Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Mikä on vikana?

5.3.2014 1:12

katso auttaisiko muutamaa numeroa pienempi pääsuutin, kaasarin säädöt näkyy olevan pielessä

Re: Mikä on vikana?

5.3.2014 8:34

-
Viimeksi muokannut aDDee_ päivämäärä 25.8.2014 17:28, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Mikä on vikana?

5.3.2014 8:47

Olisin kyllä voinut veikata tosta kirjotuksesta lähinnä liian isoa pääsuutinta. Jos 114 oliskin ollu liian pieni ja 110 vei tietysti huonompaan suuntaan, eli lähtisin ensin kokeilemaan vaikka 120 ja sitte voi miettiä jatkotoimenpiteitä sen perusteella mihin suuntaan säädöt menee.

Re: Mikä on vikana?

5.3.2014 19:33

Eli, ostin jokuaika sitten käytettynä lifanin 125cc moottorin. Ongelmana kuitenkin on sen toimivuus... Eli kun laitan käyntiiin, käy ihan hyvin ym. mutta kun laittaa kaasua, alkaa ylemmillä kierroksilla pätkimään eikä kierrä yhtään.? Nyt on uusi cdi-poksi, puola ja kaasutin. Miten voiko säädöt vaikuttaa jotenkin? pystyykö ajotuksia säätämään näistä?? Entä nokkarattaan ajoitus?

Auttakaa nyt :x olen kyllästynyt ja keinot loppuu, sekä mahoton polte päästä ajelemaan...:.

Re: Mikä on vikana?

5.3.2014 20:50

Onko pätkiminen ihan vaan pätkimistä, ettei röpöttämistä tms? Kai olet tulpan vaihtanut? Tapahtuuko kylmällä ja kuumalla koneella?

Re: Mikä on vikana?

5.3.2014 23:10

Juu eli koko päivän tuli konetta katottuu ja vikakin löytyi.
Oli edellinen omistaja laittanut varmaan 10piikkiä nokka-akselin ajotuksen päin v*ttua :D No, onneksi vika löytyi!

Re: Mikä on vikana?

7.3.2014 0:10

Nyt on riejun putkesta karstat (pääosin) putsattu, polttaminen ei onnistunut tehottoman kuumailmapuhaltimen takia, joka vieläpä hajosi kesken kaiken. Luulisi nyt 1500w riittävän, mutta ei vaan saanut karstaa syttymään, autoin jopa vähän kaasupolttimella, ei edelleenkään mitään.
Noh, turhauduin sitten parin tunnin yrittämisen jälkeen ja vetelin pahimmat pois porakone + rautalankakimppu-viritelmällä, tosin paisarin sisään en tietenkään päässyt, mutta ahtaimmat osat sain putsattua ihan siedettävään kuntoon.
Probleema on nyt se, ettei ongelma hävinnyt mihinkään, moposta on edelleen vääntö ja tehot hävöksissä, eikä itellä oikeen ole enää ideoita mistä lähteä seuraavaksi hakemaan "vikaa" :s Kellään mitään ideoita?

Re: Mikä on vikana?

7.3.2014 0:27

Mikä on vikana pösössä kun sylinteri on ihan tulikuuma ja painetta myöskin sylinterissä koska jäähdytinneste yrittää väkisin tulla ulos letkuista mut ei kannen väleistä. Vaihdoin kaikki tiivisteet sylinteriin mut ei auttanu. Ja kokeilin laittaa lisää jäähdytinnestettä nii tuli kaikki yli ja jäähdyttimessä ei ollu ollenkaa nestettäkun otin vesipumppuun menevän letkun irti joten varmaan vesipumppu rikki?

Re: Mikä on vikana?

7.3.2014 1:04

Toimiiko termostaatti? Jos kylmällä koneella täytit nesteitä termostaatti oli todennäköisesti kiinni ja nesteiden valumisessa kestää kauan. Termostaatti päästää vähän lävitseen vaikka onkin kiinni mutta saa olla tosi kärsivällinen kun täyttää järjestelmää.

Re: Mikä on vikana?

