Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

26.11.2004 19:27

Otin sivuposken irti, pidin peukaloa magneetolla ja kierrätin. Peukalon melestä se kiersi vähintään 15 000.

No ei kai. 1 sivu taakseppäin, niin siellä lukee, en jaksa kirjoittaa...

26.11.2004 19:44

Swifty kirjoitti:Otin sivuposken irti, pidin peukaloa magneetolla ja kierrätin. Peukalon melestä se kiersi vähintään 15 000.

No ei kai. 1 sivu taakseppäin, niin siellä lukee, en jaksa kirjoittaa...
no siis, miten oot ton mittarin asentanu? Saa olla aika kisanen, ku eihä noi 600cc pyörätkää kierrä ku sen 17 000? :P

26.11.2004 19:50

Ai niin, sori. Muistin väärin. Ei siinä edellisellä sivulla mitään ollutkaan. Se oliki toisessa topicissa, mutta tässä kopio siitä:
-------------------------------------------------------
Moottorihallilla mittasi työntekijä jollain mittarilla, jonka se pisti magneetton. Pistin nelosen silmään ja kaveri nosti takapään ilmaan, kaasu pohjaan ja nuoli ylsi juuri ja juuri sinne mittarin päätyyn, eli 15 000 rpm.

Galleriassa olevat kuvat ovat siis vanhoja viilauksia, nyt on pako 19-20mm kokea ja 34mm leveä. Imu muutama mm leveämpi (en muista tarkaa mittaa), huuhtelut lohkojen kanssa tasan ja huuhteluaukot aukeavat kaikki samaan aikaan, eli korotin 4 huuhtelua 1-2mm:llä.
-------------------------------------------------------

Esim 80cc TM kiertää 18 000, niin ei tuo 15 000 ole mikään mahdottomuus. Yritän kuitenkin päästä sinne 18 000 vielä joskus...

26.11.2004 20:14

Nii toi on vapaalla. Ajossa ei kierrä noin paljon nelosella.

26.11.2004 20:15

no ei tietenkään! Mitä merkitystä sillä nyt on?!

26.11.2004 20:27

No ihan yhtä paljon ku sillä, että paljonko vapaalla kiertää!!!

26.11.2004 20:31

Mitä sä nyt mahdat selittää?

Että kierrokset mitataan aina ajossa viimeisellä vaihteella?
Kuvittele nyt: Kaksi kaveria ostaa samanlaiset mopot, toinen vaihtaa raskaammat välit. Sitten se missä on raskaammat välit kiertäisi paljon vähemmän kuin muuten samanlainen mopo kevyillä väleillä?!

26.11.2004 20:37

Ihmettelen vaa et mitä tekee sillä tiedolla, et paljonko joku kiertää vapaalla.

26.11.2004 20:39

niin kun ei kuitenkaan ajossa kierrä :) voithan tietenkin välittää mopon niin että kierrokset on korkeet ja vauhti matala mutta paska siitä tulee jokatapauksessa.

26.11.2004 20:48

:::Lauri::: kirjoitti:Ihmettelen vaa et mitä tekee sillä tiedolla, et paljonko joku kiertää vapaalla.


No kysy sitä kaikkien maailman moottori-ajoneuvojen valmistajilta.

Sä olet muuten aika lol, parempi ettet kirjoita enempää ;)
(ei pahalla)

26.11.2004 20:52

ET varmaan vieläkään ymmärtäny, mitä mä kysyin. Ku jos sulla siis kiertäis vapaalla vaikka sen 15 000, ni onks se sit niin hienoa vapaalla kierrätellä mittarin tappiin? Ku et sä tee sillä mittarilla vittuakaan vapaalla kierrätellessä.

Että LOL sulle takas vaan.

26.11.2004 20:56

Swifty kirjoitti:
:::Lauri::: kirjoitti:Ihmettelen vaa et mitä tekee sillä tiedolla, et paljonko joku kiertää vapaalla.


No kysy sitä kaikkien maailman moottori-ajoneuvojen valmistajilta.

Sä olet muuten aika lol, parempi ettet kirjoita enempää ;)
(ei pahalla)
ei pahemmin kyllä noita huippukierroksia ilmoteta, vain huippuväännön ja huipputehon kierrosluvut. ja huippukierrokset on aivan eriasia ;)

26.11.2004 21:00

Aivan. Huippukierroksilla ei oo mitään merkitystä, koska se huipputeho ei kuitenkaan siellä ole.

26.11.2004 21:09

Siis teistä en nyt tiedä, mutta minusta on kyllä ihan nättiä tietää, että mopo kiertää niin saatanasti. Ja vaikka se ei kierräkkän nelosella sen verran, niin kyllä se sen 15 000 kiertää 1,2 ja ehkä 3 vaihteella.

26.11.2004 21:20

swifty, jos tehohuippu on vaikkapa 13trpm ja vääntöhuippu 12,5trpm niin vittuako väliä jos kiertää vapaalla 15trpm? jos nyt sattuu ykkösellä kiertämään saman niin huh huh :) itse panostaisin vaihteiden välien laskemiseen ja sen mukaan tehoalueet.