Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

30.12.2010 11:56

Nalle Puch kirjoitti:Onko joku lukenut tuota Robinsonin läystäkettä?


Joo, se taas menee enemmän semmoseen mekaaniseen suuntaan, eli minkälaisia asioita kannattaa ottaa huomioon kun konetta kasailee, eli lähempänä huolto-opasta tms. Sekin tietysti sinänsä hyödyllistä lukemista.

3.1.2011 1:17

moi kulkisko kovaa jos kaverin soliferist ottais kurin ilmanputsarist pois? nyt menee joku 44 meniskö sen jälkee joku 70-80? kannattaisko perävälityksii siin samas vaihtaa? keuliiko ja toisko aerodynaamisempi etukate huippui?

3.1.2011 2:00

Ja kiiwi95:n kysymys on sitten ihan jotain muuta kuin pro-virittämistä, eli siirtyisitkö skootteripuolen mallikohtaiseen keskusteluun kysymään. Pro-viritys on enemmänkin teoreettiseen pohdiskeluun pohjautuvaa, useimmiten jollain metodeilla ennustettua ja suunniteltua virittämistä jossa oleellista on myöskin (yrittää) ymmärtää sen virityksen vaikutukset kokonaisuuteen ja sitärataa. Haitekkiä puuhaa.

3.1.2011 13:51

moi kulkisko kovaa jos kaverin soliferist ottais kurin ilmanputsarist pois? nyt menee joku 44 meniskö sen jälkee joku 70-80?
Katso sitä sylinteriä ja pakoputkea ja mieti että meneekö se sitten 80km/h!

Ota ensin moottorista kaikki hevoset irti, ja sitten ala miettimään aerodynamiikkaa.

3.1.2011 22:21

kävin saksassa scooter attackin järjestämillä messuilla, tuli sitten ostettua stage 6 50 racing pytty, mulle sano et vaan kisakäyttöön xD

3.1.2011 23:06

Se on kyllä täyttä pro-virittämistä kun ostaa pytyn (joka on vain kisakäyttöön) saksasta! :lol:

BTW, eikö olisi ollut järkevämpää ostaa isompi, matalavireisempi sylinteri. Voisi männät ja muutkin paikat kestää pitempään, ja sama teho tulee ulos kun tuolla 50cc kisapytylläkin? 50cc pytty tarttee vaan sen sikamaisen kiertämisen että siitä saadaan tuo teho ulos, isompi sylinteri kävisi pienemmillä kierroksilla.

4.1.2011 17:48

Ei ehkä pro- virittämistä, mutta sivuaa aihetta ja eikä oo oikee muutakaa paikkaa.
Asiaan! Ajattelin laittaa skoden putken alkukäyrään 30cm matkalle "thermoteippiä" koska vaakasylkässä kivet tuppa hakkaa alkukäyrää, eikä kromiputki oikein tykkää, mutta tuli pari kysymystä mieleen.
Sehän eristää lämpöä, eli pakokaasu lämpötila nousee, mutta vaikuttaako koneen lämpenemiseen, ettei vaan lämmitä liikaa? Ja eikö tuosta ole teoriassa tehollista hyötyä, koska pakokaasun virtausnopeus kasvaa, en kyl usko et persees mitää tuntuu :lol:

19.1.2011 18:25

kiiwi95 kirjoitti:moi kulkisko kovaa jos kaverin soliferist ottais kurin ilmanputsarist pois? nyt menee joku 44 meniskö sen jälkee joku 70-80? kannattaisko perävälityksii siin samas vaihtaa? keuliiko ja toisko aerodynaamisempi etukate huippui?


Tohon keulimeseen voin sanoo, että se on ihan sinun kaverista kiinni, että keuliiko vai ei. On niitäkin nähty jotka keulii täysin vakiolla suorastaan ali-tehosilla perkeleen hyvin...

19.1.2011 19:21

Kerrankun aiemmasta huomautuksesta ei opittu, seuraavat jotka postaavat Pro-virittämisen määritelmän kaukaa ohittavaa turhaa paskaa, saa viikonloppulomaa. Keulimisista, bolt-on virityksistä sun muusta tavallisesta sähläämisestä saatte ihan rauhassa keskustella vaikka sielä mallikohtaisessa, ei tässä.

6.3.2011 22:22

Tuli semmosta mieleeni, että miten ahtaminen mahtaisi onnistua, jos kiinnittäisi mopoon paineilmapullon, josta sitten päästäisi sitä ilmaa, vaikka puolen-1 baarin voimalla ulos? Mitottaisi pullon/paineet niin että ilma pullossa riittäisi koko kiihdytyssuoran ajaksi.

