Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Mikä on vikana?

5.1.2014 18:13

Voi siihen pienen välyksen jättää, mutta varo säätämästä kytkintä liian löysälle, kandee testailla kytkinkahvasta miten toimii ennen kuin kasaa kytkinkopan takaisin.

Re: Mikä on vikana?

9.1.2014 0:51

Mites ku otin mopost tuorevoitelun pois, eli otin tuon öljypumpun,öljysäiliön ja kaikki letkut pois ja tukin kaasarissa olevan nipan. Nyt kuitenki siitä kohasta lohkoa, missä pumppu oli ennen kiinni näyttää vuotavan vähän vaihteistoöljyä(?). Meneekö öljypumppu rikki jos sen vain laittaa siihen pyörimään, vai miten se vuoto pitäisi tukkia? :roll:

Re: Mikä on vikana?

9.1.2014 3:04

Jollainhan se reikä on tukittava ennen kuin ongelmasta päästään eroon, mutta ei sinun tarvitse kuitenkaan vanhaa öljypumppuasi käyttää tukitsemisessa, sillä tuohon tarkoitukseen myydään peitelevyjä ihan uutenakin esim. tmi-janikaasalaisella.

Tai sitten voit tehdä levyn itse, kuten minäkin tein:
Kuva

Re: Mikä on vikana?

22.1.2014 18:59

kertokaas nyt jotain vinkkejä, mistä lähtis etsimään vikaa..
eli nyt mopo ei kestä yhtään kierroksia, lähtee käyntiin vain ryypyn kanssa ja sammuu n. 10s päästä, mutta ensin käy ihan nätisti tyhjäkäyntiä. kaasua jos antaa ni sammuu heti.

toissapäivänä otti kierroksia vain ryypyn kanssa ja piti antaa reilusti kaasua, mutta jos antoi liian vähän kaasua (alle ½), sammui.

kaasuttimessa seuraavanlaiset säädöt:
-neulan sokka ylimmässä lovessa (ei ole mitään vaikutusta, missä lovessa)
-#165 pääsuutin

sähköistä en ole täysin varma, kipinää kuitenkin tulee. tulppa on b9es. tulphajohto ja -hattu vaihdettu, eikä ollut vaikutusta. toissapäivänä oli siis valot pois käytöstä / jännitteensäätimen maajohto oli jäänyt kytkemättä ja silloin toimi, kuten ylempänä kerroinkin jo. (nyt kokeilin ihan samaa, eikä ollut mitään vaikutusta).

imuvuodosta en osaa yhtään sanoa. itse ainakin epäilen tätä melko vahvasti. tai sitten kansi/kannentiiviste vuotaa --> jäähdytysneste vetää polttoaine-ilmaseoksen laihalla.

imukaula on kiristetty kiinni, kumiosa vaikuttaa olevan nyt hyvin paikallaan, kaasutin menee hyvin kiinni siihen ja ilmanputsari on OK (öljytty eilen).

ja jostain syystä toi mopo on alkanut oikkuilemaan aina, kun on yrittänyt ajaa sitä. :eek: edellisellä viikolla sain sen ottamaan hyvin kierroksia, mutta heti kun yritti ajaa, kuulu vaa "boooo..." ja ei lähtenyt enään käyntiin. imukaulan kumiosa irtosi. tätä ennen taas oli tullut jotain muuta vikaa ja ei suostunut kiertämään ajossa, mutta vapaalla otti kierroksia.

sitten vielä, miten kannen päälle oli voinut ilmestyä jäähdytysnestettä? kannessa ei näkynyt halkeamia tms., kansi on kiristetty, eikä letkut vuoda. huomasin, kun tota jäähdytysnestettä tippui kannen päältä lattialle.

ja mäntä on jostain syystä kirkas, samoin tulppa (näyttää ihan uudelta). eiks tää yleensä tarkoita sitä, että jäähdytysnestettä pääsee palotilaan?? tai näin ainakin itse olen aina ajatellut. kantta ei voi kiristää momenttiin, koska kiinalaiset tnt:n (ei ollut muuta saatavilla) hajoaa todella herkästi. (yleensä kestää max. 3-4nm ja sitten napsahtaa poikki).

E: Avasin kannen ja yllätys yllätys.. männän päällä jotain sameeta jäähdytysnestettä muistuttavaa nestettä. :roll: eli sisempi tiiviste vuotaa. todennäköisimmin kansi ei ollut tarpeeksi kireällä.

saako mistään laadukkaita pinnapultteja tohon rabasaan (ebs)? meinaan, nyt tossa on jotkut tnt:n valmistamat (ei muuta ollut saatavilla) ja yksi meni poikki, kun kiristi yli 3-4nm momenttiin.. am6:sen alkuperäiset pinnapultit pysty huoletta kiristämään yli 7nm momentiin! ei varmasti vuotanut. :lol:

Re: Mikä on vikana?

