Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Minarelli AM6

15.7.2013 19:30

Sanokaas joku hyvä pyttysarja (mielellään valurautanen) kun mopo päätti mennä leipomaan kunnolla ihan sisäänajon loppumetreillä, oli siis jo 700km ajettu. Ja en lähde enään uudestaan porauttamaan. Ja vielä vähän tosta että millanen sen pytyn pitäis olla:
- ei kiinalainen, meni ton leipomisen johdosta usko kiinalaisiin vehkeisiin
- pieni teholisä olis plussaa, mutta ei missään tapauksessa pakollinen (laatu ja kestävyys menee tehon edelle)
- ei hinnalla pilattu, eli max 150€

Kantta ei vissiin tarvii uusia vaikka pytyn vaihtaakin? Kun se kerran on aivan uudenveroisessa kunnossa.

Re: Minarelli AM6

15.7.2013 21:54

Äskenhän sää kehuit jossain rieju topicissa miten lämpöleikkas 6 kertaa sisäänajon aikana :roll:

Re: Minarelli AM6

15.7.2013 22:22

Totta, ja tänään se kerkes lämppäämään vielä kahdesti ja sen jälkeen leipas kunnolla. Enhän mä kertaakaan siellä käsittääkseni väittänyt että sisäänajo olis ajettu loppuun? :D keskustelu jatkukoon ennallaan ettei mene ihan OT:ksi

Re: Minarelli AM6

15.7.2013 22:36

Metrakitin Handmade voisi olla sovelias korvaaja vakiopytylle, sitä saa sekä 50cc että 70cc versioina ja suhteellisen matalaviritteisenä pitäisi kestävyydenkin olla kohdillaan. Hinta tosin ylittää budjettisi muutamalla kympillä.

Näin jälkiviisaana voi myös todeta että sylinterin leikkaaminen sisäänajon aikana ei ole ihan ok ja syy moiseen on selvitettävä ennen kovan ajon jatkamista.

Re: Minarelli AM6

15.7.2013 22:44

Itsellä ei ole ollut mitään ongelmaa kiinanpytyn kanssa, viimeset 3,5 tonnia on kestänyt moitteetta ja tuppinurin mentiin sisäänajon aikanakin :D

Re: Minarelli AM6

15.7.2013 22:51

Kiitoksia, ei se budjetti nyt niin kiveen hakattu ole, pääasia että saa hyvän pytyn. Ja totta, mutta sylinterissä ei ollut kertaakaan minkään näköisiä jälkiä, kone vaan ylikuumeni aina vaikka vaihdoin suurempaa suutinta ja poistin karstaa putkesta. Syykin oli selvillä, liian kireä pytty. Mutta minkäs sille mahtoi, koneistaja ei ilmeisestkään jättänyt männälle tarpeeksi lämpölaajenemisvaraa.

Ja Trmm, minkäs merkkinen pytty sulla on? Kiinanosat tuntuu usein olevan aika yksilöitä ja mulle on yleensä osunu ne paskat yksilöt, eli suhtaudun nykyään niihin pienellä varauksella :D

Re: Minarelli AM6

15.7.2013 22:58

https://sparewheel.fi/product_info.php/ ... ts_id/2355

Re: Minarelli AM6

15.7.2013 23:09

Rupee kieltämättä houkuttamaan kun hintakin on lähes puolet halvempi kun metrakitillä. Rupesin tossa netistä näistä pytyistä selailemaan tietoa ja törmäsin sellaseen että nicasil pinnoitettu alumiinipytty kuumenee vähemmän ja sisäänajo olisi paljon lyhyempi, eli onko tämä faktaa? Jos on niin ei se alumiinipyttykään sen huonompi vaihtoehto olisi, paitsi ettei poraus ole mahdollista, mutta se on pieni murhe.

Re: Minarelli AM6

15.7.2013 23:36

jawa123 kirjoitti:nicasil pinnoitettu alumiinipytty kuumenee vähemmän ja sisäänajo olisi paljon lyhyempi, eli onko tämä faktaa? Jos on niin ei se alumiinipyttykään sen huonompi vaihtoehto olisi, paitsi ettei poraus ole mahdollista, mutta se on pieni murhe.
Pitää paikkansa. Pinnoitteen ansiosta kitkaa ei synny yhtä paljon kuin valupytyissä, ainakaan teoriassa. Kuinka paljon tämä sitten vaikuttaa lämpöihin lienee kokonaan toinen juttu josta minulla ei sen kummempaa faktaa löydy. Pääosa lämmöstä kun on joka tapauksessa peräisin palotilasta.

