Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Derbin/Gileran moottorin onnistunut virittäminen

26.2.2014 21:10

Tein tuossa testiprojektin ja verestelin vanhoja muistoja omilta mopoajoilta. Suunnittelu tapahtui puhtaasti vanhan kokemuksen ja laskutoimitusten pohjalta. Mopona on Gilera SMT 2006-2010 malli. 2006-> mallin sylinteri osoittautui erittäin virtaavaksi ja tehokkaaksi oikeiden osien kanssa, apuna käytin vanhaa tuntemusta 2T virittämisestä. Sylinteri, kansi ja kaasutin pidettiin orkkiksena, kuten alkuperäinen idea oli. Sylinteriä ei viilattu eikä kantta laskettu, suutin vaihdettiin tottakai. :idea: Välitykset on etu +-0 ja taka +2. Putkeksi valittiin mittojen puolesta sylinteriin mahdollisimman hyvin sopiva yläpuolinen tehari, joka löytyikin yllättäen aivan eri mallin listalta. Yksikään Derbin 2006-> koneeseen myytävä tehari ei täysin täsmännyt lukujen puolesta. Lopputulos on aika loistava, ääni on peltimäisen terävä ja tehokkaan oloinen muttei kuitenkaan mitenkään järjettömän kova. Suorituskyky testit kuitenkin yllättivät kaikkein eniten, koska pohjana oli kuulopuheet nykymopojen virittäjä "velhojen" puheista niin omat odotukset tästä projektista olivat jotain ihan muuta kuin tulos. Lopputulos: Lähtee kuin homo pillun päältä, tulee useimmille 70-80cc Airsaleille, Metroille jne kiire alta pois. :D Huiput omaan mittariin 5-vaihteella n 90kmh, ja 6-vaihteella mittari viisari menee pitkälle matkamittaripuolelle asti. Mutta mikä HAUSKINTA ja erittäin todellista, GPS tulos 65kg kuskin kanssa: tasaisella 104kmh!! :D Omasta mielestä 50cc "vakiolaitteelle" aika kunnioitettava lukema, eli kyseessä lienee siis onnistunut viritys tai yritys. :lol: Vinkki joka mopopojalle, miettikää, laskekaa ja ottakaa selvää ennen kuin teette sekundaa.

Re: Derbin/Gileran moottorin onnistunut virittäminen

26.2.2014 21:39

Ja mikähän mahtoi olla tämä kyseinen putki millä sait sen vakioderbin parkumaan 15500rpm?


Mietin, laskin, ja otin selvää:
Oletan että takanakkina oli 130/70-17" rengas ja toisiovälityksenä 11/55.

Renkaan kehä: ~1927.3mm
Toisiovälitys: 0.2
Ensiövälitys: Rabasan 6. vaihde eli 23/22 = ~1.045045

104 : 1927.3 : 0.2 : 1.04545 * 60000 = 15485. Eli melko rajut kiekat vakio Derbille.
Laskuhan ei tietenkään toimi mikäli rengas tai välitykset olivat eri.



PS. Motot.netissä ei tehdä joka asialle uutta topiccia vaan etsiydytään yleensä asialle jo omistettuun topicciin. Joten jatkokeskustelut varmaankin tehoputki/sylinteri- tai Derbiviritystopicissa? Ja 4/5 trolli koska vastasin.

Re: Derbin/Gileran moottorin onnistunut virittäminen

26.2.2014 21:47

Kiertää itse asiassa hieman yli tuon 15500rpm, mutta jää alle 16000rpm.

Re: Derbin/Gileran moottorin onnistunut virittäminen

26.2.2014 21:50

pakko vielä itsekkin puuttua tähän trolliviestiin...

ei varmasti vakiosylinterin kanssa kierrä yli 15500rpm.
jos ei edes kireimmät sylinterit (kuten bidalot rr 70, hebo pata negra, metrakit pro race) kierrä yli 15500rpm, niin miten vakiosylinterin kanssa kiertää sitten?

oot tainnut vähän viritellä sitä siun mittarias.. :lol:

Re: Derbin/Gileran moottorin onnistunut virittäminen

26.2.2014 21:51

Ja minun nelitahti Soliferini kiertää yli 25000 ajossa, mutta hiukan alle 45000 rengas ilmassa. Valitettavasti kamera jäi kotiin kun kierrättelin. Ja kuten sanoin, jatketaan keskustelua vaikka täällä.

Re: Derbin/Gileran moottorin onnistunut virittäminen

26.2.2014 21:52

Dodii, sillä lailla pojat, jotain tällaisia vastauksia odottelinkin... :lol:

Re: Derbin/Gileran moottorin onnistunut virittäminen

26.2.2014 22:00

Kerro nyt vielä mikä putki oli käytössä, eihän tarinasi muuten ole uskottava. Voisin samalla laskea miten hyvin putki toimii vakiosylinterin kanssa. Miten muuten oli vetoja, tasaisesti alakierroksilta lähtien sinne 15500 rpm asti? :lol:

Re: Derbin/Gileran moottorin onnistunut virittäminen

26.2.2014 22:26

Ei kyllä se alakierroksilla on aika leppois ajettava mutta väitysten johdosta toimii, piikki tulee vasta n. 9400rpm ja siitä eteen päin veto on tasainen. Putken tietoja samoin kuin suutinta ja muita säätötietoja en paljasta ainakaan vielä. Muistettakoon myös että GPS:n heitto on laitteesta, maastosta ja paikasta riippuen 2-3kmh joten pieni virhemarginaali löytyy. Kiekkamittari on KTM:n tarvikedigi, rengas vakio 130/70-17. Projekti jatkuu...

