Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.
Alueen säännöt
Apua löytyy myös tietopankista!Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!
6.7.2013 22:19
Hei. Eli moponi ei käynnisty. Aamulal käynnistyi normaalisti, mutta kun olin ajanut 100m niin mopo sammui, eikä käynnisty vaikka kuinka ottaa mäkivauhtia. Mopossa palaa moottorin itsevalvonnan valo ja jäähdytysnesteen valo, ja jäähdytysnesteeen lämpötila on alle minimissä. Osaisiko joku kertoa että mitä pitäisi tehdä? Tänää putsasin tulpan, se oli ihan likainen, kokeilin käynnistää niin otti jo hyvät kierrokset , mutta ei käynnistynyt ja sit se ei enää ottaa nii hirveästi kierroksia? Pitäisikö ostaa uusi tulppa vai katsella kaasaariin, vai ? Ja mopo ei pysy hirveän hyvin tyhjäkäynnillä vaikka olen säätänyt tyhjäkäyntiruuvia, mutta silloin kun se pysyy niin se pysyy hyvin.
7.7.2013 23:42
eli tämmönen ongelma olis että kytkin ei anna vapaata eli täytyis vaihteita vaihtaa raakana sisään. ja kytkimen tappi nousee ihan helposti vaan vetämällä. osaako kukaan neuvoa mikä vikana? saattaa olla vastaus jossain mutta en vain jaksanu etsiä.
8.7.2013 9:41
hjklöä| kirjoitti:eli tämmönen ongelma olis että kytkin ei anna vapaata eli täytyis vaihteita vaihtaa raakana sisään. ja kytkimen tappi nousee ihan helposti vaan vetämällä. osaako kukaan neuvoa mikä vikana? saattaa olla vastaus jossain mutta en vain jaksanu etsiä.
vaijeri kunnossa? jos ei auta niin kytkinkoppa auki ja sieltä kattomaan. onko kone ollut auki?
8.7.2013 9:43
Pateee_h kirjoitti:Hei. Eli moponi ei käynnisty. Aamulal käynnistyi normaalisti, mutta kun olin ajanut 100m niin mopo sammui, eikä käynnisty vaikka kuinka ottaa mäkivauhtia. Mopossa palaa moottorin itsevalvonnan valo ja jäähdytysnesteen valo, ja jäähdytysnesteeen lämpötila on alle minimissä. Osaisiko joku kertoa että mitä pitäisi tehdä? Tänää putsasin tulpan, se oli ihan likainen, kokeilin käynnistää niin otti jo hyvät kierrokset , mutta ei käynnistynyt ja sit se ei enää ottaa nii hirveästi kierroksia? Pitäisikö ostaa uusi tulppa vai katsella kaasaariin, vai ? Ja mopo ei pysy hirveän hyvin tyhjäkäynnillä vaikka olen säätänyt tyhjäkäyntiruuvia, mutta silloin kun se pysyy niin se pysyy hyvin.
tulpasta aina alotetaan. sitten jos ei auta niin kaasari auki ja samalla kannattaa tutkia läpät.
8.7.2013 18:19
noniih, 25tkm täynnä, tärisee ja ulisee koko kone. Mitäs laakereita tuolta kehtais vaihdella?
Kampura vaihettu 5tkm kilsaa sitten petareineen. Petarit nyt vaihdan varmuuden vuoks kun vahva epäilys että toisella puolella c4 ja toisella c3 kun en tajunnut tarkemmin katsoa merkintöjä/en tiennyt niiden tarkoitusta.
8.7.2013 19:07
arsori kirjoitti:noniih, 25tkm täynnä, tärisee ja ulisee koko kone. Mitäs laakereita tuolta kehtais vaihdella?
Kampura vaihettu 5tkm kilsaa sitten petareineen. Petarit nyt vaihdan varmuuden vuoks kun vahva epäilys että toisella puolella c4 ja toisella c3 kun en tajunnut tarkemmin katsoa merkintöjä/en tiennyt niiden tarkoitusta.
kaikki vaan uusiks jos on rahaa. itelle tulos just koyo laakerit. skf myös laatu merkki. kaikki laakerit, tiivisteet ja stefat 102.40e. osaisko joku sanoo mistä vaihteistossa on sellanen isompi kuula? ei siis kytkin tikun kuula.
-löyty paikka jo
8.7.2013 22:06
naapuri kirjoitti:hjklöä| kirjoitti:eli tämmönen ongelma olis että kytkin ei anna vapaata eli täytyis vaihteita vaihtaa raakana sisään. ja kytkimen tappi nousee ihan helposti vaan vetämällä. osaako kukaan neuvoa mikä vikana? saattaa olla vastaus jossain mutta en vain jaksanu etsiä.
vaijeri kunnossa? jos ei auta niin kytkinkoppa auki ja sieltä kattomaan. onko kone ollut auki?
juu on vaijeri kunnossa ja kone ei ole ollut auki. siis tuo tappi nousee vetämällä vain.
