Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.
Alueen säännöt
Apua löytyy myös tietopankista!Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!
26.5.2017 12:30
! minkätakia mopo peugeot xps 2011 kipinä hukku välillä, lähti aina työntämällä käyntii mut yleesä pelas hyvin ja polkasul? ainaku ei lähteny polkemalla niin töötti ei inassu samaan aikaan ku polttaa eikä tullu vapaavaloa mittariin, aina kun saa kunnon kipinän tulee. tää ei hirveesti haitannu mutta kun ylty kokoajan. nyt sain joku aika sitte sen käyntii eikä kierrosmittari näytä kierroksia. näky että min akun kuva vaikka mopossahan ei ole akkua eikä ole koskaa ollukkaa. olisin kiitollinen jos autatte (toivottavasti ei ole efi cdis koska uus maksaa satoja) EDIT! JOHDOT OIKOSULUSSA, NYTPELAA
Viimeksi muokannut detsijonne päivämäärä 29.5.2017 15:45, muokattu yhteensä 1 kerran
28.5.2017 20:22
Moro!
Kävi silleen että kampiakselissa oleva kiila, joka pitää vauhtipyörää oikeassa asennossa murtui. Tästä seurauksena "kolo" jossa se kiila on laajeni sivuille muutaman millin. Riittääkö jos vaan ostaa uuden kiilan, vai onko uuden kampuran paikka?
28.5.2017 20:54
Jos se ura ihan paskana on, ni uus kampura ois paras. Voi sen tehä niinkin, että hommaa uuden kiilan, ja sit vaikka kemskillä täyttää sivuilta. Sit kannattaa laittaa laakerilukitteen kanssa kiinni, mutta en lupaa että vauhtista saa kovin helposti irti sen jälkeen.
28.5.2017 22:30
Kiilan tehtävä tässä tapauksessa on vain asettaa vauhtipyörä oikeeseen asentoon (sytytyksen perusennakko).
Eli vauhtipyörää ei missään nimessä laakerilukitteella kiinni kampiakseliin.
Mutterin voi laittaa halutessaan kierrelukitteen kanssa kiinni.
Pulttikoneella kiinni mutteri.
Ammattikäyttöön tarkoitetulla pulttikoneella 1 tai 2 asennossa ja kerran painaa vaan liipasimesta, eikä 'hakkaa kiinni'.
Se riittää, jos kiila pysyy urassa vauhtipyörän asennuksen ajan.
Tässäkin tapauksessa ollut syynä kiilan murtumiseen aika varmasti ihan vain löystynyt mutteri, jolloin vauhtipyörä päässyt pyörähtämään.
Vauhtipyörä pysyy paikoillaan kartion avulla (kun mutteri tiukalla).
Eri asia sitten, jos esim. AM6 ensiörattaan kiila, joka on päässyt kulumaan (hakkautumaan) väljäksi, niin silloin voi olla ettei ensiöratas kestä enään täysin paikoillaan pelkällä puristusvoimalla (kun kiihtyvyydet alkaa olemaan riittävän suuria...ei ongelma esim. 50-80cc bolt-on virikoneissa) ; ja ensiöratas alkaa hakkaamaan kiilaa >> moottori täristää voimakkaasti ja kuulostaa siltä kuin esim. moottorin kiinnityspultit olisi löysällä.
AM6 ensiöratas pysyy siis käytännössä pelkän puristusvoiman ja kiilan avulla paikoillaan.
29.5.2017 14:46
Kiitokset nopeista vastauksista. Joo lähti se mutteri sormilla pyörittämällä irti
31.5.2017 22:20
Elikkäs, monta asiaa yhteen viestiin. Vaihdoin kytkimeen uudet levyt ja jouset kun tykkäsi luistaa. Tämän jälkeen toimi normaalisti pari tuntia, sitten tuntui luistavan taas. Tarkastin öljytilanteen ja jouduin lisäämään öljyä jopa noin desin verran, vaikka sitä meni alunperin sopivasti. Sitten kytkin taas toimi normaalisti. No, tulipahan mietiskeltyä, että vetääköhän tuo kampuran stefan välistä öljyä kun änkkä 15min ajon jälkeen ihan öljyssä
2.5%öljyä bensan seassaja svingi ja vanne öljypaskasta mustia, savuttaa kanssa muttei mitenkään ylipaljoa
Eli siis pitäiskö kampuran stefaa lähteä vaihtaan vai voiko olla ettei öljy vaan mennyt joka paikkaan->seuraavalla kerralla meni lisää. Jos ei syö öljyä niin sitten vaihan kyllä 2t öljyä toi teboili nimittäin savuttaa ja öljyää kaiken ihan liiaksikin
Saako kampuran kytkimenpuoleisen stefan siis vaihdettua avaamatta lohkoja?
