Ääniaallot on periaatteessa ilmassa samanlaisia oli ne lähtöisin sitten moottorista tai ilmavaivaisesta sonnista. Eli muutoksia ilmanpaineessa. Villan määrä on juurikin ratkaiseva, sillä se ääni absorboituu villoihin. Reikien koko onkin vähän vaikeampi kysymys kuten moni muukin asia vaimentimen suunnittelussa. Niin yksioikoista se ei ole että nelariin tulisi isommat.
Pitäisi mennä jo hivenen syvemmälle akustiikkaan ja äänen taajuuksiin jotta voisi enempi sanoa mutta jos yleispätevää on pakko laittaa, niin mitä paksumpi änkkäri (
ulkokuori) niin sitä enempi vaimentavaa villaa saa sopimaan ja voi änkän pituusmittaa lyhentää ja mitä ohuempi niin vastaavasti pidempi änkkä. Siis mikäli näillä kahdella erilaisella änkällä aiotaan tappaa suurinpiirtein sama osa samoista ääniaalloista.
Läpireikä voi olla pienempi, samankokoinen tai isompi. Pienempi pääosin vaimentaa paremmin matalia ääniä jolloin ulos kulkeutuu enempi korkeita ääniä ja suurempi tehoo paremmin korkeisiin ääniin jolloin läpi tulee enempi matalia (
oot varmaan huomannut ns. amisautoissa paksut pakorännit ja matalat pörinät). Paksumpi on yleensä myös äänekkäämpi kun matalat ääniaallot kulkeutuu kauemmas.
Pakoputken kanssa samanpaksuinen on sitten jotain noiden kahden ääripään väliltä.
Tuskin odottamasi vastaus, mutta asia vaan on paljon monimutkaisempi kuin moni änkkärin rakentaja ymmärtääkään. Siihen änkkään kun vaikuttaa sitä edeltävä pakoputkikin kuten taas sitä edeltävä moottorikin monen muun ohella eikä edes vähäisin tekijä ole pakokaasun lämpötilakaan. Jos äänenvaimennusasiat olisi yksinkertaisia olisi kaikissa moottoreilla käyvissä vermeissä ollut jo kauan vaimentimet joista ulos ei tule pihahdustakaan ääntä.
Jonkinlaista vastausta on löydettävissä leikkimällä silencer-ohjelmalla.
http://www.mh-aerotools.de/airfoils/tools/silencer.msi