7.3.2014 9:59

Termostaatti on irrottettu aikoja sitten. Huomasin kans et ne nesteet kiehuu sylinterissä ja tulee ulos hieman letkuista mitkä menee kaasuttimesta sylinteriin. En sit tiiä pääseeks sinne ilmaa et tuleeks painetta sinne. Ja sit kans huomasin et pösö rupenu nytte pätkimään korkein kierroksil. Kokeilen viel tänää laittaa sinne jäähdytinnestettä ku se on iha loppu. Ja muuten toimiiks vesipumppu sähköl? Mun mielestä ei. Mut kiitos kummiski vastauksesta. :P

Re: Mikä on vikana?

7.3.2014 15:43

vesipumppu on mekaaninen. suosittelen tarkistamaan sen kunnon.
laske jäähdytysnesteet pois johonkin astiaan ja ota vesipumpunsuoja pois.
katso onko vesipumpun siipipyörä kunnossa ja liikkuuko se, kun pyörität sitä konetta kerran kiksillä.

veikkaisin, että vesipumppu on hajonnut siulla.

jos vesipumppu on ok, kokeile kiristää kantta momentiin (n. 12nm) / tarkista, onko kansi suora. pätkiminen saattaisi johtua jäähdytysnesteestä, joka vetää seoksen laihalle. ;) voi olla myös mm. sähköissä ongelma tai sitten kaasuttimen säädöissä (esim. jos kelit lämpenee, voi mopo käydä tavallista rikkaammalla -- yleensä ilmenee "röpötyksenä").

ps. kannattaa täyttää jäähdytysjärjestelmä alhaalta ylös, eli laitat jäähdytysnestettä syylärin ylemmästä letkusta (joka johtaa sylinterin kanteen/vesitilaan). ei jää silloin varmasti ilmaa jäähdytysjärjestelmään. sitten kun jäähdytysnestettä alkaa valumaan syyläristä, laitat letkun kiinni. ;)

Re: Mikä on vikana?

7.3.2014 17:07

Juu kokeilen noita. ;) kansi on suora ja sähköt toimii säädöt pitäs olla hyvät. Mut Joo mä veikkaan et se pätkii sen jäähdytysnesteiden takii ja luulen kans et se vesipumppu on rikki. Mut kiitti näist neuvoist. :)

Re: Mikä on vikana?

13.3.2014 20:12

Eli nyt ilmeni detsoniin sellanen juttu, että ajan n. 5 min lenkin ja kone lämpiää aivan helvetisti, ja rupee tiputtamaan vaihteistoöljyä(?) Alko nappirajottimen asennuksen jälkeen. Koneremonttia tai mitään muuta tähän ei ole ennen tehty. Joku stefa/tiiviste entinen?

Re: Mikä on vikana?

18.3.2014 17:58

GILERA SAMMUU
Speksit:
Turbokit tehari
92 suutin

eli siis gilera smt 50 sammuu kun ajaa sellaista 70 vauhtia. teki tätä ennenkin mutta sillon löi renkaan lukkoon ja teki uuteen mäntään sellaiset jäljet että se piti vaihtaa.
kun laitoin uuden männän ja sisäänajoin sen vakioputkella. sillon kuin laitoin teharin takaisin kiinni se teki taas samaa mutta nyt sammui eikä lyönyt rengasta lukkoon. Siis samoilla tekniikoilla on toiminut täydellisesti vakiomännällä mutta nyt kun vaihdoin männän se alkoi tekemään tuota sitten kun vaihdoin sen männän uudelleen teki taas sitä.
Tulpan olen vaihtanut.
mutta siis missä vika? :nolo:

Re: Mikä on vikana?

18.3.2014 18:34

seokset liian laihalla. itselläni käynyt sillee kerran, et mopo vain sammui, kun lähti ajamaan, koska yhtäkkiä tuli imuvuoto --> saa liikaa ilmaa.

kokeile nyt alkuun laittaa isompaa pääsuutinta (esim. 100).

suosittelen myös tarkistamaan, että onko imuvuotoa (esim. onko imukaula kunnolla kiinni).