Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.
Alueen säännöt
Apua löytyy myös tietopankista!Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!
27.7.2014 17:04
Moro. Mikä mahtaa olla kaasarissa ongelma kun avasin sen pohjan mist pääsee kaasariin käsiksi ja suljin mut nyt vuotaa kunnolla välistä bensaa vaikka mielestäni laitoin niin kireälle kun sain..
-Help meh
27.7.2014 17:37
Tiiviste kiinni, jätkä. Ja jos pistit niin kireelle kun sait niin saatoit kuules murtaa kohokammion.
28.7.2014 22:26
Moro! Laitoin äsken Airsal 70cc Sport-pytyn pösö XPSään, ja kaverina olis PWK 24mm motoforce imukaula ja vakio läpät. Mulla ois tämmönen ongelma:
Mopo toimii täydellisesti vakiokaasarilla (joku Dellorton 16mm), mutta 24mm en edes saa käyntiin. Kokeilin vakiosuuttimella (105) ja tulppa oli märkä. Kokeilin tänään suutinkokoa 80, ja tulppa oli ihan kuiva. Mopo ei anna elonmerkkiäkään.
Mitä suutinta kannattaisi käyttää, ja kannattaako ostaa jotain toista läppärunkoa?
31.7.2014 21:59
Juu elikkäs tälläinen tyhmänpuoleinen kysymys eli kuuluuko kaasarista vuotaa bensaa kun sitä kääntää hieman jompaakumpaan suuntaan,sama irroituksesaa, bensaa tulee niin vallattomasti että sitä olisi tullut sen verran mitä tankissa oli... Bensaa tulee jostain pienestä reijästä kaasarin kannen vierestä. Kavereilla ei ollut lainkaan tälläistä kun olen kysellyt että onko jossain häikkää?
Dellorto 17,5 phva eikä erillistä bensahanaa.
31.7.2014 23:08
Täysin normaalia, kyseessä ylivuotonipat.
2.8.2014 13:47
Noniin, eli kaasuttimen valinnasta vähän asiaa..
Mikä näistä kaasuttimista sopisi teidän mielestänne parhaiten?
-Mikuni TM27SS
-Mikuni TMX30
-Dellorto VHST 28
-Keihin PWK 28 (jos mistään löytyy aitoa/hyvälaatuista kopiota käytettynä halvalla)
Ja moottoriin on laitettu/tulossa ainakin:
-Airsal 70cc (196/132, 0.6mm squish)
-Metrakit Pro Race pakoputki
-Vakioiskuinen kampura... tuon hajottua 44,9mm BRK:n stroukki kampura
-Vakioläppärunko Malossin 0.35mm hiilikuituläpillä .. vaihtuu VForce 3 läppärunkoon heti kun sellaisen löydän sopivaan hintaan
-Vakiosähköt / kevennetty vauhtipyörä + tulee jossain vaiheessa Ignitechin säädettävä CDI
Ainakin Mikunin kaasuttimiin saa powerjet kittiä.. en tiedä, saako muihin kaasuttimiin sitä erikseen.
2.8.2014 15:17
PWK:ssa on powerjet-mahdollisuus, ainakin aidossa Keihinissä. Onhan niitä toki ilmankin. Kiinasta ei kannata PWK:ta hankkia, 4mm pyöreäkantaiset suuttimet ja muutenkin vähän hankala säätää. Saksasta hyvälaatuiset kopiot ~50e. Mikunit ihan ok-vaihtoehtoja, noista kahdesta ottasin tuon TMX:n, vaikkakin ehkä hiukan liian iso. VHST peruskaasari piikeissä, eli riittää varmaan mopookin helposti. Helppo myös säätää, mutta kaikista noista vaihtoehdoista kallistuisin ehdottomasti PWK:hon, sillä muut melko isokokoisia eivätkä kauhean helposti konehuoneeseen mahdu. PWK vielä "järkevän" kokoinen mopoon, ja erittäin helppo saada säätöihin. Hoitaa hommansa aivan yhtä hyvin kuin nuo kalliimmat Mikunit.
Perus kaasarinmitoituskaavalla (K=0,9 ja huipputehot 13500rpm) saisi sopivaksi kooksi 28,2mm.
E: Niin, VHST:ssä on kyllä myös muistaakseni asentotunnistin, jota ehkä voisi hyödyntää Ignitechin boksin kanssa, olettaen että hommaat sitä tukevan version.
2.8.2014 15:46
Pitää korjata 1 juttu.. eli toi Mikuni TM27SS onkin Mikuni TMX 27. Siinä on jo valmiiksi powerjet.
