21.11.2007 16:34
Eiköhän sen hyötysuhdetta nostavaksi saa (vanhempi viesti). Keksippä sitten itse parempi. Pointtinahan tässä alunperin oli lähteä tätä juttua suunnittelemaan ja tehdä ahtimesta hyötysuhdetta nostava, kyllä se mahdollista on tavalla tai toisella. Täältä "pro" -puolelta ei nyt tällä kertaa tullut mitään ideoita tällaisen ahtimen parantamiseen. Kyllä siitä jollakin tapaa hyötysuhdetta nostavan saa, aivan varmasti, voipi mennä monimutkaiseksi tosin. Ja kun remmiahdin on hankala rakentaa, mitä olen ymmärtänyt?Höylä kirjoitti:eli tuo sun "ahtimes" on yhtä hyvä ja järkevä, kuin että laittais siihen niin suuren mekaanisen ahtimen jota kone jaksaa juuri ja juuri pyörittää, mutta hyötykäyttöön ei jää tehoa yhtään
saahan siihen mopoonsa pultata vaikka cmc 6-71 rootsin kiinni jos haluaa, mutta joku järkikin pitäis hommassa olla (=lisää tehoa takapyörältä...)
21.11.2007 16:40
21.11.2007 16:46
Puhuin tuosta elektronisen ahtimen hyötysuhteesta... Eipä nuo mekaaniset ahtimetkaan mopossa mitään parhaita mahdollisia ole, ja että ne "nyysivät" tehoa, tiesin kyllä. Ja turbot ei oikeen pyöri mopoissa tarpeeksi ahtaakseen, tämänkin tiesin (ei että joku olisi väittänyt etten tiennyt).Höylä kirjoitti:öö, mekaaninen ahtaminen huonontaa periaatteessa aina moottorin hyötysuhdetta = vie tehoa kampiakselilta...otettiin se teho sitten sähkönä tai remmillä kampiakselilta...
ainut tapa saada mekaanisesti ahdetusta koneesta parempi hyötysuhde on tuoda sen ahtimen pyörittämiseen tarvittava energia ulkopuolelta, vaikka toinen moottori pyörittämään sitä
noin niinkuin erittäin rajusti yksinkertaistettuna...
21.11.2007 17:15
Tume34 kirjoitti:...Atech: Puhun tässä Mortuopin aika-villistä-ideasta käyttää sähkömoottoria turbiininpyöritykseen ahtamistarkoituksessa.
21.11.2007 17:22
Mortuoppi kirjoitti:Eiköhän sen hyötysuhdetta nostavaksi saa (vanhempi viesti). Keksippä sitten itse parempi. Pointtinahan tässä alunperin oli lähteä tätä juttua suunnittelemaan ja tehdä ahtimesta hyötysuhdetta nostava, kyllä se mahdollista on tavalla tai toisella. Täältä "pro" -puolelta ei nyt tällä kertaa tullut mitään ideoita tällaisen ahtimen parantamiseen. Kyllä siitä jollakin tapaa hyötysuhdetta nostavan saa, aivan varmasti, voipi mennä monimutkaiseksi tosin. Ja kun remmiahdin on hankala rakentaa, mitä olen ymmärtänyt?Höylä kirjoitti:eli tuo sun "ahtimes" on yhtä hyvä ja järkevä, kuin että laittais siihen niin suuren mekaanisen ahtimen jota kone jaksaa juuri ja juuri pyörittää, mutta hyötykäyttöön ei jää tehoa yhtään
saahan siihen mopoonsa pultata vaikka cmc 6-71 rootsin kiinni jos haluaa, mutta joku järkikin pitäis hommassa olla (=lisää tehoa takapyörältä...)
21.11.2007 17:24
Höylä kirjoitti:no kuka viitsii ajaa roikka perässä jotain realismia nyt tähän juttuun...
21.11.2007 17:32
Tume34 kirjoitti:Zone - Vaikka millaisen puhaltimen kytket käyttämään sen mopon tuottamaa 30W, tai 100W jos leikitään laturiajatuksin, niin se on vielä kaukana, hyvin kaukana, että se alkaisi hyödyttämään, sensijaan että se jarruttaisi.
21.11.2007 17:43
Tuosta lapsellisesta haukkumisesta voit kyllä syyttää muita kun meikäläistä.Sora00 kirjoitti:Höylä kirjoitti:no kuka viitsii ajaa roikka perässä jotain realismia nyt tähän juttuun...
Sitten voisikin todeta "menikö johto solmuun kun myöhästyit?"
Ihan näin mortuopille varoituksena, kannattaa HIEMAN ajatella mitä sanoo, varsinkin tuosta lapsellisesta haukkumisesta, kun itsekkin siihen voi sortua. Eikä nämä sarwen esittämät kaavat täyttä bullshittiä ole, vaikka kuinka itse olisit sitä mieltä että ajaisit mopollasi vaikka kuuhun jos se toimisi. Eikä sarwikaan ihan täyttä shittiä puhu, itsekkin on todennut (karkeasti sanottuna, suzukin nopeuteen liittyen) "eipä siinä mitään järkeä olisi näitä tuloksia ihan päästä vetää"
21.11.2007 17:50
21.11.2007 17:51
21.11.2007 18:00
21.11.2007 18:08
21.11.2007 18:22
Atech kirjoitti:Todellakin. Lisäksi sähkökäyttöisen kanssa voi tulla ongelmia ahtopaineen kanssa.
21.11.2007 18:27
21.11.2007 18:34
Höylä kirjoitti:juu, ahtimen tuoton kun pitäis lisääntyä moottorin tarpeen mukaan (kierrosten ja kuormitusten vaihteluiden) 1 nopeuksinen sähkömoottorin pyörittämä ei oikein sitä osaa... remmiahtimen saa välitettyä edes niin, että tuotto on sidottu kierroksiin...