Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Pro-virittäminen

6.11.2011 1:40

Täysin väärä topic.

Re: Pro-virittäminen

6.11.2011 1:41

maironi kirjoitti:tuli tossa mieleen yhtäkkiä kun lueskelin noita nossijuttuja. elikkäs saavutettaisiinko sillä mitään hyötyä jos pulloon varastoitaisiin pelkkää paineilmaa n. 4 kilon paineella, sit jollakin letkusysteemillä ohjattais se kaasarille. sitten kun vivusta vapauttaa ne paineet niin ohjautuisivat letkua pitkin kaasarin kurkkuun ja niin eespäin. olisko siitä mitään apua? itellä olis ainakin resurssit toteuttaa tollanen...


Eipä se paineilma tee sitä mitä nossit tekee, eli tehosta palamista suuremmalla happimäärällä..

Re: Pro-virittäminen

6.11.2011 12:13

No on tuo paineilma systeemi kuitenkin ahtamista. Periaatteessa toimii hyvin ja yksinkertaisesti, mutta käytännössä kun rupee miettii niin aika vaikee ja työläs. Kun pitäs saada oikeemäärä soosia oikeeseen aikaan. Eikä sinne moottoriin kannata 4bar laittaa..

Re: Pro-virittäminen

6.11.2011 13:28

Sanokaas pulloahtajat (ja hiustenkuivaaja-ahtajatkin), paljonko ilmaa imee 50cc moottori esim 10 000rpm. Pelkkä ilmahan ei vielä meinaa mitään, kun sitä polttoainetta siellä tarvitaan ja sehän on se joka siellä palaa.

Re: Pro-virittäminen

6.11.2011 15:27

Voi tosin se laitteisto mitä pullon kanssa ahtamisessa vaaditaan olla jo niin painavaa, että mopo kiihtyy paremmin ilman sitä pienemmillä tehoilla kuin sen kanssa isoilla tehoilla.

Re: Pro-virittäminen

9.11.2011 22:58

proppu kirjoitti:No on tuo paineilma systeemi kuitenkin ahtamista. Periaatteessa toimii hyvin ja yksinkertaisesti, mutta käytännössä kun rupee miettii niin aika vaikee ja työläs. Kun pitäs saada oikeemäärä soosia oikeeseen aikaan.


No periaatteessahan sinne saadaan mikä tahansa paine käyttäen esim regulaattoria, mutta kuten Zone tuossa esittikin, se koneen imemä ilmamäärä on niin valtava että homma ei ole mahdollinen. Lisäksi voi olla ongelmaa löytää niin hyvin virtaavia reguja. Äkkiä rätnättynä 50 cc kone vie 12 000 rpm minuutissa 600 litraa ilmaa (ykkösen volumetrisella hyötysuhteella). Jos ajettas sitä kilon ylipaineella, tarvittas 1200 litraa (ilmakehän paineista) ilmaa minuutissa.
Sukeltajan 12 litran pullo 300 barin paineella sisältää taas noin 3600 litraa ilmaa. Elikkä sillä yhdellä pullolla ahtas konetta noin 3 minuutin ajan. Ja pullo painaa aika paljon, kuten tiedätte jos ootte ikinä sukelluskamoja päällenne vetäny.

Re: Pro-virittäminen

11.11.2011 17:30

En nyt ollut ihan varma missä kysyis, mutta tää vaikutti parhaalta topicilta.

Kun olen miettinyt, että olisiko mahdollista laittaa skootterin sylinteri uusenduroon? Mitä erilaista niissä pytyissä on? Millaista modausta mahtais vaatia?

Ja miten skootterin putki toimisi uusendurossa ja toisinpäin? (Uusenduron putki skootterissa?)

E: Sitten mietin vielä että meniskö PV:n pytty uusenduroon?

Re: Pro-virittäminen

11.11.2011 19:23

viewtopic.php?f=15&t=81922

Re: Pro-virittäminen

12.12.2011 17:30

Mietteitä, miten mahtaa toimia? Videolla turbo ainakin pyörii ja ottaa kierroksia, kun kaasua kääntää, mutta paljonko käytännön vaikutusta mahtaa olla tuollaisella virityksellä?
Pyöriikö turbo tarpeeksi, ja mimmoset ahdot mahtaa tehdä? Oma näkökantani on, ettei se mitään ahda, kun ei ole tarpeeksi kierroksia, ja muutenkin koko härveli kuulosti törkeän nuhaselta. Vähän kuin jotain ilmanputsaritonta vakio tunturia olisi kierrätellyt...


