Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.
Alueen säännöt
Apua löytyy myös tietopankista!Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!
7.3.2011 19:35
Onko kukaan kokeillut kääntää sylinterin ''väärinpäin'' eli pako taakse ja imu eteen? Näin saisi ihanteellisen (suoran) putken suorituskykyä ajattelen ja vauhdissa auttaisi ilmavastus jotta kaasariin virtaisi enemmän ilmaa?
7.3.2011 20:55
Throttle kirjoitti:Onko kukaan kokeillut kääntää sylinterin ''väärinpäin'' eli pako taakse ja imu eteen? Näin saisi ihanteellisen (suoran) putken suorituskykyä ajattelen ja vauhdissa auttaisi ilmavastus jotta kaasariin virtaisi enemmän ilmaa?
Röörithän saa sijoitella miten huvittaa, ja yksi tapa on laittaa sekä pako että imu moottorin takapuolelle. Jos viitsii etsiä, niin mitä ihmeellisempiä variantteja näistä kyllä löytyy. Kelkoissa taitaa olla imu ja pako samalla puolella ja vissiin 125cc RR-pyörissä oli (läppis-imu helpottaa asiaa huomattavasti). Tuna-71:llä on peeveeproju jossa hän mm. kääntää pytyn. En tiedä missä vaiheessa nykyään. Projektitopikkiosastolta löytynee haulla.
6.4.2011 11:09
Kun puristus-suhde vedetään tappiin, niin kuinka suuri vaikutus tehoihin on lopullisella palotilavuudella? Jos se jää kovin pieneksi, (johtuen tietysti korkeista aukoista) niin silloinhan männän liikkuessa alapäin paine putoaa nopeammin, kuin jos oltaisiin saatu jäämään suurempi palotilavuus.
Eikö periaatteessa taistella kokoajan siitä, että saataisiin jäämään mahdollisimman matalat ja leveät aukot, kuin suinkin mahdollista, että palotilavuus jäisi suuremmaksi ? Onko kysymyksessä pelkät huuhtelutaukot, koska niiden jälkeenhän pakoputki jo aahtaa?
Pitääkö paikkansa, että 80 cc motocrosseissa pakoaukon korkeus on reilusti yli puolet iskupituudesta (2/3)? Nehän ovat tehokkaita koneita mutta sehän kumoaisi aiemmat ajatukset.
6.4.2011 18:15
nigoo kirjoitti:Eikö periaatteessa taistella kokoajan siitä, että saataisiin jäämään mahdollisimman matalat ja leveät aukot, kuin suinkin mahdollista, että palotilavuus jäisi suuremmaksi ? Onko kysymyksessä pelkät huuhtelutaukot, koska niiden jälkeenhän pakoputki jo aahtaa?
Matalemmalla pakoaukollahan sylinterissä on pienempi paine aukon auetessa->heikompi pakopulssi->pakoputken mahdollinen ahtava vaikutus pienempi. Eikä se putken ahto taida noin toivotusti tulla ku korkeintaan kapeella kiekkakaistalla.
Pitääkö paikkansa, että 80 cc motocrosseissa pakoaukon korkeus on reilusti yli puolet iskupituudesta (2/3)? Nehän ovat tehokkaita koneita mutta sehän kumoaisi aiemmat ajatukset.
Tiedä sitten mikä on reilusti yli puolet, mutta 2/3 on liikaa. Piikeissä (iskunpituus 54,5mm) pakoaukon (maximi)korkeus pyörii sielä 28-30mm. Täytyy toki muistaa, että niissä on järjestäin pakoaukon korkeuden säätölaitteet.
6.4.2011 19:45
rossipoika kirjoitti:nigoo kirjoitti:Eikö periaatteessa taistella kokoajan siitä, että saataisiin jäämään mahdollisimman matalat ja leveät aukot, kuin suinkin mahdollista, että palotilavuus jäisi suuremmaksi ? Onko kysymyksessä pelkät huuhtelutaukot, koska niiden jälkeenhän pakoputki jo aahtaa?
Matalemmalla pakoaukollahan sylinterissä on pienempi paine aukon auetessa->heikompi pakopulssi->pakoputken mahdollinen ahtava vaikutus pienempi. Eikä se putken ahto taida noin toivotusti tulla ku korkeintaan kapeella kiekkakaistalla.
Mutta silloin tormätään taas tähän noidankehään: Kierrokset nousevat pakostikin korkeiksi, kun ei haluta tehdä niin isoa/pitkää putkea, että impulssiteho kärsii.
7.4.2011 12:56
nigoo kirjoitti:Mutta silloin tormätään taas tähän noidankehään
Tässä nyt on jompikumpi pihalla siitä mitä toinen puhuu.
Matalaviritteisissä ja vanhoissa kaksi tahtisissa, joissa on suora pakoputki, käytetään huomattavasti matalempia pakoaukkoja, koska niin niistä saadaan suurempi teho. Nykyaikainen pakoputkisto voidaan ehkä ajatella tavallaan kuin turbona nelitahtimoottoreissa. Ja sitä turboa pitää pyörittää riittävän suurella voimalla, jotta merkittävää ahtamista saadaan aikaan. Samaten "paineputkeen" pitää antaa tarpeeksi voimakas pulssi jotta se toimisi ahtavasti. Eli siis mitä kovemmalla voimalla turboa pyöritetään (=mitä korkeampi pakoaukko), sitä paremmat ahdot.
