Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Minarelli AM6

25.7.2013 16:26

ViTSi kirjoitti:Olisi tässä kampiakseli ostos siis tiedossa niin mitä oikeen pitää huomioida kun runkolaakerit ja sen kampiakselin tilaa.

Siis sivuilla lukee että kiertokangen halkaisia on 16mm ja kiertokanki on 85mm? (saksan taitoni ei ole hirveän hyvä..)
Sitten kun runkolaakereita katselee niin kaikki on "laakerinulkokehän halkaisia 17mm"

Eli pitäiskö löytää laakerit jotka ovat 16mm halkasialtaan että voi kampiakselin siihen iskeä. Onko vakiona ton kampuran mitat toi 16mm halkasia ja 85mm (ilmeisesti kampiakselin pituus?)


Tähän tarttisin vielläkin vastausta! Kiitos vastauksista etukäteen jo

Re: Minarelli AM6

25.7.2013 17:31

Itselläni on dopplerin kampura, jossa toiselle puolelle menee erilainen laakeri kuin toiselle. Alkuperäisessä kampurassahan kummallakin puolella on samanlainen laakeri (6303 C3).

Noh, tämä dopplerin veivihän on kai juurikin sen millin (silmämääräisesti) paksumpi kytkimen puolelta runkolaakerin kohdalta, ja vaatii siksi erilaisen laakerin (6304 C3). Toiselle puolelle veiviä menee alkuperäisen kokoinen laakeri (6303 C3).

Helpoimmalla selviät, kun tilaat ensin kampuran, ja sen jälkeen kävelet etraan tai johonkin muuhun laakerikauppaan lohkojen ja kampuran kanssa, ja annat heidän etsiä sinulle sopivat laakerit.

E: ja kampuran sopivuudesta ei tarvitse muuten huolehtia, kunhan et osta mitään pidemmällä iskulla varustettua, ja pidät huolen että kampura on am6 moottoriin.

Re: Minarelli AM6

26.7.2013 10:47

minkä kokoset ketjut pitää olla jos välit on 10-65 kyseessä siis mbk x-limit? ;)

Re: Minarelli AM6

26.7.2013 13:50

Viellä tällästä kysyn kun tosiaan sylinteri viellä hakusessa että mitäs eroa on yks renkasen männän tai kaks renkasen männän suorituskyvyssä/kestävyydessä?

Semmonen käsitys mulla on että yksrenkanen olis tehokkaampi ja vääntösempi mutta kuluu sitten nopeemmin. Kaksrenkanen sitten vaan kuluu paljon hitaammin ja on tehottomampi. Onkos tää ero kumminkaan niin iso?

Tässä siis mietiskelin dopplerin vortex sylinterisarjaa vaan kun siinähän on kaksirenkanen mäntä mukana ja kumminkin suositeltais isompaa kaasaria ostamaan ja sanotaan että "on huippulaadukas ja tehokas" eli tästä päätellen tehoja tulee jo jonkinverran enemmän kun vakiosta. Myyntipuheita nää kumminkin on ottaa sitten selvää niistä...

Re: Minarelli AM6

26.7.2013 21:58

Taisi löytyä syypää pitkäaikaiseen öljyvuotopiinaan; http://i.imgur.com/wbZs0QB.jpg Kuluma näyttäisi olevan juurikin stefan kohdalla..

Eli toisinsanoen, hakusessa EHJÄ KYTKINTAPPI, tarjoukset yv:nä ;).

Re: Minarelli AM6

28.7.2013 2:19

Voisko joku laskea, että kuin monta kierrosta mun mopedi ottaa ajossa :D ? Kiinnostaa tietää, kun ei kierroslukumittaria ole...

Huiput GPS: @91
Rattaat: 13-55

Noillahan pystyy sillä jollain kaavalla laskemaan :) ?


E: Typo

Re: Minarelli AM6

28.7.2013 9:30

ViTSi kirjoitti:Viellä tällästä kysyn kun tosiaan sylinteri viellä hakusessa että mitäs eroa on yks renkasen männän tai kaks renkasen männän suorituskyvyssä/kestävyydessä?

Semmonen käsitys mulla on että yksrenkanen olis tehokkaampi ja vääntösempi mutta kuluu sitten nopeemmin. Kaksrenkanen sitten vaan kuluu paljon hitaammin ja on tehottomampi. Onkos tää ero kumminkaan niin iso?

Tässä siis mietiskelin dopplerin vortex sylinterisarjaa vaan kun siinähän on kaksirenkanen mäntä mukana ja kumminkin suositeltais isompaa kaasaria ostamaan ja sanotaan että "on huippulaadukas ja tehokas" eli tästä päätellen tehoja tulee jo jonkinverran enemmän kun vakiosta. Myyntipuheita nää kumminkin on ottaa sitten selvää niistä...

ei ne myyntipuheet aina ihan kusetusta ole. Mullekin lupailtiin että toi mun tilaama motoforcen alumiinipyttysarja olis hieman vakiota tehokkaampi, ja olihan se. Ainoo probleema on vaan se että se on sen verran yläkiertosempi ettei siitä saa kierrosrajottimen kanssa parhaita tehoja irti :D (vrt. Vakiopytyn paras kierrosalue alkaa 7k-7,5k kun taas motoforcen pytyllä 8k) ja en oo kyllä kuullu että yksrenkainen olis 2 renkaista tehokkaampi, se vaan kestää muutaman tkm vähemmän. Mutta en osaa varmaa tietoa sanoa tuosta asiasta.

