Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.
Alueen säännöt
Apua löytyy myös tietopankista!Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!
28.11.2014 20:32
Jaa, mitä ne kaikki sitten väittää, et E85
(= etanoli = viina) tuhoaa kumitiivisteet?
Melkein voisin kokeilla tuota E85:sta nyt talvellakin, jos vain lämpötila ei laske alle -5C.
Lähinnä siis kylmäkäynnistyksen takia..
toisaalta voisin kehitellä tuorevoitelusäiliöstä E98:lle oman polttoainetankin, josta sitten letku on/off katkaisijalla + y-haara kaasuttimelle ja käynnistää E98:lla.
28.11.2014 23:00
Tuo E85-hommahan on vielä hiukan todistamatta. Useimmiten tiivisteet alkavat vuotamaan kun vaihdetaan 98 -> E85, eli vanhat jo bensasta kärsineet tiivarit kuivuvat ja halkeilevat tai hajoavat kun niitä suuttimia vaihdellaan. E85 pitää myös seokset olla sitten kohdallaan ettei huuhdo pytyn öljykalvoa pois rikkaalla käydessään, mutta tämän varmaankin tiesit jo.
98-idea tuorevoitelutankkiin kuullostaa mielenkiintoiselta, mutta seosten säätely on ongelmana tuossa polttoaineen lennosta vaihtamisessa. Jos kaasari säädetty etanolille, miten käy sitten 98:lla jne...
28.11.2014 23:58
Sen verran uusi polttoaine vielä ainakin täällä Suomessa, niin ei täällä siitä kauheasti vielä tiedetä.
Jenkeissä käyttävät mm. kiihdytys Banshee mönkijöissä metanolia tai E85/alkoholia.
Mitä nyt lueskellut, niin ei ole ongelmia ollut muuta kuin tarpeeksi suurien suuttimien löytämisessä. Kannattaa siis varautua poraamaan isompi pääsuutin, ellei tarpeeksi iso tehosuutin ja pääsuutin satu löytymään.
Toi E98-tuorevoitelutankkiin -idea on käynnistyvyyden vuoksi. Eli pitää vain saada helposti käynnistymään kylmillä/viileillä keleillä. Polttoaineletkun on/off sulkijan pitää olla kätevässä paikassa, jos mopo ei käy tyhjäkäyntiä E85 säädöillä sillä E98:lla.
E85:lla käynnistyvyys heikkenee jo alle 15C lämpötilassa.
1.12.2014 1:40
toisaalta voisin kehitellä tuorevoitelusäiliöstä E98:lle oman polttoainetankin, josta sitten letku on/off katkaisijalla + y-haara kaasuttimelle ja käynnistää E98:lla.
Heh, tulee mieleen yksi diisselillä ajanut tunamies täältäpäin. Sillä oli käynnistyksessä bensalle pieni tankki ja sitten vaihto diisselille ja meni kauheen savusumun saattelemana 30km/h
. Tätä ideaa käytettiin ihan tehdastuoreissa autoissakin joskus bensan ja petroolin kanssa, sekä traktoreissa. Toimii jos muistaa ennen sammutusta ajaa vähän matkaa 98 bensalla että kaasariin jää 98, eikä petrooli, diisseli, e85 tai joku muu vähemmän palavampi aine.
Jaa, mitä ne kaikki sitten väittää, et E85 (= etanoli = viina) tuhoaa kumitiivisteet?
Olihan e10 bensastakin sillon hysteeristä kauhua miten autot räjähtelee, tiivisteet vuotaa, öljykalvo huuhtoutuu yms. Skeptinen nyt toki saa olla mutta...
Ja kuten J11 jo mainitsikin, se tiivareiden vuotaminen on just sitä kun avataan jonkun 30 vuotta ollut systeemi pariin kertaan kun säädetään, ja lyödään samoilla tiivareilla kiinni. Syypäähän ei voi olla mikään muu kuin e85, mitään muutahan ei muutettu ja aina ennenkin noi tiivisteet on tiivistäny.
2.12.2014 20:21
Eli mopona derbi x-treme 09. Vireinä tyhjä ja kuriton putki. Neula keskellä ja 85 suutin kii mut ei niikö ota pienemmällä kaasulla kierroksia yhtään, täytyy aina pitää kaasu pohjassa että ottaa sitte lopuks kierroksia ja voi vaihtaa vaihetta. Esim jos ajan 3vaihteella kaasupohjassa kun käytän kaasua vähänkin alhalla nii liikkelle ei enää lähetä ellen pudota 1vaihteelle. Myös 94 suutinta kokeiltu mutta tekee samaa vaikka paremmin sillä toimi. Huiput ainaki 10km/h alempana kun pitäs. Ilman putsarin päältä tämä kumihomma otettu pois mikä ahistaa tätä ilmanputsarin ilman saantia. Voiko joku kertoo yhtää mikä vois olla sopiva suutin tai pitäiskö neulaa säätää? Vai mitä teen että saisin toimii suht normaalisti? Ja mites sen reikälevyn kanssa pitäskö ottaa irti jos sellane on siel?