Jotenkin tuon kahdella kaasarilla voisi ehkä toetuttaa, toinen kaasari on säädetty sille normaalille ajolle, ja toinen sille ahdetulle kiihdytykselle.

Tämä on taas tätä ajatusleikkiä, enkä tommosta varmaan koskaan ole toteuttamassa. Ihan mielenkiinnosta vaan kyselen mielipiteitä, että voisiko tommonen ylipäätään edes toimia.


Toinen ajatus mikä tuli mieleeni on tupla-kaasuttimen käyttö mopossa. Käsittääkseni tuolla tuplakaasuttimen käytöllä saadaan pienen ja ison kaasuttimen edut otettua irti. Seoksesta tulisi tasaisempaa, ja saataisiin silti sitä tavaraa syötettyä sinne koneeseen paljon. Tuskin tosta mitään isoa hyötyä olisi, mutta olisihan komeeta vastata kylällä, kun joku tulee kyselemään: "Mikäs kaasari sulla on mopossa?" että "Mulla on siinä Dellorttonin tuplat" :D

7.3.2011 0:28

Slerpa_ kirjoitti:Tuli semmosta mieleeni, että miten ahtaminen mahtaisi onnistua, jos kiinnittäisi mopoon paineilmapullon, josta sitten päästäisi sitä ilmaa, vaikka puolen-1 baarin voimalla ulos? Mitottaisi pullon/paineet niin että ilma pullossa riittäisi koko kiihdytyssuoran ajaksi.


No miksei se voisi onnistua, mutta on siinä monta mutkaa matkassa. Yksi on saada reguloitua paine sopivasti. Toinen on se, mitä tapahtuu huuhteluvirtaukselle jos syöttöpuolella on kilo painetta, mutta pakopuolella ei. Ja kolmas on sitten ihan pullon koko. 50 cc kone ahmii ilmaa 12 000 rpm n. 10 litraa sekunnissa. Kilon paineella tämä tekee 20 litraa. Tällöin esim sukelluskäytössä tavattu 12 litran pullo, joka on täytetty 200 barin paineeseen, riittäisi n. 120 sekuntia. Onhan se tarpeeksi kiihdytyssuoralle, mutta ei oikein mihinkään muualle.

Helpompaa olisi varmaan laittaa ilokaasut.

Myös tuo tuplakassuajatus on toimiva, nimenomaan sillä tavalla että ensin aukeaa vain yksi kaasari, ja vasta kun tämä on täysin auki, lähtee toinenkin aukeamaan. Ja näitä kai autopuolella on käytettykin, luulisin.
Se on sitten kyseenalaista saavuttaisiko tuolla mitään etua. Voi olla nimittäin kova savotta säätää ne tuplakaasaritkin toimimaan oikein.

7.3.2011 0:39

Hehheh, tuplakaasareista tulikin mieleen... Joskus pikkupoikana oli kova tarve saada legendaarinen 20mm kassu mopoon. En kuitenkaan voinut tilata (en pystynyt tilaamaan itse enkä isältäkään uskaltanu kysyä) 20mm kaasaria, joten laskeskelin siinä että kahdessa 14mm kassussa olis sama pinta-ala kuin yhdessä 20 millisessä. Sitten nurkista löytyi 2kpl pappiksenbingejä, jotka sitten porattiin 14 milliin. Haaraimukaulaa en sitten koskaan tehnyt, joten ajoon ei kyseinen värkki koskaan tullut. Mikään ei ole muuttunut :lol:

7.3.2011 18:28

Kanzizko ottaa e-hyväksytyst teharist guri pois ennenku kiezii? kumpi kulkis kovempaa, mun derpi vai kaverin derpi jos on samat virit ja ne ennen ainaki kulki yht kovaa? ;)

7.3.2011 18:37

kiiwi95 kirjoitti:Kanzizko ottaa e-hyväksytyst teharist guri pois ennenku kiezii? kumpi kulkis kovempaa, mun derpi vai kaverin derpi jos on samat virit ja ne ennen ainaki kulki yht kovaa? ;)

Niin tarkotat, että kulkeeko sun oma teharilla lujempaa jos otat kurin pois? Tottakai se kulkee ja kiertää paljo paremmin, kunhan sulla vain on rajottamaton CDI.

7.3.2011 18:46

kossusukka kirjoitti:Kerrankun aiemmasta huomautuksesta ei opittu, seuraavat jotka postaavat Pro-virittämisen määritelmän kaukaa ohittavaa turhaa paskaa, saa viikonloppulomaa. Keulimisista, bolt-on virityksistä sun muusta tavallisesta sähläämisestä saatte ihan rauhassa keskustella vaikka sielä mallikohtaisessa, ei tässä.


Ensimmäinen vapaa jaettu ymmärtämättömyydestä.