22.1.2014 22:45

Kyllähän sulla vaikuttaa olevan nuo perusasiatkin vähän hukassa. Ei tommosia ongelmia pitäs olla kun perusjutut on kunnossa. Kansi nyt on melko varmasti liian löysällä, vuotaa nestettä palotilaan ja siitä ongelmat. Osta vaikka erikseen 8.8 tai 12.9 lujuusluokan kierretankoa ja tee siitä sopivat pinnapultit. Meikäläinen on muuten tavannut kiristää mopojen kannet siihen 12-13nm momenttiin. Kannattaa kahtoo myös että bensahana antaa hyvin bensaa kaasarille. Ja useimmissa kaasareissa jos neulan sokka on ylimmässä niin se on melko varmasti liian laihalla, varsinkin näin talvisaikaan..

Re: Mikä on vikana?

22.1.2014 23:24

Ja useimmissa kaasareissa jos neulan sokka on ylimmässä niin se on melko varmasti liian laihalla, varsinkin näin talvisaikaan..

jos neulan asennolla ei ole mitään merkitystä tuon ongelman kanssa, niin eipä tuolla just nyt ole niin väliä.

ja kantta ei pysty kiristämään lähellekkään noin suurta momenttia, juuri noiden kiinalaisten pinnapulttejen takia. alkuperäiset katkes samantien, kun 5nm momentti ylittyi.

ei löydy kierretyökaluja, jotka täsmäis noiden alkuperäisten pinnapulttejen kierteiden kanssa, joten itsetehdyt pinnapultit on jo siinä vaiheessa pois suljettu. pitää kysellä ruuviliikkeistä tms., jos pystyisivät tilaamaan samanlaisia (mutta vahvempia) pinnapultteja... :roll:
--
kiristin ton kannen niin tiukkaan, kuin pikkuräikällä vaa saa yhdellä kädellä, mut ei taida tuo olla todellakaan tarpeeksi kireä? airsalin ulompi tiiviste on ~3 kertaa paksumpi kuin sisempi, joten saa varmaankin aika tiukalle kiristää ton..

Re: Mikä on vikana?

23.1.2014 0:05

Ei pahalla mutta totean vain että on se joillakin vaikeaa.. :)

Minkähänlaisella momenttiavaimella mahdat niitä muttereita oikein vääntää vai käytätkö sitä väärin jos 5nm momentilla alkuperäinen pinnapultti katkeaa? 5nm on todella vähän, sen verran saa kädellä pikkuräikällä väännettyä ihan huomaamatta. Olen itse todennut että tuo 12nm on aika lailla semmonen kireys että kun pikkuräikällä vääntää järkevästi niin tiukkaan kuin viitsii mutta ei kuitenkaan hampaat irvessä niin se on suunnilleen tuon 12nm verran. Lisäksi löytyypä multa semmoinenkin nippelitieto että joskus ite sähelsin korjaamolla kesätöissä ollessani momenttiavaimen kanssa ja taisin kiristää juurikin Derbin kannenpultin aluksi johonkin 20nm momenttiin eikä mitään tapahtunut.

Mihin niitä kierretyökaluja tarvitset? Rautakaupasta sopivaa kierretankoa (onko se nyt M6 vai M7 kierre, monissa se on kyllä M7 mitä ei tietääkseni kyllä normi rautakaupoista tahdo löytyä), rälläkällä sopivaan mittaan ja päiden viistotus että mutteri menee kierteelle ja sitten mopoon kiinni ja siinä se.

Ja siitä neulasta niin voipa se vaikuttaakkin, jos se on liian laihalla niin tahtoo monesti booata kun kaasua kääntää nopeasti. Mut kannattaa tuo kansiasiakin kattoo kuntoon..

Re: Mikä on vikana?

23.1.2014 16:24

niin se vaa jostakin syystä on niin vaikeaa.. :eek:

en taida olla sitten ihan varma tuosta momenttiavaimen toiminnasta tms., mutta säädin sen momentin aluks n. 5nm ja kuulu vaa "naps" ja mutteri pyöri siinä kannen päällä.
ennen momenttiavaimen käyttöä oon aina kiristänyt pikkuräikällä niin tiukkaan kuin yhdellä kädellä vaa saan (kuitenkin käyttämättä turhaa väkivaltaa).

kaippa mie en sitten vaa osannut käyttää tota momenttiavainta oikein, jos kerta pikkuräikälläkin pitäisi saada sinne 12nm momenttiin.

Mihin niitä kierretyökaluja tarvitset?

luin näköjään jotenkin väärin tms. :nolo: univelat alkaa kasaantumaan, ni ei onnistu toi lukeminenkaan enään... :lol:

Ja siitä neulasta

pitää kokeilla nyt uudestaan tota neulan asennon muuttamista.. meinaan, nyt ei enään pitäisi olla jäähdytysnestettä palotilassa. :)
laitan vielä täysin käyttämättömän tulpan tohon kiinni.. jospa nyt alkais jotenkin onnistumaan. :roll:

E: Viat löytyi....

