Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.
Alueen säännöt
Apua löytyy myös tietopankista!Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!
15.12.2011 18:05
En usko että tässä nyt mennään sillä tyylillä että jos ei sopivaa mäntää löydy niin se tehdään, vaan sillä että suunnitelmissa on tehdä itse koko kone kenties, jolloinka voi oikeastikkin mainita että on itse tehnyt kaikki alusta loppuun, ja kun katselee noita pytyn valamisia, niin uskoisin että taidan olla oikeilla jäljillä.
15.12.2011 18:11
En kyllä haullakaan huomannut, että Throttle olisi sylinterin valamisista puhunut. Puch topicissa näkyi myös mäntiä kyselleen. Ehkä joku harvinaisempi puch kone kyseessä.
15.12.2011 21:38
Minäkö suunnittelen pytyn valamista? En ihan tosin sitä, mutta on kyllä käynyt mielessä työstää sopivasta aihiosta pytyn.
Asiaan. Tunnustan, suunnittelmissa on tehdä JPC:hen/Läppäautisan mäntiä, jotka ovat ehtyvä luonnonvara. Ehkä myös muihin.
Topsa- osui lähelle. Haaveissa on joskus tehdä ihan ikioma moottori, diesel ehkäpä??
(Intiassa riittää noita!)
Mutta pyrin aloittamaan pienistä asioista ensin, kaikkihan alkaa pienistä asioista.
15.12.2011 22:37
Mä en männänvalmistuksesta tiedä juurikaan ja sekin mitä tietoa on kertynyt on melko vanhaa. Joitain autojen mäntiä on tullut elämän varrella silputtua (osa ahtamalla osa ei) mutta en nyt äkkiseltään muista että noita laajenemisen estäjiä olisi vastaan tullut. On kyllä ollut joskus käytössä männän valmistuksessa. Scannasin tossa yhden aukeaman omasta kirjasta
http://img194.imageshack.us/img194/6058/mntimage1.jpgSeostaulukot ei tullu samaan aukeamaan ja mahtaako nekään enää niin paikkansa pitää sen paremmin dieseleissä kuin muissakaan moottoreissa.
15.12.2011 22:46
Throttle kirjoitti:...
Topsa- osui lähelle. Haaveissa on joskus tehdä ihan ikioma moottori, diesel ehkäpä??
(Intiassa riittää noita!)
Mutta pyrin aloittamaan pienistä asioista ensin, kaikkihan alkaa pienistä asioista.
Ei vain taida tuo männän valaminen olla se helpoin aloitushomma siinä itse tekemisessä. ittellä kans haaveissa tehdä vaikkapa PV-replika, jossa mahdollisimman paljon itsetehtyjä osia!
16.12.2011 0:16
Ajattelin tehdä kyllä takoraudasta työstämällä, en valamalla.
Vaiko meneekö häntäluu päin puuta jos haluaa valmistaa männän työstämällä?
16.12.2011 7:58
Eikös se takorauta ole vähän turhan painavaa tavaraa männäksi?
16.12.2011 15:38
Mutta takorautaa on lujempaa kuin valu, periaatessa pitäisi päästä vähemmällä aineella kuin valulla?
16.12.2011 18:13
Mutta siltikään en ole yhtään takorautamäntää vielä nähnyt
16.12.2011 18:23
Ei niitä mopoissa ja pyörissä taida ollakkaan mutta autoissa taasen tietysti on kun ruvetaan virittelemään.
Eipä sille takomännälle varmaan hirveämmin painoa jäis, kunhan sais otettua männän sisältä tarpeeks tavaraa pois työstökeskuksella.
16.12.2011 19:13
Derbiin sopivaa wisecon takomäntää kyllä löytyy
16.12.2011 19:49
Jos en ihan väärin ole käsittänyt, wisecotkin ovat takoalumiinia...
17.12.2011 0:11
Eläkää nyt pojat höperehtikö...
ValuRAUTAmäntä ei kestä mitenkään jos meinataan ottaa yhtään kiekkoja. Tai jos mäntä kestääkin, niin kampikoneisto ei kestä. Noin järjellä ajatellen, siihen SAATTAA olla joku syy miksi männät tehdään poikkeuksetta erilaisista ALUMIINIseoksista.
Mäntiä kyllä on kai joskus esihistoriassa tehty myös raudasta, koneissa mitkä kiersi max 100 rpm tms...
17.12.2011 0:32
Niinhän se olikin! Nyt pitäisi saada tietää mitä ja paljonko kukin alkuaine sisältää männässä.
Pikaisella googletuksella suomeksi sekä englanniksi eivät tuottaneet tulosta.
17.12.2011 1:48
Tällainen seostus sopinee koneistettavan männän aihioksi:
Si .......... 18,5-21,5%
Fe .......... 4,6-5,4%
Ni .......... 1,8-2,2%
Al .......... loput
PS. Kannattaa vakoilla RC-puolen porukkaa, vaikka koneet ovatkin kertaluokkaa pienempiä, ei se tarkoita sitä etteikö DIY olisi suosiossa.
http://www.machineconcepts.co.uk/aeromodelling/brians_engine/stunt_engine_6.htm#tophttp://lennokit.net/showthread.php?t=30936&highlight=m%E4nn%E4n