Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

25.12.2009 22:46

Mankissa ei tarvitse koskea numeroihin koska se on nelitahti.

25.12.2009 23:01

huikkoster kirjoitti:Mankissa ei tarvitse koskea numeroihin koska se on nelitahti.

Onko monkeyn sytkä hukkakipinämallia? (varsin monet 4T mopon koneet on ja oikeastaan kaikki ruohonleikkurit) Mikäli on, antaa se joka kierroksella kipinän, aivan kuten 2T moottorikin.

25.12.2009 23:22

Kokeilin tolla bilteman kierroslukumittarilla ja kaasupohjassa sain kierroksia 4800rpm :lol: jos olisi vaihtanut taustan 2kertaiseksi niin 9600rpm :) , eli manki antaa kipinän joka kierroksella.

26.12.2009 1:00

voi olla et oon vääräs mut jos se antais joka kerta nii se lukema olis ollu isompi?

26.12.2009 1:26

Ei se taida mankin kohdalla olla paljoakaan isompi kuin tuo vähän vajaa 10k.

26.12.2009 2:29

HG terrorist kirjoitti:voi olla et oon vääräs mut jos se antais joka kerta nii se lukema olis ollu isompi?

Njet. Tuo on oletettavasti 4sylinteriselle tarkoitettu ja nelipyttyisessä nelarissa yhden kampiakselikierroksen aikana kaksi pyttyä sytyttää. Toisinsanoen kiekkamittari saa tuplamäärän sytytyspulsseja yhden kierroksen aikana, kiekkamittari on tehty sille joten se ihan karkeasti jättää joka toisen kipinän huomioimatta jolloin mittarin viisaria väräyttelee yksi pulssi kierrosta kohden. Tämän kun heittää 2tahtimoottoriin joka sytyttää joka kierroksella, mittari jättää joka toisen sytytyksen huomioimatta, kun nelarissa rivinelosessa oltaisiin oltu vasta puolessa välissä kampiakselikierrosta kun kaksitahtisessa ollaankin jo toisella kierroksella, eli mittari näyttää puolet vähemmän kierroksia. Tämäntakia mittarin tausta tuplataan.

Nelitahtisessa manassa käytännössä aivan sama juttu, se heittää hukkakipinän eli aina magneton ollessa sytytyksen kohdalla, tulppa heittää kipinän tietämättä oliko se pakotahdin kohdalla vai puristustahdin. Jos se ei heittäisi hukkakipinää, se antaisi vain puristustahdin lopussa kipinän, eikä sitä toista turhaa (pakotahdin lopussa) jolloin taas se näyttäisi nelinkertaisesti liian vähän kierroksia (johdolta tulee yksi pulssi kahta kampiakselikierrosta kohden jonka kierroslukumittari jakaa kahdella nelipyttyisyyden takia).

Elektroniikka-harrastelijahan voisi tehdä 2t 1syl koneeseen modailun säätämällä mittarin elektroniikkaa, tai purkamatta mittaria rakentamalla jonkinnäköisen pulssientuplaajan.

(Ps. Hemmetti on vaikea ajatella rivinelosen nelitahtikoneen toimintaa päässä, ei todellakaan pysy tahdeissa mukana vaan pakko hoitaa kaikki miettiminen paperilla :D)

26.12.2009 17:10

Kossukka asian toi hyvin esille. Noihan se menee.

kossusukka kirjoitti:...kiekkamittari on tehty sille joten se ihan karkeasti jättää joka toisen kipinän huomioimatta jolloin mittarin viisaria väräyttelee yksi pulssi kierrosta kohden...

Pääsääntöisesti autojen kiekkamittarit on näin rakennettu johtuen niiden sytytysjärjestelmästä. Homman nimi on se, että koska on vain yksi sytytyspuola ja virranjakaja hoitaa kipinän kulkemisen oikealle tulpalle, tulee niitä impulssimääriä pakostikin. Moottoripyörissä on käytetty autoja useammin suorasytytysjärjestelmää, jossa jokaisella tulpalla on oma puolansa. Impulssi mittarille otetaan tavallisesti yhdeltä puolalta, jolloin sytytystä tulee ajatella kuten 1 sylinteristä moottoria. Tietysti sekin voi olla hukkakipinämallia tai sitten ei, joten sekin tekee oman hommansa.