Re: Minarelli AM6

28.7.2013 14:14

Rikzaa, tuosta saat kaavan:
Nopeuden laskeminen
Jos haluaa tarkemmin laskeskella mitkä välitykset olisivat hyvät mopolle, voi käyttää hyödykseen seuraavaa kaavaa:

ensiövälitys * toisiovälitys * vetävän renkaan ulkokehä * moottorin kierrokset minuutissa / 60000 = nopeus kilometreinä tunnissa

Alla esimerkki Throwerille huippunopeushakuisten välitysten laskemisesta '04 Senda R Xtremelle:

Vanne on 18" ja siihen on lisättävä renkaan korkeus. Vakiokumin koko on 110/80-18 eli korkeus on 80% 110mm:stä, mikä on 88mm. Se löytyy vanteen molemmilta puolilta, eli renkaan osuus on 176mm. 18" on 450mm, koska yksi tuuma on noin 25mm. Nämä sitten lasketaan yhteen ja kerrotaan piillä niin saadaan ulkokehä: (176+450)*3,14=1966

Vakio toisiovälitys eli moottorin ulkopuolella olvien rattaiden välinen suhde 04 R Xtremessä on 12/65. Suhdeluku saadaan kun jaetaan luku 12 luvulla 65: 12/65=0,1846

Ensiövälitys eli valitun vaihteen rattaiden välinen suhde on Rabasassa kuutosvaihteella 23/22, joka on 1,04545

Moottorin kierroksiksi kannattaa ottaa tässä tapauksessa se, jossa tehopiikki loppuu. Throwerissa paras tehoalue loppuu 10500 kierrokseen minuutissa

Lopuksi kaikki pitää jakaa luvulla 60000, jotta käyttämistämme yksiköistä saataisiin kilometreja tunnissa.

Lopullinen lasku siis menee näin: 1966 * 0,1846 * 1,04545 * 10500 / 60000

Tulokseksi saadaan päälle 66km/h. Tarkemmilla lukemilla saadaan tarkempi tulos. Renkaan profiilissakaan ei ole otettu kulutuspintaa huomioon, mutta yleensä rengas kulkee hieman kasassa, joka kompensoi sitä hyvin. Tuloksesta voimme päätellä, että vakiovälitykset ovat liian lyhyet huippunopeushakuiseen ajoon.

Kun lasket AM6-moottorisen mopon nopeutta, käytä ensiövälityksen kanssa arvoa 1,041666 (25/24)
Minarelli AM6-ensiövälitykset
1. vaihde 12/36
2. vaihde 16/33
3. vaihde 19/29
4. vaihde 22/27
5. vaihde 24/25
6. vaihde 25/24
Renkaan ympärysmitan voi myös mitata mittanauhalla.

Re: Minarelli AM6

28.7.2013 18:22

jawa123 kirjoitti:
ViTSi kirjoitti:Viellä tällästä kysyn kun tosiaan sylinteri viellä hakusessa että mitäs eroa on yks renkasen männän tai kaks renkasen männän suorituskyvyssä/kestävyydessä?

Semmonen käsitys mulla on että yksrenkanen olis tehokkaampi ja vääntösempi mutta kuluu sitten nopeemmin. Kaksrenkanen sitten vaan kuluu paljon hitaammin ja on tehottomampi. Onkos tää ero kumminkaan niin iso?

Tässä siis mietiskelin dopplerin vortex sylinterisarjaa vaan kun siinähän on kaksirenkanen mäntä mukana ja kumminkin suositeltais isompaa kaasaria ostamaan ja sanotaan että "on huippulaadukas ja tehokas" eli tästä päätellen tehoja tulee jo jonkinverran enemmän kun vakiosta. Myyntipuheita nää kumminkin on ottaa sitten selvää niistä...


ja en oo kyllä kuullu että yksrenkainen olis 2 renkaista tehokkaampi, se vaan kestää muutaman tkm vähemmän. Mutta en osaa varmaa tietoa sanoa tuosta asiasta.


Tässä vaan mietin olishan se ihan järkeenkäypää että 1 renkanen mäntä olis tehokkaampi kun vähemmän kitkaa? Ei mene niin paljon energiaa hukkaan.

Eihän siinä olis mitään järkeä muuten niitä 1 renkasia mäntiä valmistaa jos ei niissä olis mitään hyötypuolia 2 renkaseen verrattuna.

