Rakenneltiin viime kesänä pojalle tuollanen Yamaha DT50 (2002), ja nyt aloin koittamaan saada sitä tieliikennekelpoiseksi, kun poika saa kortin. Eli nopeutta pitäis saada pois, kun tuohan kulkee keveimmilläkin välityksillä 70km/h (GPS ja mittari). Vakiosytkällä nopeus tippuis jo liikaa, eikä ajaminen varmasti ole muutenkaan mielekästä edes noilla keveimmillä välityksillä.
Kierrostenrajoitinta olen tänään koittanut saada säätöihin, mutta vaikeaa tuntuu olevan. Just kun mopo alkaa tuntumaan ihan hyvälle, niin vauhtiakin tulee 60-63. Vähän lisää rajoitusta, niin ei meinaa kovaan vastatuuleen päästä enää edes 45.
Onko kukaan kokeillut sellaista rajoitusta, että ottais 1-2 vaihdetta pois käytöstä? Miten tuo käytännössä onnistuis, ja alkaiskohan koppalakit siitä kiukuttelemaan? Saiskohan tuollaisen mopon katsastettua ja tyypitettyä eri välityksille ja 4-5 vaihteiseksi? Tuollain ne olis pitänyt tänne alunperinkin kuristaa...mihin tarvitaan 6 vaihdetta, jos saa kulkea vain 45
Itsellä aikoinaan PV kulki parhaimmillaan yli 110km/h, joka on ollut ihan järjetön vauhti sellaiselle mopolle, mutta tuo 70 ei ole jammulle kyllä yhtään liikaa...eli nämä rajoitukset ja kuristukset on vanhankin mielestä edelleen yhtä hanurista, kuin vuonna 1990
Ainakin 60 sais mopot kulkea jo ihan senkin takia, että ne eivät olisi liikenteessä haittana taajamanopeuksilla.
Laitelkaapa ehdotuksia nopeuden hidastamiseksi? Vai onko tuon vaihteiden vähentämisen lisäksi ainoa järkevä keino se, että laittaa kunnon viriosat ja vakiosytkän, ja säätää välityksillä sen sinne 55-58 välille...joka käsittääkseni on turvallinen sakkojen puolesta, kunhan et ole ajanut tutkaan ylinopeutta?
Muok. Niin, ja sekin olisi hyvä, jos sais tosiaan kaikki tehot käyttöön sitten jossain metsässä tai "radalla". Eihän noilla muuten ole hauskaa ajaa missään
Nyt meillä on tuo rajoitin niin, että siitä pitää ottaa johto kokonaan liittimestä...näin ei tule niin helposti kiusausta ajaa maantiellä ilman rajoitinta.