Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

28.3.2017 17:34

Eli Aprilia RS:n Rotax 122 moottoria. Onnistuuhan tuo kun

a)kääntää haarukan ja tekee uuden iskarikiinnikkeen. Takaohjurille uusi kiinnike
b)vaihtaa haarukan ketjuohjurit, kulutuspalat ja jarrun kiinnikkeen.
Sit takapyörä ympäri ja etsiä sopiva ratas, rotaxiin ei liene saavan 420 ratasta. Sit vielä pidempi jarruletku.
c) ehkä paras: Aprilia MX/SX 125 perä iskareineen, jarruineen ja vanteineen.
d) vanhan husabergin tms. Oikealta vetävän perä

Lisäksi ahdasta tulee sylinterin/tulpan ja detsin tankin kanssa, ja voi olla että konetta ei ketjulinjan takia saa keskelle, putken joutuu tod.näk itse tekemään ym.
Hauskaa? Ehkä. Järkevää? En tiedä :) .
Viimeksi muokannut Malagutisti päivämäärä 28.3.2017 17:55, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

28.3.2017 17:50

Juu kiitoksia ku on tulossa kesällä aprilia sr 125ccja ei oo kilvissä niin kokeilis muokata detsiin. Tai sutten vaan hommaan jonku kilvettömän rungon. Kestääköhä minikrossi :lol:

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

28.3.2017 20:18

Juu ja onko kellään yksinkertaista sähkökaaviota ducatin sähköille eli valot ja virtalukko :roll:

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

29.3.2017 17:03

Missä voisi olla vika kun takavalolle ei tule virtaa? Johdot käyty läpi ja virtajohto menee sulakeboksin kautta parkkivalolle joka ei myöskään pala. Maadoitusjohto on kunnossa ja takavalo on kunnossa mutta virtajohdolle ei tule virtaa. Mopo siis on hemmi.

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

9.4.2017 21:27

Mikähän mahtaa gileran vm 11 mittaria/ vilkkuja vaivata, kun laittaa vilkut päälle mittari välkkyy n10 sekunttia ja näyttää aivan kummallisia lukuja ja sen 10s jälkeen vilkut menevät vasta päälle? Vika on tullut aivan yhtäkkiä :D tarttis jeesiä ettei papat ajele päälle pimiällä.

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

23.4.2017 13:31

Voiko joku kertoo miten vedetään valoille sähköt ku ei oo akkua ja ducayin cdi ja jne :itku:

tappokatkaisija?

3.5.2017 19:11

Moro.
Eli mul on tommonen -85 tiger johon on sovitettu tämmönen ducatin 12v85w hässäkkä, joka mahtaa olla nykyään melkeen joka mopos (itse en asentanut tuon kanssa akkua mopoon, koska en halunnut/ei ollut aikaa säätä semmoisen kanssa). Itellä jäi semmonen ihmetyttämään, kun ostin sytkän uutena ja sen sähkökaaviossa luki yhdessä kohtaa "kill switch" mutta ei kuitentaan mitään miten se pitäisi asentaa. Olisiko täällä joku joka tietää kuinka semmoinen asennetaan?

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

3.5.2017 22:04

Eli sammutin. Sammuttaa mopon kytkettäessä maihin.

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

3.5.2017 23:41

Voisko joku piirtää miul yksinkertasen sähkö kaavion derbiin vuosmallia 2006.
Johot tarviin siis etu ja takavalolle(jarruvalot ei pakolliset) ja virtalukolle. ja sitten jos joku viittis selittää mihin nuit jännitteen säätimiä tarvittee

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

5.5.2017 15:59

Staattorilta tulee kierroksilla n.50 V jännite joka reguloidaan jännitteensäätimellä 12-14 V kieppeille. Ilman jännitteensäädintä polttimot kärvähtää kierroksilla. Mulla ei oo hajuaakan derbin jännitteensäätimen kytkenästä, mutta 2004-2006 Yamaha DT säädin on jees.
Ilman jarruvaloa ei mitään asiaa ajelemaan.
Kuva[/url]
Virtalukosta senverran että saat itse mitata mitkä kaksi napaa on yhdessä OFF-asennossa. Näiden kautta vedät johdon jonka toinen pää menee maihin ja toinen CDI:n "STOP" pinniin. Näin sytkä ei anna kipinää virtalukon maadoittaessa "STOP"-pinnin.

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

5.5.2017 23:58

Malagutisti kirjoitti:Staattorilta tulee kierroksilla n.50 V jännite joka reguloidaan jännitteensäätimellä 12-14 V kieppeille. Ilman jännitteensäädintä polttimot kärvähtää kierroksilla. Mulla ei oo hajuaakan derbin jännitteensäätimen kytkenästä, mutta 2004-2006 Yamaha DT säädin on jees.
Ilman jarruvaloa ei mitään asiaa ajelemaan.
Kuva[/url]
Virtalukosta senverran että saat itse mitata mitkä kaksi napaa on yhdessä OFF-asennossa. Näiden kautta vedät johdon jonka toinen pää menee maihin ja toinen CDI:n "STOP" pinniin. Näin sytkä ei anna kipinää virtalukon maadoittaessa "STOP"-pinnin.

kiitos näistä

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

7.5.2017 1:28

Saanko poratun cdi:n ( dellorto pwr 393) jotenkin korjattua (rajoittamaan kierroksia niin kuin ennen porausta), koska ihan perseestä kun joutuu huudattamaan. :eek:

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

13.5.2017 12:51

Täh. Kuka sitä käskee huudattaa?

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

13.5.2017 12:59

pidemmät välit nii ei huua

Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

25.5.2017 15:08

Löytyykö kellään jotain tosi simppelii kytkentäkaaviota ducatin sähköille (staattori, cdi ja jännitteensäädin). Jos ei ni jos joku viittis piirtää jotain :)