Hommaa vaikeuttaa sekin, että jopa "puolikkaita suorasytytysjärjestelmiä" on joskus rakennettu rivinelosiin. Siinä on 2 puolaa ja kumpainenkin hoitaa 2:ta tulppaa. Tavallisimmin 2 puolarakennetta löytää kylläkin tietty 2 sylinterisestä moottorista, mutta ei tuo rivinelosenkaan kohdalla aivan ennenkuulumatonta ole.

Homman idea on siinä, että puola lyö kipinän samanaikaisesti molemmissa tulpissa. Näin ollen hukkakipinä rakenteesta on kyse. Eli kun yhdessä pytyssä puolan antama kipinä on oikeassa vaiheessa toisessa sylinterissä se on hukkakipinänä. Toista puolaa koskee sama homma ja näin saadaan 4-sylinterisen sytytys hoidettua 2:lla liipaisukäämillä. Rättisitikassa oli puolet tuosta. 2-sylinterinen bokserimoottori ja 1 puola josta piuhat molemmille tulpille. Toisessa kipinä aina oikeassa vaiheessa ja toisessa samanaikaisesti hukkakipinä.

Itseasiassa noissa on kylläkin 2 puolaa samoihin kuoriin rakennettu, joista lähtevät ne 2 tulpanjohtoa, mutta impulssilinja otetaan samasta pisteestä, jolloin niitä tavallisemmin ajatellaan yhdeksi puolaksi 2:lla tulpanjohdolla.

Riippuu siten paljon minkälaiseen sytytysjärjestelmään kiekkamittari on alkujaan tarkoitettu. Mulla oli joskus -84 XL125 honda (1 syl. 4T), jossa liipaisukäämi oli nokka-akselilla. Koska nokan pyörintäkierrokset on puolet kampiakselista, järjestelmä oli ns. älykäs eikä siten ollut hukkakipinään perustuva ja impulssimäärät oli esim. monkeyta pienemmät. Pyörästä puuttui kiekkamittari (oli ollut alkujaan mekaaninen) ja koitin siihen löytää elektronista versiota. Oli tuohon aikaan lähes mahdoton löytää, eikä tänä päivänäkään vaihtoehtoja olisi ihan pilvin pimein.

Sytytysjärjestelmän toiminta onkin siis hyvä selvittää itselleen aina ennen mittarin hankintaa / asteikon muuttelemista.

kossusukka kirjoitti:...tai purkamatta mittaria rakentamalla jonkinnäköisen pulssientuplaajan...

Hankalaa, mutta ei ihan mahdotonta. Vika tuplaajassa on se, että se ylimääräinen impulssi pitäisi tulla tismalleen 180 astetta edellisen jälkeen. Kiekkamittari kun mittaa niiden impulsien välistä aikaa. Jos toinen tulisi ennen tai jälkeen 180 edellisen impulsin, mittari tulkitsisi joka tapauksessa niiden välisen ajan ja mittari näyttäisi väärin. Siis jos mittari huomioi jokaisen pulssin. Jos taas joka toisen se saattaisikin jo pelittää. Ei ole nimittäin aivan varmaa mittaako se myös näiden pulssien välisen ajan (tarkistusmittaus yms.), vaikka toista niistä ei muutoin mittarin näyttölukemana huomioikaan.

Selkeitä asioita mietittäväksi ;)

27.12.2009 3:48

-Zone- kirjoitti:
kossusukka kirjoitti:...tai purkamatta mittaria rakentamalla jonkinnäköisen pulssientuplaajan...

Hankalaa, mutta ei ihan mahdotonta. Vika tuplaajassa on se, että se ylimääräinen impulssi pitäisi tulla tismalleen 180 astetta edellisen jälkeen. Kiekkamittari kun mittaa niiden impulsien välistä aikaa. Jos toinen tulisi ennen tai jälkeen 180 edellisen impulsin, mittari tulkitsisi joka tapauksessa niiden välisen ajan ja mittari näyttäisi väärin. Siis jos mittari huomioi jokaisen pulssin. Jos taas joka toisen se saattaisikin jo pelittää. Ei ole nimittäin aivan varmaa mittaako se myös näiden pulssien välisen ajan (tarkistusmittaus yms.), vaikka toista niistä ei muutoin mittarin näyttölukemana huomioikaan.