Itse laskin sellaisella "portincalculator v3.5.7" ohjelmalla tuon kaasutin koon.. 13,5krpm paikkeilla optimaalinen kaasutinkoko olisi 29,1mm. Sitten 44,9mm iskulla varustetulla kampuralla 30,9mm.
Mut tuo 27mm riittänee aika varmasti, kun en kuitenkaan kilpaile missään tuolla mopolla.. ja tuskin tulen kilpailemaankaan. Eli se 0,2hp ei ole niin merkittävä asia, kunhan vain pääsen tehotavoitteeseeni (15whp). Stroukkikampuran kanssa pitäisi sitten saada 20whp.. vaatinee paljon työtä, jotta siihen tavoitteeseen pääsen.
Itselläni oli siis joskus Mikuni TM 28 Derbissä ja sen kanssa oli kyllä paljon ongelmia sen suuren koon vuoksi. Tuo TMX27 todennäköisesti mahtuu ihan hyvin konetilaan lyhkäsellä imukaulalla.
Ajattelin hommata sen perusversion Ignitechiltä.. joka kuitenkin säädettävä.. en tiedä, pystyykö sillä hyödyntämään kaasun asennontunnistinta.
Täällä mototissa on ainakin 1 uusi Ignitechin boksi myytävänä.. saattaisin saada sen hiukan halvemmalla (ja nopeammin) kuin tilaamalla uuden suoraan Ignitechiltä.
Magneetto ja staattori menee siis vaihtoon, jos haluan käyttää Ignitechiä.
6.8.2014 15:08
Moro. Mikä mahtaa olla kaasarissa ongelma kun avasin sen pohjan mist pääsee kaasariin käsiksi ja suljin mut nyt vuotaa kunnolla välistä bensaa vaikka mielestäni laitoin niin kireälle kun sain..
Ota uusiksi auki ja tarkasta että tiiviste on kunnossa ja siellä välissä ja ettei se uimurikammio ole halki. Muoviset halkee tosi helposti jos ylikiristää, metalliset ei hakea ennen kun jenkat menee niistä ruuveista.
Noitten ruuvienkaan ei tartte olla kun kiinni niin ettei ne matkan aikana sieltä pääse putoomaan, ei niitten tarvii erityisen kireellä olla.
Mopo toimii täydellisesti vakiokaasarilla (joku Dellorton 16mm), mutta 24mm en edes saa käyntiin. Kokeilin vakiosuuttimella (105) ja tulppa oli märkä. Kokeilin tänään suutinkokoa 80, ja tulppa oli ihan kuiva. Mopo ei anna elonmerkkiäkään.
Jos tuntuu saavan kauheesti bensaa kannattaa tarkastaa bensapinta, neulaventtiili, ja uimurin kunto. Tuntus että se sun kaasari vois uittaa jostain noista johtuen törkeesti bensaa moottoriin.
13.8.2014 15:06
Kuuluuko kaasarista vuotaa bensaa kun sen irrottaa imukaulasta ja tankissa on bensaa eikä erillistä hanaa vaan alipaine. Kaverilla täysin vastaavanlainen kaasari eli dellorto 17,5phva derbi sendassa alipainehanalla eikä ollut tällästä ongelmaa. Eihän alipaineen pitäisi itsestään syntyä että se se saisi bensan virtaamaan? Alipaineletkua ei tarvitse edes imeä niin bensa vaan tulee.. Kertokaas viisaammat?
13.8.2014 15:08
Sieltä kaasarin uimurikammiosta nyt tulee aina bensaa kun kaasarin irrottaa. Ihan normaalia.
Jos taas bensaletkusta tulee koko ajan bensaa kun se on irrotettuna kaasarista, se sun hana on rikki.
16.8.2014 20:22
onko kellään mitään hajua paljonko 19mm kaasari veisi enemmän bensaa kuin 17.5mm
18.8.2014 22:22
Se voi viedä sitä enemmän, mutta en tiiä onko kukaan sitä mitannut. Ehkä jos pakollisia ajoja on paljon, eikä tosiaan tartte välttämättä tuota isompaa kaasaria, kannattaa ottaa pienempi. Muuten jos todella sen tarttee, voi vaan ajella vähemmän. Ei se kulutusero mikään tolkuton ole.
Miksi tahtoisit vaihtaa isompaan?
19.8.2014 0:40
Slerpa_ kirjoitti:
Miksi tahtoisit vaihtaa isompaan?
paremmat tehot 70ccn kanssa jos on isompi
20.8.2014 23:01
kokemuksia step twon pwk 24mm kaasuttimesta? onko laadukas ?