Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Minarelli AM6

12.7.2013 13:06

ViTSi kirjoitti:Nyt iski mystinen vika.
Ajelin ihan normalisti töihin aamulla ja kun tulin kotiin huomasin että kovemmilla kierroksilla rupeaa pätkimään, ei ota enempää kierroksia ja ihme röpellys/kurlutus ääni kuuluu. Vaikea selittää. Tämä tapahtuu jonkin verran yli puolen kaasun.

Kotiin päästyä tarkistin ihan heti tulpan, eipä näkynyt mitään ihan normaalin maitokahvin värien. Huomasin siinä samalla että kaasarin kohokammion pohjassa olevasta letkusta tiputtelee bensaa. Kun kierrättelin vapaalla niin kuului aika vaimea sivuääni koneesta sellaista rahinaa.
Mietin tässä vaan etteikö petarit vetelis viimisiään. Kiertää ihan normaalisti kumminkin sinne röpellykseen asti eikä minkään näköstä ylimäärästä tärinää tai muita oireita ole ihan tollasella pikasella silmäyksellä huomannut.
Vai onko sitten kaasarissa vika kun valuttaa bensoja pihalle ja jos on missä siellä on vika?

Tarvisi vähän nopeesti apuja tähän, pitäisi viellä 2 viikkoa töihin ajella eikä koneen availeminen hirveesti kyllä houkuta :/


kaasarin neulaventtiili ehkä jumissa?
arsori kirjoitti:Mites noi vaihteiston neulalaakerit lähtis pois? Käytänkö suosiolla jossain koneistamolla prässättävänä? Kampuran toisella laakerilla sama ongelma, ei meinaa millän lähteä kampiakselista, laakerista enää sisäkehä jäljellä. kuumennettu on niin että laakerit ja kampura sinisenä. Oisko mitään ideoita?
Rälläkällä en kehtaa enää sohia, kun tuli jo tohon kampuraan noin millin syvä vekki yhteen nurkkaan? Haitanneeko mitään?

E: Vielä kerran, kuinka monta prikkaa minkäkin akselin päälle? Lonksuu ikävästi tuo vaihteisto :s


ite sain noi laakerit mitä ei pääse hylsyllä lyömään niin että tein kulmaraudan pätkään reijän keskelle ja pistin pultin laakerin alle niin että otti laakeriin kiinni ja lykkäsin pultin kierre pään kulmaraudasta läpi. sitten kulmarauta sopivaan asentoon ettei lipsahda laakerin alta ja prikka ja mutteri raudassa olevaan päähän. sitten kiristellään hiljaa mutteria niin laakeri lähtee nousemaan pois. jos ei pultti pysy laakerin alla niin voi ruuvarilla painaa pulttia sivulle päin niin pysyy paikallaan.

mistä johtuu ettei vapaan merkkivalo syty konerempan jälkeen?

Re: Minarelli AM6

12.7.2013 13:17

Ookkei, koitetaas tota!

Nyt vielä niitä prikkojen määrää kaipaisin, montako prikkaa tuli minkäkin akselin päälle?

Re: Minarelli AM6

12.7.2013 14:10

ViTsI kirjoitti:Huomasin siinä samalla että kaasarin kohokammion pohjassa olevasta letkusta tiputtelee bensaa.

Vakiokaasutin? Sillon sulla on se kaasuttimen tyhjennysruuvi auki? Siinä pohjassa on skruuvi jonka aukasulla saat sen kammion tyhjäks. Kannattaa myös ajoittain tyhjentää se kohokammio, puolen desin bensat ei lompakkoa juurikaan laihduta ja roskat yms vedet valuu pois jos siellä moista on!

Re: Minarelli AM6

12.7.2013 14:18

arsori kirjoitti:Ookkei, koitetaas tota!

Nyt vielä niitä prikkojen määrää kaipaisin, montako prikkaa tuli minkäkin akselin päälle?


Vaihteistossa on yhteensä viisi prikkaa.

-Vetoakselin kumpaakin päähän eli yht. 2
-Vaihderummun päälle prikka
-Vaihdepolkimen akselille kumpaakin päähän eli yht. 2.

-Kytkinakseliin ei tule ollenkaan prikkoja.

Re: Minarelli AM6

12.7.2013 14:33

Noniin, olihan ne kaikki prikat sitten tallella. Kiitoksia!

Ainut mikä jää ihmetyttämään, on se, että vetoakselissa on pituussuunnassa klappia muutama milli. Liittyykö jotenkin ketjulinjan suorassa pitämiseen tjms?

Re: Minarelli AM6

12.7.2013 14:44

Ihan normaalia on, että klappaa pituussuunnassta.

Re: Minarelli AM6

12.7.2013 23:32

Meni noi magneeton aluslevyn pultit pyöristymään ja täytys käydä ostamassa uudet, mutta minkäs kokoset ne onkaan?

Tarkoitan siis näitä. :idea:

Re: Minarelli AM6

13.7.2013 16:04

Vanhat mukaan ja mahollisesti mittaa kierretiheys

Re: Minarelli AM6

14.7.2013 23:51

Tässä tulis pikkuhiljaa männänvaihto ajankohtaseks kun 6000km tulee täyteen ja on yks renkanen mäntä.
Samalla ajattelin ruveta enempi tuota konetta purkamaan ja vaihtaa kampiakselin ja petarit sun muita pieniä hilppeitä.

