Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.
Alueen säännöt
Apua löytyy myös tietopankista!Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!
6.11.2021 7:32
Pinta voi kaasuttaessa vähän painuu alaspäin, tyhjäkäynnille tippuessa palaa taas takasin. Kuplia ei kuulu tulla. Kuplat kertoo yleensä palaneesta kansipahvista. Jos savu on sankkaa ja vaaleeta, tuoksuu ehkä vähän makeelle ni uusia tiivisteitä yläkertaan.
6.11.2021 16:46
Tarkemman tutkiskelun jälkeen vaikuttais et mopo olis kunnossa, vaihteistoöljyt ja jäähdytysnesteet ok eikä kuplia näy. Ja käy nätisti., ja savu on pääosin sinistä.
Tais selvitä mikä vikana, kaasutin on 14mm sha jossa on kuristusholkki, eli pääsuutin taitaa vaan olla vaan liian iso, viä testaamaan!
28.2.2022 16:03
Mysteerivika jatkuu, kahdella eri mopolla tehny saman, eli tyhjäkäynti muuttuu kun mopoo kallistaa paikallaan "liikaa". Eli onko nyt niin että mopo on kunnossa, että tyhjäkäynnillä ei kuulukkaan kallistella mopoo liikaa koska bensapinta muuttuu.
Ilmaruuvin käänteleminen ei auta.
Viimeksi muokannut roubeu päivämäärä 28.2.2022 19:35, muokattu yhteensä 1 kerran
28.2.2022 16:35
Nyt tarttisin apua! Yamaha jogissa sellanen vika että ei lähde käyntiin jos ei ruiskuta ilmanputsariin bensaa, suuttimet katottu ja mäntä ja sylinteriki tuli vaihdettua. Muuten käy ihan hyvin ja kulkee normaalisti.
1.3.2022 0:21
Jogin suhteen kannattaa kysellä apuja skootteripuolelta, mutta jos vika ilmenee vain kylmällä koneella niin vaikuttaisi vahvasti siltä että ryyppy ei toimi oikein.
Robeu, jos haluat että kone käy samalla tavalla asennosta riippumatta, täytyy hankkia ruiskutus- tai suorasuihkutusmoottorilla varustettu menopeli
4.3.2022 9:47
Mikä olis vikana mun yamaha dt:ssä. Tekniikkana stage6 bigracing 77cc, 24mm pwk, vakiosähköt (ducati), voca cross rookie 50/70, vakioläpät, lohkot viilattu sopivaksi sylinterille. Mopo tuntuu jotenkin alitehoiselta, kulkee 100-110 14-53 väleillä. 6 vaihteella alkaa huomaamaan että alkaa teho loppumaan. Mikäs tossa mopossa voisi siis ahdistaa tehoja?
15.3.2022 12:01
Nonnih. Kasasin koneen jokin aika sitten kokonaan uudestaan. Nyt käy välillä niin, että kun antaa kierroksia tarpeeksi ne alkaa leijumaan ja tarvii sammuttaa mopo avaimesta että sais kierrokset alas. Imupuolelta kaiken pitäis olla tiivistä, eikä hörpi ilmaa sieltä.
Voiko olla että magneeton puoleinen stefa olisi vioittunut?
16.3.2022 11:40
Mistahan tuon Gileran kanssa kiikastaa? Vaihdoin taka-akselin, laakerit, rissat ja jarrut ja mopo seisoi jonkin aikaa, eika sita enaa saanut millaan kayntiin.
Sitten eilen illalla se yllattaen lahtikin hyvin kerrasta kayntiin, mutta tana aamuna taas en saanut sita millaan kayntiin. Alkuun ei edes yrittanyt mitaan, sitten irrotin tulpan ja tarkistin kipinan, ja kun pistin tulpan takasin niin sen jalkeen rupesi melkein yrittelemaan - mopo 'kay' aina sen n. sekunnin-kaksi, eli mita silla yhden kaynnistyspolkaisun imetylla bensalla kay.
Miksihan se ei lahde, ja miten pelkalla tulpan irrottamisella ja takaisin laittamisella oli yhtaan mitaan vaikutusta siihen yrittaako vai ei?
16.3.2022 13:23
Itse tarkistaisin bensahanan toiminnan. Derbeissä/Gileroissahan on tehtaalta tullessa alipainebensahana, joka menee erittäin helposti rikki.
16.3.2022 18:18
Nyt se taas lahti kayntiin - sama kuvio on nyt toistunut useampana paivana: aamulla kun pitais lahtea liikenteeseen, niin mopoa ei saa kayntiin vaikka tunnin polkis tai tyontamallakaan, mutta sitten 6 tuntia myohemmin kun tuun kotiin niin lahtee kerrasta.