19.5.2011 16:26
Tänne tää varmaan kuluu, kun muualla ei varmaan tiedetä.
Mitenkäs kun itellä on nykyään hondassa yz 125:sen mäntä ja siinä on takahuuhtelun kohalla sellane neliön muotone reikä. Vaikuttaako toi jotenki huuhtelun toimintaan, ku ei se varmaan koristekkaan ole. Mitä näitä puch- juttuja lukenu ni "ikkunamäntä" jotenki avaa imuakot siin kohal.
Tehoi pitäs olla ku suomen nopeimman 125cc nsr:n entine pannu ja siin oli toi mäntänäkii, eli ei ainakaa haittaa. Vakiomännässähän tota aukkoa ei ole.
19.5.2011 19:12
Eihän siellä sylinterin takaseinässä ole mitään reikää mihin se männässä oleva aukko voisi aueta. Eli ei mitään vaikutusta mihinkään. Eriasia on toki sitten kun on imurööri siellä sylinterin kyljessä (ja ei ole läppävenaa).
19.5.2011 19:42
http://lanekit.kuvat.fi/kuvat/Kuva0065.jpg/fullTossa kuvassa minkä otin joskus aikaa sitte näkyy toi takahuuhtelu, en kyl älynny äske kattoa et ylettääkö mäntä ykk:ssa se aukko toho, mutta mitä siitä ois ongelmaa jos se yltäis?
19.5.2011 20:15
Jos se on sellanen läpi oleva aukko niin huljauttaa seosta tuohon takahuuhteluun ja sitten ehkä vähän nopeammin työntää ne männän päälle, (?) mutta eikös siinä luulisi tulevan pientä pyörrettä?
19.5.2011 22:08
Se takahuuhteluhan on vain reikä kampikammioon... Elikkä männän alle. Ei oo mitään väliä aukeaako se reikä jotain kautta männän alle vai ei, sillä sen takahuuhtelun alapää on jokatapauksessa auki kampikammioon, vieläpä kokoajan. Ei näsärin pytyssä tai muissa casereedkoneissa oo merkitystä sillä männän ikkunareiällä.
Pyörteitä siellä on muutenkin, ja muutenki pyörteily on ihan yliarvostettua. Ainoastaan sillä, että männän ikkuna aukeaa takahuuhtelun alareunasta samaan aikaan kun takahuuhtelu on yläreunastaan auki, voi olla jotain pientä merkitystä. Mitään suurta ei siitäkään voi seurata. Sitäpaitsi, jos siellä olisi jotain pahasti pielessä niin ei se NSR olisi ikinä ollut suomen nopein... Eli ei sillä ole merkitystä mihinkään. Kovaa ajoa vain
20.5.2011 16:51
Iso kiitos tästä, nyt tuli taas viisastuttua
Hyvä kun löytyy vielä ihmisiä jotka okeasti ymmärtävät moottoritekniikasta näin paljon, ku itellä ei vielä ainakaan ole aikaa/ innostusta syventyä tarkemmin tuohon tekniikkaan, mutta joku päivä vielä
27.5.2011 16:57
Aattelin laittaa 10-70 välit mun mopediin, ja kysyisin et kannattaako viedä ihan suosiolla huoltoon vaihdettavaks ku kaveri sano sen olevan aika vitun vaikeeta
Congratulations! Sait juuri lomaa tästä loistopostauksesta. Olisi kannattanut lukea samalta sivulta, mitä moderaattori kossusukka sanoi. Jatkossa täällä pidetään tiukempaa linjaa näiden kysymysten suhteen, jotta turha lässytys bolt-on virittämisestä tms. saadaan pois ja voidaan keskittyä itse asiaan. -Shape
27.5.2011 17:19
batu, taisit juuri saada pitkän loman täältä motot.netistä, näkyy jatkuvan tuo viisastelu muissakin topiceissa.
7.6.2011 20:46
Betaversio kirjoitti:Hehheh, tuplakaasareista tulikin mieleen... Joskus pikkupoikana oli kova tarve saada legendaarinen 20mm kassu mopoon. En kuitenkaan voinut tilata (en pystynyt tilaamaan itse enkä isältäkään uskaltanu kysyä) 20mm kaasaria, joten laskeskelin siinä että kahdessa 14mm kassussa olis sama pinta-ala kuin yhdessä 20 millisessä. Sitten nurkista löytyi 2kpl pappiksenbingejä, jotka sitten porattiin 14 milliin. Haaraimukaulaa en sitten koskaan tehnyt, joten ajoon ei kyseinen värkki koskaan tullut. Mikään ei ole muuttunut
itsellä oli aikanaan mökki pevakossa 12mm mikunit kaksin kappalein.. en muista miten pelitti kaise jotenkin rökelti kun nurmikot sai rullalle.. mutta joku häiskä teki muutama vuosi sitten tällä kahdella 18mm dellortolla paketin. toinen pelitti niinkuin pitikin ja toinen aukes magneetti venttiilin avulla