Re: Minarelli AM6

28.7.2013 18:50

Ite ajattelen varmaan, että kaksrenkainen on yleisempi, koska kestää pidempään, mutta sitte näissä kovemmissa virisylkissä käytetään yksrenkaista, koska kaksrenkaisella tulisi liian paljon kitkaa esim. 14k rpm? Ihan mutuiluna heitin, en tiiä moottoreista mitään, mutta tuo kuulostaisi jotenkin järkevältä :lol:

Re: Minarelli AM6

28.7.2013 21:41

Yksrenkaisessa on vähemmän kitkaa koska niitä renkaita on vähemmän. Pytyn pinnoite myös pienentää kitkaa valurautapyttyyn verrattuna. Ja vähemmän kitkaa on yhtä kuin enemmän tehoa ja vähemmän lämpöä. Näin oman käsitykseni mukaan.

Re: Minarelli AM6

28.7.2013 22:51

Vauhtiviivatarra kirjoitti:Rikzaa, tuosta saat kaavan:
Nopeuden laskeminen
Jos haluaa tarkemmin laskeskella mitkä välitykset olisivat hyvät mopolle, voi käyttää hyödykseen seuraavaa kaavaa:

ensiövälitys * toisiovälitys * vetävän renkaan ulkokehä * moottorin kierrokset minuutissa / 60000 = nopeus kilometreinä tunnissa

Alla esimerkki Throwerille huippunopeushakuisten välitysten laskemisesta '04 Senda R Xtremelle:

Vanne on 18" ja siihen on lisättävä renkaan korkeus. Vakiokumin koko on 110/80-18 eli korkeus on 80% 110mm:stä, mikä on 88mm. Se löytyy vanteen molemmilta puolilta, eli renkaan osuus on 176mm. 18" on 450mm, koska yksi tuuma on noin 25mm. Nämä sitten lasketaan yhteen ja kerrotaan piillä niin saadaan ulkokehä: (176+450)*3,14=1966

Vakio toisiovälitys eli moottorin ulkopuolella olvien rattaiden välinen suhde 04 R Xtremessä on 12/65. Suhdeluku saadaan kun jaetaan luku 12 luvulla 65: 12/65=0,1846

Ensiövälitys eli valitun vaihteen rattaiden välinen suhde on Rabasassa kuutosvaihteella 23/22, joka on 1,04545

Moottorin kierroksiksi kannattaa ottaa tässä tapauksessa se, jossa tehopiikki loppuu. Throwerissa paras tehoalue loppuu 10500 kierrokseen minuutissa

Lopuksi kaikki pitää jakaa luvulla 60000, jotta käyttämistämme yksiköistä saataisiin kilometreja tunnissa.

Lopullinen lasku siis menee näin: 1966 * 0,1846 * 1,04545 * 10500 / 60000

Tulokseksi saadaan päälle 66km/h. Tarkemmilla lukemilla saadaan tarkempi tulos. Renkaan profiilissakaan ei ole otettu kulutuspintaa huomioon, mutta yleensä rengas kulkee hieman kasassa, joka kompensoi sitä hyvin. Tuloksesta voimme päätellä, että vakiovälitykset ovat liian lyhyet huippunopeushakuiseen ajoon.

Kun lasket AM6-moottorisen mopon nopeutta, käytä ensiövälityksen kanssa arvoa 1,041666 (25/24)
Minarelli AM6-ensiövälitykset
1. vaihde 12/36
2. vaihde 16/33
3. vaihde 19/29
4. vaihde 22/27
5. vaihde 24/25
6. vaihde 25/24
Renkaan ympärysmitan voi myös mitata mittanauhalla.


Et viittisi laskea sitä mulle :) En tuosta tajunnut mitään :s

E: Eikö mulla ole varmaan mennyt kaasuvaijeri rikki, kun kesken ajon jäi kaasupäälle... Imuvuodot olen kattonut. Kaasukahva on tuntunut erillaiselta tapahtuman jälkeen.

Re: Minarelli AM6

29.7.2013 12:52

vajaat 12krpm.. jossei sen vertaa jaksa pohtia asiaa. :roll:

Re: Minarelli AM6

29.7.2013 23:25

Aloitusviestissä virheellistä tietoa tosta kiksin jännittämisestä? Pari tuntia vietin siinäkin hommassa kun koitin noilla aloitusviestin tiedoilla sitä tehdä. :x Siinä neuvotaan laittamaan se paksu ratas siten että pykälä osoittaa alas. Miulla veti aina kiksin lukkoon kun ruuvas kiinni sen kultasen mutterin kiinni. Mutta kun laitoin se pykälän kohti kytkinkruunua niin toimii täydellisesti. :roll: Onko muut huomannu samaa?

Re: Minarelli AM6

30.7.2013 12:08

http://moposport.fi/fi/sylinterisarja-m ... feCBI1M83k Tällainen tuli tilattua ja ei muuten toimi. Tsekkasin käyntivälyksen niin oli AINAKIN 0,1mm ja parista kohtaa 0,15mm. Päittäisvälys oli 0,15-0,20mm, jonka viilasin suoraan 0,30mm.

Ongelma on siinä, että ei ole yhtään vetoja. 4-6 vaihteilla hyytyy saman tien. Vanhalla pytyllä oli vetoja.. Kysynkin, voiko johtua päittäisvälyksestä? Mitkä välykset teillä ovat olleet?