ajoituksen kasvattamista vaikkapa korottamalla. Tietysti vakiona ajoitukset on pyritty säätämään siihen, mitä moottorin on tarkoitus kiertää, eikä siitä siinä kunnossa väkisin repimällä kierroksia luultavasti juuri tehoa saa. Pääajatus olisikin korottaa pyttyä sopiva määrä, jotta ajoitukset olisivatkin optimaaliset vaikka jossain reilun 11k paikkeilla. (vai kuinkakohan paljon tällasta kannattaa ajatella voivansa kierrättää?)
Pitäisi varmaan tutkia pytyn virtaavuutta suoraan näillä pidemmillä ajoituksilla, että tulisi ilmi riittääkö tuo pelkkä ajoitusten kasvatus tarpeeksi pitkälle.
24.12.2011 14:01
Pytyn korotuksen ongelma on siinä että mitä enemmän korotat, sitä enemmän huuhtelujen ja paon välinen suhteellinen ajoitus menee sekaisin. Myös imuajoitus lyhenee jos ei männänhelmaa katkota.
Että yleensä ottaen sitä viilaa on pakko tarjota jonnekin...
Lisäksi jos voi riittävän aika-alan tai virtauksen saavuttaa matalalla ja leveällä aukolla, on se yleisen tehontyuoton kannalta parempi kuin korkea ja kapea aukko. Tietysti menemättä sellaisiin leveyksiin jotka alkaa vaarantaa kestävyyttä.
Perussääntönä mennään ensin maksimileveyteen minkä itsekukakin uskaltaa omista tavoitteistaan katsellen, ja sitten aletaan rakentaa lisää korkeutta aukkoihin jos leveydellä ei saada virtausta tarpeeksi.
26.12.2011 4:29
Oon varmaan liikaa perustanut suunnitelmiani noihin bellin esittämiin arvioihin kierrosluvuista ja aukkojen asteista - Ne kun on niin yksinkertasia. Kuitenkin, jos niitten perusteella asiaa tutkii, niin oletetaan, että vakio ajoitukset on pako:185,5 huuhtelu:124. Bellin taulukoita tuijottamalla ajoituksrt on aika pienet ja epätasapainossa, huuhtelujen ajoitus suhteessa lyhyempi. Kuten Sarvi mainitsi, sylinteriä korottamalla ero vaikuttaisi kuroutuvan umpeen ja kääntyvän lopulta niin päin, että huuhtelujen ajoitus on pidempi.
Jos pyttyä korotetaan 2mm on pako 194,5 ja huuhtelu 135. Tässä vaiheessa homma on jo kääntynyt päälaelleen ja huuhteluajoitus vastaa taulukon perusteella 11,5k ja pako 10,5k rpm. Kun vielä pakoa sipasis millin verran, olis pakoajoituskin samalla tasolla siellä 200 asteen nurkilla.
Onkohan tässä sitten ollut kyseessä vakiona juuri tuo, että riittävä aika-ala on saavutettu jo näinkin matalilla aukoilla ja pidempiä ajoituksia ei ole nähty tarpeelliseksi. Aika-alaa kun koitin taas laskeskella, niin pakoaukko tosiaan vaatii tuon 200 asteen ajoituksen 11,5k kierroksilla.
Huuhteluiden laskeminen ei tainnut onnistua, kun sain vastaukseksi 1,22 oma-a tällasilla tiedoilla:
1huuht x2 = 633,06mm^2, pystysuuntaus 3 astetta
2huuht x2 = 457,05mm^2, pystysuuntaus 5 astetta
takahuuht x2 = 226,11mm^2, pystysuuntaus 70 astetta
Ajoitus 135 astetta.
26.12.2011 14:54
kiroileva_fossiili kirjoitti:Huuhteluiden laskeminen ei tainnut onnistua, kun sain vastaukseksi 1,22 oma-a tällasilla tiedoilla:
1huuht x2 = 633,06mm^2, pystysuuntaus 3 astetta
2huuht x2 = 457,05mm^2, pystysuuntaus 5 astetta
takahuuht x2 = 226,11mm^2, pystysuuntaus 70 astetta
Ajoitus 135 astetta.
Siellä huuhteluilla on yleensä sekin vaakasuuntaus sen verran iso että pienentää aika-alaa(paitsi tietysti takahuuhteluilla)
26.12.2011 15:48
kiroileva_fossiili kirjoitti:Onkohan tässä sitten ollut kyseessä vakiona juuri tuo, että riittävä aika-ala on saavutettu jo näinkin matalilla aukoilla ja pidempiä ajoituksia ei ole nähty tarpeelliseksi
Todennäköisesti juuri noin. Onko moottorissa pakoaukon säädin? Entä paljonko tuossa myllyssä on speksin mukaan tehoa ja millä kierroksilla? Jos olen illalla paremmassa vedossa, niin saatan näpytellä noita antamiasi arvoja aika-alalaskuriin. Nyt kuume ja päänsärky vaivaa liikaa, pitää mennä takaisin nukkumaan.