Muutenkin tuo video on vähintäänkin naurettava. Kaveri esittelee viritystään, muttei tohdi antaa sille vehkeelle kunnolla kenkää(tai sitten se on vaan niin paska ettei se yksinkertaisesti kierrä ton enempää, ja välillä se taisi booatakkin kaasusta...), vaan pelkästään käyttää sitä tyhjäkäynnillä, ja välillä kaasuttelee vähän...Myös ton vehkeen ajovideoita ei ole, vaan samalla jannulla on vaan 3 jotain täysin turhaa tyhjäkäyntivideota...ajovideossa näkisi kulkeeko tollanen romu mihinkään. Ylipäätään nämä viritettyjen vehkeitten tyhjäkäyntivideot on ihan naurettavia. Miksei sille virivehkeelle voi antaa kenkää kunnolla? Sitähänvarten se on tehty...

Se on hassua miten vielä nykyäänkin turboa pidetään niin maagisena esineenä, jolla tulee voimaa koneeseen törkeästi, oli muut säädöt miten sattuu. Kyllähän sillä voimaa saa, jos kaikki muut muuttujat on kohdallaan, mutta tässäkin videossa oltiin turbo laitettu johonkin patalaiskaan nelarikoneeseen, ja tuskin oli edes mitään kaasarin säätöjä säädetty... Ymmärtäisin tämän turbon "palvomisen", jos elettäisiin joskus 80-luvulla, jolloin turboja oli jossain 3 autossa+sitten jossain mihin kellään ei ollut varaa. Nykyään kun turbo alkaa löytyä jo jokaisesta autosta, on tolta "palvonnalta" mennyt pohja kokonaan. Tätä hommaa kuvastaa hyvin se, kun oman ysisatkun perässä lukee turbo, ja eräskin herra(tai oikeestaan niitä oli monta) tuli tosissaan puhelemaan että "kyllä tollanen auto jättäisi kaikki nykyautot viivoilla kun siinä on turbo", ja itse tämä herra ajoi jollain tdi audilla, jota vastaan ei tolla hikisen tehoalueen omaavalla satkulla olisi mitään jakoa...No, voitto se on moraalinenkin voittokin :lol:


Sitten mietin vielä että meniskö PV:n pytty uusenduroon?
Mitä hyötyä tällä saavutettaisiin? Laittaisin patalaiskan PVn pytyn uusenskaan, joissa varmaan jo pienellä vakiopytyn viilauksella+teharilla lähtee sen verran voimaa mitä jostain PVn virisylkästä.

Ja miten skootterin putki toimisi uusendurossa ja toisinpäin? (Uusenduron putki skootterissa?)
Mitä tällä yritetään saavuttaa? Skootterin putket toimii (tai pitäisi toimia)kapeammalla tehoalueella, mitä enskan putket.

Mitä ylipäätään yrität saavuttaa laittamalla jotain skootterin pyttyä enskaan, tai PVn pyttyä uusenskaan?

Re: Pro-virittäminen

12.12.2011 17:58

Ormu kirjoitti:Mietteitä, miten mahtaa toimia? Videolla turbo ainakin pyörii ja ottaa kierroksia, kun kaasua kääntää, mutta paljonko käytännön vaikutusta mahtaa olla tuollaisella virityksellä?

Ensinnäkin polttoaine tulee painovoimalla tankista mutta kaasari on paineistettu = Polttoainevirtaus tyrehtyy kun kaasarin sisälle muodostuu ylipaine. Vapaasti hengittävässähän juuri moottorin aikaansaama alipaine imee polttoainetta pääsuuttimelta, eli kaasarin paineistuksessa pitää myös polttoaine paineistaa ja sen suuruus tulee ylittää ahtopaine ettei polttoaine pyri takaisin tankkiin.

Toisekseen turbo tossa kyllä pyörii, mutta niin pyörisi hiustenkuivaajakin ja molempien tuotto saattaisi olla likimain sama, eli täysin riittämätön. Se kun on julmettu määrä ilmaa mitä vaatii jo pienikin moottori.

Kolmanneksi, vastaavia videoita on juutuuppi pullollaan.

Re: Pro-virittäminen

12.12.2011 22:25

Terve Wirittäjät!

Ajatuksissani on muhinut eräs asia, johon pitäisi saada selvyyttä. DIY-mäntä.
Tarkoitus olisi tehdä muutama niitä nimeltä mainitsemattoman setteihin johon mäntien saatavuus vähän hankalahkoa. Millaista materiaalista mäntiä tehdään, saako kaupan hyllyltä sellaista vaiko pitää vetää tilaus teräspajalle? Männänrenkaat/tappi/sokat olen ajatellut ostaa valmiina, sitten työstämään mäntää sen ympärille? En ole ajatellut tehdä mäntää valamalla.

