Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.
Alueen säännöt
Apua löytyy myös tietopankista!Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!
28.3.2021 23:22
Keskustelua mopon kaasuttimista. Kaasarin valinta, vaihto, säätäminen ja muu aiheeseen liittyvä. Pääsuuttimeen liittyville asioille on olemassa
oma viestiketjunsa.
Lue Tietopankin aihetta käsittelevät artikkelit ennen kysymistä.
Yleisohjeet kaasuttimen vaihtoon2T kaasuttimen säätäminenVanhat viestit löytyvät
täältä.
4.4.2021 14:44
Mikähän detsissä vialla kun 21 phbg kaasarilla alkaa pätkimään 9000rpm--> mutta 16 phbn kaarasilla ei pätki mutta tyhjäkäynti ei toimi
8.4.2021 22:42
Detsibomberi kirjoitti:Mikähän detsissä vialla kun 21 phbg kaasarilla alkaa pätkimään 9000rpm--> mutta 16 phbn kaarasilla ei pätki mutta tyhjäkäynti ei toimi
Liian pieni pääsuutin
18.4.2021 13:48
Te jotka olette Gileraa/Derbii säätäneet, missä Dellorto PHVA 17,5mm, niin onko sen reikälevyn poistamisen jälkeen riittänyt minkälaiset säädöt?
Muuten vakio, mutta reikälevy poistettu ja se ilmaa pakosarjaan tunkeva päästöjenvähennyspiiri poistettu, eli se, johon lähti letku ilmanputsarin kotelosta.
En vain tunnu saavan käymään kunnolla koko kierrosalueella silloin kun olen itse kyydissä painona ja vaihde päällä, paikallaan kyllä käy hyvin koko kierrosalueen.
Mitään luistijuttuja en ole säätänyt. Alkuperäinen pääsuutin oli 65, mutta pääsuuttimen koolla (65 v 82) ei tuntunut olevan mitään vaikutusta tilanteeseen. Mopo ei paino päällä oikein kulje kuin kakkosvaihteella, ja silloinkin booaa kovalla kaasulla, ellei sitten hyvin hiljakseen nosta kaasua isommaksi matkan aikana.
Välillä myös tyhjäkäynnillä nostaa kierrokset yllättäen hetkellisesti hyvinkin korkeiksi -- ilmavuoto?
Oletan että Dellorton 'choke' on mallia ryyppy, eli päästää bensaa pääsuuttimen 'ohi', eikä toisin päin lisää ilman suhdetta seoksessa?
18.4.2021 18:01
Vielä semmoinen kysymys, että jos Dellorto PHVA -kaasarissa on tarpeettoman iso pääsuutin, niin aiheutuuko siitä väistämättä ongelmia - jos olen ymmärtänyt oikein, niin pääsuuttimen on tärkeintä olla riittävän suuri, mutta ylikoosta ei välttämättä ole haittaa?
Miten liian pienen pääsuuttimen käytännössä voisi 'tunnistaa', erityisesti jos mopo kuitenkin huudattaa rajotinta vasten ihan normaalisti - pitääkö tässä ruveta pakokaasuja analysoimaan?
18.4.2021 22:57
Kaasuttimen tehtävänä on muuttaa nestemäinen polttoaine ja ilma palamiskelpoiseksi seokseksi. Pääsuutin säätelee merkittävästi sitä, kuinka paljon bensiiniä sekoittuu suhteessa seoksen ilmamäärään. Kuten kemian tunneilta muistamme, bensiinin ja ilman seos on palamiskelpoinen vain tietyssä suhteessa joten ei pääsuutin määrättömästi liian suurikaan voi olla. Aloitusviestiin linkattu Tietopankin artikkeli 2T-kaasuttimen säätämisestä auttaa eteenpäin.
19.4.2021 0:17
Vaan miten käytännössä löydän optimikokoisen suuttimen?
Vaihtamalla pienempään niin kauan ettei enää toimi?