Selkeitä asioita mietittäväksi ;)

Tarpeeksi nopealla mikrokontrollerilla + matematiikalla tuokin hoituisi aika nätisti, teoriassa pikaisesti mietittynä se voisi olla tarkka, ainakin riittävän tarkka analogimittareiden käyttöön, mutta käytännön tarkkuudesta en mene takuuseen. Piiri laskisi monenko (milli)sekunnin jälkeen pulssista tällä kierrosluvulla pitäisi muodostaa toinen haamupulssi, joka voisi olla hyvin lähellä fyysisesti 180asteen päässä laukaistun pulssin ajoitusta, ongelmia tosin muodostaisi kun moottorin kierrosluku ei tietenkään muutu portaittain, joten kierroksen välissä moottorin nopeus tottakai muuttuu.

10tuhatta kiertävällä moottorilla yhden kierroksen kesto on 5,9millisekuntia, joten tuo 180astetta on vain 2,95ms. Näin pienissä ajoissa moottorin kiihtymisestä/hidastumisesta johtuva ajan muutos kierroksen välissä voi vääristää lukemaa ja pahasti. Se millisekuntinkin heitto muuttaa kierroslukua ~1300rpm, joten käytännön tarkkuutta en todellakaan osaa sanoa. Oikein nopeasti kierroksia ottavassa vehkeessä putoaisi aika varmasti mittari kyydistä, mutta jossain laiskemmassa pelissä pysyisi kohtuullisessa tarkkuudessa. Ja tosiaan, kuten sanoit niin mittarin pulssienmittailuperiaatekkin (hylkääkö kokonaan vai käyttääkö näyttämättä jääneitä pulsseja tahdistamiseen) vaikuttaa tähän aikalailla.

Käytännössä siis tämä ratkaisu olisi vain sille harrastelijalle ja mittarin elektroniikan modifiointi tai sitten vain se mittarin taustan vaihtaminen olisi se helpoin ratkaisu. Paitsi eihän se helpoin ratkaisu ole se hauskin. ;)

27.12.2009 14:11

Löysin tämmöisen ohjeen,( http://users.kymp.net/p409187a/kierroslukumittari.html ) millä mittarin saa näyttämään oikeita lukemia.

27.12.2009 16:46

Pistetään nyt vielä tänne, että kierroslukumittarin kalibrointia ei tarvitse tehdä korvakuulolla, kuten mielestäni olin lukevinani tuosta em. ohjeesta. Siihen voidaan käyttää tietokonetta. Homma on itseasiassa varsin helppo. Siihen soveltuu pulssigeneraattori (siniaaltogeneraattori)-ohjelma ja optoerotin.

Optoerotin kytketään tietokoneen äänikortin linjalähtöön ja pussigeneraattorilla ajetaan sille haluttua taajuutta. Koska optoerotin toistaa pulssista vain positiivisen puolen (led ei toista negatiivista) vaikka äänisignaali vaihtojännitettä onkin saadaan optoerottimen led vilkahtamaan aina kun positiivinen pulssi jännitteestä tulee. Jos linjaliitännästä ei jännitettä tule tarpeeksi voi käyttää vaikka ihan normaalia tietokonekaiuttimen vahvistinta välissä, mutta ainakin tuosta omasta käyttämästäni äänikortista irtosi itsessäänkin riittävästi ulos.

Se kun sisältää vahvistimen ja jumpperilla kortista voidaan valita onko uloslähtö line-out vai speaker. Noh, joka tapauksessa optoerottimen toiselle puolelle voidaan kytkeä kierroslukumittari ja koska laitteet ovat sähköisesti toisistaan erillään, ei äänikortin kärähtämistä tarvitse pelätä. Signaalihan liikkuu kriittisessä kohdassa ainoastaan optisesti.

Kun mittari on kytketty aletaan ajamaan mittarille signaaligeneraattorilla tehtyä pulssia (yleensä pulssit tallennetaan wav tiedostoksi ja sitä toistetaan sitten looppina) ja mittaria säädetään sen sisältämistä trimmereistä. Oikeastaan lähes kaikissa sellainen kumminkin on. Jos sisään ajaa esim. 25hz pulssia tarkoittaa tämä 1500 rpm ja mittari säädetään näyttämään ko. lukemaa. Pulssitaajuuden saa tietenkin selville jakamalla kierrosluvun 60:llä (1500/60=25)

Tasaluvuilla saadaan homma hoidettua, kun annetaan taajuudet tasalukuina ja katsotaan, mikä se on kierroksissa minuutissa. siten esim 80hz = 4800rpm, 100hz = 6000rpm jne...

