Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

4.2.2011 0:09

Derbi senda, vanhempi kone. Tuo sylinteri on joku tarvikesylinteri jonka entinen omistaja laitto leiponeen tilalle.

4.2.2011 18:50

ûber kirjoitti:Mihin päin tuota pakoa kannattaa viilata jotta saisin lisää vääntöä keski ja yläkierroksille? Taikka sitten tehoa? Kertokaa te kokeneemmat.


No korkeuttahan tuo tarvii selkeesti lisää, en nyt muista Derbin iskunpituutta, mutta varmaan sen voi korottaa 20 millin seudulle. Jos on vehkeet niin noissa lisäaukoissa on suurentamisen varaa aika reilusti, kunhan eivät puhkee vesitiloihin. Voihan tuota pääpakoakin vähän levittää, mutta ei ehkä kovin paljoa kannata.

Toisaalta jossain tulee sitten huuhtiksien virtauskyky vastaan. Jos ihan lonkalta muistelen ni jonkun derbin vakiosylkkä (?) tais noin aika-alojensa puolesta olla semmonen että pako riittäs noin 7-8000 rpm, ja huuhtelut n. 10 000 rpm. Jos joku tietää paremmin niin voi oikaista, nämä muistelmat ovat vuosien takaa.

4.2.2011 23:41

Selvä homma. Pitää huomenna otta dremel käteen ja alkaa jyrsimään. :)

5.2.2011 11:47

En nyt ihan varmaks sano, mutta itselläni sellainen käsitys että Derbin vakisylkän huuhteluiden ajotus loppuu johki 11000 rpm tienoille. Pakoaukosta ei sen tarkempaa tietoo sit?
Tollanen 18 milliäkin pakoaukon korkeudeks rupee oleen jo hyvä, ittellä ainakin kiekuu jo ihan kohtalaisen hyvin, tosin alhaalta lähtee sit vähän pois vetoja!

5.2.2011 15:48

Mite muute ku mittasin skoden pakoaukon, ni se on vaa jotai 16mm, ni kehtaisko viilata lisää, jotaki vajaan millin korotin jo.

5.2.2011 19:55

en tiedä minne tämä viesti kuuluu mutta onhan tämä viilaus topic nii eli oon tehnyt joskus tohon pakopukeen kurin ja haluaisin nyt sen pois se on hitsattu siihen voiko ottaa ihan normi poranterällä?

6.2.2011 19:02

Mietippäs vähän, voi tietenkin? :lol:
No niin, nyt tuli avarrettua tuota derbin sylinterin pakokanavaa. Lisäpakoja en saanut avarrettua koska ei ole vehkeitä. Sylinteri menee porautukseen koska siihen vahingossa sipaisin terällä kun ote lipesi. Korkeutta en tällä hetkellä tiedä, mutta ainakin se on enemmän kuin vakio. Galleriassa on kuvia jos jotakin kiinnostaa. Mielestäni ihan ok, ensimmäiseksi "avarrukseksi".

6.2.2011 20:20

njoo aloin jo porailemaan tossa 18:00 ja meni tunti ennen kun sain sen paskan pois sieltä :paha: 10 poranterää katkes :paha: :lol:

6.2.2011 22:12

Sama itel ku otin tg:st kurii :lol:
Dremelist kaikki terät paskaks ja kauhee rage.
Mut viilaamisee. Mite työ oikee katotte et otetaa milli pois, ku ite vedin vaa randomil ku vähä vaikee katella tuota silmämääräsest. Hyvält kyl vaikuttaa enkä ainakaa liikaa ottanu.

6.2.2011 22:19

LaneKit kirjoitti:Sama itel ku otin tg:st kurii :lol:
Dremelist kaikki terät paskaks ja kauhee rage.
Mut viilaamisee. Mite työ oikee katotte et otetaa milli pois, ku ite vedin vaa randomil ku vähä vaikee katella tuota silmämääräsest. Hyvält kyl vaikuttaa enkä ainakaa liikaa ottanu.


Viivoitin on kova sana, tai sitten tämmönen:
Kuva

10.3.2011 11:54

Tuollainen Polinin sporttipannu löytyisi skootteriin. Vakionahan se on hieman...noh,nuhainen,joten tarvitsisi tehdä jotain parannusta.
Tuossa vielä portmappi kyseisestä sylinteristä:
Kuva

Pikaisesti laskettuna pakoaukkoa olisi varaa leventää reilusti. Vakiona leveyttä näkyy olevan 29,5mm@62,7%, kun taas 33mm leveänä prosentteja olisi sopivat 70%.
Huuhteluihin en uskalla kummemmin kajota,suuntaukset olisi tarkoitus parantaa.
Tarkoitus olisi tehdä mahdollisimman yläkiertoinen sylinteri. Huuhtelujen suuntauksilla pystyy varmaan pelaamaan aika paljon?

10.3.2011 13:53

vanadium kirjoitti:Huuhteluihin en uskalla kummemmin kajota,suuntaukset olisi tarkoitus parantaa.
Nimenomaan ne suuntaukset on se juttu mikä menee metsään, ei se koko.

Portmapin perusteella näyttää siltä että huuhtikset on aika ok. Korota pyttyä senverta että huuhtelut aukeaa kokonaan AKK:ssa, ja nosta pakoa jonnekin 195 asteen kieppeille, ja leveyttä se 70% (korkeus luokkaa 20mm). Näillä kahdella muutoksella pitäisi olla kulkupuolen jo melko kohdallaan. Pytyn päältä sitten toki myös ylimääräiset metallit pois. Jos ei kerran ole pokkaa huuhtiksiin kajota niin älä tee niille yhtään mitään. Ja kun kumminkin on tarvetta niitä ronkkia niin viilaa ensin pako ja laita koropala pytyn alle. Sitten testaa hyvin. Ja sen jälkeen on lupa tehdä mitä huvittaa kun on asiallinen vertauskohde mistä näkee paljonko tehoja häipyy huuhteluita viilatessa. :lol:

10.3.2011 23:23

Mulla on derbissä 50cc airsal, jossa on ns. kaksi osanen pako, miten sitä kannattaa lähteä viilaamaan ylätehojen toivossa? Oon kuullu että sitä väliripaa ei saa missään nimessä poistaa ja että sitä pakoaukkoa kannattaa korottaa, jos ylätehoja haluu. Mut miten sen itse toteuttaisitte? Neuvoja kaipalien :)

11.3.2011 9:52

S-T@ kirjoitti:Mulla on derbissä 50cc airsal, jossa on ns. kaksi osanen pako, miten sitä kannattaa lähteä viilaamaan ylätehojen toivossa? Oon kuullu että sitä väliripaa ei saa missään nimessä poistaa ja että sitä pakoaukkoa kannattaa korottaa, jos ylätehoja haluu. Mut miten sen itse toteuttaisitte? Neuvoja kaipalien :)

Ota nyt ensialkuun mitat selville siitä pytystäs. Aika-aloja tai asteita tai jotain vaikkapa. Ei täällä kukaan pysty neuvomaan mitään jos ei oo mitään hajua, minkälaista pyttyä oot muokkaamassa ja minkälaista haluat. :roll:

E: Ku kerran mainostetaan ni mainostetaan sitte kunnolla. Teinpähän tommosenki:
http://www.motot.net/galleria/albumi5998/

14.3.2011 9:19

Betaversio kirjoitti:E: Ku kerran mainostetaan ni mainostetaan sitte kunnolla. Teinpähän tommosenki:
http://www.motot.net/galleria/albumi5998/


Teeppä vielä nestejäähy tosta...