Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

9.1.2010 14:26

larry93 kirjoitti:Joku kokeillu ettei toimi? Jos ottaa kärkiin menevästä johdosta sen impulssin. Ja mielellään perustelut kui ei toimi ilman akkua! On vaan vitullinen homma alkaa tohon vehkeesee laittaa akkua!

Suurin osa normaaleista mittareista mitä mopoihin laitetaan, ovat 12volttia tasajännitettä käyttäviä, noita 6v vaihtovirtaisia ei pahemmin löydy. Myös näissä mittareissa elektroniikka vaatii TASAISTA 12voltin tasajännitettä. Eli vaikka mopon sähköt olisivat sen 12v ilman akkua ja tasasuuntauksen hoitaisi mittarin eteen, jännite on todennäköisesti hyvin heittelehtivää, esim. pienillä kierroksilla jännite putoaa ja mittari sekoaa/ei toimi. Tämän jännitteen putoamisen huomaa vaikka ajovalojen himmentymisestä tyhjäkäynnillä vs kovilla kierroksilla. Kyllä näkyy noita 6v vaihtovirralla toimivia olevan, kuten larry93 ja Slepra_ mainitsi tuon tunturin mittarin, mutta taitavat olla aika harvinaisia.

Yksinkertaisesti, ellet löydä jostain tunturin mittaria tai jotain erikoisvalmisteista juuri 6v vaihovirralle tarkoitettua, kaikista helpoin tapa on kytkeä mopoon 12v akku ja siltä käyttää mittaria.

9.1.2010 15:22

Sano sitten mistä saa asennettua tunturiin laturia :roll:
Impulssi tulee kärjiltä, eli tulee varmasti tasaista virtaa eikä voltit heittele kovin paljoa.

9.1.2010 15:29

Krg kirjoitti:Sano sitten mistä saa asennettua tunturiin laturia :roll:
Impulssi tulee kärjiltä, eli tulee varmasti tasaista virtaa eikä voltit heittele kovin paljoa.

Perus-mittarit kun katsos vaativat sille elektroniikallekkin virtaa joka sitä mittaria ohjaa, niissä on erikseen se impulssin antavalle johdolle menevä johto. Miksi kärjet antaisivat tasaista jännitettä? Yhtälailla niille kärjille sähköä tuo puolat ja magneton pyörimisnopeus vaikuttaa puolien tuottamaan jännitteeseen. Akun lataussäädintäkö meinaat ja jännä kysymys, mistä saa asennettua. Tarkenna.

9.1.2010 15:36

kossusukka kirjoitti:...Eli vaikka mopon sähköt olisivat sen 12v ilman akkua ja tasasuuntauksen hoitaisi mittarin eteen, jännite on todennäköisesti hyvin heittelehtivää, esim. pienillä kierroksilla jännite putoaa ja mittari sekoaa/ei toimi...

Regulaattori kytkentään vielä. Akkua ei ole ihan pakko laittaa, mutta olisi kyllä suotavaa, niin ainakin tasaista jännitettä tulee. Regulaattori hoitaa sitten sen, että mittarille ei ala tulemaan liikaakaan jännitettä, joka sekään ei ole kovin toivottua. Akku ei ole muutes pakko olla mikään happo-akku, vaan voi siihen käyttää vaikka 12v porakoneen akkuakin.

9.1.2010 15:41

-Zone- kirjoitti:
kossusukka kirjoitti:...Eli vaikka mopon sähköt olisivat sen 12v ilman akkua ja tasasuuntauksen hoitaisi mittarin eteen, jännite on todennäköisesti hyvin heittelehtivää, esim. pienillä kierroksilla jännite putoaa ja mittari sekoaa/ei toimi...

Regulaattori kytkentään vielä. Akkua ei ole ihan pakko laittaa, mutta olisi kyllä suotavaa, niin ainakin tasaista jännitettä tulee. Regulaattori hoitaa sitten sen, että mittarille ei ala tulemaan liikaakaan jännitettä, joka sekään ei ole kovin toivottua.

Riippuen vähän moposta ja yhteenlasketusta virrankäytöstä (valojen tehot jne) niin ainakin pv:n koneessa 12volttisella systeemillä pienillä kierroksilla (alle 4000rpm) jännite putoaa hyvinkin alas kun tehonkäyttöä on ~50wattia. Tarkkaa jännitettä en ole mitannut, voisi mittailla jokupäivä.

Pikku vinkki näihin akkujuttuihin, ei kukaan ole määrännyt että sen akun pitäisi olla iso lyijyakku. Itse kiekkamittarin heitän tuohon vempeleeseen kanssa ja akuksi jokin 12volttinen Li-Ion tai LiPo kennosto. Lataus hoidetaan silloin tällöin ihan seinälaturin kautta kun ei tuo kiekkamittari nyt kummosesti virtaa vie. Kokoa tuommosella akulla ei erityisesti ole ja kiinasta noita saa halvalla.