Vesipumpun stefa jo vaihdettu, sinne ei öljyt katoa
31.5.2017 23:49
Kytkinkopan avaamalla saa stefan vaihdettua. Tosin kannattaa kokeilla jotain muuta öljyä ensin.
1.6.2017 16:45
osaisiko joku sanoa kuinka helpolla riejun sylinteri tai männänrenkaat voi olla väljiä, ja millaiset oireet siitä aiheutuu.
mopossa siis enox, sopiva suutin, ja 12-60 välit ennen piikkiä tuntuu et vetoi ei ooo täydellisest ja kiksist ku tesmaa ni mielestäni kaverin mopossa hieman paremmat puristukset.
1.6.2017 17:15
Väljät männänrenkaat aiheuttaa juu yleistä laiskuutta ja puristusten häviämistä. Männänrenkaat taitaa maksaa 6 euroo joten ne voi vaihtaa vaikka puolessavälissä männänvaihtoväliä.
2.6.2017 9:16
Mitäs sellaisia fiksumpia sytkäbokseja, joissa olisi vakiota parempi ennakkokäyrä, löytyy AM6:een? Sellainen lähinnä kiinnostaisi, minkä kanssa käy vakiostaattori (ducati 85W), eikä akkua tarvita. Löytyyhän noita monenlaisia, mutta vaikea saada tolkkua, mikä pelaisi vakiohilujen kanssa yhteen.
Ilmeisesti top performances punainen boksi on yksi, mutta sitten on noita joissa olisi vähän valintojakin käppyröille, mutta vaativatko aina oman staattorin?
2.6.2017 14:04
Laitoin 80cc sylkän kiinni, 16mm kaasari 115 suuttimella. Savuttaa ihan pirusti ja ei kierrä kunnolla. Oireet viittais liian isoon suuttimeen mutta aika vaikea sellasta on uskoa. 130 suutinkin oli kiinni mutta savutti vielä enemmän ja ei kiertänyt yhtään. Tällä 115 suuttimellakin kone käy todella kuumana. Ryyppy ainakin toimii eli se ei ole hirttäny kiinni. Mistä niitä säätöjä kannattaa laittaa? Ilman ilmanputsariakin oli samanlainen. Itellä ideat alakaa loppua. Kannattaako edes alkaa yrittään pienemmällä suuttimella? Vakioputki kiinni.
2.6.2017 14:43
Mikä 80cc pytty?
Kannentiiviste ei pidä.
Eli jäähdytysnestettä pääsee palotilaan.
2.6.2017 16:50
Airsalin kopio. 80 suutin laitettu kiinni ja alko toimiin. Pitää vielä käydä ostamassa 90-105 suuttimia ja testailla kuinka niillä se toimis.
2.6.2017 17:28
Ei sen pitäisi kuumentua paljoo varsinkaan liian isolla suuttimella.
Jos ei ole termostaattia , niin sylinterin pitäisi olla n. 50-60C lämpöinen.. max 70-80C
3.6.2017 19:11
Kun tovin sillä ajaa ja sormella kokeileen sylinteriä niin kyllä siinä sormenpää äkkiä palaa. Kikkailujen jälkeen alko toimiin 110 suuttimella mutta lämpiää silti reilun tuntusesti. Vaikka kasikymppi onkin kiinni niin silti tuntuu vähän laiskalta. Ei revi läheskään niin paljoa kuin 70cc. Pitää vielä lyödä 21mm kaasarin kiinni ja kattua tuleeko tehoja enempää. Paisariin kerää jonkin verran painetta, mutta tuleekohan se vaan sen takia kun lämpiää niin paljon, vai vuotaakohan kannentiiviste palotilaan. Savuttaa kumminkin ihan normaalisti ja ei ruiski vettä putkestakaan.