Sitten taas seuraavana aamuna ei lahde, mutta kotia tullessa lahtee.
Talvella esiintyi alipainehanan kalvon jaaongelmaa, mutta siita ei ole nyt kyse. Ja jos alipainehana olis paskana, niin varmaan se ei sitten lahtis ollenkaan.
Todennakoisesti jaatamisongelma kuitenkin (aamukaste yon aikana jaatyy jonnekin muualle, koska alipainehanan sulattelu on talvisin ihan normaalia puuhaa ja siita ei ole nyt ollut apua), mutta minnekohan lie?
17.3.2022 14:13
Perinteinen kaasarin avaus ja putsaus voisi olla paikallaan. Josko johonkin sopukkaan olisi jäänyt kosteutta joka tuon ongelman aiheuttaa?
20.3.2022 22:24
Eli mopo on Drac rx 2020 vm. Ostin mopoon uuden putken koska vanha putki oli aivan ruosteessa ja sisäkalut oli lähtenyt pois paikoiltaan. Uusi putki oli riejusta joten sopi hyvin. Aluksi pienellä ajolla pihalla päätin vaihtaa suutinta isommaksi 88 kokoiseksi. Sitten kun lähdin isolle tielle mopo ei vetänyt vaihteita loppuun asti ja kulki jotain 43 pienissäkin ylämäissä hyytyi. ei pätkinyt täydellä kaasulla ja ryyppy päällä ei kulkenut nopeempaa. Uusi putki on siis kurillinen vakio mutta kuulostaa tyhjemmältä? Putken ja änkän välistä vuotaa pakokaasuja, korjaan huomenna mutta isä sanoi että ei se auta ja pytyn alatiivistettä näkyy ja siihen pystyy koskemaan pytyn ulkopuolelta. Mikä vikana?
21.3.2022 15:24
Onko äänenvaimennin sama vanha? Vanhasta putkesta oli varmaan katti irti ja paloina, joten palat saattavat tukkia vaimentimen. Vuoto voisi kieliä tukoksesta (=ahdistaa)
Tiiviste usein on tiivistepintaa isompi joten jää kurkkimaan. Ei siis vaikuta mitään.
22.3.2022 14:11
Mikä vois olla ongelmana ku mopo toimii hyvin tyhjäkäynnillä ja kun ajaa hiljaa mutta sitten kun menee isolle tielle ja kaasun laittaa pohjaan niin alkaa booaamaan ja sammuu ja sitten ei käynnisty enään.
22.3.2022 23:48
Elikkä beta track 2018 reilu 7000-8000km ajettu. Ihan perus viiskymppi vocan alakauttasella ja hiilikuituläpillä. mopo toimi moitteetta ennenkuin vaihdoin kaasarin. Aiempi 16mm vakio kaasari toimi mutta kun laitoin siihen 19mm phbg:n niin tuli ongelmia. Käytössä 102:suutin. Mopo ei pysy käynnissä ilman ryyppyä ellen anna sille hyvin kierroksia. Mopo tuntuu toimivan jotenkin vapaalla ryypyn kanssa ja pysyy kylmänä käynnissä, eli ottaa hyvin kierroksia ja palauttaa vaikka röpöttää jonkun verran. Mopo sylkee suht paljon savua myös lämpimänä ja saattaa sylkeä öljyä. Käytössä tuorevoitelu. Joka tapauksessa kun lähtee ajamaan niin ilman ryyppyä se on aivan toivotonta ja booaa heti ykkös vaihteen kanssa kun vääntää kaasua. Ryypyn kannsa pystyy ajamaan mutta hyvin huonosti. Ryypyn kanssa toimii 1 vaihde hyvin mutta joka kerta kun vaihtaa isommaksi toimii huonommin. Kaasua ei voi vääntä yli 1/5 muuten alkaa heti booamaan yli 3 vaihteella. Ylämäessä voi tuskin edes käyttää 3 vaihdetta ja heti jos antaa kaasua alkaa booamaan. Joudun keräämään kierroksia kytkimellä ja silloin joskus pääsen ylämäet 3 vaihteella. Vaihdoin juuri tulpan ja se oli aivan harmaan ruskea. tulpan kierteet ja se prikka oli aivan öljyssä. Kaasari on aivan uusi ja puhdas. Olen koittanut monia eri neulan asentoja ja pienempää ja isompaa suutinta ynnämuuta mutta ei ole auttanut. ilmaruuvi on noin 1,5 kierrosta auki. Saakohan se liikaa öljyä en tiedä. En tiedä voisiko kyseessä olla jonkinlainen imuvuoto. Vaihdan pian sen vanhan kaasarin takaisin ellei tämä nyt selviä. Kiitos kaikille jotka jaksaavat vastata.