Nyt pääsuutin 82 tuntuisi toimivan jokseenkin, vaikka alkuperainen oli 60, eli melko suuri muutos pelkan kaasarin reikälevyn poistamisesta ja 'toissijaisen ilmakierron' (se pakosarjaan ilmaa syöttävä) tukkimisesta, mutta kun ei pienempää ollut. Pyörä savuttaa jokseenkin, mutta en toisaalta tiedä mikä vaikutus tuon päästösysteemin ohittamisella on, ja mikä sillä, että mopo on seisonut talven ja vanhat bensat.
Tahdon suuttimen, joka on mahdollisimman lähelle oikean kokoinen, mutta en nyt tiedä sitten mistä oireista pitäisi erityisesti haistella onko nykyinen 82 liian suuri paljonkin.
Tekeekö Gileran 'ryyppy' niin, että se lisää polttoaineen syöttöä jonkun ohivirtauspiirin kautta?
Tuntuu jopa, että tyhjäkäyntisuutin saisi olla isompi, koska ei meinaa käynnistyä kuin lämpimänä, ja silloinkin vaatii kaasua heti käyntiin lähdettyään, eikä tähän ole löytynyt ilmasäätöruuvilla sen parempaakaan toistaiseksi.
20.4.2021 2:44
Vauhtiviivatarra: kyllä, olen lukenut ko. artikkelin useammankin kerran.
Omassa kaasuttimessani ei ole mitään "seosruuvia" kuin tyhjäkäynnille, ja en ole aivan varma mistä tiedän milloin suutin on selkeästi liian iso, tai toisaalta vain vähän liian pieni.
Omassa pyörässäni on hyvinkin suuritöistä vaihdella noita suuttimia edestakaisin, mutta seuraavaksi kokeilen suutinkokoa 74. Mutta edelleen mulle on vähän mysteeri, että mistä - juuri tällä kaasarilla - sen liian suuren pääsuuttimen 'tunnistaa', ja voiko näistä tunnistamisoireista päätellä jotain siitä miten paljon ollaan pielessä. Mistä selkeästi tiedän, että nykyinen 82 on liian iso (jos on, mutta todnäk on), ja miten paljon liian iso?
Toinen kysymykseni: myöskin kun ryyppyjä on kahdenlaisia, kuten artikkelissakin todetaan, niin haluaisin varmistuksen ymmärrykselleni, että Dellorto PHVA:n ryyppy nimenomaan lisää bensan määrää seoksessa lisäämällä bensaa, ei kuristamalla ilmaa.
21.4.2021 0:14
Kysyin ihan sen takia, koska kysyit että mistä sen liian suuren suuttimen tunnistaa ja artikkelissa on kerrottu 5 eri vinkkiä mistä tätä voisi päätellä:
Asian voi kokeilla helposti ja yksinkertaisesti:
- Aja kone lämpimäksi, noin 10-15 kilometriä.
- Etsi sopiva pitkähkö 300-500m ylämäki.
- Lähde ajamaan mäkeä ylöspäin suurimmalla vaihteella, älä kuitenkaan täydellä vauhdilla, käännä sitten kaasu täysille, aja hetki, paina sitten ryyppyä päälle.
Mitä tapahtuu?
- Jos et havaitse mitään muutosta, on pääsuutin liian pieni.
- Jos kone alkaa vetämään paremmin, kiihtyy ripeämmin, on pääsuutin liian pieni.
- Jos kiihtyminen heikkenee ja veto heikkenee, on pääsuutin jo sopivan kokoinen.
- Jos kone alkaa savuttaa tai alhaisilta kierroksilta kiihdyttäessä kierrokset jumiutuvat ja kone rupeaa röpöttämään, on pääsuutin liian iso. (1)
Sytytystulppa apuna
Myös sytytystulpasta voi nähdä viitteitä onko kaasarin säätämisessä menty aivan metsään tai jopa parempaan suuntaan. Tumma väri tarkoittaa rikasta seosta ja valkoinen puolestaan laihaa seosta, paras väri ja sitäkautta paras seos löytyy näiden välistä. Jotta näkisit oikean värin tulpasta kuuluu kone ajaa lämpimäksi vähintään 10km lenkillä mahdollisimman suurella nopeudella ja korkeita kierroksia käyttäen.