3.12.2014 19:02
Kannattaa ekaksi hakea se pääsuutin täysin kohdilleen ennen kun alkaa neulan kanssa puuhaamaan. Yleensä jos pääsuutin on perseellään, ei myöskään toimi osakaasulla kovinkaan hyvin.
Laita se 94 suutin sinne jos sillä toimi paremmin ja voit koittaa vielä isompaa. Mene niin kauan isompaan päin kunnes alkaa röpöttämään, ja tule siitä pari pykälää alaspäin.
3.12.2014 20:03
Parempi tapa on aloittaa ylhäältä, eli reilun kokoinen suutin ja 5 nro välein pienentää kunnes ei rötää. Sitten vielä hienosäätöä parin numeron välein kumpaankin suuntaan.
8.12.2014 16:05
Samapa toi kumminpäin tekee, kuitenkin molemmissa sama lopputulos.
Ehkä toi ylhäältä alaspäin on säätäjän kannalta turvallisempaa, tulee säädettyä kunnolla se mopo säätöihin kun röpöttävällä mopolla on sietämätöntä ajaa ja säätö on tämän vuoksi tehtävä loppuun.
9.12.2014 8:26
Juuri tämän takia "parempi" tapa, ei jää vahingossa laihalle tai säätämättä kunnolla.
10.12.2014 0:33
Allekirjoitan tämän. Vähän laihalle on helppo jättää kun piikillä kulkee kuitenkin ja pitäisi jo kylillekin lähteä ym.
11.12.2014 14:11
Mulla ois gilerassa ongelmana että ei pysy tyhjäkäynnillä. Eli mopon saa pysymään tyhjäkäynnillä ruuvia säätämällä, mutta tällöin kaasua painettaessa kierrokset nousee korkealle eikä enää palaa alas. Kaasuvaijeri ja luisti tarkistettu, ei imuvuotoa ja seokset kohdillaan. Tulppakin vaihdettu että hyvän kipinän antaa.
Ei riitä enää ymmärrys mikä vois olla vialla, eikä ole näistä vajaatahdeista vielä niin paljoa kokemusta..
24.12.2014 15:21
Jos kierrokset leijuu, voi olla liika laihalla tyhjäkäyntiseos, eli jos ruuvista loppuu vara kesken, laita isompi tyhjäkäyntisuutin.
25.12.2014 15:00
Terve! jonkun aikaa on ollut sellainen ongelma että tyhjäkäyntiä ei meinaa saadaan millään kunnolla hyviin säätöihin ja päätin sitten viimeiseksi tarkistaa läpät, no nehän haroittivat ihan jonkun verran. Tuli sitten tehtyä kaupat malossin hiilikuituläppäsarjasta jossa kolme pariä läppiä, 0.30mm, 0.35mm, 0.40mm paksuuksilta niin sanokaas minkä paksuiset läpät iskisin kiinni ja onko paljonkin eroa toimnnassa ,noiden välillä..?
Vakio peli muuten ,mutta tehari lyöty kiinni
25.12.2014 15:50
Paksummat läpät aukeaa kovemmills kierroksilla ja ohuemmst pienillä kierroksilla,en usko et isoa eroa on niitten välillä. Itel oli teharin kaa läpät ja iha samallail kulki ku vakioläpil.
25.12.2014 16:36
Ei ole merkitystä miten paksut läpät laitat.
Sitten kun se moottori alkaa kiertämään ajossa yli 13,000-14,000rpm, silloin alkaa läppien paksuudella olemaan merkitystä.
Ohkaset läpät alkaa 'lepattamaan', kun kierroksia on liikaa niille.
Se mikä on sitten liikaa niille, on eri asia (mie en ainakaan tiedä mitään tarkkaa max. kierroslukua eri paksuisille läpille + tietenkin materiaali pitää ottaa huomioon).
Noilla teharimopojen kierroksilla (korkeintaan) 12,000-13,000rpm ajossa) ei ole siis mitään merkitystä läppien paksuudella, perstuntumalla.
Ite oon joskus kokeillut eri paksuisten hiilikuituläppien vaikutusta ja perstuntumalla eroa ei ollut mitään. (Huom: tehariderbissä, jossa oli Gianelli ja sylinteriä jyrsitty vingulla).