Re: Derbin/Gileran moottorin onnistunut virittäminen

27.2.2014 0:28

No tuotahan sitä moni provirittäjä toitottaa että nuo uusenskat saa kohtalaisen helposti kulkemaan 100kmh lukemia kun tietää mitä tekee. Varsinkin Derbi koska siinä on se vakiopata jo oikeesti melko hyvä tehoja ajatellen. En pitäisi 100km/h vauhtia laisinkaan mahdottomana mutta olisin kuvitellut että sen sais paljon matalemmilla kierroksilla, hieman itteäkin ihmetyttää tuo 15500rpm lukema. Kuinkakohan lyhyt pakoputki on kyseessä ja eikö muka ole itse muokattu? Samoin 16mm vakiokaasarin riittävyys tuommoiseen kuulostaa hivenen epäilyttävältä..

On kyllä siinä ja siinä että uskonko, mutta joku tuossa haiskahtaa..

Re: Derbin/Gileran moottorin onnistunut virittäminen

27.2.2014 8:41

Itsekin olin todella yllättynyt lopputuloksesta vaikkakin tuli juuri mitä haettiin. ;) En tiedä onko hyvä vai huono asia ettei tällaisia ollut omassa nuoruudessa? Tosin silloin joutui ainakin miettimään joka osa-aluetta jotta kokonaisuus toimii. Tunturi S-S sai kulkemaan oikealla putkella, oikein viilattuna, 18mm lortolla ja vakio välityksillä n. 85kmh ja PV;n samoille lukemille oikein viilattuna, hieman muokatulla vakio putkella, vakio väleillä ja vakiokaasarilla. Ja uskalsi lähteä pidemmällekin reissulle, esim tuolla PV:llä ajettiin 12Tkm jolloin vaihdettiin uusi mäntä ihan varmuudeksi. Periaatteena kuitenkin ollut aina että mopo on 50cc ja ulkoiset muutokset mahdollisimman pieniä. Joka vehkeen saa kulkemaan kovaa kun laittaa isomman koneen, mutta silloinhan se ei ole enään mopo? :D Kyllä korkealta vetävä kone kestää käyttöä kun säädöt on oikein ja käyttää kunnon öljyä, lisäksi pitää muistaa ettei sillä tarvi koko ajan ajaa täysillä, kulkee mun henkilöautokin yli 300kmh mutten kuitenkaan koko ajan aja täysillä saati käytä koko 580hv potentiaalia... ps. Gileran vakio kaasari on 17,5mm.

Re: Derbin/Gileran moottorin onnistunut virittäminen

27.2.2014 14:01

Siis nyt on taas niin mahtavaa hölinää :D
Tosiasiahan on että noissa 06 eteenpäin moottoreissa alkaa olemaan hommat sinne päin. Esim. mun ennätys sykeröstä semmonen ei eroa älyttömästi. Voihan sillä joku nälännussimaselkäreppu päästäkin hunttia suotuisissa olosuhteissa.
Mutta noi kierrokset :D :D
Nopsakoiden laskujen mukaan putken pituus noin puoli metriä. Ei ihan kaupan hyllyltä... Toisekseen sytytysennakko ei vakiosähköillä ole mikään suotuisa noille jengoille. Kolmanneksi häviöt kasvaa järkyttäväksi.
Legendatopicciin tämä kuuluis.

Re: Derbin/Gileran moottorin onnistunut virittäminen

27.2.2014 15:12

Okei, eli tästä saatiin aikaiseksi oikea elävä legenda. 8) Katsotaan kun projekti on valmis myös ulkokuoreltaan niin voidaan tehdä pikku pätkä Juutuuppiin. ;) Tosin silloinkin joku varmasti dissaa sen editoituna tai muuten vääristeltynä??

Re: Derbin/Gileran moottorin onnistunut virittäminen

27.2.2014 16:56

todellakin legenda..

kerroppa nyt edes, että välitykset ovat ihan jotain muuta, kuin 11/55 tms., koska
noin korkeat kierrokset eivät edelleenkään ole millään tavalla tavoitettavissa ajossa vakiosylinterillä, johon ei ole koskettu minkään sortin viilalla/vingulla.

ennemmin vaikka jotkut 14/52 välitykset, jolloin kierroksia olisi ~12 000rpm. sitten alkais kuulostaa vähän uskottavammalta. ja noilla välityksillä ja kierroksilla mentäisiin 104km/h.. teoriassa.


