Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.
Alueen säännöt
Apua löytyy myös tietopankista!Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!
13.2.2014 17:21
Moro, olisiko kellään ideoita mikä mahtaisi riejussa olla, kyselin jo riejutopicista, mutta siellä on vähemmän eloa kuin hautausmaalla.
Asiaan, mopo alkaa pätkiä 7000 kierroksen paikkeilla aivan jumalattomasti, siihen asti kiertää oikein iloisesti ja lähtee käyntiin laakista. Kokeiltu monella eri tulpalla ja kaasarin seoksia veivattu suuntaan jos toiseenkin. Mopoon vaihdettiin viime viikonloppuna Leovince V6 paisari, jonka jälkeen söi pari tulppaa eikä tahtonut lähteä käyntiin, mutta käsittääkseni ei sitä enää tee, en kylläkään ole uuden vian takia päässyt testaamaan. Video selittänee ongelman parhaiten.
http://www.youtube.com/watch?v=Wo0SBln4 ... e=youtu.be
13.2.2014 21:12
Eikait tossa muuta kun seos melekosen rikkalla... Kun omasta riejusta oli kaasarin lämmitysletkut tukossa ja kaasari jäätyi, teki juurikin tolleen. Siis kaasarin jäätyminen aiheutti rikkaan seoksen. Kannattaa ainakin kokeilla pienempää suutinta ja neulaa laihemmalle (vähän kerrassaan kun laihempaanpäin mennään). Ootko muuten kokeillu auttaako jos lähet vaan ajamaan ja vaikka pienellä vaihteella tuppi nurin koitat "päästä yli" tosta röpötysvaiheesta? Ainakin itsellä auttaa, jos syystä tai toisesta käy rikkaalla niin vähän reilummin happea koneelle ja lähtee kiertämään vähäksi aikaa.
13.2.2014 21:43
Juu, huomenna ajattelin vaihtaa "kesäsuuttimen" (110) "talvisuuttimen" (115) tilalle, kun kelit alkaa olemaan sen verran lämpimät ja pestä ilmanputsarin. Aiemmin pääsin ajaessa vielä jotenkin tuon röpötyksen yli ja sain mopon kiertämään, mutta nyt ei edes lupaile. Lienee lämpimämpien ilmojen johdosta, eli seos muuttuu vielä rikkaammaksi. Kumma juttu sinänsä, että viime kesä ajeltiin tuolla 115 suuttimella ilman ongelmia, vaikka liian isohan se oli. Eikös se muuten niin ollut, että jos suutin on ihan liian iso niin ilmaruuvin pyörittely ei vaikuta enää mitään?
Edit: ongelma korjattu ilmanputsarin pesulla ja pienemmällä suuttimella
14.2.2014 23:02
Nonni, hyvä kun tuli kuntoon.
Itekkin ihmettelen sitä ilmaruuvia aina kun sitä pyörittelen, vaikuttaa tyhjäkäyntiin skaalalla 200rpm suuntaansa ja muuten en ole eroa huomannut. Eli oli ruuvi missä tahansa asennossa niin kone pelaa hyvin. Muuten kaasari on ollut justiinsa säädöissä ruuvia pyöritellessä.
Ja lämpimät kelit meinaa kyllä rikkaalle vetää omaakin riejua, nyt suutin 105, pitäs laittaa 102. Inhottaa vaan kun menin p*skomaan neulan sokan viime kerralla sitä säätäessä. Taittui vähän ja luulen että kun otan pois seuraavan kerran niin katkeaa tms. Uusia pitäs tilata...
14.2.2014 23:14
Juu, no jouduin kyllä pyörittämään ilmaruuvia about puoli kiekkaa rikkaammalle, että sai kierrosten leijumisen loppumaan, eli kaipa se on kaasarin hienosäätöä varten.
En ole ikinä neulaan koskenu ja aina ne säädöt on löytyny tavalla tai toisella, yleensä pääsuutin on kaasarin säädössä isoin tekijä.
