Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

20.11.2017 17:16

Kuva

Siitä sinisen liittimestä pitäisi lähteä kaksi johtoa, toinen staattorille ja toinen "irtonainen" joka on sammutukseen. Maadoittamalla sammuu.

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

20.11.2017 21:12

Malagutisti kirjoitti:Kuva

Siitä sinisen liittimestä pitäisi lähteä kaksi johtoa, toinen staattorille ja toinen "irtonainen" joka on sammutukseen. Maadoittamalla sammuu.


Ihmettelinkin, mikä se toinen oli, kiitokset selvennyksestä, eiköhän näillä pärjätä toistaiseksi :D

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

1.12.2017 9:43

Jatketaan aihetta "omistan kisasähköt, mutten ymmärrä niistä mitään":D

Eli kysymyksenä on se, että mitä eroa on analogisella ja digitaalisella sytyksellä?

Ja nyt kun on tuo CDI sökönä, niin onko mitään järkeä ostaa tuota MVT:n digitaalista CDI:tä (136€) vai ostan suosiolla sen analogisen (68€).

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

1.12.2017 20:15

Onko kukaa modannu terpiin sx 50 kotarin sähköjä? Minkälainen työmaa oli laittaa kiinni, toimiko, paljon kiersi jne.

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

21.2.2018 0:04

Moro! Vanha omistaja oli riejusta repinyt mittarin johtoineen helvettiin, eli uuden hankinta edessä. Hakusessa olisi jotain ”parempaa” kuin perus sigma (eli mittarissa pitäisi olla trippi mittari ja määrä paljon on ajettu) Peukalo keskellä kämmentä tälläsissä asioissa. Kattelin tota koson mx db-01, näyttää täysin identtiseltä mitä toi vakiomittarikin oli, sekä kytkentäkaaviossa luki vaan ”koso instrument panel” tjsp. Meneekö tämä siis rieju mrt? Lähinnä mietityttää toi että mittari vaatii 12VDC jännitteen toimiakseen, eli tuleeko jännitteensäätimeltä tasa vai vaihtovirtaa. :nolo: Tai toimisko sitten jos väliin laittais tasasuuntaussillan, joka ymmärtääkseni vaihtaa vaihtovirran tasasuuntaiseksi. Apua tarvittais jos näitä enää kukaan aktiivisesti lukee/vastaa.
Kiitos asiallisista vastauksista!

E: vm siis 2011 mrt eli ei akkua ja sähköt uusittu itse täysin. Tehty huolellisesti!

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

21.2.2018 11:48

Joo, staattorilta tulee vaihtovirtaa (ja säätimeltäkin vielä).
Jos tarvitset pelkälle mittarille tasavirtaa, riittää pelkkä diodi tasasuuntaukseen. Tällöin toki menetettään puoli aaltoa kun pelkkä positiivinen puoliaalto päästetään mittarille asti, (=puolet tehosta hukkuu) mutta paljon yksinkertaisempi järjestely

Voi vaatia pienen kondensaattorin lisäksi sarjaan ettei jännite sykähtele liikaa mikäli mittarissa ei ole itsessään tätä huomiotu.

Diodi asennetaan viiva mittarin puolelle.

Laittaisin ehkä 1n4005/6/7 diodin jolloin se suojaa mittaria mikäli jännitteensäädin päättää räjähtää. Kestävät siis estosuunnassa 600 Vpp VAC (1N4005) tai enemmän. Mikäli tuo jännite ylittyy diodi tuhoutuu ja jää usein oikosulkuun pl. zenerit ja sitten tulee romua.

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

21.2.2018 17:17

Kitos vastauksesta! Ymmärtääkseni laitan tuon jännitteen säätimeltä tulevan johdon ja mittarin + väliin. Entäs -? Laitanko toisen rungon ja mittarin - väliin vai suoraan mittarilta vaan runkoon?

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

21.2.2018 22:06

Vain + kaapeliin diodi. - voi laittaa suoraan maihin.

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

14.4.2018 20:13

Sinä oot noi hyvä noissa sähköissä ni kerroppa että mite tuo db01r kierrosluku osuus asennetaa -07 derbiin :) ite tehty sähköt uusiks ja on akku

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

14.4.2018 23:23

Ainakin derbin digimittarista menee johto tulpanjohdon ympärille joka sit tunnistaa kierrokset, nii kosossa on varmaan vähän samallainen systeemi.

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

15.4.2018 0:01

Joissain Db-01r:ssä tulee mukana vain kaapeli joka laitetaan puolan matalajännitepuolen johtoon, ja sitä voi olla vaikea saada toimimaan ducatin sähköillä. Johdossa on siis koiras- ja naaras laattaliittimet sekä johtosarjaan sopiva liitin. Se voi toimia CDI:lle menevän punaisen johdon välissä, joka on liipaisusignaalille, pitäisi toimia myös siinä. En kyllä ota vastuuta jos mittari kärähtää. Ainakin kannattaa tarkistaa ettei siinä ole paria volttia suurempaa jännitettä.

Helpoin on jos jostain saa Tällänenjäbä:n kuvaileman johdon, sellainenkin on olemassa db-01 mittariin.

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

15.4.2018 0:33

eli kannattaako lähteä edes yrittämään? oon paska näis sähköhommis :D
:s

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

15.4.2018 0:43

ja siis on tollane johto ainoastaa missä on laatta-liittimet

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

26.4.2018 9:41

Vähä tyhmä kysymys mutta saako kisasähköihin asennettuu nappirajoitinta :lol:

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

27.4.2018 18:20

Miksei sais?