Re: Pro-virittäminen

12.12.2011 23:17

Throttle kirjoitti:Ajatuksissani on muhinut eräs asia, johon pitäisi saada selvyyttä. DIY-mäntä...

Sanoisin, että unohda koko juttu ja lyöt eteesi levälleen mäntätaulukoita ja etsit männän, joka sopii jo suoraan koneeseen tai on pienin muutoksin sopiva (helman lyhennys yms.).
Siinä nyt yksi taulukko
Männänpään koodit (esim nro.14 on tyypillisin 2t mäntä)
Termit
Tälläkin joskus löytyy sopiva

Re: Pro-virittäminen

15.12.2011 9:34

Slerpa_ kirjoitti:Muutenkin tuo video on vähintäänkin naurettava. Kaveri esittelee viritystään, muttei tohdi antaa sille vehkeelle kunnolla kenkää(tai sitten se on vaan niin paska ettei se yksinkertaisesti kierrä ton enempää, ja välillä se taisi booatakkin kaasusta...)


Todella naurettava. Helevetin nuhaisen kuuloinen laite, ja suoralta kädeltä voin sanoa ettei noin iso turbo ahda mitenkään noin pientä moottoria. Fysiikan lait on aika vahvoja, ja joka turbolla on oma virtausdiagramminsa joka kertoo mihin se sopii ja mihin ei. Karkeesti tuo näyttää kooltaan semmoselta n. 200 heppaan kykenevältä turbolta, että ei taida kauheita ahtoja irrota jossain ruohonleikkurin 3 hp koneessa.


Slerpa_ kirjoitti:Se on hassua miten vielä nykyäänkin turboa pidetään niin maagisena esineenä, jolla tulee voimaa koneeseen törkeästi, oli muut säädöt miten sattuu. Kyllähän sillä voimaa saa, jos kaikki muut muuttujat on kohdallaan, mutta tässäkin videossa oltiin turbo laitettu johonkin patalaiskaan nelarikoneeseen, ja tuskin oli edes mitään kaasarin säätöjä säädetty...


No kyllähän turbo ON aika maaginen laite wirityksen maailmassa. Suhteessa käytettyyn aikaan, vaivaan ja rahaan, ei mitenkään muuten saa yhtä helpolla tehoa. Tehon tuplaaminen on jokseenkin triviaalia, ja triplaaminenkin helposti mahdollisen rajoissa. Viime kädessä ainoastaan koneen kestävyys rajoittaa koneesta saatavaa tehoa. Tämän takia nelaria on melko pöljää virittää mitenkään muuten kuin ahtamalla, ellei luokkasäännöt tms sitä estä.

Aatelkaapa sitä kun 70-luvun lopussa jo myytiin jenkeissä turbosettejä joilla sai mm. tonnisen Kawan kulkemaan varttimailia kympin pintaan. Sivumennen sanottuna nykyiset kiloset R-pyörät kulkee samoja. Se on ollu sen aikasilla rungoilla ja renkailla raakaa kyytiä.

Re: Pro-virittäminen

15.12.2011 9:38

-Zone- kirjoitti:
Throttle kirjoitti:Ajatuksissani on muhinut eräs asia, johon pitäisi saada selvyyttä. DIY-mäntä...

Sanoisin, että unohda koko juttu...


Varmaan helpoin tapa on etsiä valmis mäntä, mutta kyllä niitä mäntiä valetaankin. Kuten esim. Burt Munro...

Ite en oo mäntää koskaan valanu, mutta hyllyssä mulla on semmonen kirja mikä sunkin kannattas lukea, eli "Making pistons for experimental and restoration engines" by David Chastain.

Re: Pro-virittäminen

15.12.2011 14:11

Oma mielipide on, että jos ei löydy valmiina riittävän lähelle sopivaa mäntää ei homma enää kannatakaan. Ellei nyt sitten ole kyseessä se yksi ja ainoa olemassa oleva historiallisesti arvokas moottoriyksilö. Kyllähän sitä voisi joskus tosiaan lukea vähän tuoreempaa lähdemateriaalia jos vastaan kävelee. Mun kirjoissani kun puhutaan vielä valamisen yhteydessä asennettavasta laajenemisen estäjästä yms joita ei taideta paljoa enää käyttää ja löytyy opuksista vielä sellainenkin yksikkö kuin bofori.