Eli ainakin oli liian pieni pääsuutin, neula liian laihalla, kansi liian pienessä momentissa, imukaulan kiristin hajonnut...

nyt viat korjattu, eli vaihdoin #185 pääsuuttimen , neulan sokka alimmassa lovessa, ilmaruuvi 2 kierrosta auki... pätkii tosin korkeilla kierroksilla, joka tosin voi johtua liian vähäisestä lämmityksestä tai mahdollisesti sytkävioista (esim. tulppa, tulpanjohto/hattu...). vetoja on hyvin ja sutii vähän turhankin paljon. :)

Re: Mikä on vikana?

26.1.2014 16:59

Eli mikä voisi olla vikana? Mopo on orion rx vm -10. Ongelma on, että vaihteet ei meinaa vaihtua alaspäin matalilla nopeuksilla, tai 4->3 vaihtuu suht hyvin, mutta kolmoselta alaspäin joutuu joko kytkinpohjassa antamaan vähän kierroksia ja samalla vaihtaa alaspäin tai sitten vähän voimalla :D Kytkimen säädöt vaijerin osalta tapissa, eli ei vapaaliikettä juuri yhtään eli kytkimen pitäisi ottaa kunnolla.. Kytkinlevyjä ja jousia epäilisin..? Ja käykö tuohon pystypytty lifaniin mankin esim kytkinlevyt?

Re: Mikä on vikana?

29.1.2014 17:30

Scootteri: Benelli 49x 2013
Vika: Pakkasella ei sähköstartti toimi ja ei pala jarruvalo kun painaa kahvasta

Sekä kysysin että mistä löytäisin käynnistyspolkimen uuden tai käytetyn koska puuttuu?

Re: Mikä on vikana?

29.1.2014 19:24

Todennäköisesti jarruvalon ja sähköstartin toimimattomuus johtuvat samasta ongelmasta eli viallisesta jarruvalokatkaisijasta. Sähköstartti ei saa virtaa ellei jarruvalokatkaisija anna signaalia, tämä on turvatoiminto jolla pyritään estämään vahingossa tapahtuva startin käyttö moottorin käydessä. Jarruvalokatkaisija sijaitsee todennäköisesti jarrukahvan tangon puoleisessa päädyssä ja varaosan hinta lienee luokkaa kymmenen euroa. Kyseessä on sen verran pieni osa että purkaminen ja korjaaminen ei välttämättä onnistu, mutta sitäkin voi toki yrittää.

Jatketaan juttua täällä, tämä alue on vaihdemopoille tarkoitettu vaikka sinut tänne vinkattiinkin neuvoja kysymään.

Re: Mikä on vikana?

2.2.2014 14:02

Mites näitten kanssa?
Kuva

Kuva

Tuossa siis näkyy nuo kaksi pulttia ( joista toinen halki ja näyttääpi enemmän tapilta kuin pultilta), jotka on kuninkaallisesti jumissa, mitään järkeviä ehdotuksia miten sais irti, poraamaan en oikeen itte viitti ruveta ja koneistamolle en jaksa viedä. On siis kokeiltu CRC:n, WD-40:n, lukkopihtien ja 5000 jonnen voimalla, sekä myös kaikki nämä yhdistettynä, mutta tulos ollut melko tasaista nollaa. Vinkit ja ohjeet ois tarpeen :s

Edit. Ja kuvissa näkyvät pultit on siis loksun kiinnityspultteja jotka on kanta alaspäin kiinni t-palassa, joten sen takia en viitsis oikeen ruveta porailemaan.

Re: Mikä on vikana?

3.2.2014 18:29

Mikäköhän olisi vikana kun ajelin syksyllä mopolla ja yhtäkkiä alkosavuttaa paljon valkoista savua. Pysähdyin siis ja mopo sammui eikä meinannut lähteä käyntiin. Jonkun aikaa kun oltii käynistelty nii lähti sitten käyntiin ja pääsi kotio asti mutta savutti vieläkin erittäin paljon valkoista savua.

Nyt ollaan Kaasari putsattu, kampiakselin stefa vaihdettu, kannen tiiviste on vaihdettu, putki kuumennettiin ja öljyt poltettiin sieltä pois jota siis tulee myös putkesta. Näitten jälkeen savutus hieman helpottui mutta vieläkin kun antaa kaasua niin kauhea savu. Mitä vielä voisi tehdä? Pitäisikö avata koko kone ja vaihtaa tiivisteet sinne.

Kyseessä siis yamaha dt vm-07
Vireinä on otettu putkesta kuristukset pois.

Re: Mikä on vikana?

3.2.2014 23:10

Valkoinen savu viittaisi hiukan jäähynesteiden suuntaan, onko varmasti uusi kannentiiviste oikeinpäin (jos voi laittaa väärin?) ja kansi oikeassa momentissa?

Re: Mikä on vikana?

4.2.2014 0:44

Tiivisteet on oikein ja kansi laitettu oikeaan momenttiin. Eikä jäähdytys nestettä ole hävinnyt ollenkaan säiliöstä...