Yksinkertaistettuna:
- seos on suurin piirtein kohdillaan kun tulppa on maitokahvin värinen
- tumma väri tarkoittaa rikasta seosta(2), valkoinen taas laihaa(kiinnileikkaamisvaara)
- musta tulppa voi olla myös lämpöarvoltaan liian kylmä
Liian ison pääsuuttimen aiheuttamia oireita:
- kone röpöttää ja ei ota täysiä kierroksia (3)
- savuttaa(lähinnä 4T, 2T savuttaa muutenkin) (4)
- toiminta huononee koneen lämmitessä (5)
Kaasarin reikälevyn poisto vaikuttaa pääsuuttimen kokoon noin 5 numeroa ja aika tyypillisesti vakio pääsuutin on sieltä pienemmästä päästä skaalaa. Tuon 82 pääsuuttimen kanssa ollaan siis todennäköisesti oikealla hehtaarilla - ellei siis jokin anna selkeästi viitettä siitä, että suutin olisi liian iso. Tosin tuo kierrosten leijuminen viittaa vahvasti imuvuodon suuntaan. Missäs kunnossa putsari on? Käsikäyttöinen vai sähköryyppy? Ja minkä mallin PHVA kyseessä jos siitä ei löydy kahta säätöruuvia eli seos- tai ilmaruuvi ja tyhjäkäyntiruuvi? Ensin mainittu on viistossa kulmassa kaasarin sivuun nähden, jälkimmäinen kohtisuorassa.
9.5.2021 13:37
Joo eli meneekö toi dellorto phva 17.5 id noihin euro4 mopoihin myös. Id mallista puuttuu letku paikka siitä ilmanputsarin kiinnityksen yläpuolelta. Mikä letku se siis edes on? Muuten ID malli ja euro4 malli näyttävät samalta.
9.5.2021 13:47
Apriliasx502018 kirjoitti:Joo eli meneekö toi dellorto phva 17.5 id noihin euro4 mopoihin myös. Id mallista puuttuu letku paikka siitä ilmanputsarin kiinnityksen yläpuolelta. Mikä letku se siis edes on? Muuten ID malli ja euro4 malli näyttävät samalta.
Korjaan vasemmalta puolelta
9.5.2021 14:01
Apriliasx502018 kirjoitti:Apriliasx502018 kirjoitti:Joo eli meneekö toi dellorto phva 17.5 id noihin euro4 mopoihin myös. Id mallista puuttuu letku paikka siitä ilmanputsarin kiinnityksen yläpuolelta. Mikä letku se siis edes on? Muuten ID malli ja euro4 malli näyttävät samalta.
Korjaan vasemmalta puolelta
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
9.5.2021 14:04
Apriliasx502018 kirjoitti:Apriliasx502018 kirjoitti:Apriliasx502018 kirjoitti:Joo eli meneekö toi dellorto phva 17.5 id noihin euro4 mopoihin myös. Id mallista puuttuu letku paikka siitä ilmanputsarin kiinnityksen yläpuolelta. Mikä letku se siis edes on? Muuten ID malli ja euro4 malli näyttävät samalta.
Korjaan vasemmalta puolelta
Idstä tosiaan puuttu tämä
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
10.5.2021 0:02
Noniin, vaihdoin 2016 vuoden apikkaan kaasarin 17.5mm dellorto phva -> 21mm dellorto phbg racing.
Kaasutin toimii välillä ihan ok hyvin paikallaan, kun lähtee ajamaan mopo toimii ehkä max 200m ja hyytyy ja alkaa booaamaan vaikka olen kokeillut säätää neulaa vaikka mihin loveen ja kaiken näköisiä suuttimia kokeillut (92-148). Kun mopo alkaa booaamaan tyhjäkäynti kuitenkin toimii, mutta kaasua ei voi kääntää yhtään muuten booaa ja sammuu. Hetken päästä toimii kuitenkin ihan ok hyvin taas sen 200m ja tekee saman. Alamäkeen ajaessa tekee tämän käytännössä heti ja sammuu, kun taas ylämäessä röpeltää aika pahasti.
17.5mm kaasarilla toimii kuitenkin ihan hyvin neula keskilovessa ja 108 suuttimella ja twin airin vaparilla.
Mikä voisi 21mm kaasarissa olla vikana?