Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

1.11.2010 13:23

Sarvi-Perkele kirjoitti:
cylinder kirjoitti:
-Masi kirjoitti:Mietin tuossa että olisko kannen laskemisessa mitään ideaa? Jyrsimet, sorvit ja CNC-koneistuskeskus löytyy eli mahdollisuuksia on, mitäs porukka ehdottelis? :)

tuntuuhan se tippakin meressä, mutta niin pieni hyöty siitä on etten lähtisi tekemään


Enpä nyt tiedä mistä vehkeestä on kyse, tai mikä on puristussuhde nyt, mutta ainakin noissa vanhan liiton mopoissa (tuna, raisu, pevu, solle, yms) kyllä puristussuhteen nosto kannattaa. Erityisesti vakiossa jolloin se on helvetin matala. Parantaa polttoainetaloutta ja vetoja.


Näissä uusissa tuo puristussuhde taitaa olla jo jotain 10-12:1 suunnilleen. Tunturissa taitaa vakiona olla jotain 6-8:1, että tuskin se kannen laskun vaikutus ole niin järkyttävä kuin noissa tuntureissa se on.

1.11.2010 17:16

Jepjep.. oisko muita ideoita? :)

E: Niin.. siis tarkoituksenahan on pitää tuo 50cc mutta saada hieman enemmän tehoa irti ;)

1.11.2010 17:34

sitten se menee tänne oikean pro-virityksen puolelle. Pytyn viilausta, parempaa läppäventtiiliä (lue: ei välttämättä isompaa), parempaa pakoputkea (lue: jotain muuta kuin kaupan tehari ja kaikenlisäksi onnistunutta "jotain"), miljoonan eri jutun mukaan säätyvä sytkäennakko joka pitää koneen aina nakutusrajan vieressä sillä turvallisemmalla puolella jne. Juttujen tekeminen onnistuu tuurilla tai sitten 1000 tunnin työn jälkeen.

Eli jos haluut pelkästään tehoa, osta Pata Negra. Jos haluat virittää virittämisen vuoksi, osta pata negran hinnan verran tekniikkakirjallisuutta ja opiskele ne läpi. Jne. Jälkimmäinen on se huonompi vaihtoehto. Mutta kun virittäminen on vaan niin sairaalloisen hauskaa touhua. :lol:

1.11.2010 19:16

Itellä khc merkkinen pv:n mäntä ja molenpien renkaiden urat sairaalloisen väljät. Onko suuria tehohäviöitä, kun mieleen tulee ikävä ajatus siitä, miten huuhteluseos puskee kuin hullu niitten kautta suoraan pakoaukkoon. 1 renkanen "krossin mäntä" ois varmaa paikallaa? Ovat vaan kalliimpia :D

1.11.2010 23:29

-Masi kirjoitti:Jepjep.. oisko muita ideoita? :)

E: Niin.. siis tarkoituksenahan on pitää tuo 50cc mutta saada hieman enemmän tehoa irti ;)


Se Tiittasen kirja kannattaa ensiksi lukea, ja jos Tiittasen kirja asiat tuntuvat aivan heprealta, niin sitten se Esko Maunon kirja olisi paikallaan. Eikös sitten siitä Tiittasen kirjasta "kehittyneempi" versio ole tämä Bellin englannin kielinen opus?

2.11.2010 0:18

Katsotaan, mietitään ja suunnitellaan ;) Kiitos nyt kumminkin :)

28.12.2010 0:04

Nyt pitäisi kirjallisuutta ostaa lisää kun alkoi lukeminen loppua kesken.

Bellin kirjan aika varmasti ostan, on sitä jo tullut jonkin verran luettua, mutta tulostaminen otti hermoille sen verran paljon että aattelin kirjan ostaa. Käsittääkseni tuo Bellin kirja kertoo virittämisen (ja 2t koneen) historiaa jonkin verran ja kirja koskee juurikin sitä moottorin virittämistä "perinteisellä" tavalla ilman tietokoneita tai vastaavia?

Pitääkö paikkaansa että tuo Blairin kirja on enemmänkin tuommoinen simulaattori painotteinen, ja kertoo siitä miten tietokoneita voidaan käyttää virityksen apuna? Onko hyödyllinen kirja, jollei noihin tietokoneisiin/ohjelmistoihin ole sen enempää tutustunut?

