25.7.2013 16:26
ViTSi kirjoitti:Olisi tässä kampiakseli ostos siis tiedossa niin mitä oikeen pitää huomioida kun runkolaakerit ja sen kampiakselin tilaa.
Siis sivuilla lukee että kiertokangen halkaisia on 16mm ja kiertokanki on 85mm? (saksan taitoni ei ole hirveän hyvä..)
Sitten kun runkolaakereita katselee niin kaikki on "laakerinulkokehän halkaisia 17mm"
Eli pitäiskö löytää laakerit jotka ovat 16mm halkasialtaan että voi kampiakselin siihen iskeä. Onko vakiona ton kampuran mitat toi 16mm halkasia ja 85mm (ilmeisesti kampiakselin pituus?)
25.7.2013 17:31
26.7.2013 10:47
26.7.2013 13:50
26.7.2013 21:58
28.7.2013 2:19
28.7.2013 9:30
ViTSi kirjoitti:Viellä tällästä kysyn kun tosiaan sylinteri viellä hakusessa että mitäs eroa on yks renkasen männän tai kaks renkasen männän suorituskyvyssä/kestävyydessä?
Semmonen käsitys mulla on että yksrenkanen olis tehokkaampi ja vääntösempi mutta kuluu sitten nopeemmin. Kaksrenkanen sitten vaan kuluu paljon hitaammin ja on tehottomampi. Onkos tää ero kumminkaan niin iso?
Tässä siis mietiskelin dopplerin vortex sylinterisarjaa vaan kun siinähän on kaksirenkanen mäntä mukana ja kumminkin suositeltais isompaa kaasaria ostamaan ja sanotaan että "on huippulaadukas ja tehokas" eli tästä päätellen tehoja tulee jo jonkinverran enemmän kun vakiosta. Myyntipuheita nää kumminkin on ottaa sitten selvää niistä...
28.7.2013 14:14
Nopeuden laskeminen
Jos haluaa tarkemmin laskeskella mitkä välitykset olisivat hyvät mopolle, voi käyttää hyödykseen seuraavaa kaavaa:
ensiövälitys * toisiovälitys * vetävän renkaan ulkokehä * moottorin kierrokset minuutissa / 60000 = nopeus kilometreinä tunnissa
Alla esimerkki Throwerille huippunopeushakuisten välitysten laskemisesta '04 Senda R Xtremelle:
Vanne on 18" ja siihen on lisättävä renkaan korkeus. Vakiokumin koko on 110/80-18 eli korkeus on 80% 110mm:stä, mikä on 88mm. Se löytyy vanteen molemmilta puolilta, eli renkaan osuus on 176mm. 18" on 450mm, koska yksi tuuma on noin 25mm. Nämä sitten lasketaan yhteen ja kerrotaan piillä niin saadaan ulkokehä: (176+450)*3,14=1966
Vakio toisiovälitys eli moottorin ulkopuolella olvien rattaiden välinen suhde 04 R Xtremessä on 12/65. Suhdeluku saadaan kun jaetaan luku 12 luvulla 65: 12/65=0,1846
Ensiövälitys eli valitun vaihteen rattaiden välinen suhde on Rabasassa kuutosvaihteella 23/22, joka on 1,04545
Moottorin kierroksiksi kannattaa ottaa tässä tapauksessa se, jossa tehopiikki loppuu. Throwerissa paras tehoalue loppuu 10500 kierrokseen minuutissa
Lopuksi kaikki pitää jakaa luvulla 60000, jotta käyttämistämme yksiköistä saataisiin kilometreja tunnissa.
Lopullinen lasku siis menee näin: 1966 * 0,1846 * 1,04545 * 10500 / 60000
Tulokseksi saadaan päälle 66km/h. Tarkemmilla lukemilla saadaan tarkempi tulos. Renkaan profiilissakaan ei ole otettu kulutuspintaa huomioon, mutta yleensä rengas kulkee hieman kasassa, joka kompensoi sitä hyvin. Tuloksesta voimme päätellä, että vakiovälitykset ovat liian lyhyet huippunopeushakuiseen ajoon.
