Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.
Alueen säännöt
Apua löytyy myös tietopankista!Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!
25.11.2013 19:37
FOUR-CORNER SEIZURE
This piston has vertical seizure marks at four equally spaced points around the circumference. A four-corner seizure is caused when the piston expands faster than the cylinder and the clearance between the piston and cylinder is reduced. Another common problem of this type is a single point seizure on the center of the exhaust side of the piston. However this occurs only on cylinders with bridged exhaust ports. The main causes for this problem are too quick warm-up, too lean carb jetting (main jet), or too hot of a spark plug range.
Elikkä vapaasti suomennettuna tää "nelikulmajunttaus" johtuu siitä, että mäntä lämpenee sylinteriä nopeammin, jolloin mäntä lämpölaajenee sylinteriä nopeammin, ja toleranssit sylinterin ja männän välillä käy liian pieneksi.
Pääsyinä ongelmaan ovat liian vähäinen koneen lämmittely ennen ajamista, liian pieni pääsuutin ja liian kuuma tulppa. Tietenkin myös mäntä voi olla kokoa liian iso.
27.11.2013 20:55
Njuu,nyt kun neula on toisiks ylimpänä ja 85 suutin niin on kestänyt,joskin röpöttää kauheesti mutta mieluummin näinpäin kun että on vaarassa leipoo
Jos sitä kohta alkais varovasti pienentään suutinta tai jos teharia lyön kiinni niin sitten säätää sille sopivaks
Vanha mäntä oli jotain 39,83mm,et se varmaan sen ylimääräsen välyksen takia kesti laihalla käynnin ja kaiken muun mukisematta,mutta nyt tuoreella männällä ei kestä sitä enää.
27.11.2013 21:10
Veikkaisin että sulla on ilmaa jäähdytysjärjestelmässä ja ei nesteet kierrä kunnolla. Silloin kun se jäähdytys toimii niin ei niitä saa laihalla käyttämällä leipomaan muuten kuin jos lämpimällä kelillä huudattaa monta kilsaa putkeen kaasu pohjassa.
28.11.2013 11:22
No niinno..
Eikös näissä derbeissä pitäs täyttää järjestelmä kannen vesiletkusta niin kauan,että alkaa tuleen vettä syyläristä? Niin ollaan nyt tehty ja no,on se toiminut
Mitäs muuta siinä pitikään tehä,että sai ilmat pois?
28.11.2013 13:01
Puristele ja kääntele niitä letkuja että saa kuplat liikkeelle. Itse yleensä kallistelen koko mopoa vähän joka suuntaan yms. Ja letku irti syylärin yläpäästä ja sitten kun alkaa tulla vedet syylärin aukosta ni letku takas kiinni.
28.11.2013 16:06
No noin olinkin tehnyt,taas tänään leipas
Kiinni oli tänää 80 suutin ja neula toisiks alimpana ja pätki kun vapaalla huudatti et tais muutenki vähä rikkaalla käydä..
Mitähä sitte? Olin tos ajellut ennen leikkaamista jonkun aikaa,eli varmaan lämpiää liikaa.. pitää varmaan kattoo vesipumppu,termari ja voiko kansipahvi jotenki aiheuttaa lämpöjen nousua,nesteet ei kuitenkaa sekotu? Ja sitten varmaan kattoo se pytyn pyöreys,ei pitäis kulua mutta mistäs sen tietää..
Kusasin kevarin teoriakokeen ja tänään ois ollu vika päivä et ois ollu ees mahollista että pystyy vetää ajokokeen,niin en saanut sitten kevaria ajoon ja nyt tääkin vielä vittuilee. Ei vituta
28.11.2013 22:55
Noniii saattaa olla hassu kysymys, mutta mitä vois tehä ku apikalla ku viikon ajaa niin reppu menee ihan tummaksi ja haisee ihan pirusti mikä kyllä kuuluuu tuohon 2t hommaa. Lähinnä että onko jotkut säädöt poskellaan ku ei pesussakaan lähe yhtään tuo musta repusta pois ?
Harmaa reppu näyttää mustalta..
29.11.2013 0:48
Voi olla että öljypumpun säätö on hieman rikkaalla. Mitä 2T-öljyä käytät?
29.11.2013 15:33
Tuorevoitelu pois käytöstä ja 2T Mix
29.11.2013 16:44
Miten sitä öljypumppua säädetään?
29.11.2013 23:55
Rabasan koneessa ainakin kaasuvaijeri jakautuu kahteen osaan joista toinen menee öljypumpulle. Öljypumpun koppa auki ja mutteri löysälle ja sitten kohdistusmerkit siitä levystä ja pumpun rungosta kohdalleen kaasun ollessa nollassa.
30.11.2013 12:25
Eli rieju ruvennut viime aikoina temppuilemaan. Toissapäivänä kun olin vähän aikaa ajellut ja annoin olla tyhjäkäynnillä niin yhtäkkiä sammui. Mopo kävi tosi huonosti ja pysyi juuri käynnissä ja kun antoi kaasua niin pätki hirveästi ja sammui. Jonkun ajan päästä kävi kunnolla, mutta pieni lenkki ja teki niin taas. Kotona otin tulpan irti ja laitoin takaisin ja toimi moitteettomasti. Mutta tänään teki sen taas. Otin tulpanhatun irti ja löin takaisin ja sitten toimi. Huomasin että lyö sormille jos vie kättä vähänkin lähelle tulpan hattua mopon ollessa käynnissä. Kerran myös huomasin että sammui heti kun käänteli tulpanhattua... Ostin uuden tulpan muttei auttanut. Katsoin myös olisiko jokin johto katkennut muttei ollut. Mikä siis vikana ja sori pitkä viesti.
30.11.2013 13:37
Osta uus tulpanhattu ja katkase n. 0.5cm pois tulpanjohdosta ennen kuin kierrät uuden paikoilleen. NGK:n hatut about 3€ Motonetistä.
30.11.2013 20:58
Joo, NGK:n tulpanhatun käännät siihen vanhan tilalle, niin loppuu toi pätkintä. Mulla oli sama vika keväisin kun lumet suli ja jokapaikassa oli pirun märkää.
30.11.2013 23:19
leis kirjoitti:Tuorevoitelu pois käytöstä ja 2T Mix
Siinä on syy. Toi mixi on aivan paskaa. Kyllähän seki voitelee, mut savuttaa ja karstottaa nii saatanasti. Vaiha siihen 2T Bikeen.