14.2.2014 23:25
Jooh, täytyys varmaan pyöritellä sitä taas ja ihmetellä vaikuttaako
18.2.2014 22:17
Mikä on vikana pösössä, kun kesken ajon rupesi booaamaan ja ei enää vastannut kaasuun. Eli vaikka kuinka väänti kaasukahvaa ei mitään tapahtunut. Ja sitten sammu. Ei lähtenyt enää käyntiin vaikka kuinka poljin ja sähköstarttia jurruutin
. Mopo siis Peugeot V-clic (samakuin perus baotian) Keli oli todella märkä, oisko menny vettä johonki? Auttakaa tyhmää
.
19.2.2014 15:32
Olisiko bensaloppunut?
19.2.2014 20:29
Veikkaan vettä ilmanputsarissa tai tulpanhatussa häikkää. Etsiydy
tänne kysymään lisää, tämä on vaihteellisten mopojen alue.
3.3.2014 18:27
Olisi tällainen pikkukysymys, eli onko riejuttimessa jotain häikkää vai onko kyseessä vaan ominaisuus kun tuntuu, että tehot olis koko ajan vähän hävöksissä
Mopo kiihtyy laiskasti ja ylämäet tuottaa vähänkään raskaammilla väleillä tuskaa. Kiihtyvyys on siis oikeasti jotain aivan hirveää, jää jopa kaverin 14-62 väleillä varustetulle detsille (riejussa 11-60).
Tarkennetaan nyt vielä sen verran, että kiihtyvyys on laskenut hiljalleen pakokaasun hapetussysteemin tukkimisen jälkeen eli kävi mielessä, että voisiko katti olla tukossa? Sen tiedän jo etukäteen, että putken seinämillä on armoton karstakerros, joka jo itsessään varmasti vähän kuristaa, mutta eipä niitä pääse poiskaan polttamaan kun katti on putkessa
4.3.2014 0:35
Saattaa johtua vain karstoittuneesta putkesta. Sinänsähän katalysaattori ei estä karstojen polttamista, mutta reilumpi kuumennus voi aiheuttaa katille vaurioita. Tämä tulee ongelmaksi lähinnä kaasuhitsauslaitteita käytettäessä, katalysaattoreissa käytettävistä metalleista ceriumin sulamispiste on 700 asteen tietämillä kun taas muut mahdolliset materiaalit kestävät yli tuhannen asteen lämpöjä.
4.3.2014 0:42
Aijaa, jostain vaan muistelin lukeneeni että putken polttaminen polttaa aina katin pilalle, mutta joskus on ihan mukava olla väärässä. Eli ilmeisesti putki pitäisi siis polttaa ihan perus kuumailmapuhaltimella, vai riittääkö lämpö?
4.3.2014 1:04
Nojoo, sen verran täytyy ottaa takaisin että en uskalla luvata katin säilyvän vahingoittumattomana kun en ole itse moista kokeillut. Käsittääkseni mopon katalysaattori on kuitenkin periaatteeltaan samanlainen kuin autonkin, eli keraaminen kennosto jonka pinnassa on jalometalleja. Keramiikka kestää lämpöä, joten ainoaksi rajoittavaksi tekijäksi jäisi oman järkeilyni mukaan jalometallien lämmönkesto.
Jos katalysaattorin rikkoutuminen ei pilaa päivää ja vie yöunia, tee testi ja kokeile mitä katti sanoo tohon käytöstä? Pahin mahdollinen skenaario lienee kennon sulaminen/tukkeutuminen jolloin joudut avaamaan putken ja poistamaan romut sen sisältä.
4.3.2014 8:27
No eipä sekään juuri yöunia vie, koska jos en olisi täältä sattunut kyselemään neuvoa niin olisin varmaan repinyt sen heti ensimmäisenä irti. Toisaalta kaipa sitä voisi ensin kokeilla näitä "hellävaraisempia" keinoja kuten putkireiska ja bensassa uittaminen. Niiden ei ainakaan luulisi reagoivan katin metallien kanssa mitenkään?
5.3.2014 0:32
-
Viimeksi muokannut aDDee_ päivämäärä 25.8.2014 17:28, muokattu yhteensä 1 kerran