Kun lasket AM6-moottorisen mopon nopeutta, käytä ensiövälityksen kanssa arvoa 1,041666 (25/24)
Renkaan ympärysmitan voi myös mitata mittanauhalla.Minarelli AM6-ensiövälitykset
1. vaihde 12/36
2. vaihde 16/33
3. vaihde 19/29
4. vaihde 22/27
5. vaihde 24/25
6. vaihde 25/24
28.7.2013 18:22
jawa123 kirjoitti:ViTSi kirjoitti:Viellä tällästä kysyn kun tosiaan sylinteri viellä hakusessa että mitäs eroa on yks renkasen männän tai kaks renkasen männän suorituskyvyssä/kestävyydessä?
Semmonen käsitys mulla on että yksrenkanen olis tehokkaampi ja vääntösempi mutta kuluu sitten nopeemmin. Kaksrenkanen sitten vaan kuluu paljon hitaammin ja on tehottomampi. Onkos tää ero kumminkaan niin iso?
Tässä siis mietiskelin dopplerin vortex sylinterisarjaa vaan kun siinähän on kaksirenkanen mäntä mukana ja kumminkin suositeltais isompaa kaasaria ostamaan ja sanotaan että "on huippulaadukas ja tehokas" eli tästä päätellen tehoja tulee jo jonkinverran enemmän kun vakiosta. Myyntipuheita nää kumminkin on ottaa sitten selvää niistä...
ja en oo kyllä kuullu että yksrenkainen olis 2 renkaista tehokkaampi, se vaan kestää muutaman tkm vähemmän. Mutta en osaa varmaa tietoa sanoa tuosta asiasta.
28.7.2013 18:50
28.7.2013 21:41
28.7.2013 22:51
Vauhtiviivatarra kirjoitti:Rikzaa, tuosta saat kaavan:Nopeuden laskeminen
Jos haluaa tarkemmin laskeskella mitkä välitykset olisivat hyvät mopolle, voi käyttää hyödykseen seuraavaa kaavaa:
ensiövälitys * toisiovälitys * vetävän renkaan ulkokehä * moottorin kierrokset minuutissa / 60000 = nopeus kilometreinä tunnissa
Alla esimerkki Throwerille huippunopeushakuisten välitysten laskemisesta '04 Senda R Xtremelle:
Vanne on 18" ja siihen on lisättävä renkaan korkeus. Vakiokumin koko on 110/80-18 eli korkeus on 80% 110mm:stä, mikä on 88mm. Se löytyy vanteen molemmilta puolilta, eli renkaan osuus on 176mm. 18" on 450mm, koska yksi tuuma on noin 25mm. Nämä sitten lasketaan yhteen ja kerrotaan piillä niin saadaan ulkokehä: (176+450)*3,14=1966
Vakio toisiovälitys eli moottorin ulkopuolella olvien rattaiden välinen suhde 04 R Xtremessä on 12/65. Suhdeluku saadaan kun jaetaan luku 12 luvulla 65: 12/65=0,1846
Ensiövälitys eli valitun vaihteen rattaiden välinen suhde on Rabasassa kuutosvaihteella 23/22, joka on 1,04545
Moottorin kierroksiksi kannattaa ottaa tässä tapauksessa se, jossa tehopiikki loppuu. Throwerissa paras tehoalue loppuu 10500 kierrokseen minuutissa
Lopuksi kaikki pitää jakaa luvulla 60000, jotta käyttämistämme yksiköistä saataisiin kilometreja tunnissa.
Lopullinen lasku siis menee näin: 1966 * 0,1846 * 1,04545 * 10500 / 60000
Tulokseksi saadaan päälle 66km/h. Tarkemmilla lukemilla saadaan tarkempi tulos. Renkaan profiilissakaan ei ole otettu kulutuspintaa huomioon, mutta yleensä rengas kulkee hieman kasassa, joka kompensoi sitä hyvin. Tuloksesta voimme päätellä, että vakiovälitykset ovat liian lyhyet huippunopeushakuiseen ajoon.
Kun lasket AM6-moottorisen mopon nopeutta, käytä ensiövälityksen kanssa arvoa 1,041666 (25/24)Renkaan ympärysmitan voi myös mitata mittanauhalla.Minarelli AM6-ensiövälitykset
1. vaihde 12/36
2. vaihde 16/33
3. vaihde 19/29
4. vaihde 22/27
5. vaihde 24/25
6. vaihde 25/24
29.7.2013 12:52
29.7.2013 23:25
30.7.2013 12:08