9.1.2010 15:49

Joo totta. Jos sähköt on 6v, niin ei niitä ole oikein yhden mittarin vuoksi järkeä alkaa 12v tekee, kun saa muuttaa kaikki polttimotkin samalla. Melkeinpä viisain homma on laittaa vaikka juurikin tuo mainitsemani 12V porakoneen akku antamaan virtaa sille mittarille. Noita porakoneita saa aikas edullisesti. Halvimmillaan alle kympillä ja sen mukana saa samalla sille akulleen laturinkin, jolla se voidaan ladata silloin, kun mopolla ei ajeta.

Noissa kiinalaisissakin porakoneissa se akku riittää pelkälle kiekkamittarille kokolailla kauan. Vielä jos ottaa siitä porakoneesta irti sen akun pesän ja kiinnittää mopoonsa, on akun vaihtaminen mopon ja kotilaturin välillä nopeaa ja kätevää. Sen latauksen voi jättää vaikka yöksi ja aamulla heittää akun kiinni mopoon, ennen kuin lähtee. Mikään täysi välttämättömyys ei ole siis mopoonsa latauspiiriä akkuineen rakennella. Yhden mittarin takia ei musta kovin järkevääkään.

Edit: Siinä sitä näemmä tulikin jo lähes samat asia. Vanha oli vaan taas hidas

Edit2: Lisätään vielä, että se kiekkamittarin valo kannattaa ottaa moposta suoraan valopuolalta. Vaihtaa vaan sen valon tilalle 6V polttimon, jos mopossa 6v sähköt on. Ei sitä valoa kannata sillä pora-akulla käyttää. Pelkälle mittarille sen tarvitsema käyttövirta vaan akusta. Näin se akku riittää aina pidempään siihen varsinaiseen tarkoitukseensa.

9.1.2010 16:05

Katos joo en huomannutkaan että ehdit jo ehdottaa muun akun käyttöä. Itse mittasin oman triscon kierroslukumittarin virrankäytöksi max. 120mA joten teoreettisesti 1100mAh akulla se pyörii lähes 10tuntia yhdellä latauksella, ledi tosin tuossa taustavalona. Tuo on totta, että kannattaa se taustavalo vetää valopuolalta, ainakin noissa hehkulampullisissa.

Tosiaan porakoneista voisikin löytyä paremmin noita sopivan jännitteen omaavia, nuo kennoakut on siitä kyllä pirun näppäriä jos ne itse kasaa, kun ne voi vetää mihin asentoon/ahtaaseen paikkaan haluaa, kolvailee kennot vain sopiviin asentoihin.
Tuollainen 12V 4aH LiPo-akkukin kohtuu pieni (90x76x25mm) ja pienemmällä varauskyvyllä vieläkin pienempiä löytyisi.

9.1.2010 16:11

Tarkoitin mistä saa laturia tunturiin. Siinä ongelma. Tosin larry93 osti tänään auton kiekkamittarin, katsotaan sitten. Ei me tarvita sitä hiton akulta tulevaa virtaa valoa varten vaan patentoidaan se itse.
Pitääkö lukemat tuplata vai puoltaa??

9.1.2010 16:16

Krg kirjoitti:Tarkoitin mistä saa laturia tunturiin. Siinä ongelma. Tosin larry93 osti tänään auton kiekkamittarin, katsotaan sitten. Ei me tarvita sitä hiton akulta tulevaa virtaa valoa varten vaan patentoidaan se itse.
Pitääkö lukemat tuplata vai puoltaa??

Jos meinaat erillistä laturia akun lataukseen, kuten autoissa niin enpä ole koskaan kuullut että erillisiä latureita missään mopossa olisi. Mopoissa akun lataus hoidetaan magnetolta.

Tuplataan, sillä mittari jättää joka toisen pulssin huomioimatta.
Juuh katsotaan sitten. Koitatteko 12Vdc mittaria heittää siihen tunturin vakiosähköihin kiinni?

9.1.2010 16:26

onko dc tasavirta ja ac vaihtovirta?

9.1.2010 16:27

Krg kirjoitti:onko dc tasavirta ja ac vaihtovirta?

Juu

9.1.2010 17:45

onko olemassa sellaista hökkeliä joka muuttaa ac->dc?

9.1.2010 17:48

Krg kirjoitti:onko olemassa sellaista hökkeliä joka muuttaa ac->dc?

Tasasuuntaajalla saadaan vaihtosähköstä sykkivää tasasähköä. Nämä mittarit siis tosin vaatii tasaista tasasähköä. Sykkimistä voi vähentää esimerkiksi kondensaattorin ja kelan avulla. Ei tosin mulla oo kokemusta, että onko nämä mittarit niin herkkiä, kuten elektroniikka yleensä, että ei siedä tollaista sykkimistä. Uskoisin, että on.

10.1.2010 0:07

Pitää sit metsästää 6v mittareita...

12.1.2010 0:08

Kiitokset muuten kossusukalle mittarin avausohjeista! Nyt on mittari auki ja tausta vaihdettu onnistuneesti :)