Entäs tuo Jenningssin kirja? Voisiko joku kertoa miten se kirja käsittelee 2t moottoria? Itellä ei ole mitään hajua tästä kirjasta. Mikäs on muuten tuon Jenningssin kirjan koko nimi?

Ja mimmonen tuo kirja mahtaa olla? http://www.adlibris.com/fi/product.aspx?isbn=1844250458 Hintaa ainakin on, mutta mahtaako olla hyödyllinen kirja?

PS. En keksinyt näille kysymyksille parempaakaan topiccia.

28.12.2010 0:20

Tää on paras mahdollinen topikki!

Belli ja Jenningsi on karkeesti tasan samaa tavaraa kuin Tiittasen opuskin, suunnilleen samassa mittakaavassa ja samalla tasolla. Jennings ja Tiittanen katselee asiaa samalta kantilta, Bell lähestyy asiaa eri näkökulmasta. Itse en tiedä, mitä noista kolmesta pitäisi arvostaa korkeimmalle, ehkäpä se on tuo Jenningsin opus. Sitä tosin saa lähinnä ulkomailta: Amazon.com taitaa ainaski toimia, tai Suomalainsen Kirjakaupan kautta tilaaminen (saattaa olla jopa halvempi). Yksi keino on hankkiutua koulun lasertulostimen ääreen ja painaa printnappulaa.

Blairin kirja on ihan eri maata kuin nuo kolme: Jos niissä käsitellään pääasiassa sitä mitä tapahtuu, blair käsittelee lähinnä sitä, MIKSI on niin. Blairin kirjan päivitetyn version nimen suomentaminen varmaan antaa melko hyvän kuvan kirjan aiheesta (hatusta heitetty suomennos): The Design and Simulation of Two Stroke Engine - Kaksitahtimoottorin suunnittelu ja simulointi. En kyllä voi suositella jos matikka ei ole hanskassa suurinpiirtein lukion oppimäärän verran. Ja lisäksi kannattaa hanskata perus aaltotoiminta / kaasunvaihtotapahtumat koneesta ennen kuin yrittää lueskella.

P.S. Voisi itsekin taas kertailla nuo kirjat lävitse ja ottaa vaikka talven projektiksi kassella tuo Blairi viimein sanasta sanaan läpi. :nolo:

28.12.2010 21:20

Jennings oli uranuurtaja noissa viritysjuttujen popularisoinneissa. Tiittanen on jossain mielessä Jenningsin "oppipoika". Bell ei oo niinkään laskumiehiä, vaan esittää asioille hihavakioita. Ei sillä että ne välttämättä olis sen huonompia, yhtä lailla hihasta ne Jenningsin ja Tiittasenkin kaavat on vedetty. Tosin Blairin kaavat perustuu (ainakin osittain) myös hyvin epätieteelliselle suoran sovittamiselle empiiriseen dataan, joka jopa ihmetyttää että eikö kaveri muka paremmista metodeista tiennyt, vai halusiko vain esittää asiat mahdollisimman yksinkertaisessa muodossa. Mene tiedä.

Dixon taas ottaa hieman modernimman ja tieteellisemmän näkökulman, ja on ehdottomasti lukemisen arvoinen. Blairin kirjat on aika jäykkää spekulointia, jonka arvo tämän foorumin keskivertolukijalla saattaa jäädä aika heikoksi. Ja veikkaisin että kirjan matemaattista puolta ei pelkällä lukiomatikalla kauheesti ymmärretä. Nimensä mukaisesti ne on tarkoitettu lähinnä semmosille tyypeille jotka haluaa kehittää itse SIMULAATTOREITA. Tosin kummassakin kirjassa on muistaakseni luku "emprical assistance for the designer" tms, ja ne lienevät suurimmalle osalle kirjan hyödyllisintä antia.

Mun suositus on että lukekaa kaikki mitä käsiinne saatte, mutta miettikää mikä osa siitä on totta.

28.12.2010 21:54

JjyKs kirjoitti:Ideana olisi siis laittaa tunturi tigeriin 2 pakoputkea (alavääntö + ylävääntö. Kummatkin löytyvät jo kotoa.), ja jonkunnäköinen elektroninen kytkin, josta voisi valita kumpi putki on käytössä. Jonkunnäköinen servosysteemi siis pitäisi rakentaa. Ongelmana on siis lähinnä tuo servojen lämmönkesto + liitoksien tekeminen mahdollisimman tiiviiksi.

