Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.
Alueen säännöt
Apua löytyy myös tietopankista!Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!
3.5.2020 3:23
Minulla on yamaha dt ja olen tuskaillut tämän vian kanssa kaksi viikkoa. Siis vikahan on semmoinen, että kun olin kaverin kanssa mopolla matkalla niin mopo kulki ihan normaalisti huiput oli 80 mittariin. Me pysädyttiin ja pidettiin noin tunnin tauko niin mopon huiput oli enään 67 mittariin ja tuntu ettei ollut enään niin paljoa tehoa. Normaalisti mopo kiertää 10t mut ei kiertäny kun 7-8t. Nyt olen kattonut kaasarin, testannut toista tulppaa, testannut toista putkea, änkkää, puhdistanut ilmanputsarin, katoin öljyn saannin ja läppäventiilin katoin, mutta 3 läppää vähän raotti niin sain laitettua vähän paremmin ne ettei raota niin paljoa ei auttanut. Pytty ja mäntä vaihdettu alle 4t kilsaa sitten ja katoin, että missä kunnossa ne on niin näytti ihan normaalilta. Missä mahtais sitten olla vika? Kerkesin ajaa vain mopolla 1 viikon edellisestä viasta joka oli vesipumpun ratas. Mopossa on myös se, että tyhjäkäynti ei toimi hyvin vaihde päällä, lähtee vaikeasti käyntiin polkemalla, mutta kun antaa kaasua samalla niin silloin lähtee ihan hyvin tyhjäkäynti aluksi ei meinaa toimia joten pitää vähän kaasulla avustaa. (ELI LYHYESTI VIKA TULI YHTÄKKIÄ TEHOT VÄHÄN PUUTTEESSA, EI KIERRÄ LOPPUUN ASTI, HUIPUT LASKENUT.)
3.5.2020 10:06
M-renkaat jumissa?
3.5.2020 18:27
Malagutisti kirjoitti:M-renkaat jumissa?
Ylempi männänrengas ei liikkunut ja näytti siltä että se on jumissa alempi liikku normaalisti.
3.5.2020 22:40
Se vois sopia hyvin oireisiin. Auki ja ihmetteleen.
6.5.2020 2:40
Malagutisti kirjoitti:Se vois sopia hyvin oireisiin. Auki ja ihmetteleen.
Tilasin uuden männän, mutta miten se on mahdollista, että se männänrengas menee jumiin? Männällä oli ajettu alle 4 tonnia. Mäntäki oli aika huonossa kunnossa huonommassa jopa kun vanha mäntä jolla oli vanha omistaja varmaan ajanut yli 10-15 tonnia. Siinä oli outoja jälkiä. Mun mielestä ei pitäis käydä laihalla, eikä ylikuumentua? Pytyssä oli muutamia jälkiä. Pitäisikö vaa laittaa suoraan uusi mäntä sinne? Vai pitääkö hoonata koko pytty ? Ei oo kyl ainakaan rahaa ostaa uutta pyttyä. Paljonkohan pitää ajaa sit sisäänajoa sen airsalin männän kanssa 50cc.
6.5.2020 8:53
onko sulla valurautasylinteri? Jos on osta ylikokomäntä vie se sylinterin kanssa porautukseen. Kun saat kiinni aja rauhallisesti ja niinedelleen. Sitten katsot tulpan, että onko valkoinen jos on isompaa pääsuutinta.
6.5.2020 9:20
Kuvia sylinteristä ja männästä?
Paljonko katkosvälystä? Millainen ilmanpuhdistin? Palotila keskellä ja squishvälys kohdallaan?
Aloittajalla taitaa olla airsal joka on useimmiten pinnoitettu alumiinipata, valurautainen on harvinainen ainakin suomenmaalla.
6.5.2020 15:18
Malagutisti kirjoitti:Kuvia sylinteristä ja männästä?
Paljonko katkosvälystä? Millainen ilmanpuhdistin? Palotila keskellä ja squishvälys kohdallaan?
Aloittajalla taitaa olla airsal joka on useimmiten pinnoitettu alumiinipata, valurautainen on harvinainen ainakin suomenmaalla.
Voin pistää tänää kuvia. Ilmanputsari on ihan yamaha dt vakio. En oo kattonu sitä välystä.
10.5.2020 18:40
Malagutisti kirjoitti:Kuvia sylinteristä ja männästä?
Paljonko katkosvälystä? Millainen ilmanpuhdistin? Palotila keskellä ja squishvälys kohdallaan?
Aloittajalla taitaa olla airsal joka on useimmiten pinnoitettu alumiinipata, valurautainen on harvinainen ainakin suomenmaalla.