Sisäänajoksi pinnoitetuille pytyille riittää yleensä kymmenkunta minuuttia tyhjäkäyntiä, hetken jäähdyttely ja ensimmäiset kilometrit hieman varovaisemmin ajellen. Pinnoite on sen verran kova ettei sen pitäisi enää käytössä muokkaantua suuntaan tai toiseen. Poraus on mahdollista mutta tämän jälkeen pytty on pinnoitettava uudelleen, käytännössä voidaan siis todeta että pinnoitteen rikkoutuminen tekee pytystä romumetallia. Toisaalta pinnoite on varsin kestävää ja sietää myös kevyen hoonauksen.

Re: Minarelli AM6

15.7.2013 23:41

Mistäs johtuu sellainen, kun polen mopoa niin polkee tyhjää.. tapahtuu kyllä vain harvoin tämä juttu???

Re: Minarelli AM6

16.7.2013 0:06

Noniin tässä hetken näitä osia katellut netistä ja tällälläsiin vaihtoehtoihin päätynyt.. eli mitä mieltä ootte anko rahansa värtti? Pientä lisätehoa siis haen ja laatua.

http://www.vsmotoparts.com/doppler-vortex-cylinder-am6 Tää vaikuttaa tosi mielenkiintoselle ja hyvälle. Jossain luki että on aika tehokas että onkos sitten jo liikaa tehoja. 2 renkanen mäntä siinä ainakin mukana tulee joten ei varmaan heti vaihtamassa tarvitse olla.

http://www.vsmotoparts.com/malossi-mhr- ... arelli-am6 Siinä sitten malossia. Taitaa olla ihan laadukas?

http://www.gearparts24.de/zylinderkit-a ... a6003.html Ja athena mistä nyt on vain hyvää kokemusta. Aika samantyyppinen siis kun vakio.

Mikä näistä tai muitakin nyt saa ehotella olis nyt sitten paras??


Kampiakselikin pitäis vaihtaa siis ja mikä nyt siihen olisi hyvä tolle setille? Joku ehotteli dopplerin kampuraa mutta jollain foorumilla haukuttiin se ihan lyttyyn...

http://www.gearparts24.de/kurbelwelle-airsal:a7382.html

http://www.gearparts24.de/kurbelwelle-m ... a5462.html

http://www.gearparts24.de/kurbelwelle-t ... a7280.html

Siinä oli nyt muutama mitä löysin.

Vaatisko sitten mitään muuta vahvistella tai vaihdella jos jonkun näistä kiinni laitan? varmaan tulppa lämpimämpää lämpöarvoa mutta kaasaria ei varmaan tarvitse vaihdella viellä isompaan??

Kiitos avusta jo etukäteen :D

Re: Minarelli AM6

16.7.2013 0:14

Voitaisiin oikeastaan näistä sylinteriasioista jatkaa ihan omassa topikissaan kun sellainenkin löytyy.

Tompso69, kiksin rattaat kuluneet tai mekanismissa muuta häikkää.

Re: Minarelli AM6

16.7.2013 8:18

Itseasiassa pääsi unohtumaan tuo topikki kokonaan....

No mutta voisiko silti joku vähän avustaa noissa kampuroissa mikä noista olisi paras tai toki saa muitakin ehotella nuo oli vain mitä tossa kattelin. Eli siis laatua ja kestävyyttä vähän kovemmillekkin vireille jos joskus innostuu enempikin virittämään.

Re: Minarelli AM6

16.7.2013 12:04

Kuinka kova homma kytkilevyjen vaihto am6? mitä työkaluja tarvii ym?

kuinka tappiin kestää kytkinvaijeri säätää mopossa? tarviiko kahvassa olla joku liikkumavara?

Re: Minarelli AM6

16.7.2013 12:21

Kiksin irroittaminen ja vireen poisto, kytkinkoppa auki, painelevy irti ja levyt pääsee vaihtamaan. Työkaluiksi tarvi muistaakseni 17mm avaimen tai jakarin, 5 tai 6mm kuusiokolon ja ristipäämeisselin. Simppeli homma kun siihen vaan jaksaa ryhtyä.

ViTSi kirjoitti:voisiko silti joku vähän avustaa noissa kampuroissa mikä noista olisi paras...


dopplerin kampura on itelläni veivannu jo reilun 5tkm, mututuntumalla tuntuisi pikkasen alkuperäistä sitkeämmältä