Sinänsä siis ongelmaa ei ole, paitsi tuon servon alueen tekeminen ilmatiiviiksi, niin ettei servo sula, eikä virtaukset paljoa häiriintyisi.

Onko tuhoontuomittu ajatus?

Haluutko siis vain valita kumpi putki on käytössä, vai niin että se ajossa muuttuu vääntöputkesta pikkuhiljaa ylätehoseen, niinkun se yks tais olla miettimässä siitä kaasuvaijerista. En nyt voi varmaks sanoa mut luulis et se menee vähän sekasin siinä vaiheessa kun läppä on puolvälissä et kaasut kiertää molempien putkien kautta. Ja kaasuvaijerista tehdessä, kierrokset alhaalla ja laittaa kaasun pohjaan niin sehän on heti sillä ylävääntösellä putkella.

Mutta se servohan on hyvä tehä samaan tapaan kun esim. hussen PA-säädin, eli se servo vähän kauemmas siitä putkesta ja servosta vaijerit sinne laippaan.

28.12.2010 22:19

Itse ymmärsin että saisi vain valita kumpi putki on käytössä :eek:

28.12.2010 22:41

Slerpa_ kirjoitti:...Ja mimmonen tuo kirja mahtaa olla? http://www.adlibris.com/fi/product.aspx?isbn=1844250458 Hintaa ainakin on, mutta mahtaako olla hyödyllinen kirja?...


Ja tuosta halvemmalla:http://www.amazon.co.uk/gp/offer-listing/1844250458/ref=dp_olp_new?ie=UTF8&condition=new

Postikuluineen tulee hintaa 29,39e, laitoin juuri tulemaan :D

28.12.2010 23:21

Mun suositus on että lukekaa kaikki mitä käsiinne saatte, mutta miettikää mikä osa siitä on totta.
Noin itsekkin tekisin. Harmi vaan että kirjat maksaa, ja kirjasto on mitä on...

Jenningssin, Bellin ja Blairin kirjan löysin netistä PDF-muodossa, Dixonin kirjaa en ole vielä löytänyt PDFfänä. Blairin kirjan otin ihan uteliaisuuteni, mielenkiinnon vuoksi. Siinä oli jotain 600 sivua kun pikasesti selasin sitä tiedostoa läpi. Bellin kirjan sylinterin viilausosuuteen olin jo tutustunut ennestään, nyt pitäisi muihinkin osiin tutustua.

Tuota Dixonin kirjaa varmaan haen vielä jonkin verran lisää netistä, jollei löydy, pitää "alentua" ostamaan se.

Mutta joo, pitää kanssa kattoa joku hiljanen tunti ATK-luokassa että saisi olla yksin, ja mennä tulostamaan niin kauan kun paperia koulussa riittää.

Kaimma noissa lukemista ja sisäistämistä piisaa joksikin aikaa :lol:

Pitäisi myös ottaa projektiksi tehdä jokaisen antamilla kaavoilla samalla kierrosalueella toimiva putki, ja kattoa kenen putki toimii parhaiten.

29.12.2010 2:20

Slerpa_ kirjoitti:Pitäisi myös ottaa projektiksi tehdä jokaisen antamilla kaavoilla samalla kierrosalueella toimiva putki, ja kattoa kenen putki toimii parhaiten.


Toivottavasti et sitten tuosta kokeesta tee yleistystä siihen suuntaan että sen herran metodi on aina ja kaikille moottoreille paras.. ;)

Vaikka en ite niitä käytäkään, niin mä sanoisin omalla rajallisella kokemuksellani että Blairin(kin) kaavoilla saa helvetin hyviä putkia, JOS osaa valita kaikki kertoimet oikein.

29.12.2010 18:40

jt-87 kirjoitti:Ja tuosta halvemmalla:http://www.amazon.co.uk/gp/offer-listing/1844250458/ref=dp_olp_new?ie=UTF8&condition=new

Postikuluineen tulee hintaa 29,39e, laitoin juuri tulemaan :D

Dixonin opusta en ole lukenut, taitaa mennä myös tilaukseen. Onko joku lukenut tuota Robinsonin läystäkettä? http://www.amazon.co.uk/Motorcycle-Tuni ... pd_sim_b_2