Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

29.12.2009 23:32

saisikohan derbi senda xrace sm -06:een ton bilteman kiekkamittarin?
jos joku viel jaksais selittää step by step miten se asennettaisiin? ;)

30.12.2009 2:17

saa kunhan muuttaa taustan ja kalibroi, tai muuttaa pari vastusta mittarista

30.12.2009 13:09

Tämä tausta sopii bilteman kierroslukumittariin http://koti.mbnet.fi/joelr/tausta.jpg , siihen vaan muokkaamaan numeroita.

30.12.2009 22:04

onko joku tehny itse ledeistä kierroslukumittaria? jos on voisitko ottaa yhteyttä yv:llä, kiitos ;)

4.1.2010 19:37

Tuli tuo triscon mittari hommattua (heräteostoksena) mistä viimesivulla puhuttiin. Yleiskuvaa, kytkentä tuossa viidellä johdolla (akku, taustavalon muisti (akulle myös), taustavalon virta, maajohto ja sytkäpuolalle/impulssikäämille johto) ja yleisesti ihan hyvältä vaikuttaa. Taustavalon väriä pystyy vaihtamaan, sopii vaikka sitten mopon väritykseen ja senverran pieni tuo mittari, että mahtuu aika näppärästi kiinni. Muovikuori, yläosa tosin aluminia ja mittarin edessä oleva "lasi" on perus-muovia, mittari sitten EI ole läheskään vesitiivis, ei edes roiskevesitiivis, joten uskoisin hajoavan ensimmäisellä sateella (ellei viritellä tähän vesitiivistyksiä). Asteikko tosin vain 8000rpm asti, mutta jos taustan vaihtaa ja säätää mittarin uusiksi, niin kaippa se sitten toimii. Vielä en ole mopossa testaillut, enkä vähään aikaan saa sitä testattuakaan kun mopo jälleen remontin alla.

5.1.2010 0:57

kossusukka kirjoitti:Tuli tuo triscon mittari hommattua (heräteostoksena) mistä viimesivulla puhuttiin. Yleiskuvaa, kytkentä tuossa viidellä johdolla (akku, taustavalon muisti (akulle myös), taustavalon virta, maajohto ja sytkäpuolalle/impulssikäämille johto) ja yleisesti ihan hyvältä vaikuttaa. Taustavalon väriä pystyy vaihtamaan, sopii vaikka sitten mopon väritykseen ja senverran pieni tuo mittari, että mahtuu aika näppärästi kiinni. Muovikuori, yläosa tosin aluminia ja mittarin edessä oleva "lasi" on perus-muovia, mittari sitten EI ole läheskään vesitiivis, ei edes roiskevesitiivis, joten uskoisin hajoavan ensimmäisellä sateella (ellei viritellä tähän vesitiivistyksiä). Asteikko tosin vain 8000rpm asti, mutta jos taustan vaihtaa ja säätää mittarin uusiksi, niin kaippa se sitten toimii. Vielä en ole mopossa testaillut, enkä vähään aikaan saa sitä testattuakaan kun mopo jälleen remontin alla.

Näyttääpä ulkoisesti hyvin samanlaiselta kuin oma mittarini. Etulevyn/pleksin kiinnitys on näköjään myös toteutettu samalla tavalla. Joko oot kerennyt availemaan tuota pleksiä? Jos olet, niin kerro mullekkin että miten sen sai auki :) Itse oon kyllä yrittänyt, mutta luovuin, kun rupes tulemaan vain jälkiä mittariin. Ileisesti liimattu (?)

5.1.2010 1:06

Jamis kirjoitti:Näyttääpä ulkoisesti hyvin samanlaiselta kuin oma mittarini. Etulevyn/pleksin kiinnitys on näköjään myös toteutettu samalla tavalla. Joko oot kerennyt availemaan tuota pleksiä? Jos olet, niin kerro mullekkin että miten sen sai auki :) Itse oon kyllä yrittänyt, mutta luovuin, kun rupes tulemaan vain jälkiä mittariin. Ileisesti liimattu (?)

Tässä olen toista tuntia jo moukaroinut tuota auki mutta ei vaan onnistu. :lol: Todennäköisesti yläkehikko/pleksi liimattu kiinni runkoon, sisälmykset (elektroniikka + mittarintausta ja neula) on oma kappaleensa.

EDIT: Oho saatiin se auki, tuo alumininen yläosa/kehys pitää pleksiä kiinni ja se on reunoistaan taivutettu muovirungossa olevan kielekkeen päälle, joka pitää sitä kasassa. Mittaria ei saa purettua erityisen siististi. Reunan avausta ja purettuna.

8.1.2010 22:27

Onko motonetissä 6v vaihtovirralla toimivaa kierroslukumittaria? Voiko laittaa 6V sähköihin kunhan ei laita akkuun??

8.1.2010 22:29

Krg kirjoitti:Onko motonetissä 6v vaihtovirralla toimivaa kierroslukumittaria? Voiko laittaa 6V sähköihin kunhan ei laita akkuun??

99,95% todennäköisyydellä ei ole, nuo todellakin ovat harvinaislaatuista kamaa, ainakin tehdasvalmisteisena.
Voi toki, jos sieltä tasaista 6v vaihtovirtaa tulee ja mittarille sopii se. Miksi se juuri 6volttinen pitää olla ja erityisesti vaihtovirtaa?

8.1.2010 22:48

kossusukka kirjoitti:
Krg kirjoitti:Onko motonetissä 6v vaihtovirralla toimivaa kierroslukumittaria? Voiko laittaa 6V sähköihin kunhan ei laita akkuun??

99,95% todennäköisyydellä ei ole, nuo todellakin ovat harvinaislaatuista kamaa, ainakin tehdasvalmisteisena.
Voi toki, jos sieltä tasaista 6v vaihtovirtaa tulee ja mittarille sopii se. Miksi se juuri 6volttinen pitää olla ja erityisesti vaihtovirtaa?


Koska jos se tulee pappikseen ;) Ja eihän tuota sähköihin tarvi kytkeä muuten kun jos valon siihen haluaa?

8.1.2010 22:59

larry93 kirjoitti:Ja eihän tuota sähköihin tarvi kytkeä muuten kun jos valon siihen haluaa?

Tarvii, sitä vartenhan sitä tasavirtaa sinne halutaan nimenomaan. Eihän siinä mitään propleemaa olisi laittaa akuttomiin mopoihin tollaista peruskiekkamittaria, jos akkua ei tarvitsisi.

8.1.2010 23:27

Joku kokeillu ettei toimi? Jos ottaa kärkiin menevästä johdosta sen impulssin. Ja mielellään perustelut kui ei toimi ilman akkua! On vaan vitullinen homma alkaa tohon vehkeesee laittaa akkua!

9.1.2010 0:56

Impulssi otetaan juuri siitä johdosta ja ei toimi sen takia koska nämä on suunniteltu 12 v tasajännitteelle. Jos haluat saada kierroslukumittarin ilman akkuja niin etsi tunturin alkuperäinen kierroslukumittari. Voi olla hankala löydettävä tosin.

9.1.2010 0:59

Mutta tehty näitä on tunturiin. Itekkin olen tommosta haeskellu, tai sitten johonkin muuhun 6v mopoon tehtyä mittaria.

9.1.2010 1:06

Mutta tunturin omassa mittarissa on vain 2 johtoa. Toinen maahan ja toinen signaali