9.7.2013 0:20
olisko kellään mitään vinkkejä ku vuotaa lohkojen välistä ja lohkon ja magneeto kopan välistä loota öljyä (aina ajon jälkee rupee tulee tippoja ) , sillei siis ettei tartteis ottaa mottia irti vaa päältä päin, kun en viittis nyt alkaa ottamaa koko mottia irti ku ekaa kertaa kuukautee taas mopo kunnossa (lähes)
9.7.2013 3:14
Mulla vuotaa samasta paikkaa ihan samanlaitti :S
En edes rupea kattomaan, että mikä tiiviste vuotaa.
Huoltomiehelle näytin ohimennen, ja hän luuli kierteiden menneen yhdestä tapista. Lupasi osaavansa tehdä uudet kierteet.
Samalla hän saisi tehdä jotain tolle takaiskarille, kun se natisee kuin viimistä päivää
9.7.2013 8:53
Liekkö joku tyyppivika, itsellä tekee TÄSMÄLLEEN samaa. Yhtäkkiä alkoi tekemään.. Ajattelin samantien nakata koneen pöydälle ja vaihtaa stefat, tiivisteet ja laakerit tarpeen mukaan sinne.
9.7.2013 9:08
hjklöä| kirjoitti:juu on vaijeri kunnossa ja kone ei ole ollut auki. siis tuo tappi nousee vetämällä vain.
jep se nousee kaikissa. en osaa sanoa mikä vika on mutta itellä oli sama ongelma viime kesänä. tilasin topin kytkimen ja vaihdoin sen niin nyt toimii. voi olla että siellä on jtain jumissa. onko tappi pohjassa asti?
Viimeksi muokannut Vauhtiviivatarra päivämäärä 9.7.2013 15:24, muokattu yhteensä 1 kerran
Syy: Lyhennetty lainausta. Quotesta kannattaa editoida turhat osat pois ja edellistä viestiä ei yleensä tarvitse lainata.
9.7.2013 21:40
tappi on niin alhaalla kuin painamalla vain menee. ja no täytyy tilaa sitten uus kytkin siihen vehkeeseen.
Viimeksi muokannut Shape päivämäärä 9.7.2013 21:51, muokattu yhteensä 1 kerran
Syy: Edellistä viestiä ei tarvitse lainata.
10.7.2013 17:00
Se kytkinvaijerin akseli/tappi kuuluu nousta ilman mitään vastusta. Jos vaijeri kerta on kunnossa ja vetää sitä tappia riittäästi, niin kannattaa kattoa, että kytkinlevyt on kunnossa.
10.7.2013 19:13
Nyt iski mystinen vika.
Ajelin ihan normalisti töihin aamulla ja kun tulin kotiin huomasin että kovemmilla kierroksilla rupeaa pätkimään, ei ota enempää kierroksia ja ihme röpellys/kurlutus ääni kuuluu. Vaikea selittää. Tämä tapahtuu jonkin verran yli puolen kaasun.
Kotiin päästyä tarkistin ihan heti tulpan, eipä näkynyt mitään ihan normaalin maitokahvin värien. Huomasin siinä samalla että kaasarin kohokammion pohjassa olevasta letkusta tiputtelee bensaa. Kun kierrättelin vapaalla niin kuului aika vaimea sivuääni koneesta sellaista rahinaa.
Mietin tässä vaan etteikö petarit vetelis viimisiään. Kiertää ihan normaalisti kumminkin sinne röpellykseen asti eikä minkään näköstä ylimäärästä tärinää tai muita oireita ole ihan tollasella pikasella silmäyksellä huomannut.
Vai onko sitten kaasarissa vika kun valuttaa bensoja pihalle ja jos on missä siellä on vika?
Tarvisi vähän nopeesti apuja tähän, pitäisi viellä 2 viikkoa töihin ajella eikä koneen availeminen hirveesti kyllä houkuta :/
11.7.2013 0:23
Mites noi vaihteiston neulalaakerit lähtis pois? Käytänkö suosiolla jossain koneistamolla prässättävänä? Kampuran toisella laakerilla sama ongelma, ei meinaa millän lähteä kampiakselista, laakerista enää sisäkehä jäljellä. kuumennettu on niin että laakerit ja kampura sinisenä. Oisko mitään ideoita?
Rälläkällä en kehtaa enää sohia, kun tuli jo tohon kampuraan noin millin syvä vekki yhteen nurkkaan? Haitanneeko mitään?
E: Vielä kerran, kuinka monta prikkaa minkäkin akselin päälle? Lonksuu ikävästi tuo vaihteisto