En pysty pistää mitää kuvaa ku tulee joku että virheellinen tiedosto. Mutta siis pytyssä ei ollu hirveesti jälkiä paitsi yksi iso jälki 3cm korkea ja noin 3 mm leveä ei kai hirveän syvä mutta tuntee sormella. Muuten pytty on aika lailla hyvässä kunnossa. Niin voinko pistää uuden männän suoraa ilman hoonausta tai porausta? Vaikuttaako tua naarmu paljon mitään? Se vielä että ennen tätä vikaa kerkesin ajaa viikon verran edellisestä viasta joka oli vesipumpun ratas niin jäähärit ei kiertänyt. Sillon kerkesin ajaa varmaa 3-5 kilsaa ennekuin tajusin että mopo ylikuumeni. Kun sain kuntoon mopon nii se lähtenyt käyntiin jos vaan polki piti antaa aina kaasua. Ja kun kone oli lämmin oli vielä vaikeampaa saada käyntiin mutta kulki ihan hyvin. Niin vaikuttikohan se tohon pyttyyn ja mäntään että olin ajanu 3-5 kilsaa sillain ettei jäähärit kierrä? Sylinterin välys oli 0.25-0.30mm.
11.5.2020 10:38
No mikä sylinteri?
Sitähän tässä on jo ihmetelty.
Kuvat voi upata vaikka imguriin ja linkata sieltä.
Pääsääntöisesti kyllä jos kynnellä tuntuu niin ei mene uudella männällä. Hoonamisella voi mennä holoksi.
Kuumeneminen on voinut toki altistaa mäntää lämpökuormalle ja edesauttaa renkaan jumiutumista.
Tuntematon1122 kirjoitti:Sylinterin välys oli 0.25-0.30mm.
Mikä välys mihin?
11.5.2020 11:23
Malagutisti kirjoitti:No mikä sylinteri?
Sitähän tässä on jo ihmetelty.
Kuvat voi upata vaikka imguriin ja linkata sieltä.
Pääsääntöisesti kyllä jos kynnellä tuntuu niin ei mene uudella männällä. Hoonamisella voi mennä holoksi.
Kuumeneminen on voinut toki altistaa mäntää lämpökuormalle ja edesauttaa renkaan jumiutumista.
Tuntematon1122 kirjoitti:Sylinterin välys oli 0.25-0.30mm.
Mikä välys mihin?
Airsalin pytty on kyseessä. Männänrenkaiden välys sylinterissä.
11.5.2020 11:42
https://imgur.com/5Y88Jg2 https://imgur.com/a/qk5q8tdTossa nyt kuvat siitä naarmusta tuntee just ja just kynnellä
Viimeksi muokannut Tuntematon1122 päivämäärä 11.5.2020 11:54, muokattu yhteensä 1 kerran
11.5.2020 11:47
https://imgur.com/a/i7VQYbI Siinä on nyt toi mäntä. Ylempi männänrengas piti repiä pihdeillä pois kun ei muuten saanut. Oli ihan jumissa.
Viimeksi muokannut Tuntematon1122 päivämäärä 11.5.2020 11:55, muokattu yhteensä 1 kerran
11.5.2020 12:10
Joo eli oli pinnoitettu alumiinisylinteri. Toi naarmu sylinterissä on ehkä vaan alumiinia männästä, mahdoton sanoa ennenkuin on putsattu.
Suolahapolla ainakin lähtee kivasti alumiini irti nicasilistä. Suojavarustus kuntoon vaan kun alkaa sen kanssa pelaamaan. Laimenee kivasti veteen joten pesemällä vaan sit lopuksi puhtaaksi.
Eli: putsaat alumiinit pois. Sit voi vähän vesipaperilla pyöräyttää kuviota pintaan. Jos pinnoite ei ole lohjennut niin uusi mäntä tupaan ja katkosvälys + squishvälys kohdalleen ja ajoa.
Jos pinnoitteesta on paloja irti niin sylinteri on käytännössä romua.
Saisko kuvan vielä männän yläpuolelta suoraan?
Edit: miten päin toi mäntä on ollu? Jos tuo männän vekki on samassa kohdassa kuin jäljet sylinterissä niin mäntä on ollut väärin päin.
11.5.2020 12:38
Ei taida löytyä suolahappoa mutta käyköhän joka muu aine? Mikäs toi squishvälys on? En tiedä miten päin mäntä on ollut kun en itse ole asentanut vaan entinen omistaja. Mäntä on tällä hetkellä tallilla jonne on kilsa niin en pysty viel laittaa kuvaa voin kattoo onko galleriassa kuvaa ku otin kuvia eilen.