Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.
Alueen säännöt
Apua löytyy myös tietopankista!Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!
31.1.2017 22:04
Vaijerin säädöt ainakin on. Eikös siinä kytkimen keskellä ole joku säätöruuvi vai löytyykö semmonen vaan minarellin koneista?
31.1.2017 22:19
Ei ole rabasassa painelevyssä säätöä.
1.2.2017 14:34
Kytkimen käyttöakselissa olevalla "vivulla" johon vaijeri kiinnittyy, on mahdollista tehdä alkusäätö joka sitten hienosäädetään vaijerista. Jos kytkin alkaa irroittamaan melko pienellä kahvan liikkeellä on tuo "alkusäätö" silloin kohdillaan. Jos taas joudut painamaan kytkin kahvaa esim. puoleen väliin koko liikevarasta, silloin on syytä esisäätää vaijerin kiinnitysvipua suhteessa kytkimen käyttöakseliin.
1.2.2017 18:50
Kahvassa on niin pieni väli kun vain uskaltaa laittaa juuri nyt. Huomasin myös juuri että kytkin irrottaa paremmin suuremmilla kierroksilla, en kyllä tiedä merkkaako se mitään.
1.2.2017 20:36
Kerta öljynvaihto ei välttämättä riitä. Jos aikaisempi epäsopiva öljy on saanut levyt "tahmaiseksi" voi kestää tovin ennenkuin uusi öljy saa tahmaisuuden poistettua. Koska kyseessä ei ole akuutti ongelma, ehdotan ratkaisumalliksi että hommaat valmiiksi purkin Petronas Tutelaa ( SGN Group myy / suosittelee tätä Derbin maahantuojana ) ja käytät sitä seuraavaan öljynvaihtoon.
13.2.2017 21:00
Kuulin tos juttuu et jos virittää derbii (tehari, reikälevy poistettu, rajoittamaton cdi), niin että kannattais lisätä moottoriöljyn määrää jonkin verran? Tietääkö kukaan tai pitääkö tuoreöljyvoiteluun koskea? Kiitos etukäteen.
13.2.2017 21:11
Ei tarvitse. Isomman suuttimen joutuu laittamaan, kuten kaikissa mopoissa.
13.2.2017 21:53
420 kirjoitti:Ei tarvitse. Isomman suuttimen joutuu laittamaan, kuten kaikissa mopoissa.
Juu. Ja sit ois tälläne toinen kymysys.
Ajan lähes kaasupohjassa kutosella ja sitte kun päästän kaasun ja laitan kytkimen pohjaa nii kierrokset pysyy hiton korkeella pari kolme sekkaa ja sit rupee laskemaan oisko kaasuvaijjeris vikaa??
Tyhjäköynti on just sillee et pysyy köynnissä
24.2.2017 8:31
Pääsi broidin SX:ssä käymään sellanen vahinko että magneeton mutteri oli ilmeisesti jääny liian löysälle = mutteri lähti ajossa irti, samalla kiilla meni rikki ja oli sen verran ilmeisesti päässy jo ennen kokonaan irtoamista hakkaamaan että nyt kummassakin magneetossa ja kampurassa on kiilaura leventynyt. Eli kellään ideaa pystyykö tuota kampiakselin kiilauraa korjaamaan mitenkään? Olisko toimiva ratasu jos tekis ite naulasta sopivan kiilan tohon leventyneeseen uraan, vai onko ainut vaihtoehto hommata uusi kampura?
Ehjiä magneettoja kyllä löytyy useampi.
24.2.2017 11:23
^Itse tein juurikin noin että uusi kiila vaan ja ajoon, tämä siis olettaen että mitään muuta ei samalla hajonnut.
24.2.2017 18:23
Sen verran koitin että uudella "normaalikokoisella" kiilalla että mopon löin kasaan, lähti käyntii ja toimi normaalisti. Mutta ilmeisesti pääsee nyt hakkaamaan/liikkumaan jotenkin kun kiilassa oli aika häijyt hakkausjäljet ja mutteri oli taas jo pikkasen löystynyt parin kilsan ajon jälkeen. Eikö magneeton kuitenkin pitäisi kiristyä tuohon kampuran kartioon ilman kiilaakin ettei pääse liikkumaan? Momenttiavainta ei ole noin isoille momenteille (45nm tais muistaakseni huoltomanuskan mukaan olla magneeton mutterin momentti ) ni olen vetänyt nuo aina niin tiukalle kun perus normaalikokoisella räikällä saa ja ikinä ei ole aiemmin irronnut. Eli kannattaako vielä tolla uraan sopivaksi tehdyllä kiilalla koittaa, vai myöntää tappio suosiolla & ruveta purkamaan konetta uutta kampuraa varten?
24.2.2017 23:47
Jos pulttipyssy löytyy itseltä/tutulta niin sillä se pysyy, kiila on vain ohjuri eli se ei pidä sitä vauhtipyörää paikoillaan vaan se kiristyy siihen kartioon.
25.2.2017 12:24
Näin meinasinkin että sen pitäisi ilman kiilaakin pysyä kyllä paikallaan, mutta vähän kyllä nyt siltä tuntuu että tuo kampuran kartio on ottanut itseensä. Mutteri oli todella tiukassa kun viimeksi sen laitoin, ei kiristynyt enää vaikka koko painolla oli räikän päällä. Silti oli päässyt magneetto liikkumaan akselilla ja mutteri löystyi parin kilsan ajosta.
Kompura ja pulttipyssy löytyy, mutta tuo pyssy on mallia halpis ja säädöt on melko vajavaiset ni menee melkosen tiukalle samantien. Ainakin skootterissa meni aikanaan tosi herkästi kampuran päästä kierteet rikki kun tuota pulttipyssyä käytti.
25.2.2017 15:32
Juu missään nimessä älä ala pulttimopolla ampumaan sitä mutteria kiinni, menee kyllä sileeksi.
Ylipäätään sitä ei tarvitse normi räikälläkään päällä seisoen kiristää että pysyy kiinni vaan se tarkka kartiosovite pitää sen kyllä. Kuulostaa siltä että löysä kiila on hakannut sen kampuran kartion muodottomaksi ja sen takia sitä ei nyt saa enää kireälle.
Kannattaa myöntää tappio ja alkaa vaihtaa uutta kampuraa ja mahdollisesti myös vauhtipyörää (jos käytetyn löytää) siihen, ei taida saada muillatavoin korjattua. Tosiaan sen kiilan tarkoitus ei siis oo pitää sitä paikallaan vaan kohdistaa se siksi aikaa että saa kiristettyä. Tiedän kyl tunteen, perseestä tollanen turhasta maksaminen on, iteki vaikka mitä kytkinkruunuja tullut halkaistua ku yrittäny säästää 10€ työkalun takia
sitte sitä oppii ens kertaan
25.2.2017 17:56
Juu ei kai se muu auta kun pistää kampuraa tilaukseen. Magneettoja löytyy ehjiä varalle onneksi useampia.