Muutama kysymys siis.
Miten kun mulla on nicasil pinnoitettu pytty niin voiko ihan normaalisti viedä hoonattavaksi vaikka moposportille kun hitusen pystyssä olevia jälkiä sylinterin seinällä näkyi kun pako aukosta kurkkasin.

Sitten mikä mäntä kannattaisi ostaa. Hieman tehokkaampi kun vakio mäntä. Ottaen silti huomioon että mopo on jokapääiväsessä ajossa ettei ihan kokoajan tarvitse olla vaihtamassa. Missä hintaluokissa pyäritään kun nettiä selailin niin mäntiähän on 15-100 euron tietämillä eli saako jo 50 ja siitä yli kuinka hyvää laatua?

Onko sitten tuon kampiakselin vaihtaminen ihan turhaa kun moottorilla ajettu 15000km. Kumminkin suht kovaa ajoa on saanut kestää ja ajattelin että nyt se tossa samalla menis eikä sitäkään tarvis enään miettiä. Ja hintaluokat on missä? Jotain ihan tunnettuja merkkejä mitä netistä selailin niin löytyy 180 tienoilla. Eli tämä on siis hintaluokka?

Vielä että mikä nyt sattuis olemaan vikana mopossa kun koittaa käynnistää niin lupailee vähän mutta sammuu 2s sisällä heti. Tuntuu että hetken bensaa menee sylinteriin ja sitten se ei jaksa enää imeä sitä. Miten siis korjata tai mistä vikaa etsiä aluksi? Luultavasti siis kaasarissa vika.

Re: Minarelli AM6

14.7.2013 23:55

Mikäs sylinteri sulla on? Se ratkasee hyvin pitkälti että millasen männän sinne voi laittaa vanhan tilalle. Vakiona minarellissa on kaksirenkainen mäntä ja pinnoittamaton valurautapytty.

E: ajatuskatkon takia tuli kirjoitettua hassusti

Re: Minarelli AM6

15.7.2013 0:18

Sylinteri mulla on stage 6 alumiini pytty. Sama siis kun athenan alumiini käsittääkseni. Pieni athenan logokin siellä on.

Re: Minarelli AM6

15.7.2013 0:35

Noilla kilsoilla voi olla vähän turhan aikasta ruveta kampuraa vaihtamaan, mutta kokeile onko pystysuunnassa klappia. Sivuttaissuunnassahan sitä sai jonkun verran olla mutta pystysuunnassa ei.

Re: Minarelli AM6

15.7.2013 0:45

Eräs tuttava joka remppailee koneita sivutyökseen niin sanoi että tuntuu olevan minarellin koneessa vakiovikana tuo kampuran katkeeminen, mullakin katkes kampura suht vähäisen ajon päätteeks (pari muutakin tapausta tiedän). Ennemmin huoltaa ennenkuin mitään suurempaa tapahtuu. se äkkinäinen katkeaminen tms voikin tuoda muitakin vaurioita, joka ei sit ookkaan niin kiva! Kampiakseli kannattaa tilata ulkomailta, dopplerin laatukampuraa saa opvoerenilta 90e hintaan ja kestää kiertämistä aika pitkälle että 50cc tuskin hajottaa ihan noin vaan sitä. Samalla tilaat kaikki remppaan tarvittavat osat sieltä niin saat halvemmalla vaikka postit onkin 20e.
Siinä vaiheessa kun suomesta osat maksaa yht. 400e niin saatat päästä jopa puolet halvemmalla ulkomailta tilatessa. Esimerkiks airsalin sylinterisarja 140e ulkomailta, suomesta n. 200e.opvoeren gearparts yms ovat olleet toimivia kauppoja, winkwink ;)

Ja pinnotettua pyttyä ei porata. Jos se pinnote on pilalla ja naarmuja on, pytty on käytännöllisempi hyllyn päällä koristeena!
"tehomäntä" on kyllä vähän hassu juttu mopohommissa. Ostat perus proxin männän tms, hyvälaatusia kaikki on, kunhan katsoo että on oikean kokoinen ja virheetön ulkonäkö. Joku sanoi että johonkin halppismäntiin helmaan kannattaa tehdä viisteet voitelun kannalta jolloin mäntä vastannee jopa laadukasta?

Re: Minarelli AM6

15.7.2013 13:20

Pinnoitetun pytyn voi kevyesti hoonata, mutta pakollista se ei käsittääkseni ole. ProX ja italkit hyviä mäntiä alkuperäisen tilalle. Tietenkin jos yksrenkainen mäntä on alunperin ollut, niin semmoinen sinne kannattaa myös hankkia, tällöin stage6 tai athenan mäntä lienee ainut vaihtoehto.

Ja noi halppismännät (Dice, StepTwo, TNT yms.) on ihan toimivia, itse tosin teen helmoihin pienet viisteet mikäli semmosia ei ole, ja käyn hienolla vesihiomapaperilla koko männän läpi pienten valuvirheiden takia. Männänrenkaathan noissa tuppaa kulumaan hiukka nopeammin kuin noissa laadukkaammissa.

Re: Minarelli AM6

15.7.2013 16:08

Tietojeni mukaan vaihteistossa on viisi prikkaa, mutta meikäläiseltä sieltä löytyi kuusi. Yksi (ylimääräinen) prikka on samanlainen kuin se, joka tulee vaihderummun päähän.

Miten tämä on mahdollista?

EDIT: Räjäytyskuvien ja pienen pohdinnan jälkeen ylijäävä prikka onkin samaa kokoluokkaa vetoakselin rattaan puoleiseen päähän tulevan prikan kanssa.