itselläni meni derbi ~90km/h@gps, jolloin siinä oli mm. vakiopytty (pakoaukko viilattu 192-195 asteen tienoille), 14mm dellorto phva (#102 p-suutin, neulan sokka keskellä), gianelli (paremmalla putkella olis voinut saada toki enemmän kierroksia ja tehoa :roll: ) ja 11/48 välitykset. kiihtyvyys oli ihan ok 0-90km/h, mutta alkoi hyytyä hieman korkeilla kierroksilla, koska putki ei toiminut kunnolla sylkän kanssa..

ja nyt keskustelua voi jatkaa tuolla derbin viritys topikissa tms.. ;)

@rossipoika onks siulla mitään tietoa, et onks vanhanmallin rabasalla ja uudenmallin miten suuria eroja sitten mm. huuhtelukanavissa? sen ainakin tiedän, että kansi on 2-osainen uudenmallin rabasassa, mut muuta en sitten tiedäkkään.. ja tietysti mm. vesipumppu ja öljypumppu ovat eri paikoissa.

Re: Derbin/Gileran moottorin onnistunut virittäminen

27.2.2014 18:59

Hohhoijaa... Se että kukaan ei aikaisemmin ole tehnyt / onnistunut kyseisessä asiassa ei tarkoita etteikö olisi mahdollista. :lol: Ja en ymmärrä mitä ideaa olisi ratastaa vehje kulkemaan yli 100kmh koska ideana nimenomaan oli alunperin tehdä mahdollisimman korkealta kiekuva 50cc?? Tuo 12000rpm sitä paitsi on ihan normaalitasoinen kierrosluku, eli ei mitenkään kunnianhimoinen tavoite mun mielestä. ;)

Enkä tosiaan ajatellut tehdä tästä jutusta minkäänlaista "Mopo-Jonne" porukan normi keskustelua mihin se näköjään on johtamassa...

Re: Derbin/Gileran moottorin onnistunut virittäminen

27.2.2014 19:44

jan77 kirjoitti:Hohhoijaa... Se että kukaan ei aikaisemmin ole tehnyt / onnistunut kyseisessä asiassa ei tarkoita etteikö olisi mahdollista.
Ja se, että joku kirjoittaa kyseien tarinan nettifoorumille ei myöskään todista, että se olisi mahdollista.
Ja en ymmärrä mitä ideaa olisi ratastaa vehje kulkemaan yli 100kmh koska ideana nimenomaan oli alunperin tehdä mahdollisimman korkealta kiekuva 50cc??
Kait sä sen oot ymmäräny ettei mopo pelkällä ratastuksella kulje satasta jos takarenkaalle saapuva käyttövoima ei pysty kumoamaan vastusvoimia.
Jos ideasi kerran oli tehdä mahdollisimman korkeakierroksinen kone, niin miksi ihmeessä kaasutin ja kanavat jäi kairaamatta? Niissä on kuitenkin niin pienet röörit 15k+ kierroksille, että virtausvastukset on jokseenki huikeet, jos siis meinaat saada joka kierroksella reilusti tavaraa kattilaan. Se kun on aika tärkeetä tehontuoton kannalta. Vai eksä tästä tehoa sitte halunnukkaa?
Tuo 12000rpm sitä paitsi on ihan normaalitasoinen kierrosluku, eli ei mitenkään kunnianhimoinen tavoite mun mielestä.
Jaa, ainakaan minä en jaksa noille kierrosluvuille kumartaa. Bmeppi se on joka virittäjän taidoista kertoo. Ja sitäkin tuppaan tapauskohtaisesti jonkun kierroskaistan painotettuna integrointina puntaroida.
Enkä tosiaan ajatellut tehdä tästä jutusta minkäänlaista "Mopo-Jonne" porukan normi keskustelua
Sellaiseksi se väkisinkin menee kun kerrotaan poskettomia tarinoita ilman todistusaineistoa. Toistaiseksi kun teikäläisen tietotaidon tason on hieman hämärän peitossa, niin luottoa ei vielä löydy. Laita nyt alkuun se juutuuppi viteo tai kerro vaikka mikä se sun pakoränni on.
Suunnittelu tapahtui puhtaasti vanhan kokemuksen ja laskutoimitusten pohjalta.
miettikää, laskekaa ja ottakaa selvää
Niin kerropa mitäs tutkimuksia taikka laskuja teikälänen teki? Mittasitko jopa pakoajotuksen (ja katsoit bellin taulokosta että se riittää hikiseen 10krm)? Olen suuresti yllättynyt jos olet aika-aloja laskenut. Mitäs ne lupas pakoaukolle 15,5krpm? Virtauspenkissä et ainakaan kanavia puhaltanut. Ja jos puhalsit niin mihis vahjojen kokemuksien arvoihin niitä tuloksia vertasit?
Entäs se pakoputki? Milläs pohjalla sä sen valitsit? Ajoitko simussa kaikki kaupan putket läpi? Onko se pituus nyt oikeesti 500mm luokkaa männän reunasta vastakartion loppuun? Koska ei se pidemmällä noin paljoo kierrä, koska pakolämmöt ei nouse tarpeeksi 100km/h riittävillä tehoilla.