Tietysti tuossa tarvitsee tuntea oman pyörän sytkää sen verran, että tuleeko niitä pulsseja joka kierroksella vai ei. 2T moottoreiden osalta asia on selvä, mutta 4T miesten tulee tuntea järjestelmää ainakin sen verran onko kyseessä hukkakipinäjärjestelmä vai ei.

Tuosta kalibroinnista on kyllä apua tehtäessä vaikkapa pelkkää pohjalevyäkin. Vaikka kuinka tarkkaan alkuperäisen pohjalta tupla-asteikon tekisikin, voi mittarin näyttämä olla alkujaankin pielessä. Kalibroinnilla voidaan säätää mittari näyttämään oikein.

Tuossa esimerkiksi nyt nopeasti haettuna pari pulssigeneraattoria. Ei mitenkään erinomaisia, mutta ajaa asiansa. Ilmaiseksi löytyy parempiakin, mutta näilläkin voi kytkentäänsä testata.
http://dl6iak.ba-karlsruhe.de/projects/2000-07-01.htm
http://www.fizica.ro/soft/audio.zip

28.12.2009 23:55

MänTä kirjoitti:Asteikossa vain vaihdetaan numeroiden arvoja, eli 1 -> 2, 4 -> 8 jne. Elikäs skannaat sen mittarintaustan ja korvaat uudella :)

Veli-Vihannes kirjoitti:Mopossasi täytyy olla 12V sähköjärjestelmä ja mielellään myös akku. Vaihdat taustan sellaiseksi, jossa numerot ovat nykyistä 2x vähemmän, eli ennen 10 000rpm, nyt 5000rpm. Pitäisi toimia, muista olla huolellinen asennuksessa!

Jumalauta, nyt meni sekaasi! Kumpi on oikein?

29.12.2009 0:06

Jamis kirjoitti:Jumalauta, nyt meni sekaasi! Kumpi on oikein?


Tämä.
Veli-Vihannes kirjoitti:Mopossasi täytyy olla 12V sähköjärjestelmä ja mielellään myös akku. Vaihdat taustan sellaiseksi, jossa numerot ovat nykyistä 2x vähemmän, eli ennen 10 000rpm, nyt 5000rpm. Pitäisi toimia, muista olla huolellinen asennuksessa!


Tuosta juuri selostin ylempänä, ks. ensimmäinen ylipitkä viesti tällä sivulla. :P

29.12.2009 0:44

Veli-Vihannes kirjoitti:Mopossasi täytyy olla 12V sähköjärjestelmä ja mielellään myös akku. Vaihdat taustan sellaiseksi, jossa numerot ovat nykyistä 2x vähemmän, eli ennen 10 000rpm, nyt 5000rpm. Pitäisi toimia, muista olla huolellinen asennuksessa!

kossusukka kirjoitti:eli mittari näyttää puolet vähemmän kierroksia. Tämäntakia mittarin tausta tuplataan.

Täh? Ei ristus tästä tuu taas yhtään mitään... Väännetään nyt rautalangasta: Omistan mittarin jonka nykyinen tausta ulottuu 8000rpm saakka. Nyt skanneroin taustan ja muokkaan kasin tilalle luvun 16 ja tästä alaspäin samalla tavalla. Meneekö oikein?

Pakko mennä nukkumaan ja miettiä.

29.12.2009 0:49

Jamis kirjoitti:Täh? Ei ristus tästä tuu taas yhtään mitään... Väännetään nyt rautalangasta: Omistan mittarin jonka nykyinen tausta ulottuu 8000rpm saakka. Nyt skanneroin taustan ja muokkaan kasin tilalle luvun 16 ja tästä alaspäin samalla tavalla. Meneekö oikein?

Pakko mennä nukkumaan ja miettiä.

Oho, sori kauheasti. Tuli jonkinnäköinen ajatusvirhe ja onnistuin sanomaan sen juuri väärinpäin, eli taidan se olla minä jonka pitäisi mennä nukkumaan. :D

Siis tuo Veli-Vihanneksen juttu on väärä ja MänTä:n juttu oikein. Eli siis joo tuplaa luvut, sillä 4syl 4tahtikoneen kiekkamittari näyttää puolet liian vähän kierroksia. Ja nyt tälläkertaa tais mennä oikein. :D

29.12.2009 1:10

Jes, kiitti kovasti ;) Pitääpä koittaa saada vielä tuo rinkimittarin etulevy irti ennenkuin pääsen muokkailemaan.